shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: shets, wintervacht, scheren hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:50

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:17

hahah ja de beentjes laat ik denk ik ook maar zitten, en mijn pony heeft nog geen volledige vacht haar vacht is nu ca een cm of 4/ 5. Dus ze is ongeveer op de helft!
En ik móet niet persé scheren, als iemand een andere oplossing heeft sta ik daar voor open, zowieso denk ik dat ik ook maar 1 keer scheer, en haar niet de hele winter bijna naakt hou, het is de bedoeling dat ze niet in die 10 cm dikke vacht komt te staan, dat is geen doen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:05

Mijn pony loopt vaak voor de kar en zweet ook snel.

Heb alleen probleem, ze laat haar dekens niet heel.. welk patroon kan je doen om haar wel te scheren maar geen dekens op te doen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:25

@ xElienx
xElienx schreef:
ik heb er ook al 1 kaal. kniekousen blijven voor extra bescherming.
hij staat nu nog onder een fleece gevoerde regendeken en voelt er aangenaam warm onder. het is op zich nog helemaal niet echt koud buiten. wij hebben een hele andere gevoelstemperatuur met ons dunne huidje.
als met name de nachten echt koud gaan worden, doe ik een 280 op. bij zeer strenge vorst (ruim onder het vriespunt) gooi ik er nog een 280 bij overheen.
mn paardjes staan overigens 24/7 buiten

scheer jij nog een keer dit jaar? Als de vacht weer langer is, gaat ie er dan weer af?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:27

ik scheer nog een keer eind oktober/begin november. vorig jaar had ik dat ook gedaan en toen was er nog zo'n cm of 3 aan haar op gekomen. voldoende bescherming dus voor de winter, naast de deken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:37

Smurfjee schreef:
Mijn pony loopt vaak voor de kar en zweet ook snel.

Heb alleen probleem, ze laat haar dekens niet heel.. welk patroon kan je doen om haar wel te scheren maar geen dekens op te doen?

Vorig jaar is onze shet geschoren op de borst en deel buik en die heeft zonder gestaan, gaat prima! Kan die net zijn overtollige warmte kwijt maar het is niet te koud!

Ik laat ook de ´benen´ eraan, de helft van zijn hoofd en stuk mvoor het zadel. Verder gaat hij kaal, en mijn pony deken patroon, dus bovenlijf voor de helft.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:03

ZusJacobs: Heb je een foto?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:31

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 14:44

en met dat deken patroon zonder deken? En staat die van jou binnen of buiten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:44

Als je een dekenpatroon scheert moet je nog wel een deken opdoen hoor! Dat is net als wanneer jij midden in de winter met een dikke winterjas en sjaal naar buiten gaat maar geen broek aantrekt.

Als je je shet 24/7 buiten hebt staan zou ik liever niet scheren of hooguit een streepje over de buik, laat dan wel de hals intact.
Maar ik vind dat een geschoren paard (ookal is het maar half) iig de nachten naar binnen moet kunnen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:02

anneliesdj schreef:
Als je een dekenpatroon scheert moet je nog wel een deken opdoen hoor! Dat is net als wanneer jij midden in de winter met een dikke winterjas en sjaal naar buiten gaat maar geen broek aantrekt.

Als je je shet 24/7 buiten hebt staan zou ik liever niet scheren of hooguit een streepje over de buik, laat dan wel de hals intact.
Maar ik vind dat een geschoren paard (ookal is het maar half) iig de nachten naar binnen moet kunnen.

hahahha, ja ik snap dat ze dan nog een deken op moet, ik heb een 300 grams deken gekocht, en als ik nou allen een strook bij de hals scheer, is het dan niet te warm? kan ook een regendeken fleece gevoerd op leggen....

Die van mij staat 's nachts in een buitenbox met uitloop, rond 9u gaan ze het land op, ik denk dat ze nu nog wel tot 18.00 gaan, maar dat word afgebouwd naar 16.00.

Verder laat ik ze dan s avonds nog een uur in de bak, o.i.d ravotten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:05

qt_shetties schreef:
en met dat deken patroon zonder deken? En staat die van jou binnen of buiten?

Het is niet echt een deken patroon, maar toen met zijn halve hals en deeltje van zijn buik had hij geen deken om meestal. Alleen bij veel regenval. Ze staan 24/7 buiten maar hebben we de mogelijkheid om te schuilen :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:18

ik heb mijn tinker vorigjaar ook voor het eerst geschoren
dit is me reuze goed bevallen
hij heeft dan altijd een vacht van -+ 12 cm lang als het niet nog langer is ik hoef dan nog geen 20 min te rijden en is hij kleddernat en dan kun je ruim 1 uur uitstappen wilt hij op adem zijn ik twijfel niet nog een keertje ik zou hem zo weer laten scheren

ik ga even kijken ik heb hem nu ruim een maand onder 200 grams staan hij gaat snachts onder 400 en vanaf vandaag staat hij overdag onder 300 hij heeft al een redelijk dikke vacht hij gaat als het weer wat afbegint te koellen onder de 400 overdag en snachts gaat er een 100 onder

en wil zo toch verkomen om te scheren maar wat moet dat moet;)

mijn kwpn staat altijd redelijk dun in zijn vacht vorig jaar had ik hem onder 400 staan dit jaar gaat hij niet meer onder 400 maar onder 300 omdat zijn 400 grams stuk is en ik op het moment geen geld voor een nieuwe heb snachts mocht het echt afkoellen gaat er een fleece onder

als we weer z'n strenge winter hebben als vorig jaar van -27 graden dan ga ik toch meer op doen want het is anders echt veelste koud
ik probeer het te verkomen dat ik moet scheren maar als het echt te dik word dan gaat er toch echt de scheermachine overheen

