Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:08

_Claire schreef:
als ze 15/16 zijn zijn ze echt geen 1.60 ;) Ik ben 14 en 1.74 :P Ze zijn dan denk ik wel rond de 1.70

ik ben 18 en ik ben 1.60 :+

en op de vraag van de TS, je beantwoord je eigen vraag eigenlijk al heel juist! Het kan zeker weten niet...!
Vaak is het ook nog zo dat de meeste shets te dik zijn, en dus bij het gewicht van de ruiter, hun eigen spek erbij moeten dragen...

Ik zou hooguit tot 30-35 kilo op een grote shetlander stappen, bijbehorende lengte kan dan ook niet boven de 1.45 zijn.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:12

Nee, respectloos naar het dier. punt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:15

@wereld; klein verschil, die ijslanders zijn helemaal afgetraint en hebben beide sterke spieren, én geen dikke buik die ze mee moeten slepen.

Ik zie trouwens mijn vriend ook liever op mijn (ouderwetse) D-pony dan op mijn paard van 1.62. Die D-pony draagt makkelijk 80 kilo, door het bos, tijdens zware arbeid, over een sprong heen, dit zonder problemen. Zo lang de ruiter maar mee kan bewegen.
Maar mijn paard... daar moet ik niet dag in dag uit, 80 kilo op gaan zetten hoor... dat gaat geheid problemen opleveren op lange termijn.

edit; typefout

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:17

Waar haalt toch iedereen het idee vandaan dat IJslanders/fjorden/tinkers/haflingers/shetlanders een meermaals cotient van hun eigen lichaamsgewicht kunnen dragen??? Zit hun wervelkolom op een totaal andere plek dan die dan andere viervoetigen??
Of zit die overmacht tussen de oren van hen die ze graag berijden?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:18

Ik ben zelf 20jaar en ben 1.64 met een normaal postuur..
En afentoe kruip ik nog welleens op mijn shetlander ( van 1.10, goed gebouwd en loopt 3 á 4x inde week onder het zadel met een meisje van 12 jaar)
Ik ga er alleen op als hij te lastig word voor het meisje, want hy kan afentoe een boefje zijn. En dan is het nooit langer als een kwartier. Ze is er wel vaker 3x in een uur vanaf gevallen, dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Hij loopt trouwens aan de teugel, kan wijken en zelfs een vliegende wissel :))
Laatst bijgewerkt door sashafierce op 06-10-09 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:22

StableEnable schreef:
Waar haalt toch iedereen het idee vandaan dat IJslanders/fjorden/tinkers/haflingers/shetlanders een meermaals cotient van hun eigen lichaamsgewicht kunnen dragen??? Zit hun wervelkolom op een totaal andere plek dan die dan andere viervoetigen??

sorry dit snap ik niet helemaal kun je het nader uitleggen

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:23

viceversa schreef:
En afentoe kruip ik nog welleens op mijn shetlander ( van 1.10, goed gebouwd en loopt 3 á 4x inde week onder het zadel met een meisje van 12 jaar)
Ik ga er alleen op als hij te lastig word voor het meisje, want hy kan afentoe een boefje zijn. En dan is het nooit langer als een kwartier. Ze is er wel vaker 3x in een uur vanaf gevallen, dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Hij loopt trouwens aan de teugel, kan wijken en zelfs een vliegende wissel :))

Kan in mijn ogen niet. Een shet van 1.10 met een normaal postuur 1.64 m.
leer het meisje maar rijden voor het te groot wordt zou ik zeggen..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:24

@ stalenable, ik ben wel van mening dat niet alleen de rug (wervelkolom) er toe doet, maar ook het type.
een kleinere, brede (niet dikke, maar 'ouderwetse') pony met korte benen en een korte rug kan meer aan dan een iele hogere pony met een smal borstkasje en lange benen.

maar zoals deze meiden op die shet, please, laat dat arme ding lekker zijn grasjes eten, en ga er niet met je dikke kont (ja sorry hoor) bovenop zitten, dat lijkt toch nergens op!
hoe komen ze op het idee om er op te klimmen, ik bedoel, er een been overheen te slaan en dan te wachten tot ze van dat arme ponietje afvallen..

