Genoeg plek voor kleine stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:24

Dus je wilt je paardje 2 halve dagen per week gelukkig maken, maar de rest van de week staat hij er ongelukkig bij...Is dat wat je wilt.
Dan doel ik op het gezelschap.
Je bied je paardje dat wat hij het meest nodig heeft van allemaal, namelijk een maatje.
Maar elke keer neem je hem dan af met als gevolg dat hij alle door de weekse dagen helemaal alleen staat.
Dit lijkt me niet bepaald een slimme actie en niet bepaald vriendelijk naar je paardje toe.
Ik denk dat je daar eerst eens over na moet denken voor je uberhaupt aan zaken als stalling gaat denken.

Ik denk ook inderdaad dat je meer hebt aan een verzorgpony of bijrijdpony.
Daar is niks mis mee, maar in situaties als deze wel veel fijner, vooral voor het paardje.

Dennis

Re: Genoeg plek voor kleine stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:58

Als het alleen voor 's nachts is en je pony overdag lekker op een groot weiland met soort genootjes staat is het prima.

Als dit de complete huisvesting is is het VEEL te kort. Een paard hoort samen met een ander en hoort de ruimte te hebben om te kunnen rennen. Dat kan zeker niet in deze ruimte.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:00

Een uitloop van pakweg 15 m2 is veels te weinig als dat samen met de stal de vaste huisvesting is; 'en dan soms eens op een grote wei'..... ja paard hoort gewoon op de wei, klaar.

Begrijp ik 't nu serieus of wil je echt een shet in de achtertuin gaan houden?
Daarbij moet je wel voor een andere pony zorgen als gezelschap; een geit er bij heeft weinig zin, dat zijn 2 verschillende diersoorten. Paarden zijn kudde-dieren en zouden echt niet alleen moeten staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:04

XflooortjeX schreef:
Ik woon in eindhoven de naam zegt het al het is overal verweg en je hebt er 0 verzorgpony's! en nu kan ik alleen rijden 7 KM verderop dus daar ga ik niet vaak heen !
En als iemand in eindhoven een verzorgster zoektdan vinden ze me te jong terwijl ze niks van me weten!
En nu rij ik op een pittige pony maar die is dus 7 km verderop dus dat wordt nooit iets! |(

Om wie gaat het hier nu dan; om de pony die je wil aanschaffen, of om je eigen behoefte om te rijden?

Daarbij weet ik niet hoe oud je bent, maar laat ik je dan ook maar even uit de droom helpen: er zijn er maar weinig die nog op een shet kunnen rijden qua lengte en gewicht.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:13

volgens mij heb je het antwoord al op je vraag : Nee, dat kan niet.
Het maakt niet uit om welk paard het gaat, elk paard hoort elke dag zijn benen te kunnen strekken en te spelen met soortgenoten.Ik snap heel goed dat je een paard wil, maar een paard is meer dan alleen rozengeur en maneschijn. Je moet hem of haar elke dag verzorgen (rijden) enz. En het kost ontzettend veel geld. verder zie ik dit in je profiel staan:
ik ben 10 jaar en ik houw heeel veel van paarden ik rij zelf ookal.
1.ik zoek eeeen hele goedkope schetlander die niet veel per jaar kost .
ik woon in een gezin waar niemand van paarden houd en we zijn niet bepaald rijk .
ik probeer alles uit om zo lang mogelijk bij de paarden te blijven ik zoek ponykampen vakanties met paarden en ponys en ik wil ook graag naar ponypark city ..

ik hoop dat ik ooit een paard pony of schetlander heb want ik houw echt zoooo veel van paarden..

XxXfloortje XXX
Paarden info:
ik wil graag een shetlandpony omdat dat nog best goedkoop is verelijke met paarden of anderen ponys..
_______
Lees de vetgedrukte dingen eens? Dat is al niet mogelijk, goedkope paarden bestaan namelijk niet, ja okee, in de natuur maargoed, we hebben het hier over een huis-tuin en keuken paardje. Ookal word je paard nooit ziek, er zijn altijd kosten die terug komen, denk aan dierenarts, hoefsmid enz.

