Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:14

Kaisa schreef:
@ Elien: dat er minder Welshbloed binnen het NMPRS is dan AMHA bloed weet ik zo net nog niet hoor. Je geeft zelf al gelijk een hengst aan die volledig Welsh gefokt is en vele dieren binnen het NMPRS zijn ergens aan hem gerelateerd.Daarnaast een Welsh heeft maat en de kampioenen worden steeds groter en groter en ook wat er aan geboden wordt op de keuring. (Dat is wat ík zie)
.

wat wil je hier mee zeggen?

formaat is toch geen probleem. er is een maximum maat gesteld door het stamboek en daar blijven ze onder. wie zegt dat een minipaard mini-mini-mini moet zijn? Daarnaast is het belangrijk dat eerst een goed type minipaard gefokt wordt voordat er verkleint gaat worden. momenteel staat correctheid, beweging etc boven formaat geplaatst. binnen de mini maten ontbreekt het eerst genoemde nog wel eens. waarschijnlijk komt dat doordat er van buitenaf (andere stamboeken/rassen) te weinig positieve invloed is op dit gebied. dit moet dus op den duur grotendeels vanuit het stamboek zelf komen door de kleine maten te kruisen met de minimaten.

LadyMadonna

Re: Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:18

Nouja, het fokdoel is opzich wel de minimaat (dus tot 86) alleen de kleine maat is over het algemeen beter qua type en beweging (vooral beweging!)

Verder heb ik me misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt ;) Ik bedoel niet dat het stamboek zelf de welshpaardjes als fokdoel ziet, maar de leden, mensen die op de keuring komen en de welshtypjes kampioen zien worden

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:31

Randalin: Wat is in jou ogen dan het gebruiksdoel van een AMHA? En een show is veel meer dan alleen halter. En niet alle fokkerij is op halter gericht, mijn hengst komt b.v. uit driving bloedlijnen maar hij werd op het EK ook goed geplaatst in de halter.

Bij het NMPRS vind ik op zich niet zo zeer de Welsh invloed een bezwaar maar wel dat de paardjes ook voor mijn idee steeds groter worden, wat natuurlijk wel met elkaar te maken heeft.
Dat van dat blind keuren vind ik ook een goede, wij waren de eerste keer dat we op de hengstenkeuring waren stomverbaast toen we mensen de ring in zagen gaan met een stalnaam op hun shirt. Dat had ik bij het AVS nog nooit gezien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 12:49

Eensch met Elien.

@Stef: maar dat is dan het probleem van die mensen, die zelf de verkeerde conclusies trekken.

@Kaisa: ach ik denk dat wij heel verschillende dingen in de fokkerij zien Kaisa.

Dat achterhandgebruik verhaal is niet bepaald van de laatste jaren, en juist de betere fokkers (die dan ook vaker vooraan lopen) zoeken daar allemaal op hun eigen wijze allang oplossingen voor.
In het NAS lopen op de MK en ook HK de laatste jaren een stuk meer dieren rond die juist in de beweging sterk zijn -én correct. Kan altijd nog beter natuurlijk. ;)
Het NMPRS heeft daar nog wat meer pionierswerk te verrichten, AMHA laat ik buiten beschouwing.
Maar fokken is nou eenmaal moeilijk, gelukkig maar.

Dat een kruising welsh vaak aan de grote kant is lijkt me logisch, de kunst is om daar weer kleinere paardjes op te zetten met behoud van de positieve punten in zon diertje.

Verder is het hele hoeveelheid AMHA/welshbloed verhaal niet heel interessant. Ten eerste heeft een discussie daarover weinig zin zonder gegevens. Verder lopen er in het NMPRS al heel wat AMHA-kruisingen rond en zijn er via enkele grote fokkers ook heel wat appaloosalijnen en Argentijnse lijnen ingekruisd. Met natuurlijk shetland als grote genenpoel erachter.

