Shetlander aanschaffen; een aantal vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_v_h

Re: Shetlander aanschaffen; een aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:45

Bij een shet, in de winter en er staat genoeg gras, dan hoef je toch neit bij te voeren. En als het gras op is, bijvoeren dus. Maar hoelang gaat zo'n baal hooi dan mee, want dan moet hij onbeperkt, lijkt mij. Ik zei tegen mam iets van een dag of 2. Maar dat weet ik dus niet zeker, dus ik dacht, ik zet het even op bokt! :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:50

Ik weet niet wat voor baal een kleintje??
Je kunt bijv ook een groote in de wei zetten & kunnen ze er gewoon steeds van eten. :)
Als het op is krijgen ze weer een nieuwe ofzo?

Het ligt eraan wat je doet, als je elke dag een 1 uur traint mogen ze in de zomer ook best wat.
Maar ze worden van alles dik, :+

Als je echt nog nooit gement hebt lijkt het me wel handig, maar ik heb het eerst gewoon 2 jaar bij iemand anders gedaan, en ga het volgend jaar halen. Maarja als je 1x ment heb je dus niet alle ervaring ( heb je natuurlijk ook nog laaaaaaaaang niet na 2 jaar )
Dus het lijkt me wel handig om het eerst te halen.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:25

HeleneDas schreef:
Ik weet niet wat voor baal een kleintje??
Je kunt bijv ook een groote in de wei zetten & kunnen ze er gewoon steeds van eten. :)
Als het op is krijgen ze weer een nieuwe ofzo?

Het ligt eraan wat je doet, als je elke dag een 1 uur traint mogen ze in de zomer ook best wat.
Maar ze worden van alles dik, :+

Als je echt nog nooit gement hebt lijkt het me wel handig, maar ik heb het eerst gewoon 2 jaar bij iemand anders gedaan, en ga het volgend jaar halen. Maarja als je 1x ment heb je dus niet alle ervaring ( heb je natuurlijk ook nog laaaaaaaaang niet na 2 jaar )
Dus het lijkt me wel handig om het eerst te halen.

Dankjewel! :-D het is zo'n baal van een meter lang en ongeveer een halve meter breed en hoog.
Ja, ik ga bij een kennis waarschijnlijk eerst heel vee oefenen voor het mennen, heb het trouwens al een paar keer gedaan, en ik vind het echt kei leuk om te doen! Dus daarna nog menbewijsje, ik zag dat dat ook niet z heel erg duur was. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:08

Ik voer hier op dit moment voor 3 Shetten 1/3 baal per dag, er staat ook nog wat gras op hun stuk land van 1/3 hectare (3600m2).
Het is even proberen, dan krijg je vanzelf wel door hoeveel hij precies moet hebben.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 07:46

@ Judith, bedankt! Dat zei ik dus ookal tegen mama dat het proberen is!

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 01:28

Suzan_v_h schreef:
Bij een shet, in de winter en er staat genoeg gras, dan hoef je toch neit bij te voeren. En als het gras op is, bijvoeren dus. Maar hoelang gaat zo'n baal hooi dan mee, want dan moet hij onbeperkt, lijkt mij. Ik zei tegen mam iets van een dag of 2. Maar dat weet ik dus niet zeker, dus ik dacht, ik zet het even op bokt! :)

Persoonlijk vind ik dat je zelfs als er nog gras staat in de winter echt wat extra's moet geven, in het gras zit niet veel meer door het weer enz. Hier krijgt de mijne onbeperkt hooi, we gebruiken balen van 1 x 1,5m en die gaan een dag mee (staat nog een andere pony bij). Ook krijgen ze pavokoeken, in de winter ieder een halve. Denk ook aan likblokken ;)

Als het weer wat warmer wordt dan zetten wij de weide altijd af zodat ze niet teveel binnen krijgen, aangezien shetjes vaker wat sneller dikker worden.

