Shetlander Longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:36

Moderatoropmerking:
Heb wat offtopic berichten verwijderd. Graag ontopic berichten plaatsen. Bedankt voor de medewerking.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:40

loveidefix schreef:
En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,
maar met dubbel wel degelijk. ;)

Wat versta jij onder longeren met enkele longe?? En wat train je meer met dubbele longe?? Wat versta jij überhaupt onder longeren?? Zou jij mij dat kunnen uitleggen?

Juliaa_xx

Re: Shetlander Longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:14

Mijn vriendin heeft ook een verzorgshetlander, en zij longeert hem altijd zonder longeerlijn & met longeerzweep/lleadrope.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:30

Dat heet niet longeren maar loswerken ;) .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:13

xmarliez schreef:

.... of opjagen

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:42

maar met een enkele longe longeren, bouw je daar dan niet ook conditie mee op?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:45

JoyCiej007 schreef:
xmarliez schreef:

.... of opjagen

dat opjagen slaat nergens op.
Er zijn technieken waarbij het paard los om je heen loopt,
dat dan gewoon op lichaamshouding en stem voorwaarts gaat of
juist tempo terug neemt. Dat is heeeel iets anders dan opjagen, daarbij zal
het paard alleen maar in hoog tempo van je wegstuifen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:53

Correcte aanspanning van bepaalde spieren is van belang bij goede conditie opbouw. Simpel rondjes laten rennen heeft weinig te maken met conditie opbouw vooral omdat mensen té snel en té veel willen wat het lichaam niet aan kan en het paard zo verkeerde spieren gaat gebruiken wat averechts werkt.
Dit kan dus zowel met enkele als dubbele longe maar ook hier moet je de techniek kennen en kunnen uitvoeren op een correcte manier.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:13

xmarliez schreef:
loveidefix schreef:
En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,
maar met dubbel wel degelijk. ;)

Wat versta jij onder longeren met enkele longe?? En wat train je meer met dubbele longe?? Wat versta jij überhaupt onder longeren?? Zou jij mij dat kunnen uitleggen?

Onder longeren zoals ik dat noem bedoel ik gewoon aan het halster en dan lang touw en beetje de stal moet eruit slingeren (dit mocht ook van de DA) ;)
Dubbele longe heb ik deze week pas 1e keer geprobeert, alleen vind het heel erg irritant :o Ben trouwens nu meer bezig met voor de sulkie want clubcampioenschap komt er aan. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:59

Als jij dubbele longe 'erg irritant' vind, dan zul je het misschien eerst eens behoorlijk moeten leren; dat gaat niet zomaar even heel makkelijk.....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:17

loveidefix schreef:
xmarliez schreef:

Onder longeren zoals ik dat noem bedoel ik gewoon aan het halster en dan lang touw en beetje de stal moet eruit slingeren (dit mocht ook van de DA) ;)
Dubbele longe heb ik deze week pas 1e keer geprobeert, alleen vind het heel erg irritant :o Ben trouwens nu meer bezig met voor de sulkie want clubcampioenschap komt er aan. :D

Dat is dus geen longeren ;) ..... dat mag de naam longeren niet eens dragen, je kan het eerder uitrazen noemen want je traint er dan werkelijk ook niets mee.. Je maakt eerder iets kapot want als jij je paard uit laat razen loopt hij niet voorwaarts-neerwaarts maar met zijn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en gebruikt zijn onderhals....... het tegenover gestelde van longeren dus, daarbij vraag je ontspanning, een voorwaarts-neerwaartse houding en lengtebuiging + dat het paard zijn bovenhalsspieren en buik spieren gebruikt en zijn rug juist los laat.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:15

xmarliez schreef:
loveidefix schreef:

Dat is dus geen longeren ;) ..... dat mag de naam longeren niet eens dragen, je kan het eerder uitrazen noemen want je traint er dan werkelijk ook niets mee.. Je maakt eerder iets kapot want als jij je paard uit laat razen loopt hij niet voorwaarts-neerwaarts maar met zijn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en gebruikt zijn onderhals....... het tegenover gestelde van longeren dus, daarbij vraag je ontspanning, een voorwaarts-neerwaartse houding en lengtebuiging + dat het paard zijn bovenhalsspieren en buik spieren gebruikt en zijn rug juist los laat.

Dat valt ook wel mee hoor. Hij loopt altijd lekker voorwaards. Ik maak dan veel overgangen op stem, en zoek de ontspaning op.
Met dubbele lijnen is bij hem niet nodig, en daarom vond ik het zo vervelend. Mischien zijn jullie het er niet meer eens, maar tot nu toe
heb ik hem alles zelf geleerd zonder dat ik ervaring had, maar gewoon door aan mensen op forums (zeker niet dit forum) te vragen of ik het juist deed, en door het vragen aan mensen op stal. Ook beleren voor de kar heb ik zelf gedaan in 1 jaar. Mijn instructeur vond hem echt super netjes beleerd, dus dat zit helemaal goed ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:15

JoyCiej007 schreef:
Als jij dubbele longe 'erg irritant' vind, dan zul je het misschien eerst eens behoorlijk moeten leren; dat gaat niet zomaar even heel makkelijk.....

Denk niet dat dat nodig is. Ga het niet weer doen, vind het bij hem apsolut niet nodig.