Maar stop nou eens om het in 'merkjes' te bekijken, en beoordeel ieder dier nou eens op de eigen verdiensten. Er zijn AMHA die niet lichter gebouwd zijn dan een shet, er zijn er die wel luxe zijn maar zeer teer van bouw, er zijn er met allerlei bouwfouten en afwijkingen, er zijn er die heel goed in elkaar zitten en ook nog puik kunnen bewegen.
En dat allemaal binnen één stamboek, waarom zegt het 'ras' dan wat over de beoordeling?
Die NMPRS-jury staat daar echt geen rasvoorkeuren uit te spreken, die plaatst gewoon die dieren op kop die het fokdoel van het NMPRS benaderen en óók nog voldoen aan de inzichten over correcte bouw/bewegingen en uitstraling (de een is nou eenmaal handiger in het prepareren en presenteren van een paardje dan de ander, dat is dus het probleem van degene die daar steken laat vallen.)
Afstamming heeft daar niets mee te maken.

Over het voorbrengverhaal: wij hebben als absolute outsiders enkele keren een dier bij het NMPRS voorgesteld met prima resultaten dus ik zie niet in wat de meerwaarde van zon systeem is.

Icecream zonder afstamming in de catalogus, voorgebracht door mensen van 'buiten' het stamboek... zou die nou echt benadeeld zijn omdat hij niet van een grote naam was, of juist voorgetrokken omdat er geen AMHA in zijn afstamming voorkwam?
Kom nou. ;)

@Sharani: nadeel van 'klein' is natuurlijk ook dat er nauwelijks een gebruiksdoel te vinden is. Tuig is leuk maar ze missen gewoon massa, maar in principe is dat nog het enige doel dat je zou kunnen bedenken.
Ik heb er hier trouwens een die 2x per week wordt bereden, in het tuig ook behoorlijk goed wegkomt en die is maar 90cm, maar voor het handige is een meter bruikbaarder.
Dus wat grotere paardjes, wat is er mis mee? Ik zie nergens in de visie van het NMPRS 'zo klein mogelijk' staan.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:09

randalinpony schreef:
@Kaisa: ach ik denk dat wij heel verschillende dingen in de fokkerij zien Kaisa.
Daar sluit ik mij volledig op aan. Elke keer als er een discussie is over het fokdoel van het NMPRS/NAS/AMHA komen wij elke keer weer op dezelfde punten uit. :P
randalinpony schreef:
Dat achterhandgebruik verhaal is niet bepaald van de laatste jaren, en juist de betere fokkers (die dan ook vaker vooraan lopen) zoeken daar allemaal op hun eigen wijze allang oplossingen voor.
In het NAS lopen op de MK en ook HK de laatste jaren een stuk meer dieren rond die juist in de beweging sterk zijn -én correct. Kan altijd nog beter natuurlijk. ;)
Het NMPRS heeft daar nog wat meer pionierswerk te verrichten, AMHA laat ik buiten beschouwing.
Maar fokken is nou eenmaal moeilijk, gelukkig maar.
Ik kan alleen mijn mening geven van wat ík de laatse jaren (zeg voor het gemak 4 jaar) zie op keuringen/shows/etc. Of dit al langer speelt kán ik niet zeggen omdat ik daarvoor helemaal niet zo naar de paarden keek.
randalinpony schreef:
Maar stop nou eens om het in 'merkjes' te bekijken, en beoordeel ieder dier nou eens op de eigen verdiensten. Er zijn AMHA die niet lichter gebouwd zijn dan een shet, er zijn er die wel luxe zijn maar zeer teer van bouw, er zijn er met allerlei bouwfouten en afwijkingen, er zijn er die heel goed in elkaar zitten en ook nog puik kunnen bewegen.
En dat is precies waar ik tegen aan struikel bij jou berichten. Ik wil het prima zonder 'merkjes' bekijken, alleen komt erbij amper een goed woord uit over een AMHA (dat is míjn indruk, mocht dat anders zijn hoor ik het graag). Ik nodig je uit om eens bij een AMHA approved show te kijken georganiseerd door het ICAMH, zodat je kan zien wat er wél mogelijk is met een AMHA.

