wie heeft zijn shetlander op een manege staan ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: wie heeft zijn shetlander op een manege staan ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:00

dat vind ik idd ook elk paard hoort buiten.
bij ons op de manege kunnen ze het hele jaar door buiten.
mijn shet staat nu af en toe buiten .. omdat hij gewoon niet buiten kan waar hij nu staat. hij is nog hengst en laat zich niet meer pakken. ik zet ze vaak wat uurtjes met zn alle in de bak (met nog wat shets) en ze vermaken zich prima.

hij word in het voorjaar gecastreerd, dan mag hij lekker naar buiten overdag, en snachts komt hij weer op stal !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:05

Kellsterrr schreef:
jaa, dat vind ik ook wel maar als je een paard van 10 koopt en heeft altijd op stal gestaan met een deken.
en in de zomer gewoon op het land.
dan ga ik hem niet naar buiten gooien in de winter ;)

Dat kan prima hoor, die zou bij mij gewoon naar buiten gejaagd worden. Wat een onzin, alsof op stal hebben gestaan met een deken de rest van zijn verdere leven zou moeten bepalen. Dat ligt gewoon aan gewenning; dikkere deken en hup naar buiten, misschien snachts nog even binnen. Jaar daarop gewoon lekker vacht laten groeien, geen gezeik met dekens en gewoon rustig laten wennen, dan kan hij swinters ook prima naar buiten, vaak zelfs zonder deken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:51

Kellsterrr schreef:
Ik zou mijn shet nooit bij een manege laten staan.
al die mensen die constant aan hem zitten, van het ene paard naar het andere paard.
heb je zelf in de hand, eventueel bordje erop met niet aaien, aandacht worden ze verder niet slechter van. Die van mij staan op een manege, bijten niet, en hebben nog nooit een huidziekte gehad
shets horen nou eenmaal buiten en niet op stal.
geld idd voor elk ras
Aangezien ze bij de manege bij mij in de buurt pas april op het land mogen staat die meer als een halfjaar op stal.
ik ben pas 5 uur thuis uit mijn werk dan mag die misschien een uurtje in de bak (als je dit weer langer doet gaan andere zeiken dat ze ook hun paard willen losgooien).
iedere betalende klant heeft evenveel recht, dus logisch dat ze gaan "zeiken" als hun hun paard ook los willen gooien. Kwestie van goede afspraken maken[b]
een uurtje over 24 uur is zo weinig.
[b] eens, maar er zijn genoeg manege's die wel mogelijkheden tot buitenzetten hebben, dus beetje flauw om dit bericht nu zo te posten alsof het op elke manege zo is

Ik heb nu naast me huis me eigen weilandje waar hij ze in en uitloop stal heeft.
Al is het -10 buiten, hagelt het of sneeuwt het hij staat eigenlijk NOOIT in ze stal.
Alleen als ik hooi in ze stal neerleg gaat die erin en is het op dan gaat die snel weer eruit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:52

JoyCiej007 schreef:
Kellsterrr schreef:
jaa, dat vind ik ook wel maar als je een paard van 10 koopt en heeft altijd op stal gestaan met een deken.

Dat kan prima hoor, die zou bij mij gewoon naar buiten gejaagd worden. Wat een onzin, alsof op stal hebben gestaan met een deken de rest van zijn verdere leven zou moeten bepalen. Dat ligt gewoon aan gewenning; dikkere deken en hup naar buiten, misschien snachts nog even binnen. Jaar daarop gewoon lekker vacht laten groeien, geen gezeik met dekens en gewoon rustig laten wennen, dan kan hij swinters ook prima naar buiten, vaak zelfs zonder deken.

Eens, tenzij de pony deze winter al op stal heeft gestaan met deken, dan kan je ze uiteraard niet nu ineens zonder 24/7 naar buiten knallen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:57

stef schreef:
Eens, tenzij de pony deze winter al op stal heeft gestaan met deken, dan kan je ze uiteraard niet nu ineens zonder 24/7 naar buiten knallen

Nee, vandaar dus ook die 'gewenning'; koop je nu een paard die deze winter met deken op stal heeft gestaan dan moet je daar idd voorzichtig mee omgaan en idd niet zomaar ineens zonder deken buiten zetten.

