wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:57

Wat een leuk, lief en schattig idee! Wat een prachtig hengstje! En wat maakt het nou uit dat hij geen papieren heeft! Ieder leuk lief en schattig veulentje vind toch wel een goed huisje? En kopers maakt het vast niet uit of het diertje slechte knietjes heeft, of een verkeerde bouw, of een overbeet, of een onderbeet, of een verkeerd karakter, of dat hij misschien wel inteelt is. Want alle leuke lieve shetlander veulentjes vinden een leuk lief nieuw huisje.

Dream on. Door papierloos te fokken heb je geen idee wat er aan bloedlijnen achter zit, en kun je best weleens inteelt fokken. Er zijn al zo veel shetlanders, waarom zou je er papierloos nog eentje bij willen fokken. Kleine veulentjes blijven niet klein. En waar het met een rijpony al stom is om papierloos te fokken, er is nog een iets grotere kans dat je die kwijtraakt omdat mensen er wat mee kunnen. Een shetlander, zeker in die maat, is een extratje, een weidemaatje, een leuk speeltje voor de kinderen. Daar hebben we er geen honderdduizenden van nodig.

Als je fokt, doe dat dan met beleid. Met een merrie met een goed papier en een goede premie op de keuring, en met een goed karakter. Met een goedgekeurde hengst met een goed papier en een goed karakter. Met 2 dieren die bij elkaar passen qua alles, die elkaar aanvullen. Niet zomaar lukraak omdat je een veulentje wilt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:06

Dat schreef ik hoor Anke :D. Met een paspoortje van het NMPRS vind ik nou niet echt papierloos.. Dat is gewoon een stamboek en niet alleen een instantie zoals het knhs waar je ook paspoortjes kan aanvragen. Je kan gewoon meedoen met keuringen van het stamboek en je paardje zonder afstamming. En wie weet, blijkt het nog een heel goed paardje te zijn ook :D. Het is het NMPRS die papierloze kleine paardjes accepteeerd... er zijn verder weinig stamboeken die dat doen volgens mij ;). Nou ja, daar kan je gewoon gebruik van maken...

Maar waarom nou niet 1x eens dekken met je eigen hengstje. Je kan toch een goede merrie uitzoeken, eentje met wel goed geregistreerde afstamming. Als je nou echt zo graag eens een veulentje wil van je EIGEN paardje, met de intensie die zelf te houden, dan kan je toch best eens een veulentje ervan fokken voor jezelf... ik zie echt het probleem niet...

En dan word er gezegd, als iedereen zo dacht word het paardenvlees goedkoper als kippenvlees :D. Maar dat is toch ook zo als elke willekeurige particulier met een paardje met simpele afstamming en niet echt bijzonder uitlerlijk, continu, ieder jaar weer een veulentje fokt omdat ze het leuk vinden.
Hoeveel zijn al die veulentjes nu waard.... Kijk eens naar kraamstal, hoeveel daar geboren word bij iedereen... bijna iedereen is bezig met het krijgen van veulentjes die dan toch weer verkocht moeten worden. Dat lijkt me eerder een keldering in de waarde van paardenvlees dan iemand die 1x een eigen veulentje wil fokken.

In dat geval ben ik het er helemaal mee eens dat als je echt gaat fokken (dus van plan bent veeeeel veulentjes te fokken van je merrie), doe het dan goed, met een goede merrie met een goede afstamming en met een goed passende goedgekeurde hengst. En het is nog een vak appart dat voor elkaar te krijgen....

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:33

Manda schreef:
Dat schreef ik hoor Anke :D. Met een paspoortje van het NMPRS vind ik nou niet echt papierloos.. Dat is gewoon een stamboek en niet alleen een instantie zoals het knhs waar je ook paspoortjes kan aanvragen. Je kan gewoon meedoen met keuringen van het stamboek en je paardje zonder afstamming. En wie weet, blijkt het nog een heel goed paardje te zijn ook :D. Het is het NMPRS die papierloze kleine paardjes accepteeerd... er zijn verder weinig stamboeken die dat doen volgens mij ;). Nou ja, daar kan je gewoon gebruik van maken....