en dat bitje.. ik vind het echt erg.

nb: ik negeer het off topic gebeuren voor het gemak maar even hier := :P

edit: TS, geef die meiden maar even een link van dit topic ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:27

StableEnable schreef:

Nee maar grote paarden kunnen over het algemeen niet veel meer dragen dan een stevige D-pony hoor. Shire's en soortgelijke paarden uitgesloten dan.
Ik durf zelfs te verwedden dat er ergens in de toekomst bewezen gaat worden dat (sport/"grote")paarden juist in verhouding veel minder kunnen dragen dan compacte D-pony's. Ze zijn imo. teveel uitgerekt in het fokproces op den duur.

Neem als voorbeeld mijn kwpner, niet giga groot, maar wel een lange rug!
Daar kun je onmogelijk, op lange termijn elke dag 80 kilo+ op gaan laten rijden, zeker niet als de rug nog niet sterk bespierd is.
Dan heb ik een compacte en ouderwetse D-pony, dier is ontzettend robuust en stevig, draagt met gemak een zwaardere ruiter (mits de ruiter kan meebewegen).
Máár... diezelfde pony loopt de dag na het rijden stijf, als de ruiter niet goed kan meebewegen. Of dat nou iemand van 40 kilo is, of 80 kilo...

Dus wat dat betreft is mijn mening eigenlijk op deze ervaringen gebaseerd.
Het is belangrijker hoe het paard zijn lichamelijke staat is (sterke bespiering of niet) en hoe de ruiter kan mee bewegen.
Daarna pas het gewicht van de ruiter.

Beter zou nog zijn om op een ongetraind paard (stil gestaan oid), ook geen zwaar iemand te zetten, die niet mee kan bewegen, omdat de spieren dit onmogelijk aankunnen. Maar daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Is dan ook een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 06-10-09 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:31

wopkelover schreef:
StableEnable schreef:

sorry dit snap ik niet helemaal kun je het nader uitleggen

Men schijnt te denken dat koudbloeden sterker zijn dan warmbloeden.
Dat is onzin. De meeste Tinkers en Shets hebben zwakke knieën. De meeste Friezen en haflingers weke ruggen. Dus ga nou niet denken dat dat soort rassen geschikt zijn voor zwaardere en grotere ruiters. Ga de sportschool in. Ga een dieet volgen. Ga draven náást je paard in het mulle zand. en ga dan op een paard zitten dat je past. Een koudbloed is niet per definitie bestand tegen een grotere ruiter. ze zijn alleen per definitie minder geneigd tot protest.

Dat bedoel ik als ondersteuning van de berichten over te grote ruiters bij te kleine pony's.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:32

StableEnable schreef:
viceversa schreef:

Kan in mijn ogen niet. Een shet van 1.10 met een normaal postuur 1.64 m.
leer het meisje maar rijden voor het te groot wordt zou ik zeggen..

Tuurlijk, ik sta ook bijna iedere keer bij haar inde bak, maar wij hebben thuis alleen een buitenbak. Waar ze altyd alleen moet rijden, zonder dat ze achter iemand aan kan "hobbelen" zoals ze het geleerd krijgen op veel maneges. Ik ben heel blij dat het meisje blijft komen, en wil het ook leuk houden voor haar. Dus doordat ik er soms( 1 á 2x inde maand zal dit voorkomen) erop kruip hou ik het makkelijker voor haar, zodat ze er niet constant afvalt. Als ik dit niet doe, dan komt ze waarschijnlijk niet meer. En dan krijgt mijn shet zijn beweging nietmeer. En dat vind ik veel zieliger voor hem, dat hij zijn aandacht en het rijden moet missen. Want hier geniet hij echt van.

Als je zegt, dan zoek je een ander meisje, heb je gelijk in. Maar vind maar eens een jong meisje wat blijft komen, ondanks het weer etc.

