mini paardje op ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:16

Mijn mini van 83 cm,heeft nog nooit ijzers gehad.
Ten eerste vond onze toenmalige hoefsmid het niets(volgens hem trek je dan die kleine hoefjes uit elkaar).
En daarbij was hij een stadspony en dus gewend over straat te lopen op zn blote voeten :D
Zn hoeven leden er niet onder,en hij heeft ook regelmatig voor het karretje gelopen.
Gaat bij hem dus allemaal prima zonder ijzertjes.
Enige wat de hoefsmid regelmatig deed,was hem wat rechtvijlen,omdat hij een iets afwijkende stand voor heeft.
De buitenkant van zn hoefjes wilde dan wat sneller afslijten.
Maar met regelmatig rechtvijlen,was er niets aan het handje...en ook echt geen ijzers nodig.

MarjaR

Re: mini paardje op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:22

Mijn shet van ca. 95 cm stond deze zomer wel op ijzers, omdat ik toen regelmatig met haar op harde weg ging mennen.

Nu in het najaar trek ik er veel minder op uit en rijd ik voornamelijk hier thuis in de wei. De enkele keer dat ik nu nog "naar buiten" ga kan ze prima zonder.

De ijzers zijn er nu dus onderuit, maar gaan er waarschijnlijk in het voorjaar weer onder. Of ik ga dan ook eens kijken naar hoefschoenen.

Met hoefschoenen wordt er niet zo gerommeld met haar hoefjes.
Ze is nogal gevoelig voor hoefbevangenheid, dus dan lijkt het me eigenlijk ook wel beter voor haar om zoveel mogelijk van haar hoefjes af te blijven en er niet steeds hoefnagels in te slaan.

chanmai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:26

Wilde pony's dragen ook geen hoefijzers en die hoeven zijn gezond, ontstekingen komen in het wild ook niet voor, is onderzocht. De hoeven hebben ook een hele andere vorm...ik denk persoonlijk dat het dus eigenlijk helemaal niet nodig is, en zeker niet bij zo'n mini paardje. Na me er wat in verdiept te hebben ben ik voorstander van natuurlijk bekappen (natural horsemanship)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:29

Wilde pony's lopen ook niet over asfalt :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:38

En in het wild heb je geen mini paarden. mensen moesten eens ophouden om gedomesticeerde paarden te vergelijken met wilde

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:03

Als ijzers niet nodig zijn, niet doen (maar dat lijkt me logisch)
Ik heb 5 jaar geleden samen met mijn smid besloten om m'n shet van 1.05m op ijzers te zetten omdat z'n hoeven te kort werden omdat we dus alleen maar op asfalt konden. Hij staat nu nog steeds op ijzers en heb er geen problemen verder mee. Zorro had eerst ook een vrij slappe achterhand en tilde z'n voeten dus niet goed op. Hierdoor sleten z'n hoeven ook aan de voorkant zegmaar af. De smid zei later dat het zonder ijzers waarschijnlijk niet helemaal goed zou zijn gegaan. (Ondertussen is z'n achterhand al wel veel meer getraind hoor :+ )

Edit: Mijn smid beslaat meerdere 'kleintjes'. Er komen er nog een aantal op stal en die vinden het ook geen probleem om mini's te doen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:17

ik heb even alles gelezen.
Ik zelf heb geen mini maar eentje van 1,15, men er ook nu meer mee en wil uiteindelijk zo vaak mogelijk buiten rijden met de wagen, ook rijden de meiden en ik veel met hem buiten.

Hij heeft 4 witte hoeven, maar ook best sterk ook slijt hij zijn hoeven zo af als Diel_zor aangeeft. De hoeven worden elke 10 weken netjes bekapt, alleen door dat ik zoveel over de straten ga zijn de hoeven dus aardig uit vorm aan het raken en worden ze snel kort, nu wilde ik graag ijzers op doen van de zomer, de nadelen vind ik toch wel het uitglijden, los raken van een ijzer en je niets kan doen, ook hoorde ik iets over de pezen die hier last van kunnen krijgen..

Nu wil ik eventueel eerst hoefschoenen uitproberen, wat zijn de kosten hiervan? hoe lang doe je er ongeveer mee? en alle info ervan :)..

