Ben ik bekwaam genoeg om zelf voor een shetlander te zorgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:59

Nu maar hopen dat de weidegang/stalling niet te duur is.
Ik ga morgen wss naar de paarden en ga daar even informeren naar de prijzen :D

Magiccc

Re: Ben ik bekwaam genoeg om zelf voor een shetlander te zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:00

ik denk wel dat de shetlander een goed leven bij jou gaat krijgen ,als ik het zo lees ;) succes ermee, ik vind dat je er wel klaar voor bent :D

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:07

Bedankt :D

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:14

fjordjes schreef:
Je moet je sowieso afvragen of je er genoeg geld voor heb, ook een bedrag achter de hand voor een operatie/speciaal beslag/dure medicijnen. Denk je dat elke dag er naar toe kan gaan om hem te verzorgen, ook al ben je ziek, heb je een berg huiswerk of is de trein vertraagd? Hoe zit het over een paar jaar, als je gaat studeren? Hou je dan nog genoeg tijd over?

Inderdaad. Vergeet niet dat pony's heel oud kunnen worden, vooral shetlanders ;) En al die tijd zou je ervoor moeten zorgen. Ik neem aan dat je verderstudeerd naar je baan, en dan zou je op een jaar of 16/18 toch naar een speciale school gaan; vaak ver van huis; op kamers; geen tijd voor je pony...

Ik denk dat je het aankan een shetlander te verzorgen, op dit moment, qua ervaring en inzet. Alleen denk alsjeblief wel een beetje aan je toekomst. Een shet neemt veel tijd in beslag, meestal niet minder dan een groot paard... Oké, als je je pony ergens stalt is het veel minder werk, alleen het kost handenvol geld. Iets goedkoper is dus om het zelf te doen, maar zoals ik al zei, het kost echt veel tijd.
Bovendien kan het dagelijkse eeuwige werk gaan vervelen. Altijd dezelfde pony, altijd dezelfde stalling/ wei, altijd... altijd.... het stopt nooit...

Als je het echt allemaal alleen wilt doen, denk ik dat je maar even moet wachten tot je afgestudeerd bent. En dan zou ik ook meteen gaan voor een echt paard, want dan weet je bijna 100 % zeker dat je het aankan, en er genoeg tijd voor hebt. Ik denk dat het anders óf niet goed gaat komen met je toekomst, óf niet goed gaat komen met de pony. Maar als je hulp kunt krijgen van je ouders, moet het lukken ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:23

En heb je al wat besloten :)?

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:19

Ik denk dat ik het toch niet ga doen, gewoon omdat ik te onzeker van mezelf ben en denk dat ik dat ook op mijn paardje ga weerspiegelen.
Allemaal bedankt voor jullie reacties toch :)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:54

Oke, maar je spaart er wel alvast voor( zie ik in je onderschrift ) :)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:56

@ _Amber_
Weetje, ik wilde ook een eigen paardje, maar ik zie der toch vanaf..
Omdat : Als je geld hebt voor de stalling & dergelijke, is het goed, maar wat als je beestje wat mankeert?

Maar ik zie al dat je der vanaf ziet ^^
Misschien is een verzorgpony? Of een leasepony een leuk idee?

Groetjes Nina

marijke0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:58

Ik heb mijn shetlander gekocht toen ik 13 was. ben nu 18 dus heb haar al 5 jaar maar ik moet je eerlijk bekennen het was veel zwaarder dan ik van te voren had gedacht.

ik betaal 70 euro per maand en heb voer kuil land en alles er bij in. ze zetten haar sochtends buiten en savonds weer op stal. supergoed geregeld.
ze word 1x in de 3 maanden bekapt en 1x per half jaar ontwormd. Zoveel geld ben je er dus eigenlijk niet aan kwijt.
ik kan me niet vinden in dat en shet evenveel tijd als een paard in beslag neemt want dat vind ik onzin. een paard moet elke dag gereden worden en op bepaalde tijdstippen gevoerd, een shet kan in principe overleven in een landje met een afdak en hoeft nooit gereden.
Een veearts heb ik nooit nodig gehad, aleen met inenting enzo.

ik vind wel dat je wat jong bent om nu zon invesering te doen dus vin het eigenlijk goed van je dt je er nog mee wacht:)
.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:19

_Amber__ schreef:
Ik zou graag een shetlander kopen.
Ik heb natuurlijk wel een paar vragen, aangezien ik hier niet zomaar onvoorbereid aan ga beginnen.
Ik weet het, ik ben MAAR 14, ik zal de pony helemaal zelf moeten betalen.
Ik heb eerst en vooral de vraag, denken jullie dat ik klaar ben voor een eigen paard.
Ik rij sinds mijn 5de, maar tussendoor ook een aantal jaren geen paardrijden omdat er geen manege's in de buurt waren, ik ging steed op ponykamp en vond het geweldig als ik een paardje mocht poetsen ofzo. Ook nu nog vind ik het geweldig om op stal te helpen. De stallen opstrooien, het gangpad keren, meehelpen voeren,...
Ik heb vooral heel veel plezier in paarden verzorgen. Ik rijd ook wel graag, maar ik ben niet zo zeker dat ik zelf een paard zou kunnen rijden zonder hulp, dus dit wil ik zéker niet! Ik ga de pony's waar ik nu rijd vaak ook verzorgen, als ik alleen ben enzo en ik denk dus dat ik wel klaar ben om zelf de verantwoordelijkheid te dragen over een pony.
Ohja: ik ga zéker niet op hem rijden ofzo, gewoon verzorgen, eventueel mennen (als ik het bij een gediplomeerde instructeur kan leren, ik wil zeker zijn dat ik het kan namelijk), longeren, …

Vinden jullie dat ik klaar ben voor mijn eerste Shetlander?
Ik koop er natuurlijk alleen een als ik zéker weet dat ik het kan betalen, ook als hij onverwacht ziek wordt (ik denk aan hoge dierenartskosten enzovoorts)

Alvast Bedankt

Als jij de tijd hebt, het geld en de liefde die een shetje nodig heeft kan jij een shetje nemen!