Hoeveel kost een Shetlander per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Re: Hoeveel kost een Shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:51

Mijn shet kost per maand 50 euro aan stalling\wei, incl. onbeperkt hooi.
Vanaf deze week nemen we in de winter hooi voor snachts op stal, dat kost 10 euro p.m
Elke 10 weken ong. komt de hoefsmid, beetje bijvijlen etc. 15 euro
1x per jaar inenting. 25 euro
1 a 2 x per jaar tandarts. prijs weet ik ff niet.
Ong. per 2 a 3 maanden een zak voer 13 euro.

Maarja, je moet altijd rekenen op extra kosten, bijv. je halster gaat kapot etc. dat betekent niet dat je een halster van 100 euro moet kopen maar toch!

veel suc6!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:46

Ik zou eerst zeker 150 euro achter houden voor DA enz.
En je kunt rekenen op 50 euro tot 60 euro per maand.
Ik neem aan dat je ook spullen voor hem/ haar wilt kopen.
Halster, hoofdstel, zadel, miss deken, mentuig, karretje, longeerlijn..... vanalles.
Met 20 euro red je het niet hoor!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:34

Moderatoropmerking:
Dit topic is al ouder, toch wil ik het wel open laten, omdat er een nieuwe vraag gesteld is waar al veel antwoorden op gekomen zijn en omdat er toch regelmatig topics met deze vraag voorbij blijven komen.
Dit topic bevat al veel ervaringen en rekenvoorbeelden en de nieuwe vraagsteller vragen een eigen topic te openen zou de nieuwe antwoorden verloren laten gaan.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:01

Heb eventjes zitten denken:

Hoeveel kost de weide ong. per maand? 30,- (ligt eraan waar je woont)
Hoeveel kost de voeding ong. per maand? ligt eraan in welk seizoen in de herfst/ winter: 40,- in de lente/zomer: 20,- Dus gemmideld: 30,-
Hoeveel kost de hoefsmid en dierenarts per maand? Voor mijne komt de hoefsmid 3 x per jaar ofz. Ik wandel veel met hem op straat dus zijn hoeven slijten goed bij, om toch even te controleren komt hij zo'n 3 a 4 x per jaar, DA kost ook niet veel bij mij want hij is bijna nooit ziek. Dus per maand zo'n : 10,- zou wel min. 100,- achterhouden voor DA.
Hoeveel kost het overige per maand? Ehm dat ligt aan jezelf.... ik koop vaak nieuwe halsters enz. dus dan zo'n 8,- per maand extra.

Totaal: 78,- per maand gemm. over het hele jaar. Ik zal er wel wat naast zitten maar ik heb ook een grote, stevige shet die veel eet. En ik woon in Zeeland waar alles redelijk goedkoop is Qua stalling.

En dan ook nog de DA kosten die je moet achterhouden: 100,-
En aanschaf van je paardje. Tussen de 100,- en 500,-?!

Succes! ;)

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:08

ik denk dat de kosten voor een Shetlander voor iedereen heel verschillend zijn .Hoef je geen weide- of stalgeld te betalen dan ben je al bijna de helft van de kosten kwijt .Heb je zelf weiland dat je 's zomers kan hooien?ook dat scheelt een hoop in de kosten.Medische kosten ?Voor een gezond dier heb je eigenlijk alleen de kosten voor 3 á 4 keer per jaar een wormenspuit á 10 euro en de hoefsmid ongeveer 100 euro per jaar .Onze situatie is als volgt :we hebben 3 Shetlanders en 1 Tinker en zelf een weide van ongeveer 1 ha.We hooien zelf ongeveer de helft van het benodigde hooi voor de winter en voeren 's winters hooi , voederbiet en brok .Reken voor de shetten ongeveer 2 pakken hooi per week en voor 3 euro brokjes .de voederbieten kosten ons voor de hele winter 60 euro .Ik denk dat we omgerekend voor 1 shet ongeveer aan voer 5 euro kwijt zijn per week is dus 22,50 per maand .De hoefsmid komt geregeld langs en de kosten hiervan zijn op maandbasis 6 euro .De ontwormingsmiddelen komen op omgerekend op 2 euro per maand .
De vaste kosten per maand zijn dus ongeveer 30 euro.Dit valt dus allemaal wel mee , maar de niet voorziene kosten zijn meestal een stuk hoger .In 2009 hadden we een pony met vitaminegebrek wat te laat is ontdekt .Veel bezoek van de dierenarts met uiteindelijk een rekening van ongeveer 600 euro .Uiteindelijk de pony ingeslapen en dus afvoerkosten van de Rendac á ongeveer 50 euro .Dit jaar een pony met ernstige hoefbevangenheid .Enkele malen de DA op bezoek en medicatie.We hebben de rekening nog niet binnen , maar gaan uit van ongeveer 400 euro .Houd gewoon een bedrag van ongeveer 25 euro per maand achter om eventuele DA kosten te kunnen betalen , ze kunnen hoog oplopen .
Je ziet dat je voor 20 euro per maand echt geen pony kunt houden .Ik gun je graag een pony , je kunt er ontzettend veel plezier van hebben en als je er echt alles voor over hebt en je ouders je een beetje steunen in de vorm van meebetalen dan zou ik er ééntje aanschaffen.
Mijn ervaring is dat kinderen die met dieren opgroeien later socialer in het leven staan dan die het in hun jeugd zonder moeten doen .

ikbenlinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:12

jah maar het is ook een shetlandpony hij is 1,25 maar heeft de bouw van een shetlandpony
en me ouders betalen als hij ziek is
dus,,

en als ik te kort kom bij het voer maar hij eet altijd gewoon biks en hooi en gras dat heeft hij waar hij nu staat ook altijd gehad dus,, vandaar

want hooi ik per plak teminste waar mijn vriendin het haalt €3,50
en biks dat moet ik nog ff kijken waar ik dat ga halen miss bij ruitersport bij mij in de nuurt die is niet zooo duur

maar ik zie het allemaal wel

groeten my *D

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:34

Als je het zelf heel graag wilt , de pony zonder kosten bij je zus in de wei kan en je ouders er voor 100% achter staan , dan zou ik "m kopen .Je kunt er zoveel plezier aan beleven , een eigen pony .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:36

Tuurlijk kan je veel plezier aan een eigen pony beleven, maar je moet van te voren wel op een rijtje hebben of het ook echt kan. Het is sneu als het dier dadelijk de nodige zorg niet krijgt omdat het toch duurder was dan gedacht of dat het dier later alsnog verkocht moet worden :)

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:40

Gelijk heb je en daarom zeg ik ook :als je ouders er voor de 100% achter staan .Linda gaf zelf al aan dat haar ouders de eventuele DA kosten zullen betalen en dat vind ik heel positief.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:43

Dat had ik over het hoofd gezien. Maar weten je ouders ook aan wat voor een kosten ze moeten denken? Mijn vader schrikt nu nog regelmatig als hij de rekening onder ogen ziet, terwijl ik mijn oudste pony al 12 jaar heb ondertussen :D Daarom betaal ik het nu sinds een paar jaar zelf. Ik mocht van hem niet echt snel de dierenarts bellen, terwijl mijn gevoel zei dat het wel moest. Hele geruststelling dat ik dat nu voor 100% zelf kan regelen en betalen.

Als je ouders goed weten wat ze te wachten staat dan zou ik zeggen doen.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:01

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je niet moet vergeten dat het hooi ook inmiddels een stuk duurder is geworden. Het is deze winter heel schaars, de laatste keer heb ik €4.50 betaald voor kwalitatief minder goed hooi. Dit zijn op dit moment geen uitzonderingen en je bent per week toch wel anderhalf tot twee pakjes hooi kwijt per shetlandpony.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:04

Ik zit met dezelfde vraag , ik heb al hoofdstel , bijna longeersingel en ook al dekjes en halsters en longeerlijn en evt. zadel dus toeberhoren hoef ik niet maar ik vraag me af hoe duur het is met hoefsmid enzo.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:21

De kosten voor de hoefsmid vallen op zich wel mee , afhankelijk op wat voor ondergrond je pony loopt .
wij hebben een goede hoefsmid en die kost ons per pony ,per keer 20 euro .Komt aan huis .Ik denk dat je voor 100 euro per jaar al een heel eind komt

ikbenlinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:13

hallo'
het valt allemaal idd heel erg mee, de hoefsmid,
het ligt er ook aan of je hem beslaat of alleen bekapt, bij mij kost de shetlander alle 4 de hoeven 17 euro
(het bekappen) maar het beslaan alleen voor of helemaal rondom is al een stuk duurder,..
maar ehm..
sorry voor het plotselinge andere onderwerp..
mijn shetlander staat met spoed te koop,
omdat ik een grotere pony erbij heb, en ikzelf geen tijd heb voor
2 pony's aangezien ik zelf ook nog school heb enzo,
is hier iemand die nog een leuke shetlander zoekt?
voor meer informatie stuur privebericht

xxlinda.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:10

Het is niet de bedoeling om een topic omhoog te schoppen met als een van de doelen om je eigen pony ter verkoop aan te bieden.
Hier dus een slotje.