Een eigen shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junkieee

Re: Een eigen shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:37

net = niet

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:31

stef schreef:
Persoonlijk, als je nu al aan het kijken bent of je de kosten kunt drukken (althans, zo komt het op mij over in de zin van geen influenza spuit, je bent niet van plan brokken te kopen, etc) zeg ik: Niet aan beginnen.
In onderhoudt is een shetlander vaak goedkoper (eet minder, je verbruikt minder stro, je verbruikt minder water, etc) maar als de DA komt zijn de prijzen ineens gelijk.
Ik heb in het verleden om een aantal redenen de DA erbij gehad:

Koliek: 165 euro
Uitgegleden in de wei en kreupel vanuit de schouder: 135 euro onderzoek en vervolgens pijnstillers.
Ongeluk, met spoed naar kliniek, en vervolgens inslapen: 500 euro

Als je de keuze zou hebben, rijpony of shet (geld speelt hierin even geen rol) wat zou je dan doen?

Ik ben het met je eens over de kosten van de DA. Mijn shetlander is overleden aan koliek. We hebben hem na 4 dagen in moeten laten slapen en wij hadden een rekening van 1000 euro.

Vergis je niet over de kosten van een shetlander, want sommige kosten zijn even hoog als bij een groot paard.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:35

iempiejj schreef:
Heee,
super leuk!.
kijk vooral een beetje rond naar je echte droom shet,
maar vergis je niet.
kijk ook goed naar hem/haar!
- oogjes
- hoefjes
- papieren!
laten lopen/rijden
vele laten informeren
anders nog laten keuren!!

xx :D.

Vacht, manen, staart, staat hij recht op zijn benen, wat doet hij na inspanning, heeft ie geen rare kale plekken, tanden(overbeet)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 01:03

capopjekop schreef:
De dierenarts kijkt idd niet of het een kleine pony is of een grote. Ikheb afgelopen jaar een rekening gehad van in totaal 1000 euro. Dit is enten en een paar keer een dierenarts bezoek. Ze hadden luis,dus nog niet eens iets ernstigs. Dit jaar zijn we begonnen met een hoefbevangen shetlander, dus ook dit jaar zal de rekening wel weer hoog uitvallen. Heb je hier rekening mee gehouden? Of springen je ouders in dat geval in?

De stalling klinkt iig wel goed. Gezellig dat je shet in een hele kudde komt de staan, zal hij/zij vast erg fijn vinden. Heb je ervaring met jonge pony's? Opvoeden is iets wat je wel een beetje moet kunnen, het zou zonde zijn als het misloopt. Zorg dat je iemand met ervaring in de buurt hebt, waar je terecht kan met je vragen. Zeker met een eerste eigen pony loop je tegen dingen op en dan is het erg fijn om feedback te kunnen krijgen.

@ Marie: Dan heb jij mazzel. Ik betaal bij de entingen en pijnstillers voor mijn shetten hetzelfde bedrag als voor mijn rijpony :) Bodembedekking idem dito. Wormenkuur kan ik 2 shetten met een spuit laten doen, maar over het algemeen zijn ze dus even duur. Smid vraagt ook niet minder voor de kleinere hoefjes :)

Dan heb jij wel een maffe hoefsmid als ik even zo vrij mag zijn om dat te zeggen :P Voor onze paarden betalen we 80 euro rondom bekappen met ijzers, voor onze shetties 15 euro haha :P

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 01:09

JoyCiej007 schreef:
Maaik schreef:
Vergis je echt niet... Ik kocht ook een gezonde pony, maar hij loopt inmiddels met een chronische bronchitis rond, als hij het weer te benauwd krijgt heb ik weer per maand rekening van ruim 100 euro. Daarnaast staat ie niet correct op de benen, en zijn ijzers dus ook noodzakelijk, omdat 'ie anders over zijn eigen benen struikelt. Vanwege zijn bronchitis kan ik hem niet zomaar na het werk nat op de paddock zetten, want dat kans bij hem is heel veel groter dat ie het dan weer oppakt. Dus hij is geschoren en staat onder goede kwaliteit dekens. Staat 's nachts op stal en bij stormbuien als 'ie pas geschoren is.
Entingen is eigenlijk gewoon een must, ik snap niet dat mensen daarop willen besparen.

Daarnaast krijgt mijn shet trouwens wel kuilvoer in plaats van hooi, maar dan met de reden dat het hooi bij ons stoffiger is. Op kuilvoer doet 'ie het ook prima, en zolang je hem de juiste hoeveelheid geeft is er vrij weinig aan de hand hoor.