Maar Kellsterrr brengt het alsof een paard dat voorheen (misschien altijd wel) op stal met deken heeft gestaan, nooit meer zomaar naar buiten zou kunnen, en dat is onzin. Net als dat een geschoren paard altijd opnieuw weer geschoren moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:09

Ik denk niet dat je raar wordt aangekeken omdat het een shet is, maar omdat je er zoveel geld voor over hebt. Shets zie je op goedkope boeren stallen staan of als weidemaatjes. Ze zijn vaak extra. In pension is best wel duur, ook al hanteren ze een kleinere prijs.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:10

Kellsterrr schreef:

Paard of pony hier wordt alles gelijk behandeld. Alle paarden gaan lekker de hele dag naar buiten en 's avonds op stal. Huppa die benen strekken! Ze hebben ze allemaal dekens op, dezelfde als op stal.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:35

Ik vind dat men wel eens uit de hoogte kan doen als men een groot duur paard heeft.
Nou geef mij maar zo'n super sterke knuffel ppony met z'n eigenwijze streken.
Mankeren vaak ook nog eens minder en schieten minder in de stres.
Ieder z'n ding tuurlijk, maar het is jammer dat de sfeer zo verpest kan worden door lui die zo uit de hoogte doen en menen zich overal mee te moeten bemoeien.

Weer on-topic, ik heb geen Sjet, wel een Gerrano van 1,33cm en het is mijn top pony.
Het is mijn eerste pony en zij gaat ook nooit bij me weg.
Ik heb haar zo'n drie min. van me vandaan in pension staan.
Zelf zou ik niet gauw voor een manege kiezen, dit omdat ik geen goede ervaringen ermee heb.
Bij ons moeten we alles zelf doen, we hebben helaas geen fijne rijbak en mooie uitrijmogelijkheden en geen verlichting bij de bak.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:22

sjet :P ?? hihi..
nee mij gaat het vooral om de binnenbak(ik kom er nu achter dat dat toch wel mijn voorkeur heeft met deze kou) en de uitrijmogelijk heden ..
ook vind ik het fijn dat er word gevoerd en gemest.
dat als je een dag niet kan ze niet zonder eten staan en toch op een schoon bedje liggen !! :)
de manege ligt echt naast het strand ..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:25

Klinkt heel fijn, je kan het altijd proberen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:44

ja .. mij gaat het voor het inrijden toch wel om de binnebak .. we beginnen in de winter (waarschijnlijk ) en toch wel fijn dat als je `2 keer op je bek gaat` je op het strand bent ..
dan begin je ook eerder aan een stap ritje met je shet.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:43

Als ik zo lees wat je allemaal graag zou willen hebben. Gaat je voorkeur volgens mij toch uit, naar de manege. Klopt dat? ;)
Voor als nog vind ik het heerlijk dat ik een binnenbak heb. En nu ik lees, dat je je shetlander wil gaan inrijden, is een binnenbak ideaal in de winter. En als je aan het strand zit, zou voor mij de keuze al een stuk makkelijker zijn :=
Nu alleen de prijs natuurlijk nog, ik betaal :$ 110, maar dit gaat elk jaar wel weer een stukje omhoog. Hiervoor heb ik alles tot me beschikking, van twee binnenbakken tot mesten. Ik hoef hem zelf niet naar de hoefsmid te doen, dit gaat allemaal via de manege.
Veel succes met je keuze...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 15:00

de prijs voor mijn fjord weet ik al. dat is rond de 260.
voor mijn shet weet ik de prijs nog niet.
ze beschikken daar ook over veel land. dus misschien dat ik ze samen tot dat bink 4 is op het land laat staan.
ik ben me allemaal nog een beetje aan het orienteren op de kosten :)

ja nu gooi ik zel wellis los. en ik vries echt dood :P en rijden .. nouja dat doen we zonder binnenbak nu al 2 maanden niet meer..!! (ik rij nog een aantal paarden bij)
nu ik dit weer heb gezien, gaat mijn voorkeur toch uit naar een binnenbak (zo ben ik vroeger echt niet geweest :o mij maakte het niet uit welk weer het was !!)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:48

Je moet gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt, maar ook voor je paarden :)
Ik heb zelf ook op een manege gestaan met m'n shet (en tinker). Maar nu ik ergens sta waar ze lekker hele dagen buiten staan, vraag ik me af hoe ik het ooit in mijn hoofd heb gehaald om ze op een manege te zetten, waar ze 's winters niet de mogelijkheid hadden om veel uren buiten te lopen.. :n
Ik vind dit trouwens voor elk paard een vereiste hoor, minstens overdag buiten.
Maar misschien kunnen ze op de manege waar jij misschien heen wilt wel hele dagen naar buiten?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:57

ja .. ze kunnen bij ons de hele dag door naar buiten!!
al staan er bijna geen paarden in de winter buiten.
daar sta ik ook wel erg van te kijken !!
je mag er zelf bepalen of je je paard naar buiten doet .. maar dit doet bijna niemand in de winter :S