Nou ik zie het verschil niet helemaal.... Het blijft een papierloze shet.
Je kan niet ineens door inschrijven een stamboekpony er van maken. Ouders blijven onbekend.
En eigenlijk vind ik het jammer dat ze zomaar pony's opnemen in een stamboek. Je weet niet wat je er in fokt.
En ik heb wel eens een pony meegemaakt waarvan zijn knieen op slot schieten...nou dat wil je echt niet.
En dit is erfelijk. Dit gun je geen pony. Ook verkeerde beenstanden, bouw en gebitsproblemen...je fokt het allemaal mee.
Jammer hoor dat mensen daar niet aan denken. Denk eens niet aan je zelf maar aan het veulen!!
En net als hiervoor gezegt is. Zoek gewoon een pony bij een fokker er bij als maatje.
Dan kun je er eentje uitzoeken perfect naar je zin. Met fokken is het maar afwachten wat er uit komt.

Maar ik wil wel eens weten wat de schrijfster die met deze vraag kwam er nu onderhand over denkt. Die heb ik niet meer gehoord...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:38

Maar door met keuringen mee te doen kan je de kwaliteit van je stamboeklose paardje wel verhogen... als ze het goed doen op keuringen.. dus in die zin heeft het NMPRS toch wel een klein voordeel voor stamboekloze paardjes...

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:54

Manda schreef:
Maar door met keuringen mee te doen kan je de kwaliteit van je stamboeklose paardje wel verhogen... als ze het goed doen op keuringen.. dus in die zin heeft het NMPRS toch wel een klein voordeel voor stamboekloze paardjes...

Uhhhh, hoe kun je de kwaliteit verbeteren als je papierloos x papierloos doet????
Als je met een keuring mee doet, kun je toch niets aan de kwaliteit van het paardje veranderen??
Als iedereen nou gewoon met en stamboek merrie met VOL papier en een goedgekeurde dekhengst gaat fokken, dan pas kun je zeggen dat de kwaliteit van de paardjes omhoog gaat. DAN PAS ga je de gebreken er uit fokken.
Als je als maar weer stamboekloze pony's toevoegt, houd je de gebreken in stand. Dit hef je niet zomaar op door een papierloos dier in een stamboek in te schrijven.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:24

Tuurlijk kan je wel wat aan de waarde van het paardje verbeteren als je goede premies haalt op keuringen.

Een paardje dat continu eerste premies haalt is echt wel een paardje met bepaalde goede kwaliteit zoals correct gebouwd en prima bewegingen.

Een stermerrie is toch ook meer waard als een merrie zonder premies. Een papierloospaardje kan bij het NMPRS ook premies halen en dus meer waarde krijgen.
Laatst bijgewerkt door Manda op 17-05-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:29

In dit geval heeft het NMPRS alleen zin als hengst en merrie worden ingeschreven en ter keuring aangeboden, niet alleen extrieur maar ook medisch (losse knietjes , over- dan wel onderbeet etc.). Komen beide dieren hier goed doorheen dan kun je een veulentje fokken waarvan je kunt zeggen dat je je best hebt gedaan om met zorg een veulen te fokken. (Niemand krijgt garantie op een gezond en correct veulen, ook niet met 2 1e premie ouderdieren, maar dan heb je in ieder geval gedaan wat je kunt om dekans op een gezond veulen zo groot mogelijk te maken)

Als dit perse is wat je graag wilt. (Anders gewoon een leuk veulentje kopen bij een goede fokker)

Zoals eerder genoemd moet je ook rekening meehouden met een karakter verandering van je hengst als hij eenmaal gedekt heeft, en is dit ook wat je wil.

