Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Met een paspoortje van het NMPRS vind ik nou niet echt papierloos.. Dat is gewoon een stamboek en niet alleen een instantie zoals het knhs waar je ook paspoortjes kan aanvragen. Je kan gewoon meedoen met keuringen van het stamboek en je paardje zonder afstamming. En wie weet, blijkt het nog een heel goed paardje te zijn ook
. Het is het NMPRS die papierloze kleine paardjes accepteeerd... er zijn verder weinig stamboeken die dat doen volgens mij
. Nou ja, daar kan je gewoon gebruik van maken...
. Maar dat is toch ook zo als elke willekeurige particulier met een paardje met simpele afstamming en niet echt bijzonder uitlerlijk, continu, ieder jaar weer een veulentje fokt omdat ze het leuk vinden. 
Manda schreef:Dat schreef ik hoor Anke. Met een paspoortje van het NMPRS vind ik nou niet echt papierloos.. Dat is gewoon een stamboek en niet alleen een instantie zoals het knhs waar je ook paspoortjes kan aanvragen. Je kan gewoon meedoen met keuringen van het stamboek en je paardje zonder afstamming. En wie weet, blijkt het nog een heel goed paardje te zijn ook
. Het is het NMPRS die papierloze kleine paardjes accepteeerd... er zijn verder weinig stamboeken die dat doen volgens mij
. Nou ja, daar kan je gewoon gebruik van maken....

Manda schreef:Maar door met keuringen mee te doen kan je de kwaliteit van je stamboeklose paardje wel verhogen... als ze het goed doen op keuringen.. dus in die zin heeft het NMPRS toch wel een klein voordeel voor stamboekloze paardjes...

fiona1 schreef:In dit geval heeft het NMPRS alleen zin als hengst en merrie worden ingeschreven en ter keuring aangeboden, niet alleen extrieur maar ook medisch (losse knietjes , over- dan wel onderbeet etc.). Komen beide dieren hier goed doorheen dan kun je een veulentje fokken waarvan je kunt zeggen dat je je best hebt gedaan om met zorg een veulen te fokken. (Niemand krijgt garantie op een gezond en correct veulen, ook niet met 2 1e premie ouderdieren, maar dan heb je in ieder geval gedaan wat je kunt om dekans op een gezond veulen zo groot mogelijk te maken)

jesito schreef:Bij mijn vriendin naast staat een papierloos shetje en daar klopt helmaal niks van.
Van zijn bouw niet, van zijn benen niet, van zijn gebit niet, niks klopt aan dit arme dier.
Het is echt een fokfout.
Wat nog veel erger is is dat het dier er zelf ook last van heeft want normaal lopen kan die niet.
En zijn gebit dat heeft zo'n gigantische onderbeet daar kun je geen centjes maar complete bieten in kwijt.
Hij is ook nog hengst.
De mensen hebben hem ook gekocht omdat hij zielig, toch leuk en goedkoop was, maar als ik hem zo zie heeft die pijn.
lindapim schreef:Hallo,
Ik wil graag even aan jullie vragen.
Ik heb een mini shetlander van 73 cm hoog.
en hij is hengst en 7 jaar oud.
Ik zoek een merrie voor hem om te laten dekken, maar hij heeft geen papier.
en heeft nog nooit gedekt. en stel dat ik een merrie erbij koop met ongeveer de zelfde grote moet ik haar dan laten dekken door hem of niet????
dit is de hengstje:![]()
Gr Linda