anders kan ik niet fatsoendlijk trainen en wedstijden rijden

mijn shet die staat onder een 0 grams regendeken hij mag van mij best wel een vachtje hebben hoor hij word 1 of 2 keer in de week lekker gereden nou dan maar wat langer uitstappen mijn zusje hoeft niet meer paarden te rijden en heeft daar tijd voor ik echter niet;)

als ik jou was zou ik een jachtmodel scheren of alleen een streep
zodat hij zijn warmte wel kwijt kan met een streep enkel heb je geen deken nodig met jachtmodel zou ik er wel een dekentje omdoen;)

mvg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:20

qt_shetties schreef:
anneliesdj schreef:

hahahha, ja ik snap dat ze dan nog een deken op moet, ik heb een 300 grams deken gekocht, en als ik nou allen een strook bij de hals scheer, is het dan niet te warm? kan ook een regendeken fleece gevoerd op leggen....

Die van mij staat 's nachts in een buitenbox met uitloop, rond 9u gaan ze het land op, ik denk dat ze nu nog wel tot 18.00 gaan, maar dat word afgebouwd naar 16.00.

Verder laat ik ze dan s avonds nog een uur in de bak, o.i.d ravotten.

300 gram is teveel als je alleen een strookje scheert.
Maar ik zou liever een strook op de buik/borst scheren dan op de hals. Daar zit je deken namelijk niet over dus staat zo'n dier altijd met zijn kale nekkie in de wind. Als je alleen een strookje op de buik scheert is een fleece gevoerde regendeken voldoende en daarmee kun je ze evt ook 24/7 op het land laten.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:27

Je kan ook alleen hals en borst beetje uitscheren. Heeft je pony wel alvast wat lucht en kan die gerust nog even zonder deken blijven staan.

300 gram zou ik alleen opleggen als je pony helemaal kaal gaat. Anders is dat veels te warm.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:59

en wat als ik nou niet ga scheren maar nu een 300 grams opleg?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:05

dat is veels te veel. de groei van shetttenhaar houd je heel slecht tegen met een deken.

sowieso is 300 nu te veel, ook geschoren

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:36

Nu niet scheren en wel 300 grams opleggen is vragen om moeilijkheden, dat gaat heel erg lopen broeien doordat het veels te warm voor je pony is.

Komt ongeveer op hetzelfde neer als jij nu met een trui met warme ski-jas eroverheen aan gaat rondlopen. :7 Veels te warm dus.

300 gram doe je op voor een geschoren pony wanneer het buiten maximaal 10 graden ofzo is. Echt meer wintertemperaturen dus.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:38

mijn ervaring is ook dat als je een deken op een redelijke wintervacht doet. de vacht heel dof, vies, vettig en plakkerig wordt

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:44

ok ok, naja heb vnaaf de regendeken fleece gevoerd op gelegd, en dan t weekend toch maar scheren... maar wat is t beste? Helemaal bloot en alleen de beentjes laten zitten ?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:55

beentjes is niet nodig om te scheren. daar zweten ze toch niet en geeft veel bescherming. (liggen op koude grond, in de modder staan, takjes etc)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:13

Ik heb alles geschoren.. Lichaam, hoofd én de benen.. :)
Mijn pony loopt met een 200 grams en een ongevoerde regendeken.

Het is gewoon niet te doen om een pony met dikke wintervacht lekker aan het werk te zetten. Ga namelijk geen kletsnatte pony buiten op het land zetten..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:30

hallo

als je nu begint met een lichterer deken en dan als het kouderword een dikkere deken op doet dan hoeft dat toch niet ter belemmering van de vacht?

ik weet niet hoe het met shetten zit ik heb er eentje die krijg alleen een 0 grams op mer niet;)

liefs

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:53

qt_shetties schreef:
en wat als ik nou niet ga scheren maar nu een 300 grams opleg?

Nu 300 gram opleggen is veel te veel, daar is het nog veel te warm voor.
De dikte van de deken bouw je op naar mate het kouder wordt en is ook afhankelijk van je paard, de een heeft het sneller koud dan de ander.
Als je nu wilt proberen de haargroei tegen te gaan kun je het beste beginnen met een deken van 100 gram en als het kouder wordt (0-5 graden) verwissel je hem voor een 200 grams deken en evt kun je een nog iets dikkere deken nemen als het flink gaat vriezen maar wss is dat niet eens nodig als hij al een aardig vachtje heeft. Maar daarbij moet je altijd goed opletten, als je je paardje uit de wei haalt en er zitten zweetplekken onder de deken dan is hij dus echt te dik.

qt_shetties schreef:
ok ok, naja heb vnaaf de regendeken fleece gevoerd op gelegd, en dan t weekend toch maar scheren... maar wat is t beste? Helemaal bloot en alleen de beentjes laten zitten ?

Hoe houd je ze? Staan ze dag en nacht buiten? Staan ze 's nachts op stal en overdag buiten? Ook bij weer en wind?
Edit; de hoeveelheid werk die ze doen speelt natuurlijk ook mee, hoe vaak en hoe lang werkt hij/zij?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:00

mijn shet ga ik ook al scheren, maar die scheer ik alleen een streep. 1 of 2 scheerblad breedtes. Onder de buik, vanaf de navel zeg maar, tussen de voorbenen door, luchtpijp kaal tot de keelgang. Dan kan hij een stuk makkelijker zijn warmte kwijt, zweet veel minder snel, is als hij toch zweet veel sneller droog, en..... hij hoeft geen deken op.
Als dat niet afdoende is , scheer ik m later deze winter helemaal en gaat hij onder dek. moet hem dan wel helemaal inpakken, want t is een koukleum als hij zijn vachtje kwijt is.