Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:38

Ik bedoel ook gaan lessen in VD en LL. ;)
Op mijn shetje kan ik ook echt niet rijden hoor. :')

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:43

Oohh zoo,
oké, verkeerd begrepen haha sorry!
Zijn er mensen die daar speciaal les in geven?
Ik zal, voordat ik een Shetlander ga kopen (als ik dat ga doen dus) me eerst heel goed laten informeren in dat soort dingen.

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:46

- Waarom alleen een Shetlander?
Omdat mijn eerste shetlander was doodgegaan en ik per se een nieuwe wilde. En deze toen van mn opa heb overgekocht. ;)
- Rijd je verder nog op andere paarden?
Ja, op de manege en soms bij een vriendin.
- Staat jou Shetlander 24/7 buiten?
Nee, 's nachts op stal. Mn pony staat bij mn opa dus ik kan daar helaas niet over beslissen.
- Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt?
De stalling kost niets, verder moet ik wel alles betalen. Ik denk maar 20 euro per maand ;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:46

Meld me hier ook.
Ik heb ook alleen een shetlander. Heb altijd geroepen dat ik een bonte shetlander wilden met heel veel behang en een ruin. Alleen dat ruin is merrie geworden.
Ik wilde altijd al een shetlander omdat ik van tutten houd en van grondwerk, rijden vind ik zo af en toe leuk. Ook vind ik het heerlijk om met kinderen bezig te zijn, dus hoe kan dat niet beter om dat te combineren met een shetlander :)
Ik rijd verder zelf vrijwel nooit, maar als ik weer eens die kriebels krijg kan ik altijd op het paardje van mijn zus gaan rijden.
Mijn shetlander staat 24/7 buiten, als de weide het niet meer aan zou kunnen (door kapot lopen enz.) Dan moet ze helaas op stal.
Ik ben 160,- per maand kwijt, de prijzen van paarden stallen is gigantisch duur.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 21:55

160 per maand valt wel mee toch?
Mag ik vragen hoeveel jij kwijt bent voor het stallen dan..?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:57

Ik heb ook alleen 2 kleine pony's waar ik niet op kan rijden. Geweldige dieren met karakter en die voor je willen werken (sulky, longe, springen, vrijheidsdressuur) Daarnaast rijd ik toch 2 andere paarden maar ik moet zeggen dat ik het rijden op zich niet mis. Ik heb veel te veel lol met mijn frummels

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:58

Ik betaalde eerst 100,- per maand. Dat vind ik redelijk.
Nu betaal ik 160,- per maand. Voor derest is mijn pony vrijwel nooit ziek (gelijk even afkloppen). Dus heb ik bijna geen DA kosten, behalve de gebruikelijke inentingen. Hoefsmid kost voor mij maar 20,- en die laat ik alleen komen als ik het nodig vind. Dat is niet vaak, ik loop vaak op de weg met haar.
En dan komt er alleen nog maar wormenkuren erbij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:59

160 per maand is redelijk wat maar als je daar ook boxhuur bij hebt vind ik het meevallen :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:00

Ik laat ook alleen de hoefsmid komen als ik het nodig vind, dus idd ook niet vaak. En bijvijlen kan ik zelf ook. :)
Wij betalen 50,- per maand voor de wei, ongeacht hoeveel pony's erop staan. De 'andere' eigenaar betaald de wei, dus dat kost me niks.. :o

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:00

Ik vind het absurt duur.
Wat heeft zo'n kleintje nou nodig? Alleen hooi en water..

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:01

Dat valt inderdaad heel erg mee dan..
als ik zo iets voor elkaar weet te krijgen (stalling voor die prijs) dan kan ik het gemakkelijk betalen..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:04

Ik raad je aan om in het buitengebied rond te kijken, en bij boeren te vragen. Vaak moet je dan wel zelf alles doen, maar als je dat er voor over hebt en het ook echt kan, waarom niet. Misschien iemand anders erbij zoeken die er ook komt te staan, met zn 2en is het toch wat makkelijker.
(Als je het tegen mij bedoelt had :+ )

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:06

Eigenlijk was het in het algemeen,
maar dit soort tips zijn uiteraard welkom! ;)
Bedankt haha!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:57

ik heb zelf een shetlander van 90cm schoft. het was liefde op het eerste gezicht.

ik heb altijd shetlanders verozrgt, ook op maneges gereden maar alles eromheen heb ik altijd leuker gevonden.

door een ongeluk kan ik niet meer rijden, welsh verkocht en deze shet terug gekocht, het is echt mijn maatje geworden, wie zegt dat het grasmaaiers zijn heeft gedeeltelijk gelijk, eten zijn ze altijd voor in.

maar ze zijn o zo veelzijdig en o zo sterk en eerlijk. dit is een greep uit de dingen die ik mn shet zelf heb geleerd en doe: longeren, grondwerk aan de hand, grondwerk aan de lange lijnen, naast de fiets, wandellen, zwemmen, aangespannen rijden en hoop geknuffel en tutten, een keer in de week rijd er iemand op, ook leert hij nu kunstjes zoal pliejee en alles.