Het blijft iets om heel goed overna te denken, het lijkt heel leuk, maar ik vind dat er ook heel veel nadelen aankleven.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:40

fiona1 schreef:
In dit geval heeft het NMPRS alleen zin als hengst en merrie worden ingeschreven en ter keuring aangeboden, niet alleen extrieur maar ook medisch (losse knietjes , over- dan wel onderbeet etc.). Komen beide dieren hier goed doorheen dan kun je een veulentje fokken waarvan je kunt zeggen dat je je best hebt gedaan om met zorg een veulen te fokken. (Niemand krijgt garantie op een gezond en correct veulen, ook niet met 2 1e premie ouderdieren, maar dan heb je in ieder geval gedaan wat je kunt om dekans op een gezond veulen zo groot mogelijk te maken)

Maar, bij een vol stamboek papier is al jaren op goede bouw en correctheid gefokt. En de kans op een correct veulen is echt wel veeeeel groter dan op een papierloze, die het toevallig goed doet op een keuring.
Zoals ik al zei, knieen en andere geborgen gebreken zijn erfelijk!! Bij het NSPS word dat er uit gehaald bij de stamboekopname.
En al jaren op gefokt om het er uit te krijgen. Zo'n merrie die op een keuring bij het NMPRS word aangeboden kan het zeker bij zich dragen, en het aan het veulen mee geven.
En als je soms kijken, worden er bij het NSPS pony's afgekeurd of niet opgenomen door een of andere rede, die gewoon wel bij het NMPRS worden opgenomen en worden goedgekeurd....Dat klopt toch niet.... (met uitzondering op de wat luxere paarden die dus kwa bouw/luxe het minder doen bij het NSPS, en dus beter in het NMPRS passen)
Een stamboek is er om het ponyras in stand te houden en te verbeteren. Niet om allerlei "papierloze" pony's op te nemen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:17

Ik zou het niet doen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het zelf wel heb gedaan, sterker nog 2 keer zelfs.
Mijn eerste veulentje wilde ik zelf houden, dus daar heb ik ook geen moment over getwijfeld, was een merrie en staat ook ingeschreven bij het NMPRS met wel moeders lijn op had papier, ze heeft dus een half papier.
2 jaar later heb ik mijn merrie laten dekken door Dennis van Dennis hier op bokt, mijn merrie word lastig drachtig en toen ze dan eindelijk drachtig was sprong ik ook een gat in de lucht.
Zij stond altijd samen met mijn eigen hengst in het land, ze was tenslotte toch drachtig.
Toen ze slijm verloor en ik haar liet scannen bleek ze verworpen te hebben en heb ik haar meteen apart gezet, 11 maanden later stond er een heel lief vos hengstje en had ik er dus weer een papierloos veulen bij.
Uiteindelijk heb ik ze toch allebei verkocht, de merrie als kinderpony, wat ze ook zeker is ze is superbraaf en zo heeft ze een superthuis. Het hengstje (ruin) heb ik als gezelschapspony verkocht.
Uiteindelijk heb ik nu dus nog niks.

Hou er rekening mee dat het niet eenvoudig is om een papierloos veulen voor een leuke prijs te verkopen, ik heb ook heel hard geroepen dat ik ze zelf kan houden maar als je een veulen fokt weet je nooit zeker wat eruit komt, beide veulens waren niet geschikt geweest voor het doel waarvoor ik ze gefokt had (2span met mijn merrie). Ik zou gewoon een leuke pony erbij kopen en je hengstje laten castreren.

succes.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:35

Roos13; Ik fok ook alleen volpapier NSPS, de beruchte grote zwarte.(volgens de mensen hier minder waard dan een papierloze kleurpony, hengstjes dan) Met goede pony's en bloedlijnen die goed op elkaar aansluiten, ik wil graag correcte veulens fokken. En raak ik mijn pony's als veulen niet goed kwijt dan fok ik ze op worden ze geruint en worden bereden dan wel aangespannen verkocht. Heb ik een periode met veel hengstveulens dan sla ik ook rustig een jaar over met dekken.

Ik ben het dus volledig met je eens, maar als TS toch perse graag een veulen wil van haar eigen hengst dan moet ze het in mijn ogen zo goed mogelijk doen, en dat is een medische keuring voor beide ouderdieren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:10

