Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:49

Shetten worden overal voor gebruikt en met veel succes, daar ligt het dus niet aan. Er worden er alleen veel en veel te veel gefokt en dan vaak ook nog van matige kwaliteit. Goede shetten blijven immers duur, ondanks de markt.

Suus: was dat die merrie die als cream dun bont stond en dat niet was? Daar zit dan je prijsverschil.

Leuk zeg dat dubbelspan spikkels

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:21

Ik ben inderdaad iemand die in de shetlander meer ziet dan een goedkope grasmaaier. Wie mijn profiel lees zal begrijpen dat ik na mijn eerste pony Monique en tweede Blacky, soms enorm medelijden heb deze pony's. Vooral Blacky heeft me geraakt. Deze pony is gewoon meegeven aan iemand die hem aan zijn lot heeft overgelaten. Ik heb hem terug gevonden en mee genomen. Heb er veel aan gedaan om hem op te lappen. In een bepaalde periode leek dit te lukken, maar na 16 maanden heb ik het toch moeten opgeven omdat het arm beestje gewoon op was.

Half Nederland is in rep en roer over broodfokkers bij honden. Zoals er al vermeld is op een hond kun je niet rijden, maar je betaald er ook zo 1000 euro voor bij een fokker. Dit weerhoud mensen van een impulsaankoop.

Ik betaal graag voor een goede gezonde shetlander, maar wordt door mijn omgeving voor gek verklaard als je de prijs noemt die je betaald, want je kunt ze immers bijna voor niks krijgen, waarom dan zo veel betalen. Mijn derde pony Pebbles was voor een shetlander niet goedkoop, zeker niet omdat het een ruin was zonder papieren. Maar ik kreeg er veel voor terug. Een goed opgevoede shetlander die van zijn eerste eigenaar kwam. Niet te dik, goede hoeven, nooit bevangen geweest, lief naar kinderen, gedulig en af en toe een leuke komische shetlandstreek. Nou daar mag ik graag voor betalen.

Ik vind het gewoon diep teurig om te zien hoe veel van deze pony's terecht komen en vaak van eigenaar veranderen. Helaas kan ik niet al het dierenleed in Nederland oplossen, maar dat hier eens goed over gesproken en gediscussieerd wordt kan nooit kwaad. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe goede fokkers in deze tijd om gaan met de prijs. Verlagen zij ook de prijs om mee te kunnen gaan in de markt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:37

Ik wil geen mensen tegen het zere been schoppen, maar alles waarvan de liefhebbers hier roepen dat je het met zo'n uk kunt kan met een grote pony ook. En daar kan je dan OOK nog eens op rijden. Keuze voor de gemiddelde tienermeid die alleen maar wil rijden snel gemaakt toch...?

Moet er dan wel bij zeggen dat de gemiddelde Shetlander wel heel wat meer gevoel voor humor heeft dan de gemiddelde grote warmbloed, en daar hou ik dan wel weer van :D
(Tel daarbij op dat ik een waardeloze ruiter ben...)
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 10-11-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:39

Daar heb je helemaal gelijk in konstantine, maar die grote pony's worden vaak niet vekocht voor 50 euro. Het gaat mij er niet om wat iedereen kan en wil met zijn pony/paard. Daar is iedereen vrij in. Maar is het goed dat in Nederland levende haven verkocht wordt zo'n minimale prijzen

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:42

Tsja, dat komt dan zoals al eerder gezegd vooral doordat er ZO ontzettend veel zijn... En ze dus aan de straatstenen niet kwijt te raken vallen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:48

Ik denk ook wel dat veel moeders liever een pony kopen voor hun kinderen waar ze langere tijd op kunnnen rijden :) Shetten kan je nou eenmaal niet jaaaaaaaaaaren op blijven rijden en het is ook zielig om hem na 2 jaar weer weg te doen vind ik . Daardoor zou ik ook liever een grotere pony kopen dan een shet :) Niet iedereen heeft ambitie of intresse om te mennen ! Dus idd sommige mensen hebben er gewoon niks aan!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:54