Die van mij staat op 0,8 HA, genoeg ruimte vind ik. Voor een schuilstal zou ik denken aan 3,5 x 2 x 1,5 (lxbxh).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:03

Hier krijgen ze in de winter (dus geen herfst of lente) ieder een handje biks per dag bijgevoerd + het hooi.
In de zomer hebben ze niet de hele 3600m2, maar delen we het in 2 en gebruiken we strookbegrazing. Ze krijgen dan enkel gras, niks anders meer erbij.
Liksteen en water is altijd aanwezig.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 08:44

JudithO schreef:
Hier krijgen ze in de winter (dus geen herfst of lente) ieder een handje biks per dag bijgevoerd + het hooi.
In de zomer hebben ze niet de hele 3600m2, maar delen we het in 2 en gebruiken we strookbegrazing. Ze krijgen dan enkel gras, niks anders meer erbij.

Zo ga ik het waarschijnlijk ook doen. :-)

Ik heb woensdag een hele leuke shettert aangeboden gekregen :-) Ze is zwart, en is net ingereden en kan al voor de kar. Ze staat ook waar ik paardrij, dus nu maar afwachten wat de vraagprijs is. Haar naam is Eefje, en dat past wel echt bij haar!
Als ik haar koop, krijg ik menles. Daarna wil ik graag op voor mijn menbewijs. Ook ga haar ook vezekeren. Haar hoefjes zijn ook op een hele natuurlijke wijze bekapt, en dat kan ik ook leren hoe dat moet. Maar W. de eigenaar van Eefje, zou ook wel willen langskomen. :-)
Als het allemaal doorgaat krijg ik haar met de zomer mee, want het moet wel klikken, en ik moet kunnen mennen.
Dus nog tijd zat om het weitje in te richten! Ik heb er helemaal zin in! :o

Wat een lang verhaal :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:35

Leuk! Veel succes ermee dan maar, en hopen dat je haar kunt kopen!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:32

@judith

erg bedankt! Woensdag ga ik weer paardrijden, dus dan weet ik de prijs! Ik zal zo nu en dan een berichtje plaatsen om jullie op de hoogte te houden!

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:39

Leuk zeg, ben benieuwd, heb je ook een foto :D?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 16:53

@teuntje

Ik kan woensdag wel een foto maken vaan Eef. :) Ik ben benieuwd naar de prijs! Spannend! :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:07

Heb je al een foto gemaakt?? :D

Ik hou mijn shetlander op 2 weilanden. Een voor de winter en een voor de zomer (die in de zomer ook door 2 gaat).
In de zomer staan ze dus op ongeveer 10x10 meter, maar ik ben slecht in schatten :o
Nu de winter zo streng was krijgen ze wel veel hooi, zoveel als ze willen en elke dag klein handje brok
maar das ook omdat hij anders te weinig energie heeft om te werken.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:57

loveidefix schreef:
Heb je al een foto gemaakt?? :D

Ik hou mijn shetlander op 2 weilanden. Een voor de winter en een voor de zomer (die in de zomer ook door 2 gaat).
In de zomer staan ze dus op ongeveer 10x10 meter, maar ik ben slecht in schatten :o
Nu de winter zo streng was krijgen ze wel veel hooi, zoveel als ze willen en elke dag klein handje brok
maar das ook omdat hij anders te weinig energie heeft om te werken.

Neeee, ik was dat echt he-le-maal vergeten! :o
Verder nog bedankt :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:59

kimmie88 schreef:
Onbeperkt hooi, dan hebben ze geen biks nodig.
Inloop stal, hoeft niet erg groot. 2x2 is al erg ruim. In principe hoeft hij er niet in, maar mag hij erin, wanneer hij dat wilt, dus mega groot hoeft niet

VD is vrijheids dressuur

Let bij onbeperkt hooi wel op de kwaliteit van het hooi. Wij hebben soms hooi, en soms iets wat meer neigt naar kuil. Dan krijgt mijn mini echt niet onbeperkt anders is hij na 2 dagen ontploft.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:36

Suzan_v_h schreef:
JudithO schreef:

Zo ga ik het waarschijnlijk ook doen. :-)