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:12

Mijn vzshet, heeft ook paar jaar op ijzers gestaan.Shet is 90 cm.
Maar dat was omdat ze hoefbevangen was werd ze op ijzers gezet. daarna nog een tijd heeft ze op ijzers gestaan, en uiteindelijk zijn ze er toch afgegaan.
en ze staat nu zonder ijzers en loopt veel over het asfalt, staat ook voor de kar. maar haar hoeven slijten haast niet.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:07

Misschien een optie om hoefschoenen te kopen?
Hoef je hem/haar niet op ijzers te zetten en kan je gewoon op het asfalt.
Slash heeft ook hoefschoenen als ik met hem ga mennen, gaat super!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:02

onze hoefsmid (nu ook de hoefsmid van Joyciej007)beslaat en bekapt onze paardjes al járen. in al die tijd heeft hij ze 1 keer vernageld. pony liep heel ietsje onregelmatig. ijzer er weer opnieuw onder gelegd en geen probelemen meer mee gehad.
Afbeelding

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:08

Die van ons staan zomers ook op ijzers, puur om de reden dat ze anders door de hoeven gaan. In de winter mennen we weinig/ niet dus dan worden ze er weer afgehaald. Wij hebben de mazzel dat familie hoefsmid is ;)
Verder geen nare ervaring gehad, niks anders dan met grote paarden.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:13

stef schreef:
En in het wild heb je geen mini paarden. mensen moesten eens ophouden om gedomesticeerde paarden te vergelijken met wilde

Heb ooit een kudde echte wilde mini paardjes gezien! Maar achteraf bleek dat ik mijn verrekijker achterstevoren vast had! :D }:0

Idd gewoon ophouden met vergelijkingen te maken die kant nog wal raken.

Komt je paardje veel over de weg, slijten de hoefjes te snel, heeft het een afwijkende stand etc etc... ? Gewoon een ijzertje eronder laten zetten. Is het niet nodig, dan ook niet doen. Ook minipaardjes kunnen gewoon op beslag. Of je hoefsmid daar trek in heeft is een tweede. Kan hij aan de materialen komen? Is hij handig genoeg? Het is een precisie werkje, maar dat geldt voor IEDER beslag. Een vakkundig hoefsmid zal het niet uit de weg gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:04

zoetjes schreef:
Of je hoefsmid daar trek in heeft is een tweede. Kan hij aan de materialen komen? Is hij handig genoeg? Het is een precisie werkje, maar dat geldt voor IEDER beslag. Een vakkundig hoefsmid zal het niet uit de weg gaan.

Zo denk ik er inderdaad ook over. Hoefsmeden die weigeren een mini/shet te beslaan met de reden; 'kans op vernagelen is groot, of grote kans op schade aan de hoef' doen mij dan eerder inderdaad denken dat ze te weinig capabel zijn om precies werk te leveren aan kleine hoefjes, of gewoon 'een smoes' omdat ze er niet aan willen.

Ik weet nog wel, vóordat we die 'bekapper' hadden en voor deze hoefsmid, we op zoek gingen naar een goede hoefsmid om te bekappen. Ijzers waren toen nog niet nodig. 6 hoefsmeden gesproken aan de telefoon, 2 zeiden meteen geen shetten te doen. nr. 3 had 'geen tijd' en wilde geen nieuwe klanten. Nr.'s 4, 5, en 6 een afspraak mee gemaakt, geen van drieen kwamen ze opdagen en niemand heeft afgebeld. Nou, toen hadden we het wel even gehad hoor, ronduit onbeschoft. en dan ging het toen der tijd 'maar om 3 shetjes in een wei', maar dat was blijkbaar niet de moeite om even langs te komen...

Gelukkig hebben we nu dankzij xElienx een hele goede hoefsmid die super omgaat met de paardjes en precies weet waar hij het over heeft, en goed en nauwkeurig werk aflevert.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:38

Ik heb een paar jaar geleden hoefschoenen laten aanmeten voor mijn pony (90 cm) omdat haar hoeven ook te veel afsleten op het asfalt. Ik ben ondertussen niet meer zo'n fan van hoefschoenen, je moet ze voor die shets op maat laten maken, ik was 343 euro kwijt. In het begin moet je het gebruik heel langzaam opbouwen omdat ze eelt moeten krijgen op de hoefballen. Voor de wagen verloor ik ze regelmatig en ik vind het een gedoe om ze om te krijgen. Pony heeft toen een blessure gekregen en heeft 1,5 jaar stil gestaan, de hoeven zijn ondertussen van vorm verandert en nu passen de hoefschoenen niet eens meer, ik vind het dus echt weggegooid geld.
Ik heb laatst twee pony's tijdelijk op ijzers gehad, omdat de hoeven echt te veel waren afgesleten. De hoeven zijn nu na 5 maanden mooi gegroeid en nu ga ik de winter gebruiken om de hoeven heel langzaam weer harder te krijgen, zodat ik van de zomer gewoon veel op het asfalt kan rijden zonder dat de hoeven te kort worden.
Ik vind het toch het lekkerst als pony's op blote voeten kunnen lopen en ik heb ondervonden dat het gewoon moet kunnen ook als je veel op het asfalt rijd, als je het maar heel rustig opbouwt en voorkomt dat ze ooit echt veel te kort worden.