randalinpony schreef:
Over het voorbrengverhaal: wij hebben als absolute outsiders enkele keren een dier bij het NMPRS voorgesteld met prima resultaten dus ik zie niet in wat de meerwaarde van zon systeem is.
Icecream zonder afstamming in de catalogus, voorgebracht door mensen van 'buiten' het stamboek... zou die nou echt benadeeld zijn omdat hij niet van een grote naam was, of juist voorgetrokken omdat er geen AMHA in zijn afstamming voorkwam?
Kom nou. ;)

Een goed paard is een goed paard en daar kan niet omheen, dat klopt. Ik verwoord alleen wat ik hoor van andere mensen en snap hun standpunt best wel. Als hier mee de meningen van deze mensen bijgedraaid kan worden, zie ik daar juist wél de meerwaarde van in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:58

Wat betreft het laatste: waarom in godsnaam zou je een systeem om moeten gooien ten nadele van de mensen die hun zaakjes voor elkaar hebben, omdat een aantal mensen last hebben van de kift omdat ze de oorzaak van hun resultaten niet bij zichzelf willen zoeken? Voor mij is die discussie verder gesloten, off topic, eerder gevoerd en mensen trekken zelf maar hun conclusies.

Kaisa schreef:
Citaat:
En dat is precies waar ik tegen aan struikel bij jou berichten. Ik wil het prima zonder 'merkjes' bekijken, alleen komt erbij amper een goed woord uit over een AMHA (dat is míjn indruk, mocht dat anders zijn hoor ik het graag). Ik nodig je uit om eens bij een AMHA approved show te kijken georganiseerd door het ICAMH, zodat je kan zien wat er wél mogelijk is met een AMHA.

Kaisa, je draait het wederom om.

Ik proef in een aantal posts juist iets over AMHA's (en ik neem aan ook andere ponys?) die geen kans krijgen of benadeeld worden bij het NMPRS, ten nadele van ponys met welshbloed. Ik geef aan dat het in mijn ogen anders ligt: AMHA's kunnen prima goed beoordeeld worden of op kop geplaatst worden, en dat gebeurt ook.

Maar dan moeten het wel kwaliteitsvolle dieren zijn die in het fokdoel passen en er worden genoeg AMHA's aangeboden waaraan iets niet in orde is.
Maar dat schreef ik hierboven, in andere bewoordingen, ook al.

Ik ben niet blind voor de problemen in de fokkerij en dan spelen er in iedere minifokkerij issues. Die liggen niet eens zo ver uit elkaar maar er zijn natuurlijk wel kleine verschillen. Die benoem ik ook (en niet alleen in dit topic), maar als je maar selectief genoeg mijn posts leest, dan kan je tot de door jou getrokken conclusie komen.

Verder zie ik niet in waarom de gebruiksmogelijkheden van een AMHA zoveel anders zouden zijn dan die van andere mini's, met dien verstande dat de fijnere en kleinere dieren wel beperkter zijn, gewoon vanwege het geringe gewicht en gebrek aan kracht - in alle stamboeken. :)

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:47

Het is lang niet altijd zo dat de AMHA bij het NMPRS het slecht doen.
Vorig jaar april tijdens de hengstenkeuring nieuwe jaargang.
Liepen er tussen de 6 1ste premie hengsten minimaat al 3 volledig AMHA tussen.
De andere 3 paardjes weet ik zo even niet meer je kunt tenslotte niet alles onthouden :o

Meavey

Re: Fokdoelen van het NMPRS en ander ministamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:10

Sterker nog ze doen het erg goed hoor. ;)

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:51

Mariska80 schreef:
Het is lang niet altijd zo dat de AMHA bij het NMPRS het slecht doen.
Vorig jaar april tijdens de hengstenkeuring nieuwe jaargang.
Liepen er tussen de 6 1ste premie hengsten minimaat al 3 volledig AMHA tussen.
De andere 3 paardjes weet ik zo even niet meer je kunt tenslotte niet alles onthouden :o

Het jaar daarvoor was in de nieuwe jaargang minimaat de top 3 volledig amha ;)