Bij mijn vriendin naast staat een papierloos shetje en daar klopt helmaal niks van.
Van zijn bouw niet, van zijn benen niet, van zijn gebit niet, niks klopt aan dit arme dier.
Het is echt een fokfout.
Wat nog veel erger is is dat het dier er zelf ook last van heeft want normaal lopen kan die niet.
En zijn gebit dat heeft zo'n gigantische onderbeet daar kun je geen centjes maar complete bieten in kwijt.
Hij is ook nog hengst.
De mensen hebben hem ook gekocht omdat hij zielig, toch leuk en goedkoop was, maar als ik hem zo zie heeft die pijn.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:35

jesito schreef:
Bij mijn vriendin naast staat een papierloos shetje en daar klopt helmaal niks van.
Van zijn bouw niet, van zijn benen niet, van zijn gebit niet, niks klopt aan dit arme dier.
Het is echt een fokfout.
Wat nog veel erger is is dat het dier er zelf ook last van heeft want normaal lopen kan die niet.
En zijn gebit dat heeft zo'n gigantische onderbeet daar kun je geen centjes maar complete bieten in kwijt.
Hij is ook nog hengst.
De mensen hebben hem ook gekocht omdat hij zielig, toch leuk en goedkoop was, maar als ik hem zo zie heeft die pijn.

En dat is nou het resutaat van veel erfelijke gebreken doorfokken. En dat is zo jammer. Zo'n beestje kan niet normaal door de wei galoperen met zijn soortenoten, niet normaal eten, en heeft elke dag pijn. En dat alleen maar omdat mensen zo goedkoop mogelijke een "eigen veulentje" willen fokken. Denk eens niet aan je protomonee, maar aan het veulen wat je gaat fokken!!

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:48

Ik heb zelf een zwartbonte shetland merrie, ZONDER papier.

Heb haar helemaal laten keuren door de veearts en ze was kerngezond, alles klopte, beentjes, gebit alles.
ook heb ik haar laten inschrijven bij het nmprs en ga ik 29 augustus naar de keuring

Toen heb ik besloten haar te laten dekken 2 jaar terug door een goedgekeurde welsh A hengst. er kwam een geweldige vosbonte merrie uit die ook helemaal gezond was, de veearts heeft alles nagekeken, ze kreeg uiteindelijk paspoortje en chip, en werd voor ze 5 maanden later naar haar nieuwe baasje ging nog bekapt tot zo ver dit nodig was en ingeent.
Ik weet neit meer precies wie dat zei dat aleen de fokkers en mensen met stamboekponys het op deze manier doen(veearts erbij, bekappen, inenting, paspoort, chip), maar ik doe het ook op deze manier met mijn papierloze veulen.
De mensen die dit veulen kochten waren zo gelukkig met dr en wilden haar later gaan gebruiken voor de kinderen, ook hebben we afgesproken dat als ze ooit wel verkocht moet worden ze naar mij terug gaat.
Ik heb nog steeds contact met deze mensen en ga af en toe bij ze langs.

Ik weet dat het betrouwbaarder is als je ponys een goede afstamming hebben, maar ik heb mijn shet na laten kijken en voor een goedgekeurde hengst gekozen en dan zie ik het probleem niet. Tuurlijk weet je niet wat voor ponys de voorouders waren maar als je je shet volledig klinisch na laat kijken en alles is oke waarom zou je dan geen veulentje van een papierloze shet willen?
Toen ik mijn pony kocht, maakte het mij niet uit of er papieren bij zaten of niet, als ie maar gezond was.
En in de 5 jaar dat ik haar heb heb ik er nooit een veearts bij hoeven halen, alleen voor de inenting.

Mijn shetlandmerrie word dit jaar weer gedekt door Silvers Lightning v zilkesteyn. Ik had ook voor een simpele hengst kunnen gaan, maar dit Zou ik NOOIT doen omdat ik het belangrijk vind dat de hengst correct en goedgekeurd is.

ik vind deze reacties allemaal een beetje cru, ik heb zelf gekozen wel af en toe een veulentje te fokken en deze alleen te verkopen mits deze een goed huis krijgt, zo niet dan blijft ie lekker bij mij.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:20

lindapim schreef:
Hallo,

Ik wil graag even aan jullie vragen.
Ik heb een mini shetlander van 73 cm hoog.
en hij is hengst en 7 jaar oud.

Ik zoek een merrie voor hem om te laten dekken, maar hij heeft geen papier.
en heeft nog nooit gedekt. en stel dat ik een merrie erbij koop met ongeveer de zelfde grote moet ik haar dan laten dekken door hem of niet????

dit is de hengstje: :D
Afbeelding
Afbeelding

Gr Linda

Ik zou een merrie erbij nemen, gelijk een maatje erbij!