Als ik jou was zal ik het wel in de gaten houden, met 24/7 op de wei. Shetlanders hebben aanleg om bevangen te worden.

Gelukkig heeft onze merrie (nog) geen 'chronische' bronchitis; wel een hardnekkige hoest/verkoudheid wat in dit seizoen toch wel terug komt.... tip: hooi min. paar uur doorweken met water en dan voeren scheelt een hoop.

Heb TS zelf ook gezegd érg goed op te letten en helemaal in het geval van 24/7 op de wei goed uit te kijken geen shet te kopen die een verleden heeft met hoefbevangenheid of daar gevoelig voor is.
Bij ons lopen ze echter altijd al 24/7 op de wei en nooit problemen gehad, die van ons zijn dus ook niet gevoelig voor hoefbevangenheid, maar er zijn er idd ook een hele hoop die dat wel hebben, maargoed als je zelf beschikking hebt over een wei deel je de wei op en maak je van 1 stukje wei een soort paddock of een stuk met heel weinig gras oid....

Ik wist van de voren ook dat Jol gigantisch scheef op z'n benen staat, maar ik ga een pony daar niet op afrekenen. Dat geld ook voor hoefbevangenheid. En een klein stukje wei afzetten ben ik niet helemaal fan van omdat ik het liefst ze gewoon op een grotere vlakte zie waar ze even lekker de benen kunnen strekken, maar dat is nog altijd een eigen keus.

En hooi dat we een paar uur weken vreet 'ie niet trouwens, hebben we al geprobeerd. :D

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:29

christel1857 schreef:
capopjekop schreef:
De dierenarts kijkt idd niet of het een kleine pony is of een grote. Ikheb afgelopen jaar een rekening gehad van in totaal 1000 euro. Dit is enten en een paar keer een dierenarts bezoek. Ze hadden luis,dus nog niet eens iets ernstigs. Dit jaar zijn we begonnen met een hoefbevangen shetlander, dus ook dit jaar zal de rekening wel weer hoog uitvallen. Heb je hier rekening mee gehouden? Of springen je ouders in dat geval in?

De stalling klinkt iig wel goed. Gezellig dat je shet in een hele kudde komt de staan, zal hij/zij vast erg fijn vinden. Heb je ervaring met jonge pony's? Opvoeden is iets wat je wel een beetje moet kunnen, het zou zonde zijn als het misloopt. Zorg dat je iemand met ervaring in de buurt hebt, waar je terecht kan met je vragen. Zeker met een eerste eigen pony loop je tegen dingen op en dan is het erg fijn om feedback te kunnen krijgen.

@ Marie: Dan heb jij mazzel. Ik betaal bij de entingen en pijnstillers voor mijn shetten hetzelfde bedrag als voor mijn rijpony :) Bodembedekking idem dito. Wormenkuur kan ik 2 shetten met een spuit laten doen, maar over het algemeen zijn ze dus even duur. Smid vraagt ook niet minder voor de kleinere hoefjes :)

Dan heb jij wel een maffe hoefsmid als ik even zo vrij mag zijn om dat te zeggen :P Voor onze paarden betalen we 80 euro rondom bekappen met ijzers, voor onze shetties 15 euro haha :P

15 euro voor ijzers ???????????????

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:24

Junkieee schreef:
christel1857 schreef:

15 euro voor ijzers ???????????????

nee voor rondom bekappen zonder ijzers natuurlijk, maar das altijd nog minder dan voor rondom bekappen zonder ijzers paard. :P T' gaat mij ff om het punt dat pony's qua bekappen echt wel goedkoper zijn dan paarden. En voor medicijnen: Met een shetje betaal je wél minder voor de kosten omdat je simpelweg minder medicijnen nodig hebt. Verdovingskosten zijn lager voor shetlanders etc. Vind het niet eerlijk om de ts bang te gaan maken. Ik vind het een goede beslissing om voor een shetlander te gaan wanneer je budget minder is. Een paard waar op gereden wordt etc. kost veel meer dan een shetlander. Uit eigen ervaring: Wij hebben 5 paarden (friezen & 1 kwpn) en die kosten VEEEEEEEL meer dan onze 3 shetlandertjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:26

christel1857 schreef:
capopjekop schreef:

Dat valt wel mee hoor, want hij moet ook ruim 20/30 minuten rijden dus bij dit bedrag zitten ook de voorrijkosten bij. Dan valt het dus wel mee. En daarbij heb ik er laatst een gehad die goedkoper was, maar daar had ik geen goed gevoel bij. Dus ik betaal dat geld met liefde :D Hij is overigens met die kleine hoefjes net zolang bezig als met de grote, dus er zit weinig verschil in.