marijke0000 schreef:Ik heb zelf een zwartbonte shetland merrie, ZONDER papier.
Heb haar helemaal laten keuren door de veearts en ze was kerngezond, alles klopte, beentjes, gebit alles.
ook heb ik haar laten inschrijven bij het nmprs en ga ik 29 augustus naar de keuring
Toen heb ik besloten haar te laten dekken 2 jaar terug door een goedgekeurde welsh A hengst. er kwam een geweldige vosbonte merrie uit die ook helemaal gezond was, de veearts heeft alles nagekeken, ze kreeg uiteindelijk paspoortje en chip, en werd voor ze 5 maanden later naar haar nieuwe baasje ging nog bekapt tot zo ver dit nodig was en ingeent.
Ik weet neit meer precies wie dat zei dat aleen de fokkers en mensen met stamboekponys het op deze manier doen(veearts erbij, bekappen, inenting, paspoort, chip), maar ik doe het ook op deze manier met mijn papierloze veulen.
De mensen die dit veulen kochten waren zo gelukkig met dr en wilden haar later gaan gebruiken voor de kinderen, ook hebben we afgesproken dat als ze ooit wel verkocht moet worden ze naar mij terug gaat.
Ik heb nog steeds contact met deze mensen en ga af en toe bij ze langs.
Ik weet dat het betrouwbaarder is als je ponys een goede afstamming hebben, maar ik heb mijn shet na laten kijken en voor een goedgekeurde hengst gekozen en dan zie ik het probleem niet. Tuurlijk weet je niet wat voor ponys de voorouders waren maar als je je shet volledig klinisch na laat kijken en alles is oke waarom zou je dan geen veulentje van een papierloze shet willen?
Toen ik mijn pony kocht, maakte het mij niet uit of er papieren bij zaten of niet, als ie maar gezond was.
En in de 5 jaar dat ik haar heb heb ik er nooit een veearts bij hoeven halen, alleen voor de inenting.
Mijn shetlandmerrie word dit jaar weer gedekt door Silvers Lightning v zilkesteyn. Ik had ook voor een simpele hengst kunnen gaan, maar dit Zou ik NOOIT doen omdat ik het belangrijk vind dat de hengst correct en goedgekeurd is.
ik vind deze reacties allemaal een beetje cru, ik heb zelf gekozen wel af en toe een veulentje te fokken en deze alleen te verkopen mits deze een goed huis krijgt, zo niet dan blijft ie lekker bij mij.
marijke0000 schreef:Ik heb zelf een zwartbonte shetland merrie, ZONDER papier.
Heb haar helemaal laten keuren door de veearts en ze was kerngezond, alles klopte, beentjes, gebit alles.
ook heb ik haar laten inschrijven bij het nmprs en ga ik 29 augustus naar de keuring
Toen heb ik besloten haar te laten dekken 2 jaar terug door een goedgekeurde welsh A hengst. er kwam een geweldige vosbonte merrie uit die ook helemaal gezond was, de veearts heeft alles nagekeken, ze kreeg uiteindelijk paspoortje en chip, en werd voor ze 5 maanden later naar haar nieuwe baasje ging nog bekapt tot zo ver dit nodig was en ingeent.
Ik weet neit meer precies wie dat zei dat aleen de fokkers en mensen met stamboekponys het op deze manier doen(veearts erbij, bekappen, inenting, paspoort, chip), maar ik doe het ook op deze manier met mijn papierloze veulen.
De mensen die dit veulen kochten waren zo gelukkig met dr en wilden haar later gaan gebruiken voor de kinderen, ook hebben we afgesproken dat als ze ooit wel verkocht moet worden ze naar mij terug gaat.
Ik heb nog steeds contact met deze mensen en ga af en toe bij ze langs.
Ik weet dat het betrouwbaarder is als je ponys een goede afstamming hebben, maar ik heb mijn shet na laten kijken en voor een goedgekeurde hengst gekozen en dan zie ik het probleem niet. Tuurlijk weet je niet wat voor ponys de voorouders waren maar als je je shet volledig klinisch na laat kijken en alles is oke waarom zou je dan geen veulentje van een papierloze shet willen?
Toen ik mijn pony kocht, maakte het mij niet uit of er papieren bij zaten of niet, als ie maar gezond was.
En in de 5 jaar dat ik haar heb heb ik er nooit een veearts bij hoeven halen, alleen voor de inenting.
Mijn shetlandmerrie word dit jaar weer gedekt door Silvers Lightning v zilkesteyn. Ik had ook voor een simpele hengst kunnen gaan, maar dit Zou ik NOOIT doen omdat ik het belangrijk vind dat de hengst correct en goedgekeurd is.
ik vind deze reacties allemaal een beetje cru, ik heb zelf gekozen wel af en toe een veulentje te fokken en deze alleen te verkopen mits deze een goed huis krijgt, zo niet dan blijft ie lekker bij mij.
Citaat:Dit is met wat iedereen bedoelt, als je het doet doe het dan goed.
En dat doe je naar mijn mening.
Maar soms wordt er een veulentje voor de lol gefokt en dat slaat eigenlijk nergens op.
Dan zie je zo'n veulentje groter worden en dan moeten ze weg.
Maar de markt hiervoor zit al zo vol dat het vaak moeilijk is ze kwijt te raken laat staan er een behoorlijke prijs voor te krijgen.

Roos13 schreef:Natuurlijk komen er ook paarden met papier in de salami. Maar die hebben al een heel leven achter zich.
Of ze gaan omdat ze iets mankeren, waardoor ze echt niet langer kunnen leven..