Ik denk dat het punt duidelijk is. Niet iedereen ziet in de shetlander een geweldige gebruikspony.Dat hoeft ook niet want ieder zijn vrije keus. Dit is echter niet het probleem. Met grotere pony's en paarden wordt niet zo veel gefokt als met deze kleintjes. Vooral de markt van particulier gefokte mini's en shetties is overzadigd. Er zijn er teveel. Dit druk de prijs enorm naar beneden. Helaas kn ik nog geen oplossing voor bedenken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:03

Nies_ schreef:
Je kunt er minder mee dan met een grotere pony of paard, hoe je het ook wendt of keert.

Waarom moeten fjorden er maar meteen bijgehaald worden? :') Om je vraag te beantwoorden, nee dat zeg ik niet, maar ik snap wel dat ze goedkoper zijn dan een KWPN'er(oid) omdat die beter zijn voor de sport en dat is toch wat de meeste mensen met een paard willen.

Weet je wat ik dan zeg? Wie 't kleine niet eert, is 't grote niet weert! Gaat helemaal op in dit geval. Dat je zelf niks met shetten hebt prima, maar dat er keer op keer maar beweert wordt dat grote paarden 'beter' zijn of zelfs 'beter voor de sport', kom op zeg! Er bestaat ook nog zoiets als mensport en daarin zijn de shetten zéker niet onverdienstelijk! Sterker; laat een 2span paard en een 2span shet tegelijkertijd hetzelfde indoorparcours afleggen en 9 v/d 10 keer zullen de shetten het van de groten winnen.

Dat KWPN'ers beter voor de sport zijn is de meest grote onzin ooit. Waarom ik Fjorden bij haal? Omdat jij er blijk van geeft dat je er niets van snapt. Fjorden zijn tegenwoordig ook heel veelzijdig; kijk maar naar Ginny met Banshee hier op bokt; die draaide met haar Fjord ook hoog in de sport mee.

Edit; en nu zal ik stoppen om me verder over deze onzin uit te laten, daar gaat het immers helemaal niet om.
Vraag van TS was inderdaad hoe het toch komt dat ze zo goedkoop zijn. En dat komt dus níet omdat je er niets mee kan.
Laten we de minipaardjes er even bij halen; daar telt men duizenden euro's voor neer, daar kan je toch ook net zo veel/weinig mee dan shetten? Met als verschil dat minipaardjes imo wat te ielig zijn om echt mensport mee te beoefenen.

@ TS: oplossing is idd lastig te bedenken.... het NSPS is (gelukkig!) al heel streng voor wat betreft de eisen als het gaat om opname in het stamboek en keuringen; alleen shetten met vol papier komen in aanmerking. Helaas kan je bij het NMPRS nog steeds terecht met je papierloze merrie, wat mij betreft is dat een slechte zaak want daar moedig je het alleen maar mee aan.

En helaas hebben mensen steeds minder verstand van paarden; juist doordat de shetten zo goedkoop zijn, krijg je al snel dat mensen 'even een shet kopen voor hun dochtertje, voor in de achtertuin', zonder dat ze weten wat ze zich op de nek halen. Een veulentje is ontzettend schattig, dus het papierloze hengstje met kromme benen van de buren gooien we er ook maar ff op. Tsja, fokverbod is gewoonweg niet te controleren, maar iets in die trant zou pas echt werken.
20 jaar geleden zag je nog helemaal niet zo veel shetten; nu zie je ze overal, op iedere hoek van de straat. Ze worden niet voor 'vol' aangezien, maar idd als goedkope grasmaaier of als opleuking van de tuin.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:16