Overigens betaal je vaak voor het hele potje medicijn. Tenminste zo werkt dat hier wel. Een makkelijk voorbeeld: de konijnenenting. Ze doen speciale spreekuren om de kosten te drukken. Laat je je nijn buiten deze spreekuren enten dan moeten ze voor een of twee diertjes een heel potje open maken wat niet lang houdbaar is. Dus dan betaal je daar ook voor.

Dus dat is overal verschillend. Mijn shetten zijn niet veel goedkoper dan mijn rijpony. Ze eten iets minder en ik kan 2 pony's doen voor een ontwormingsspuit, maar laat dat iets van 20/30 euro minder zijn per maand. Meer zal het echt niet schelen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:25

christel1857 schreef:
T' gaat mij ff om het punt dat pony's qua bekappen echt wel goedkoper zijn dan paarden. En voor medicijnen: Met een shetje betaal je wél minder voor de kosten omdat je simpelweg minder medicijnen nodig hebt. Verdovingskosten zijn lager voor shetlanders etc. Vind het niet eerlijk om de ts bang te gaan maken. Ik vind het een goede beslissing om voor een shetlander te gaan wanneer je budget minder is. Een paard waar op gereden wordt etc. kost veel meer dan een shetlander. Uit eigen ervaring: Wij hebben 5 paarden (friezen & 1 kwpn) en die kosten VEEEEEEEL meer dan onze 3 shetlandertjes.

Qua bekappen is dat echt niet altijd zo; wij hebben jaren zelfs grote moeite moeten doen om een afspraak te maken met een échte hoefsmid; nr. 1 zei direct dat hij geen shetten wilde doen, nr. 2 maakte een afspraak maar kwam niet opdagen en liet nooit meer van zich horen, nr. 3 vond het te weinig pony's (6 shetten) en nr. 4 vroeg hogere kosten voor shetten 'omdat het slecht voor z'n rug was en die beesten echte krengen waren'.
Gelukkig hebben we nu wel een goede hoefsmid; hij kijkt ook echt hoe ze staan en hoe ze lopen, doet niets onnodigs en zegt ook eerlijk als een pony (nog) niet bekapt hoeft te worden, prima vent :) Vraagt net zo veel voor shetten als voor grote paarden, en dat doen veel hoefsmids; zelfde prijzen, shet of paard.

En hoe je er bij komt dat verdovingskosten lager zijn voor shetten.... DA's maken vrijwel nooit speciale prijzen voor shetten; je betaald voor het zetten van de verdoving en gebruik van het materiaal, heb nog nooit gehoord dat DA's minder vragen voor shetten...

Qua voer en stalling zijn shetten soms goedkoper ja, maar worden ze ziek of moeten ze bekapt/onderzocht worden, maak je vaak toch dezelfde kosten. Denk dat er hier veel mensen realistisch zijn, dat heeft niets met 'bang maken van de ts' te doen.
En om alleen een shet te nemen 'omdat het misschien goedkoper kan zijn soms', tsja, waar ben je dan mee bezig, vraag ik mij af. Je moet een shet nemen omdat je een shet wil, niet omdat die misschien goedkoper kunnen zijn soms.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:59

ik betaal voor mijn shet idd gewoon hetzelfde als voor mijn haf qua smid. Heb er lang geleden 1 gehad die wel minder rekende

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:25

En toch vind ik het niet reeel om te zeggen dat een shetlander evenveel kost als een 'echt' paard. Wat dat betreft kan iedereen zeggen wat ie wil, maar uit eigen ervaring merk ik dat het niet zo is.

Uiteraard moet je keuze niet ALLEEN op het kostenplaatje zijn gebaseerd, maar het mag toch wel meetellen zeker?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:28

mijn stalling is goedkoper, maar verder....
Hoefsmid en DA en tuigage etc zijn allemaal evenveel hoor

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:32

Bij jou zijn de shetten misschien wel goedkoper, maar bij 90% van de mensen niet. Enige waar je normaal vaak minder aan kwijt bent, is stalling en evt. voer..... er van uit gaande dat je een groot sportpaard meer voert dan een shet, maar ook hier is dat per situatie anders; onze shetmerrie wordt echt als sportpony gebruikt, en eerder ook nog als fokmerrie; die kreeg echt heel wat (kracht)voer er in gestouwd in het wedstrijdseizoen, omdat ze anders veels te schraal werd.