Ik heb woensdag een hele leuke shettert aangeboden gekregen :-) Ze is zwart, en is net ingereden en kan al voor de kar. Ze staat ook waar ik paardrij, dus nu maar afwachten wat de vraagprijs is. Haar naam is Eefje, en dat past wel echt bij haar!
Als ik haar koop, krijg ik menles. Daarna wil ik graag op voor mijn menbewijs. Ook ga haar ook vezekeren. Haar hoefjes zijn ook op een hele natuurlijke wijze bekapt, en dat kan ik ook leren hoe dat moet. Maar W. de eigenaar van Eefje, zou ook wel willen langskomen. :-)
Als het allemaal doorgaat krijg ik haar met de zomer mee, want het moet wel klikken, en ik moet kunnen mennen.
Dus nog tijd zat om het weitje in te richten! Ik heb er helemaal zin in! :o

Wat een lang verhaal :P

Ondertussen ook even kijken voor een andere shet als maatje voor dr? :)

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:38

Suzan_v_h schreef:
@teuntje

Ik kan woensdag wel een foto maken vaan Eef. :) Ik ben benieuwd naar de prijs! Spannend! :D

En, weet je al een prijs?
Ben wel benieuwd! Misschien wat hierboven al geschreven is,
Een klein maatje is wel leuk!! Kan je ook dubbelspan *\o/*

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:12

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:20

HOHOHO!!

Ik lees even iets, en daar moet ik echt even op reageren. JE zegt dat het diertje natuurlijk bekapt wordt,en dat jij dat ook wil leren? Alsjeblieft, begin er niet aan! Ken je het gezegde "No feet no horse""? Laat het bekappen alsjeblieft aan een gediplomeerd hoefsmid over!

Verder, is het geen optie om eventueel tijdelijk te leasen? Als ik je posts zo lees heb je niet echt een idee wat erbij komt kijken als je een eigen paard hebt. Het is meer dan een stukje wei hebben, voeren en mennen. Kan je het ook herkennen als hij ziek is bijvoorbeeld? Weet je wat hij wel en niet mag hebben, en hoeveel? Zie je het als hij dikker wordt? Dit lijken stomme vragen, maar ik ken zat mensen die dit niet weten... Die denken dat je aan de omvang van de buik kan zien hoe dik ze zijn. Van vet op de ribben en in de hals hebben ze nog nooit gehoord. Ze dachten dat het spieren waren.
En dat bedoel ik niet vervelend, maar dat soort dingen moet je, zeker bij zo;'n ras weten. Het voeren van een Shet luistert gewoon vrij nauw omdat ze heel gevoelig zijn om dik te worden en hoefbevangen te worden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:34

Mijn 2 shets (veulen en merrie) staan op 30 are en krijgen 1/4 klein pak hooi per dag.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 08:37

eilleen333 schreef:
HOHOHO!!

Ik lees even iets, en daar moet ik echt even op reageren. JE zegt dat het diertje natuurlijk bekapt wordt,en dat jij dat ook wil leren? Alsjeblieft, begin er niet aan! Ken je het gezegde "No feet no horse""? Laat het bekappen alsjeblieft aan een gediplomeerd hoefsmid over!

Verder, is het geen optie om eventueel tijdelijk te leasen? Als ik je posts zo lees heb je niet echt een idee wat erbij komt kijken als je een eigen paard hebt. Het is meer dan een stukje wei hebben, voeren en mennen. Kan je het ook herkennen als hij ziek is bijvoorbeeld? Weet je wat hij wel en niet mag hebben, en hoeveel? Zie je het als hij dikker wordt? Dit lijken stomme vragen, maar ik ken zat mensen die dit niet weten... Die denken dat je aan de omvang van de buik kan zien hoe dik ze zijn. Van vet op de ribben en in de hals hebben ze nog nooit gehoord. Ze dachten dat het spieren waren.
En dat bedoel ik niet vervelend, maar dat soort dingen moet je, zeker bij zo;'n ras weten. Het voeren van een Shet luistert gewoon vrij nauw omdat ze heel gevoelig zijn om dik te worden en hoefbevangen te worden.

Toch bedankt voor je post. Het duurt nog even voordat Eefje komt, pas na de zomer vakantie. Ik ga waarschijnlijk ook toch maar een gediplomeerde hoefsmit vragen. Ik ben toch te onzeker over dat ik het wel of niet goed doet. Verder bedankt voor je post. ;)