Oei kom niet aan Joyce dr shetters :+
Mijn shet met papier was ook spotgoedkoop, maar dat komt omdat hij een 'afwijking' heeft.
Ik ben zeer blij met hem, juist vanwege die afwijking. (maanoog, niet gewild bij fokkers van zwarte shets)
Het is dat ik mijn fjord niet weg wil doen na bijna 6 jaar trouwe dienst, maar er komt een tijd dat er absoluut een 2de shetpony bij komt. Ik heb zoveel meer plezier met die kleintjes dan een grote. Sowieso kan het hele rijden me gestolen worden, maar tegenwoordig liggen mijn ambities ook bij het recreatief mennen.
Ik wandel veel, dus fjord en shet gaan mee, beide gaan ook naast de fiets mee. En heel eerlijk gezegd, ik vind het kleine gewoon 100 keer schattiger. Dat kleine neusje <3 die hoefjes :+: (hoewel ze natuurlijk nog kleiner kunnen)

Er is helaas alleen teveel broodfok, mijn stalbaas heeft ook 2 shets, 1 met papier en daarmee 1 veulen gefokt. Maar ze gaan nergens heen en er wordt zo goed als niets meegedaan. Dat vind ik zonde, je kan er zoveel mee (jaja op echt rijden na) Hoewel dingetje op Zorro toch ook M geworden is :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:26

Nee sorry, klopt helemaal. Dat iemand het niet op shetten heeft, of op wat voor ras dan ook (ik bedoel; om maar weer fjorden als voorbeeld te nemen, daar heb ik dan weer niets mee) kan ik helemaal begrijpen, ieders heeft zijn eigen smaak. Anders wordt het als mensen bij hoog en laag beweren dat je met een shet 'niets kan', of dat grote paarden/kwpn'ers 'beter zijn voor de sport'. Daar kan ik dan gewoon niet tegen.
Paar jaar geleden reed ik met mijn shetmerrie mee met een koetsentocht bij ons een paar dorpen verderop. Ik had geen trailer, en dacht: 'ach weetje wat, heb haar toch zo goed getraind, ik ga 's ochtends gewoon extra vroeg weg, en dan ga ik er gewoon rijdend heen'.
Was best een endje, ik had er al zo'n 10 km. opzitten voordat de tocht pas echt begon. Ik was tevens de enige shetaanspanning; voor de rest alleen maar grote pony's en paarden. Bij de eerste sherrystop was die van mij nog superfit, terwijl de meeste tuigpaarden en KWPN'ers al flink bezweet en moe waren; die waren met de trailer gekomen en zijn die ochtend fris en fruitig van de trailer gehaald. Heb toen ook veel leuke reacties gehad. Na de tocht van zo'n 20 km. nog een rondje door het dorp in optocht, en toen ben ik al rijdend weer naar huis gegaan.
Uiteindelijk heb ik in 1 dag ruim 45 km. afgelegd; pony kwam thuis en was nog steeds vol energie, terwijl na de tocht er toch echt veel grote paarden stonden die moe weer de trailer werden opgezet.
Ik bedoel maar.........

Heb nu 2x met enkelspan shet de Eper Paardenvierdaagse gereden; heel zwaar voor enkelspan shet. Maar aangezien die van mij een erg hoog basistempo heeft een vaak sneller is dan de grote paarden, hebben we onderweg veel aanspanningen met grote paarden ingehaald, omdat die gewoonweg te langzaam draafden voor mijn pony, en die werd daar helemaal gek van. Kreeg ook altijd hele leuke reacties dat men het zo knap en dapper vond van 'zo'n kleintje'.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:41

[***] schreef:
Shetten worden overal voor gebruikt en met veel succes, daar ligt het dus niet aan. Er worden er alleen veel en veel te veel gefokt en dan vaak ook nog van matige kwaliteit. Goede shetten blijven immers duur, ondanks de markt.

Suus: was dat die merrie die als cream dun bont stond en dat niet was? Daar zit dan je prijsverschil.