Dusja, dan kruip ik er liever afentoe op. :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:34

StableEnable schreef:

sorry dit snap ik niet helemaal kun je het nader uitleggen[/quote]

Men schijnt te denken dat koudbloeden sterker zijn dan warmbloeden.
Dat is onzin. De meeste Tinkers en Shets hebben zwakke knieën. De meeste Friezen en haflingers weke ruggen. Dus ga nou niet denken dat dat soort rassen geschikt zijn voor zwaardere en grotere ruiters. Ga de sportschool in. Ga een dieet volgen. Ga draven náást je paard in het mulle zand. en ga dan op een paard zitten dat je past. Een koudbloed is niet per definitie bestand tegen een grotere ruiter. ze zijn alleen per definitie minder geneigd tot protest.

Dat bedoel ik als ondersteuning van de berichten over te grote ruiters bij te kleine pony's.[/quote]

aha nu begrijp ik het dat is dus ook de reden waarvoor de friezen hafjes en tinkertjes ect ect ook pas later inrijden dan (gewone rijpaarden)

bedankt voor je uitleg

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:35

@viceversa, vind je dan niet dat longeren beter werkt. als het gaat om een paard braver te maken?
Een paard word dan op een 'fijne' manier deels gedwongen om jouw te gehoorzamen. (met kaptoom tenminste).
Bovendien is het ook prima beweging.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:35

@ stalenable, ik ben wel van mening dat niet alleen de rug (wervelkolom) er toe doet, maar ook het type.
een kleinere, brede (niet dikke, maar 'ouderwetse') pony met korte benen en een korte rug kan meer aan dan een iele hogere pony met een smal borstkasje en lange benen.
Marigold schreef:
edit: TS, geef die meiden maar even een link van dit topic ;)

Ben het met je eens v.w.b. type. Maar om dat goed in te schatten heb je heel wat meer kennis in huis dan wat ik inmiddels vermoed bij de shetmeisjes...
Laatst bijgewerkt door StableEnable op 06-10-09 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:36

Moderatoropmerking:
Het is niet toegestaan om PB's openbaar te maken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:40

Ik snap niet waarom volwassen mensen zich zo makkelijk van hun stuk laten gaan.
Verteld mij meer over de persoon zelf, dan waar het onderwerp uberhaupt over gaat.
Zo ga je niet op een volwassen en beschaafde manier met een conflict om, of je moet nooit geleerd hebben hoe het wél moet.

Nu heeft dit meisje helemaal niks meer aan dit topic...

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:42

Equidea schreef:
@viceversa, vind je dan niet dat longeren beter werkt. als het gaat om een paard braver te maken?
Een paard word dan op een 'fijne' manier deels gedwongen om jouw te gehoorzamen. (met kaptoom tenminste).
Bovendien is het ook prima beweging.

Aan de longe is hij lastiger als wanneer het meisje los rijd. Dat is dus geen optie. Ik ben bekend met de kaptoom, dit gebruiken we voor onze paarden en eerlijk gezegt past onze kaptoom mn shetje niet :))
Ik heb mijn shet vroeger gewoon altijd goed gereden ( Zijn bijnaam van onze hoefsmid was
altijd de dressuurshet ) En wat bij ons word gekocht, word ook nooit verkocht.

Mijn shet is gewoon een boefje en maakt er gebruik van dat het meisje dat (soms) niet snel genoeg aanvoelt. Ik heb zelf 2paarden, dus ik ga heus niet voor mijn lol op mn shet, maargoed. Mijn redenen heb ik verteld.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:43

Waarom willen we zo graag met een te groot postuur en te groot gewicht op een pony/paard gaan zitten en daar vervolgens allerlei excuses voor bedenken? Doe dat gewoon niet en neem de verantwoordelijkheid voor je eigen lichaam/fitheid. En neem die, tot je fit genoeg bent voor dát paard dat met jou kan werken. Neem allemaal je verantwoordelijkheid! Als liefhebber, als ruiter, als instructeur. En respecteer dat machtelijk lichaam van dat enorme dier dat zo bereid is met jou te werken.
Laatst bijgewerkt door StableEnable op 06-10-09 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:08

