randalinpony schreef:@Kaisa: ach ik denk dat wij heel verschillende dingen in de fokkerij zien Kaisa.
Daar sluit ik mij volledig op aan. Elke keer als er een discussie is over het fokdoel van het NMPRS/NAS/AMHA komen wij elke keer weer op dezelfde punten uit. 
randalinpony schreef:Dat achterhandgebruik verhaal is niet bepaald van de laatste jaren, en juist de betere fokkers (die dan ook vaker vooraan lopen) zoeken daar allemaal op hun eigen wijze allang oplossingen voor.
In het NAS lopen op de MK en ook HK de laatste jaren een stuk meer dieren rond die juist in de beweging sterk zijn -én correct. Kan altijd nog beter natuurlijk.
Het NMPRS heeft daar nog wat meer pionierswerk te verrichten, AMHA laat ik buiten beschouwing.
Maar fokken is nou eenmaal moeilijk, gelukkig maar.
Ik kan alleen mijn mening geven van wat ík de laatse jaren (zeg voor het gemak 4 jaar) zie op keuringen/shows/etc. Of dit al langer speelt kán ik niet zeggen omdat ik daarvoor helemaal niet zo naar de paarden keek.
randalinpony schreef:Maar stop nou eens om het in 'merkjes' te bekijken, en beoordeel ieder dier nou eens op de eigen verdiensten. Er zijn AMHA die niet lichter gebouwd zijn dan een shet, er zijn er die wel luxe zijn maar zeer teer van bouw, er zijn er met allerlei bouwfouten en afwijkingen, er zijn er die heel goed in elkaar zitten en ook nog puik kunnen bewegen.
En dat is precies waar ik tegen aan struikel bij jou berichten. Ik wil het prima zonder 'merkjes' bekijken, alleen komt erbij amper een goed woord uit over een AMHA (dat is míjn indruk, mocht dat anders zijn hoor ik het graag). Ik nodig je uit om eens bij een AMHA approved show te kijken georganiseerd door het ICAMH, zodat je kan zien wat er wél mogelijk is met een AMHA.
randalinpony schreef:Over het voorbrengverhaal: wij hebben als absolute outsiders enkele keren een dier bij het NMPRS voorgesteld met prima resultaten dus ik zie niet in wat de meerwaarde van zon systeem is.
Icecream zonder afstamming in de catalogus, voorgebracht door mensen van 'buiten' het stamboek... zou die nou echt benadeeld zijn omdat hij niet van een grote naam was, of juist voorgetrokken omdat er geen AMHA in zijn afstamming voorkwam?
Kom nou.

Een goed paard is een goed paard en daar kan niet omheen, dat klopt. Ik verwoord alleen wat ik hoor van andere mensen en snap hun standpunt best wel. Als hier mee de meningen van deze mensen bijgedraaid kan worden, zie ik daar juist wél de meerwaarde van in.