Leuk zeg dat dubbelspan spikkels

Dat was ze dus wel, de vrouw die haar nu heeft wil alleen apart gekleurde shetlanders, en heeft het dus laten uitzoeken voor zij Luna kocht van de fokker waar ik haar weer door had laten terug kopen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:46

Wat ik dan weer niet begrijp is dat mensen voor deze prijzen blijven fokken. Je weet als fokker (of 'vermeerderaar' moet ik het eigenlijk noemen) dat als je papierloze veulens laat komen, deze ook nog eens niet opvoed/mak maakt en er geen paspoort/entingen/wormenkuren/chip voor regelt die dieren max 50 euro gaan opbrengen. En blijkbaar zijn deze mensen daar tevreden mee.. Dat snap ik dus echt niet.
Wel dat mensen het kopen, je gaat geen 150 euro betalen als je hetzelfde ook voor 50 kan krijgen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:50

Nou waar ik Luna/Amalia vandaan heb , is een goede man, die ook positief bekend staat in de shetlander wereld, hij regelt alles en Luna was ook met papier ... www.liebas.nl , ik ben zeer te spreken over deze mensen en heb ook absoluut die prijs willen betalen wat zij er voor vroegen, mocht ik ooit wel in de mensport terecht komen, en een shettie willen , ga ik zeker weer naar Haaksbergen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:53

Je kunt niet met een shetlander waar het grootste gedeelte van de paardensporters wil met hun paard: rijden. Ja ok, als je klein en schattig bent, maar 99,99% van de volwassenen zal niet meer op een shetlander passen. Dat drukt de prijs naar beneden (want voor een goede shet met papier betaal je nogsteeds niet wat je voor een rijpony met papier betaald). En veel pony's zijn goedkoop omdat iemand een merrietje zonder papier heeft, daar de leuke hengst van de buren op zet zonder waar dan ook naar te kijken, en daar komen veulens uit met over of onderbeet, met dwerg groei, met scheve beentjes, waar eigenlijk gewoon geen vraag naar is. Dát maakt dat shetlanders zo goedkoop zijn.

Het ja, ze zullen heel goed zijn in de mensport, maar het grootste gedeelte van de mensen zal toch willen rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:56

troi schreef:
Wat ik dan weer niet begrijp is dat mensen voor deze prijzen blijven fokken. Je weet als fokker (of 'vermeerderaar' moet ik het eigenlijk noemen) dat als je papierloze veulens laat komen, deze ook nog eens niet opvoed/mak maakt en er geen paspoort/entingen/wormenkuren/chip voor regelt die dieren max 50 euro gaan opbrengen. En blijkbaar zijn deze mensen daar tevreden mee.. Dat snap ik dus echt niet.
Wel dat mensen het kopen, je gaat geen 150 euro betalen als je hetzelfde ook voor 50 kan krijgen.

Denk dat er veel zijn die dat niet snappen, dat snap ik dus ook niet. Ook hier op bokt zie je wel mensen met een papierloze merrie die ze laten dekken door vaak een papierloze hengst, of mensen die een papierloze hengst hebben en die voor een paar tientjes als 'dekhengst' aanbieden. Ik snap dan ook echt niet waar deze mensen mee bezig zijn. De mensen die hun hengst als 'dekhengst' aanbieden denken blijkbaar alleen maar aan een paar tientjes aan hun pony verdienen; die zijn blijkbaar niet bezig met de gevolgen. Heel erg jammer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:56

Vjestagirl schreef:
Je kunt niet met een shetlander waar het grootste gedeelte van de paardensporters wil met hun paard: rijden. Ja ok, als je klein en schattig bent, maar 99,99% van de volwassenen zal niet meer op een shetlander passen. Dat drukt de prijs naar beneden (want voor een goede shet met papier betaal je nogsteeds niet wat je voor een rijpony met papier betaald). En veel pony's zijn goedkoop omdat iemand een merrietje zonder papier heeft, daar de leuke hengst van de buren op zet zonder waar dan ook naar te kijken, en daar komen veulens uit met over of onderbeet, met dwerg groei, met scheve beentjes, waar eigenlijk gewoon geen vraag naar is. Dát maakt dat shetlanders zo goedkoop zijn.