Ok ok. Beetje offtopic , het komt er op neer dat de ruimte die jij een paard te bieden hebt, veel te klein is, dus ikzeg: ga opzoek naar een mooi stukje weiland, en krijg je ouders zo gek dat je paardje daar mag staan met een leuk vriendje.

veel succes ;)

XflooortjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 18:44

Sry hoor maar ik weet ook wel hoe vaak ik kan rijden hoe ik moet verzorgen en hoe duur het is!

XflooortjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 18:45

dat ik 10 jaar bent betekent niet dat ik niets weet hoor!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:48

7 km fietsen is toch niet zo erg? Kun je daar niet wat vaker heen?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:56

als ik alleen antwoord moet geven op de vraag die je gesteld hebt,
daar kan een shetlander best in. Maar dan moet 'ie zeker overdag lekker buiten kunnen lopen. en een vriendje is zeker belangrijk. :j

hoezo goedkope paarden bestaan niet? je hebt hele goedkope paarden hoor!in de speelgoedwinkel :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:58

Goed om te zien dat je niet een shet in de tuin wil gaan houden en dat je een stal met wei aan het zoeken bent topicstarter :) Ik zag toevallig je topic waar je dit zoekt :) Houd je alleen wel rekening met een maatje voor je toekomstige pony?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:00

XflooortjeX schreef:

heb ik dat gezegd dan? nee toch? ik wil je er alleen op wijzen dat je er heel goed overna moet denken,
en dat 23 m2 gewoon te klein is om een shetlander op te houden.

XflooortjeX schreef:
Sry hoor maar ik weet ook wel hoe vaak ik kan rijden hoe ik moet verzorgen en hoe duur het is!

zou ik mogen vragen hoeveel jij denkt dat de verzorging enz. van een paard kost? ik zeg niet dat je nog niet toe bent aan een pony, ja daar komt 'ie weer: je moet er goed overna denken. en wat vinden je ouders ervan?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:04

inprincipe is de maten van de stal wel oké maar de rest,,
Hij moet met soortgenootjes staan en dan niet 1 of 2 dagen in de week. Je kan geen pony houden in de achtertuin, dan moet je al een grote ruime achtertuin hebben. En hij moet ook gewoon buiten kunnen want de hele dag op zo'n stalletje is ook niks.

Je kan beter een pony kopen en op een land zetten bij andere pony's zetten. Lekker 24/7 buiten met andere (shet)pony's, met schuilstalletje. Maar dit kan ook alleen als geld ECHT geen probleem is.
Want wat als je pony ziek wordt? Je zou toch een da langs moeten laten komen. En ja die moet ook betaalt worden eventuele medicijnen ook.
En je hebt geen probleem/zorgen voor een 2e pony, die hoef je ook niet te kopen omdat hij al soortgenootjes heeft waar hij dan op de wei staat.

maar je moet niet een pony alleen in een stalletje zetten in de achtertuin. Is mischien voor jouw leuk maar voor niemand anders.
Alhoewel ik denk dat jij ook niet blij word van een zielige pony in de achtertuin.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:05

Van de mest ook niet denk ik en je buren worden daar ook niet blij van. Maar ze is al op zoek naar een weiland en een stal, dus volgens mij is het achtertuinverhaal van de baan :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:09

oke das mooi :)

maar denk je ook aan de hoefsmid, entingen, wormenkuren etc..?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:10

Okee , maar hoe zit het nu met de kosten ts?
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 15-01-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:11

XflooortjeX schreef:

Nee, maar dat betekent wel dat je blijkbaar nog zo jong en naief bent om serieus te denken dat je een shet kan kopen 'omdat dat zo goedkoop is', en die dan houden in je achtertuin.
Dat kan niet zomaar, zoals al eerder gezegd. Daarbij kun je dan misschien maar een jaartje of 1 a 2 er op blijven rijden, áls je er al op kan rijden. Je bent of wordt al snel te groot/lang/zwaar om op een shet te kunnen rijden.