Hestejente, eeuwig dank voor je bijdrages aan dit topic :D Je hebt mijn hele nacht weer goedgemaakt. Ik hoop niet dat er iemand anders in dit huis wakker is geworden, zo hard heb ik moeten lachen :D Maareh, als je nog zo'n mooi computerscherm over hebt, waarop alleen maar komt te staan wat jij graag wilt lezen ipv wat mensen eigenlijk schrijven, stuur je 'm dan naar mij op? ;) Hoewel ik niet weet of ik je mijn adres wel zou willen geven, straks heb ik ook iets illegaals gedaan en straks de politie voor m'n deur... := :D

En laat ik dan ook nog een wel-zinnige bijdrage leveren aan het topic door een link te geven naar dit topic:
[RT-P] Is verhouding lengte ruiter / schoftmaat paard te berekenen?
Misschien staan daar nog nuttige dingen in voor de TS, gaat over lengte ruiter tov lengte paard :)
Edit: En deze wellicht ook --> [TAO] stokmaat - ruiterlengte
Ook over gewicht ruiter, etc. Er is ook een tabel voor, maar die kan ik zo gauw niet vinden. Als iemand die weet? Dat was een tabel waarin geloof ik het maximale gewicht van een ruiter stond per.. ras? stokmaat? Zoiets!

Nou weet je precieze maten van shetlander en ruiter op de foto natuurlijk niet, maar ik denk dat je met een ruwe schatting al duidelijk hebt dat ze gewoon te groot is. (Alleen als je iets van een tabel of stelregel hebt kan je het ook nog "echt" onderbouwen als je het haar vertelt :) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-09 01:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:39

Het lijkt me verstandig dat ik hier even een slotje voor overleg plaats.

Scum

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:02

Bij deze is het topic weer open. Off-topic berichten zijn verwijderd.
Bij deze het verzoek om de discussie on-topic (en vooral gezellig) te houden, en mekaars mening te respecteren.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:07

Ik vind het niet kunnen. en dan heb ik het nog niet eens over het te groot zijn...
Moet je eens kijken naar het bit en die mond van de pony. Ze heeft haar handen achter zijn oren, harstikke strak bij elkaar getrokken en trekt vreselijk in de arme pony zijn mond.. Dat vind ik nog erger om te zien dan dat ze wat te groot is...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:15

viceversa schreef:

Hier hetzelfde. Ik heb op mijn oude manege ook wel eens op een grote shetlander gezeten omdat hij het de kinderen onmogelijk maakt. Je zit een beetje in jockey houding, waardoor je er ook sneller afvalt maar goed. Ik was toen 21 jaar en woog 56 kilo. Het gewicht moet dus prima te dragen zijn, alleen je lengte is dan een probleem.

De getoonde foto is trouwens verschrikkelijk! Die shet heeft er duidelijk geen plezier in!!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:16

_Claire schreef:
als ze 15/16 zijn zijn ze echt geen 1.60 ;) Ik ben 14 en 1.74 :P Ze zijn dan denk ik wel rond de 1.70

waar slaat dat nou op? ik ben 28 en ben 1.63m... waarom moet iemand omdat jij 1.74 bent op je 14e ook persé zo lang zijn? 8)7 :roll:

MarliesV

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:21

Ladies: hou het netjes. Er heeft net een mod gevraagd om ontopic te blijven en dat is welgeteld 2 berichten gelukt.

TS om je vraag te beantwoorden:
Je hebt groot gelijk dat je vind dat deze meiden te groot zijn.
Een shetlander van die maat kan geen ruiter hebben van 1.60 omdat het gewoon qua lengte niet past.
Gewicht ga ik niet op in, kan ik niet bepalen.

Aan de foto te zien is ook de rijstijl van de ruiter verre van netjes en normaal en komt de pony compleet in protest.
Dit is natuurlijk niet voor niets.

Helaas ben ik er bang voor dat je er niets mee kan. Ken je de eigenaar goed? Anders kan je het bij hem is aankaarten omdat hij wel toestemming heeft gegeven.
Als dit voor jou problemen opleverd zou ik me er niet mee bemoeien. Het is lastig maar je kan niet overal wat aan doen.