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:45

marijke0000 schreef:

Heb haar helemaal laten keuren door de veearts en ze was kerngezond, alles klopte, beentjes, gebit alles.
ook heb ik haar laten inschrijven bij het nmprs en ga ik 29 augustus naar de keuring

Toen heb ik besloten haar te laten dekken 2 jaar terug door een goedgekeurde welsh A hengst. er kwam een geweldige vosbonte merrie uit die ook helemaal gezond was, de veearts heeft alles nagekeken, ze kreeg uiteindelijk paspoortje en chip, en werd voor ze 5 maanden later naar haar nieuwe baasje ging nog bekapt tot zo ver dit nodig was en ingeent.
Ik weet neit meer precies wie dat zei dat aleen de fokkers en mensen met stamboekponys het op deze manier doen(veearts erbij, bekappen, inenting, paspoort, chip), maar ik doe het ook op deze manier met mijn papierloze veulen.
De mensen die dit veulen kochten waren zo gelukkig met dr en wilden haar later gaan gebruiken voor de kinderen, ook hebben we afgesproken dat als ze ooit wel verkocht moet worden ze naar mij terug gaat.

Ik weet dat het betrouwbaarder is als je ponys een goede afstamming hebben, maar ik heb mijn shet na laten kijken en voor een goedgekeurde hengst gekozen en dan zie ik het probleem niet. Tuurlijk weet je niet wat voor ponys de voorouders waren maar als je je shet volledig klinisch na laat kijken en alles is oke waarom zou je dan geen veulentje van een papierloze shet willen?
Toen ik mijn pony kocht, maakte het mij niet uit of er papieren bij zaten of niet, als ie maar gezond was.
En in de 5 jaar dat ik haar heb heb ik er nooit een veearts bij hoeven halen, alleen voor de inenting.

Mijn shetlandmerrie word dit jaar weer gedekt door Silvers Lightning v zilkesteyn. Ik had ook voor een simpele hengst kunnen gaan, maar dit Zou ik NOOIT doen omdat ik het belangrijk vind dat de hengst correct en goedgekeurd is.

ik vind deze reacties allemaal een beetje cru, ik heb zelf gekozen wel af en toe een veulentje te fokken en deze alleen te verkopen mits deze een goed huis krijgt, zo niet dan blijft ie lekker bij mij.

Kijk en jij neemt de moeite om je merrie te laten nakijken door een veearts, en een goedgekeurde hengst te nemen.
Maar er zijn meer mensen die dat niet dan wel doen.
En er zijn zat veulens die het niet zo goed treffen... lees het verhaal hier boven maar....

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:46

marrie1996 schreef:
lindapim schreef:

Ik zou een merrie erbij nemen, gelijk een maatje erbij!

Ik zou hem laten castereren en er een ruin bij nemen.
Dan hoef je nergens over na te denken.....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:44

Overigens kun je bij het NMPRS een MERRIE met geen afstamming wel laten registeren en meedoen aan keuringen, met een HENGST dus NIET!
Ik zou het idd niet doen ruin deze, koop een leuke merrie ga naar het NMPRS en kies een leuk GGK hengstje uit. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:07

marijke0000 schreef:

Dit is met wat iedereen bedoelt, als je het doet doe het dan goed.
En dat doe je naar mijn mening.
Maar soms wordt er een veulentje voor de lol gefokt en dat slaat eigenlijk nergens op.
Dan zie je zo'n veulentje groter worden en dan moeten ze weg.
Maar de markt hiervoor zit al zo vol dat het vaak moeilijk is ze kwijt te raken laat staan er een behoorlijke prijs voor te krijgen.

