Wat doen jullie met lange manen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimm179

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:08

Ik zou er gewoon vlechten in maken tijdens het werk. Doen wij thuis ook.

Hinata

Re: Wat doen jullie met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:36

Als je de manen netjes wilt houden zou ik ze lekker vlechten. Paar vlechten erin, en eens per week de vlechten opnieuw doen. Of wanneer de vlechten eruit gaan natuurlijk. :)

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:47

mijn paardje heb egt super lange manen tot op zijn knieen... en idd ans ik ga rijden is het nog wel eens vervelend omdat mijn teugels dan verstrikt raken in de manen,, dan doe ik er meestal een hengste vlecht in of ik maak een matje... ik borstel de manen 2x per week hellemaal uit met antiklit...

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:22

Hier ook een shet met een aardige bos manen, als hij werkt zitten ze meestal in een hengstenvlecht
of in gewone vlechten, anders gewoon los, tenzij het heel warm is dan wil ik er nog weleens
losse vlechten in doen
Knippen doe ik alleen aan zijn staart en het eerste stukje manen achter de oren
Manen doe ik heel af en toe een beetje bijwerken met een manenmesje en voor de rest
regelmatig een beetje antiklit en uitborstelen
Maar als iemand zijn liever korte manen geeft kan dat prima hoor, sommige zijn best leuk met coupe fjord
Zoou het allen zelf nooit doen .... duurt mij te lang voor het weer is aangegroeid

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:10

Mijn shet heeft ook erg lange manen, maar ik haal enkel de ergste klitten eruit en voor de rest doe ik er niks mee. Heel soms een zachte borstel en in de zomer dan was ik d'r helemaal ook d'r manen met shampoo. Valt me dan wel op dat d'r manen een stuk zachter zijn geworden en dan veel minder kunnen heben.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:16

ontklitten(met riders magic ofzoiets) en dan vlechten.
Als ik wegga de vlecht er weer uit.
De lange haren beschermen weer tegen de regen als ze buiten staan.
Ik maak altijd een hengstenvlecht.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:41

ik vlecht ze ook altijd!
mijn mini hengstje heeft nu manen van 70cm dus zou het zonde vinden om ze te knippen, bij de langste pluk moet ik de vlecht nog dubbelvouwenxD als ze los blijven hangen komen er ook sneller klitten in;)
maar vind de manen van je pony echt mooi, zou ze echt neit knippen :o

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:32

toen ik voor het eerst ging rijden op shet van men vriendin deed ze er een omgekeerde hengst of merrie vlecht in ipv vanaf het hoofd te vlecht bij de rug beginnen richting het hoofd tot het midden ongeveer en het voorste gedeelte in een vlecht
ook iemand die ik ken, die shet heeft echt een krul erin en heel dik zij knipt het ongeveer totdat het 20 cm is zonde maar ze luistert niet

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:33

ik heb een ruintje met hele langen en dikke manen maar, een hengstevlecht gaar er makkelijk in, ik denk dat jij met wat oefening ook een hengstevlecht in je shet der manen krijgt,
ik vind lange manen echt heel mooi maarja ieder moet dit voor zichzelf weten.,

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:33

ohja wat mijn zusje ook wel is doet is 2 hengsten vlechten op elkaar maken dan heb je niet zoveel in je handen tijdens het vlechten ;)

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:59

Ik laat het maar gewoon soms uitkammen en grote "schuur" klitten. (Waar je pony tegen een boom ofzo aan heeft geschuurt) knip ik eruit. Soms doorkammen en dan met fles antiklit erbij.

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:44

gewoon goed onderhouden borstelen met een zachte borstel en af en toe invlechten

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:52

5 losse vlechten of hengstevlecht :j en dan inderdaad met cowboy magic. ik laat de vlechten gerust 2 tot 4 weken zitten :) (mits ze niet schuren he)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:33

In de winter doe ik eigenlijk niets met de manen maar in de zomer 1x in de zoveel tijd antiklit er in en voor de rest tijdens het werken of losse vlechten er in of een hengsten vlecht

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:03

Ik zal zeker niet knippen, velen doen er alles aan om zo'n mooie bos te krijgen! :~
Ik zou het bij een simpele vlecht houden, zie zo vaak in de paarden wereld ;)