Ook nog hooi geven ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:27

Janmar, het hooi geef je niet om bij te voeren, maar om ervoor te zorgen dat ze het gras beter verdragen. Dit is juist om hoefbevangenheid te voorkomen. Je kunt dit navragen bij een veearts en in de paardenbladen kun je er ook al het een en ander over vinden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:40

maaien of niet ligt aan de leeftijd van het gras, als het oud stengelig gras is (van vorig jaar) moet het vooral niet maaien. Dit gras heeft weinig voedingsstoffen. Als je dit gaat maaien zet je gras aan om opnieuw te gaan groeien en in deze tijd van het jaar staat dit garant voor prachtig groen fructaan rijk gras.

Vers, dik, donker groen koeiengras kun je eventueel wel maaien, maar dan nog is het beter om de pony regelmatig in een paddock te zetten.

Overbegraast, gestrest gras bevat veel fructaan. Ik heb shetlanders en een tinker en de enige keren dat ik maai is om overdadig onkruid te vernietigen. Mijn pony's staan overdag op 2ha. overjarig lang gras en 's nachts op zand.

fiona1

Re: Ook nog hooi geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:41

Je kunt hooi aanbieden, shetlanders staan dicht bij de natuur en zullen zelf nemen als ze het nodig hebben. (Ik denk dat ze het laten liggen, tenzij ze langere tijd geen gras ter beschikking hebben)