Het ja, ze zullen heel goed zijn in de mensport, maar het grootste gedeelte van de mensen zal toch willen rijden.

Toen er nog niet zoveel shetten waren in NL werden er toch best leuke bedragen neergetelt voor shetten hoor; dat kwam wel goed in de buurt van de prijs van echte rijpony's.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:00

Vjestagirl schreef:

het heeft niks met het rijden te maken :n waarom kost een goed minipaardje of goede NAS-mini dan wel zoveel als een rijpony met papieren?
het heeft er puur mee te maken dat er te veel zijn, zoals ik in mn eerste post al vermelde

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:01

Ik zou nog eerder 10.000 euro neertellen voor een op zijn janboerenfluitjes gefokte Shet met kromme beentjes dan voor zo'n Amerikaans minipaardje, want die beesten vind ik me daar toch oerlelijk _O-

Maar goed, dat is een andere discussie...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:04

xElienx schreef:
Vjestagirl schreef:

het heeft niks met het rijden te maken :n waarom kost een goed minipaardje of goede NAS-mini dan wel zoveel als een rijpony met papieren?
het heeft er puur mee te maken dat er te veel zijn, zoals ik in mn eerste post al vermelde

Omdat dat puur een liefhebbers ietsje is, een liefhebberij voor mensen met teveel geld. Plus dat er daarmee niet op zo'n gigantische schaal papierloos gefokt wordt.

Maar voor het merendeel van de mensen is zo'n miniatuurpaardje nogsteeds niet meer waard dan een shetlander, simpelweg omdat ze willen rijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:05

Meer aanbod dan de vraag. Simpel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:08

je kunt het ook andersom zien...waarom fokken nog zoveel mensen dan. als er minder gefokt wordt zullen ze vanzelf duurder worden....
(zelfde op dit moment bij de "grote" paarden...)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:09

Konstantine schreef:
Ik zou nog eerder 10.000 euro neertellen voor een op zijn janboerenfluitjes gefokte Shet met kromme beentjes dan voor zo'n Amerikaans minipaardje, want die beesten vind ik me daar toch oerlelijk _O-

Maar goed, dat is een andere discussie...

er is ook nog zoiets als het nederlandse minipaardje

en dan nog ieder zijn ding en daar heb ik respect voor. ik ben geen fjorden fan. dat betekend niet dat iemand anders er heel blij mee kan zijn en dat ze heel veelzijdig zijn!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:13

Ik zeg toch: ik VIND... *zucht*

Ik zeg verder niks over niet veelzijdig zijn of wat dan ook, dat zullen ze vast zijn en ze zijn vast ook heel lief en zo, maar ik vind ze lelijk... Ik hou van dat mollige speknekkige van Shetjes.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:15

Vjestagirl schreef:
Omdat dat puur een liefhebbers ietsje is, een liefhebberij voor mensen met teveel geld. Plus dat er daarmee niet op zo'n gigantische schaal papierloos gefokt wordt.

Maar voor het merendeel van de mensen is zo'n miniatuurpaardje nogsteeds niet meer waard dan een shetlander, simpelweg omdat ze willen rijden.

dus een dure KWPN'er is voor de gemiddelde nederlander weg gelegd? die geldkwestie raakt kant nog wal. :n

en dan mag je me vertellen, als de reden is dat je er niet op kan rijden, waarom ze vroeger wel voor normale prijzen verkocht werden. juist! omdat er nu teveel zijn. dat is het hele probleem en niks anders

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:17

Konstantine schreef:
Ik zeg toch: ik VIND... *zucht*

Ik zeg verder niks over niet veelzijdig zijn of wat dan ook, dat zullen ze vast zijn en ze zijn vast ook heel lief en zo, maar ik vind ze lelijk... Ik hou van dat mollige speknekkige van Shetjes.

wat is dan de meerwaarde van die informatie?