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:44

Citaat:
Dit is met wat iedereen bedoelt, als je het doet doe het dan goed.
En dat doe je naar mijn mening.
Maar soms wordt er een veulentje voor de lol gefokt en dat slaat eigenlijk nergens op.
Dan zie je zo'n veulentje groter worden en dan moeten ze weg.
Maar de markt hiervoor zit al zo vol dat het vaak moeilijk is ze kwijt te raken laat staan er een behoorlijke prijs voor te krijgen.

ik snap ook wel dat de markt al erg vol zit en er misschien daarom veel papierloze shetten in de 'salami' terecht komen zoals iemand zei, maar ik ken ook een hengst die wel een goede afstamming heeft en ook uiteindelijk bijna in het slachthuis terecht was gekomen.

maar ik vind het wel fijn dat je zegt dat het op deze manier wel oke is.
Ik ben gewoon echt gek op mijn pony's en ik verkoop ze echt alleen als ik weet dat het goed zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:22

Tuurlijk komen er ook wel eens goede goedgekeurde hengsten bij de slager, omdat deze vaak weer te duur zijn of ze mankeren toch echt wat.
Maar door ook nog zoveel voor de lol te fokken zonder papieren dan komen er vanzelf teveel.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:54

Natuurlijk komen er ook paarden met papier in de salami. Maar die hebben al een heel leven achter zich.
Of ze gaan omdat ze iets mankeren, waardoor ze echt niet langer kunnen leven.
Dit komt vooral omdat shets met papier boven de slachtprijs zitten. En shets met papier vaak als ze verkocht worden dan ook naar een collega fokker gaan of gerichter word gezocht naar een goed thuis. (ik zeg bij dat laatste niet dat dat niet met papierloze shets gebeurt!!)
Een slager koopt vaak paarden en pony's op die niet te duur zijn, zodat hij nog wat aan het vlees verdient. En in die catogorie vallen de papierloze pony's en paarden. En dat zijn veelal de marktpaarden, of goedkope pony's gevonden op internet.

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:12

Roos13 schreef:
Natuurlijk komen er ook paarden met papier in de salami. Maar die hebben al een heel leven achter zich.
Of ze gaan omdat ze iets mankeren, waardoor ze echt niet langer kunnen leven..

Deze hengst die ik als voorbeeld nam mankeerde niets! ze konden geen geschikt huis voor hem vinden dus dan maar naar de slager.
Serieus hoor, hartstikke gezond, was 2 dus nog neit goedgekeurd en dan kunnen mensen er blijkbaar niks mee.
Een vriendin van mij heeft hem als het ware van de slacht gered.

Dus het zijn niet alleen de ponys met papieren die iets mankeren of een heel leven achter zich hebben, er zijn ook gewoon teveen hengsten met papier, en dan weten mensen niet meer waar ze er mee naartoe moeten, en dit is ook zo met papierloze hengsten, vaak nog meer omdat deze indd goedkoper zijn, maar mij gaat het niet om het geld dus als ik een hengstveulen zou krijgen laat ik hem sowieso castreren voor ik hem verkoop.

nou probleem opgelost toch:)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:47

Ik zeg ook niet dat er geen met papier bij de slager komt, maar minder dan papierloze.
En een hengst met papier word maar bij uitzondering goedgekeurd.
En een goed gekeurde dekhengst die gewoon goed papier heeft, kom je niet bij de slager tegen! (tenzij er gebreken zijn of dat hij om een of andere reden niet meer kan dekken)
En een 2 jarige shetlander hengt kan niemand wat mee, dus ja met of zonder papier, gaan ze dan naar de slager.
Kijk als mensen nou de moeite nemen om ze dan te laten castereren....Dan is er idd geen probleem.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:24

Het grote probleem bij mini's is ook dat er snel hengstjes teveel zijn, bij grote paarden word wat niet goed genoeg is voor dekhengst gecastreerd en gaat gewoon als rijpaard dienen.
Dat kan met die ukkels nu eenmaal niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:42

Bij de echte inimini's niet idd. Dat is voor mij een rede om wel grote maat te willen fokken. Ik heb net een 3 jarige zelf gefokte hengst terug gehaald omdat hem misschien ook de slager wachte. Gecastreerd en nu rustig aan het werk, maar de mensen staan voor hem in de rij.

Als veulen worden ze hier misschien nog als hengst verkocht. Als ze ouder zijn gaan ze hier niet meer als hengst weg (dan zijn ze bijvoorbaat niet goed genoeg voor de hengstenkeuring of zijn ze er niet door gekomen), enkel als ruin.