ellen_popey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:54

Ik heb mijn shetlander op de manege staan. Hij heeft het er echt super naar zijn zin. Hij krijgt alle aandacht van de wereld en word bijna elke dag met de manege pony's losgelaten. Dat vind ie helemaal super. Mensen kijken wel eens gek als ik met m'n shet aan kom lopen..maar asl ze zien dat ik met hem men vinden ze het juist leuk. Ik heb dus geen enkel probleem met op de manege staan.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:16

ik zou mijn shet ook nóóit op een manege zetten.
al die kleine meisjes die ermee aan de gang gaan,
allemaal hapjes terwijl ze op dieet moet.
bovendien kijken mensen je idd raar aan als je op een shetlander rijd, als je 'al' 13 bent.
vaak onderschatten ze shetlanders toch, naar mijn weten kunnen ze meer houden dan welshen!
succes met je keuze ( of als je die al gemaakt hebt. )

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:31

M'n Shettie staat op een pensionstal en gaat s'morgens tot het donker is lekker op de wei. :)

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:19

ik heb hem 5 minuten van me huis , op een gratis weiland met een grote kas waar ik eeen stalletje in heb gemaakt :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:38

kimxbabbel schreef:
ik zou mijn shet ook nóóit op een manege zetten.
al die kleine meisjes die ermee aan de gang gaan,
allemaal hapjes terwijl ze op dieet moet.
bovendien kijken mensen je idd raar aan als je op een shetlander rijd, als je 'al' 13 bent.
vaak onderschatten ze shetlanders toch, naar mijn weten kunnen ze meer houden dan welshen!
succes met je keuze ( of als je die al gemaakt hebt. )

nouja de meeste die 13 zijn kunnen ook niet meer op een shet rijden ! maar goed dat ter zijde .. ik rij er niet meer op.
als je bij ons een bordje op hangt met niet voeren doen ze dit ook niet :)
dat over dat een shet meer kan houden is bullshit, ze zijn misschien wat breeder en steviger gebouwd .. maar de botten en spieren zitten op dezelfde manier in elkaar.

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:36

mijn shet staat ook op een manege
en hij krijgt het meeste aandacht van alle paarden daar.
heel de dag lopen er wel meisjes met hem rond op het erf.
en Teun vind het allemaal prima die geniet van elk kind.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:08

kwa faciliteiten zou ik het wel willen, lekker een binnen bak en een buiten bak,een warme kantine, maar ik vertik het om de volle pond te betalen voor een shetlander, gelijk aan prijs voor paard. Hij verbruikt veel minder, maar ze berekenen het zelfde hier in de buurt.

Ik sta nu met mn shet en welsh bij een particulier.
Dan heb ik electra, water en twee stalletjes en weidegang het gehele jaar, wel moeten we alles zelf doen, voeren en voer inkopen en mesten, maar dat vind ik leuk werk. Buiten zetten word gedaan, binnen halen moeten we zelf doen.

25 voor de shet en 50 voor de welsh, in de winter 8 uur pd weidegang en in de zomer 14 uur pd, mag 24 uur maar ik zet ze elke avond op stal

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:34

Ik sta met mn shet op een redelijk grote pensionstal (ong. 35 paarden en een stuk of 5 pony's waarvan haflingers en 1 pony rond de 1m35 en mn shet) Ik sta all-inn en heb een longeerbak buitenbak en binnenbak tot mn beschikking, shetje staat overdag buiten in de longeerbak (als ze daar niet uit ontsnapt :P ) want in de paddock gaat ze onder de draad door als ze niet in de longeerbak staat overdag (lees als ze weer eens is ontsnapt) loopt ze los op het terrein :P eind vd middag gaat ze op stal tot de volgende ochtend. en nee ik word niet raar aangekeken, iedereen is helemaal verliefd op haar (L)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 01:05

ik heb nu met zekerheid besloten dat ik als mijn fjordje in mei naar de opfok gaat ik wat anders ga zoeken voor zep.
ik vind het toch niets waar ik nu sta .. alles is op paarden hoogte afgezet (qua draad en bak rand )
dus mijn shet kan overal onderdoor .. (ja hij heeft het nu door dus zal het blijven doen.)

ik ga dinsdag ook even bij een andere stal kijken, waar ik jaren geleden met mijn fjordje heb gestaan .. misschien hebben ze hier een plaatsje vrij :)
en anders word het toch de manege.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:33

Ze kunnen prima op een manege staan, maar kies er dan een uit waar ze er al meer dan 1 hebben, anders loop je de kans dat ze hem zo lief vinden dat iedereen er bij in de stal gaat en heb snoepjes geeft. Daarom wil ik de mijne ook niet op een manege, ben veeel te bang dat hij hoef bevangen word :o