Echt; meestal scheelt het niet zo veel.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:18

@christel1857 oh ja dat heb ik ook ,
mijn smid vraagt voor paarden 30,00 bekappen voor shetlander 15,00 en voor ijzers vraagt hij voor paarden 80,00
en voor mij 65,00 dus dat scheelt wel ja,

en stalling is bij mij ook 200 euro goedkoper :P.
en de wormenkeur is goedkoper, aangezien ik er 1 drie keer kan gebruiken, nja kwa spullen kan je het zelf zo duur maken als je wilt, al is een pinokio zadel niet zo duur als een zadel wat je voor je kwpn bv zou kopen,
en shetlanders zijn wel sterk,
als ze wat hebben zal het kwa DA kosten neit zoveel schelen.,
maar over het algemeen krijgen shets minder snel iets..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:30

Junkieee; kijk dan kan ik nog iets snappen dat je dat zegt, als het zoveel scheelt met bekappen maar ook met stalling.

Maar zoals gezegd; dat zijn toch wel echt uitzonderingen; meesten betalen wel gewoon hetzelfde voor smid, en ietsje minder aan stalling misschien.

Een shet vergelijken met een kwpn, dat een kwpn sneller 'wat' heeft, dan vergelijk je natuurlijk wel een koudbloed met een warmbloed; Fjorden bijvoorbeeld zijn ook veel 'harder' dan kwpn'ers...
Daarbij denk ik dat nog steeds veel mensen niet zo heel serieus met hun shet zijn, ik denk ook dat bijv. rugproblemen veel eerder worden opgemerkt bij een kwpn dan bij een shet en dat er dan dus automatisch ook eerder een DA bij komt....

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:18

JoyCiej007 schreef:
Junkieee; kijk dan kan ik nog iets snappen dat je dat zegt, als het zoveel scheelt met bekappen maar ook met stalling.

Maar zoals gezegd; dat zijn toch wel echt uitzonderingen; meesten betalen wel gewoon hetzelfde voor smid, en ietsje minder aan stalling misschien.

Een shet vergelijken met een kwpn, dat een kwpn sneller 'wat' heeft, dan vergelijk je natuurlijk wel een koudbloed met een warmbloed; Fjorden bijvoorbeeld zijn ook veel 'harder' dan kwpn'ers...
Daarbij denk ik dat nog steeds veel mensen niet zo heel serieus met hun shet zijn, ik denk ook dat bijv. rugproblemen veel eerder worden opgemerkt bij een kwpn dan bij een shet en dat er dan dus automatisch ook eerder een DA bij komt....

Das nogal een brutale aanname ;) Dat mensen minder goed op hun shet letten dan op hun grotemensenpaard :P

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:19

stef schreef:
mijn stalling is goedkoper, maar verder....
Hoefsmid en DA en tuigage etc zijn allemaal evenveel hoor

Tuigage evenveel als voor een "groot" paard ? hahaha das een grapje zeker :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:21

Ze zegt niet dat iedereen dat doet. Maar kijk op bokt rond en dan is dat niet zo raar dat ze denkt dat veel mensen zo denken. Op rijpaarden ligt vaak een goed passend zadel. Zie je foto's van rijden op een shet dan mankeert er vaak veel aan het tuig. Kijk naar het nieuws. Als er verwaarloosde paarden zijn gevonden zijn het vaak kleine pony's en shetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:22

En wil je een beetje een goed zadel dan ben je voor een shet ook meer kwijt dan 80 euro voor een plat zadeltje. Maar veel mensen besteden liever niet zoveel geld uit aan een pony waar niet veel op gereden wordt. Wil je gaan mennen dan ben je voor een goede wagen en tuig ook bijna net zoveel kwijt als voor een groot paard wil je een beetje kwaliteit hebben :) Maar goed zo zie ik dat :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:24

Weiland is hier even duur voor een paard als voor een shet (betaal 1 bedrag per maand ongeacht het aantal ponys of paarden ik erop zet) voer is goedkoper, wormenkuren zijn goedkoper(kun je langer mee doen) hoeven doe ik zelf, DA is zeer zeker niet goedkoper :+ maar de medicijnen wel. Shet heeft in het najaar een longontsteking gehad met nogal dure medicijnen. Wanneer mijn toenmalige D pony die gekregen zou hebben, was ik wel 3x het dubbele kwijt geweest aan medicijnen.