hoe een shetlander keuringsklaar maken voor een nmprs keurig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: hoe een shetlander keuringsklaar maken voor een nmprs keurig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:09

Zo veel juryleden zo veel smaken binnen het NSPS. De een kijkt meer naar beweging, de ander meer naar type. Jij bent toevallig een jurylid tegen gekomen wat meer naar type kijkt.

Een pony moet je wel in de juiste conditie voorbrengen. Ze zien ze graag voldoende gevult.
Ik heb een merrie die zeker niet zou misstaan bij het NMPRS (VEEL beter dan Dennis iig, op type zou ze nog luxe ingedeeld kunnen worden ook), maar die heeft ook netjes een 2e premie bij het NSPS behaald. Kwestie van een goede voorbereiding voor de keuring, traning en voerschema aanpassen.
Maar heb het gehad dat Roos (op dat moment Z dressuur) achter aan stond wegens 'te weinig bespiering', achter de fokmerries die nog nooit een zadel of karretje van dichtbij gezien hadden. Het blijft een jury-'sport', dus je daar druk over maken helpt niet.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:03

begrijp ik nu een beetje uit een paar van deze verhalen dat je shet niet bekend hoeft te zijn bij het stamboek om als 'echte shet' door het leven te gaan
en dat ik dus met mijn shet die onbekende ouders heeft ook op keuringen kan verschijnen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 09:18

alsj e een merrie of ruin hebt met onbekende ouders ken je hem/haar inschrijven bij het MNPRS heb je een hengst moet hiervan minimaal 1 ouder bekent zijn.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:19

oke en moeten die ponys dan nog aan een bepaalde eis voldoen
bepaalde schofthoogte. en als je dan met zon pony naar de keuring wil kan je dan gewoon met elke soort pony een kans maken of zijn het echt hele luxe mini paarden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:48

tja, wat verwacht je? Een pony die op de keuring verschijnt dient IMP correct van bouw te zijn, daar begint het al mee. Pony dient in goede conditie te zijn, dus niet graatmager, maar ook niet baggervet.
Als je een shetland gefokte pony hebt, draai je mee in de basis, waarbij een correcte pony ook gewoon een 1e premie kan krijgen.

Booster: Ouder dient niet alleen bekend te zijn, maar ook op papier en DNA getest

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:21

ik heb een leuke shet van 1.08
ze heeft niet echt shet gangen dus denk ook dat er iets anders door zit ouders zijn ook niet bekend.
mooie volle bos manen en staart kan heel leuk springen en dressuur lopen (is ook regio kampioen geweest in het L1)
verder gewoon correct gebouwd weer mooi wat spieren
wat zou hier mijn kans mee zijn op een keuring
(ik snap dat het ongeveer is en dat jullie hem niet gezien hebben en neem het jullie ook niet kwalijk als het toch wat anders is:p)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:34

geen kans, om de simpele reden dat een pony van 108 zowel voor NSPS (107) als NMPRS (106) te groot is

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:35

oh dat is jammer
nouja dan blijft het gewoon mijn mislukte misbaksel van een shet:p