Daarbij heb je áltijd bijkomende kosten, zoals bij ieder paard, aan voer, hoefsmid, entingen en onverwachtse DA kosten. Als je shet eens ziek wordt krijg je heus geen korting omdat het toevallig een kleinere pony is..... hoefsmid ben je ook zo 25 tot 50 euro per keer kwijt.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:23

JoyCiej007 schreef:
XflooortjeX schreef:

Nee, maar dat betekent wel dat je blijkbaar nog zo jong en naief bent om serieus te denken dat je een shet kan kopen 'omdat dat zo goedkoop is', en die dan houden in je achtertuin.
Dat kan niet zomaar, zoals al eerder gezegd. Daarbij kun je dan misschien maar een jaartje of 1 a 2 er op blijven rijden, áls je er al op kan rijden. Je bent of wordt al snel te groot/lang/zwaar om op een shet te kunnen rijden.

Daarbij heb je áltijd bijkomende kosten, zoals bij ieder paard, aan voer, hoefsmid, entingen en onverwachtse DA kosten. Als je shet eens ziek wordt krijg je heus geen korting omdat het toevallig een kleinere pony is..... hoefsmid ben je ook zo 25 tot 50 euro per keer kwijt.

TS, dat is dus precies de reden waarom je misschien toch nog even een paar jaar moet wachten met een pony.;)

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:34

Vinden je ouders het goed dat jij een shet in de achtertuin gaat houden?
Hoe ga je aan hooi/voer komen, gaan je ouders dit halen? Wie brengt de mest weg? Wie betaald te hoefsmid, dierenarts?

Misschien is het handiger om met je ouders te overleggen dat zij een deel van de kosten betalen en dat jij op zoek gaat naar een weiland waar je shet met vriendjes kan staan. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:35

7 kilometer ver, en daarom word het niks? _O-

Gemiddeld fietst iemand 15 kilometer per uur, dus het is een half uurtje fietsen. Sommige (veel) mensen reizen een half uur tot een uur voor hun verzorg pony, ik heb zelfs is een verzorg pony gehad die anderhalf tot 2 uur reizen was voor mij! een half uurtje op de fiets, dan heb je nog harstikke geluk! Ik heb tegenwoordig 2 verzorg ponies dichtbij, allebei 10 minuten fietsen, maar een half uurtje fietsen, door de ervaringen van ver moeten reizen, vind ik echt een kippestukkie.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:46

XflooortjeX schreef:

XflooortjeX schreef:

nee je weet het dus niet,
het is op dit moment een obsessie voor je dat je een paard wil.

een paard kan niet gelukkig zijn in z´n klein stukje
en in het weekend word het gelukkig gemaakt omdat het naar soortgenoten mag, en word er dan weggehaalt en weer teleurgesteld

en waarvan wil je het betalen ?
je zit nog op de basis school je hebt geen benul van geld :+
sorry, maar zie hier echt weer een voorbeeld van een penny

edit: door een oplettende vriendelijk bokker mijn spellings fout verbeterd :)
Laatst bijgewerkt door _Mellanie op 22-01-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:08

Piaffe_Girl schreef:
het is op dit moment een opsessie voor je dat je een paard wil.

misschien bedoelde je obsessie? 'Bevlieging' vind ik een beter woord.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:44

heerlijk he dromen van een "eigen pony"?

Als je je er al zo bewust van bent waarom vraag je hier uberhaübt nog hoeveel ruimte een shet nodig heeft?

Ga toch lekker een ponytje ergens huren of verzorgen om ervaring op te doen. Het blijft een dure sport ondanks de grote van de pony.