wat ik echt bij shets positief vind is: wat je geeft krijg je terug, leergierig, willen hard werken, ondeugend maar eerlijk, sterk eigen karakter, goed gehard.

mn shet staat in de winter 8uur per dag buiten in de wei en in avond op stal, in de zomer 24/7 weidegang,tenzij storm ofzo. betaal 50 pm voor stalling en weide, stro 1 baal per week en hooi ook, verder nog brok en musli. hoefsmit en entingen, ben meestal 100 per maand kwijt, verder wat ik er zelf extra bij wil

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:06

Nassie schreef:
Ik vind het absurt duur.
Wat heeft zo'n kleintje nou nodig? Alleen hooi en water..

waar wil je je shet opzetten dan, op een kale grond... stro of zaagsel komt er ook bij, ik voer mijn shet ook musli en brok bij, afgestemd op zijn training dus dat zullen ze ook berekenen.

je moet er rekening mee houden dat je bij dat soort stallen ook gebruik mag maken van het weiland, rijbak,was plaats en alles.

het is dus niet alleen natje en droogje, hooi en water. wil je goedkoper uit zijn kom je idd vaak particulier terecht of bij een boer, vaak alleen dan land ter beschikking, dan is het vaak goedkoper. ligt dus vooral aan je eigen wensen, hoe meer je wilt hoe meer je betaald.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:18

Ik denk niet dat een kleintje veel minder nodig heeft als een grote..
Ik bedoel.. ze moeten ook gewoon fatsoenlijk kunnen leven, en net als bij een Shetlander kan je het ook bij een groot paard zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt..

marieminime bedankt voor je reacties!
Door jou verhalen krijg ik er nog meer zin in haha!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:50

Omdat je met Shetjes gewoon zo ontzettend veel kunt! Ik heb echt iets met die beesten, geen idee wat. Volgens mij is het besmettelijk..
Nauwelijks
Jep
Bijna niks, stalling is gratis en ze eten voornamelijk gras.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:53

NatasjaECA schreef:
Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die alleen maar één of meerdere Shetlanders hebben,
dit omdat ik er zelf heel hard over aan het denken ben om zelf een Shetlander te kopen.
Voor de mensen die dit hebben heb ik een paar vraagjes:

ik vind het geweldige beesten!!
lekker eigenwijs!!

ja ik rijd ook nog een fjord, kwpn, en een tinker x fries ;)
ja, met een inloopstalletje + nog 2 shetjes
35 euro per maand dat is alleen met hooi en stro. brokken niet inbegrepen ;)

En andere informatie is natuurlijk altijd welkom!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:34

Ik heb ook alleen 2 Shetlanders. Ik heb bewust gekozen voor Shetlanders omdat ik het een geweldig ras vind. Ik geef weinig om paardrijden, maar mennen des te meer, en dat is prima te doen met een Shetlander. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal (waar ze overigens weinig gebruikt van maken, ze staan liever kletsnat in de regen ;) ). Ik rijd dus aangespannen, ik heb een sulky en een marathonwagentje. Het zijn heerlijke trouwe dieren die graag voor je willen werken, echte maatjes. Naast het mennen doen we ook grondwerk, spelletjes, wandelen etc etc etc. Afentoe zit er een klein kindje op, écht rijden doen we (nog) niet bij gebrek aan een klein ruitertje die meer wil als een rondje stappen ;) De kosten kun je in principe zo duur maken als je zelf wilt, maar de maandelijkse/jaarlijkse kosten houdt je wel. Entingen betaal ik 15 euro voor per pony excl voorrijkosten, smid 20 euro per pony, wormkuur varieert, tandarts 45 euro per pony, brokken 10 euro per zak, hooi betaal ik 35 grote baal 400kg, of 3,50 kleine baal. Dan komen er nog dingetjes als likits, zoutblokken, dekens (ik gebruik Bucas, andere merken overleven het hier niet), halsters, etc etc maar dat kun je zo duur maken als je zelf wilt.

PonyBonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:40

Toen ik klein was heb ik een shetlander gekocht en zal hem ook niet meer verkopen!
Ja soms op paarden bij ons op stal maar niet heel vaak.
Nee mijn shetlander staat overdag in de winter 2 uur in de paddock, s'nachts op stal.
En in de zomer overdag op het land en s'nachts op stal.
Ongeveer 60/70 euro.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:29

Ik heb er 3 binnenkort 4. Ik heb geen grote pony meer. En rij ook geen andere paarden. Ik men, wandel, lange lijn en tut met de pony's en dat is meer dan genoeg voor ons allemaal. Naast de fiets kan de ruin ook erg goed.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:38

ze zijn gewoon leuk en ik ben er gek op! Ik heb er nu 3.
ja op mij eigen paard en volgend jaar hopelijk op mijn andere jonge merrie
nee, mijn pony's staan overdag altijd in de wei en 's nachts op stal.
Mijn paarden staan aan huis. Wij zijn gemiddeld 80 euro in de maand aan voordroog kwijt en 30 euro aan brok.Maar dat geld voor onze 5 paarden.
Dan komt natuurlijk de rest er nog bij zoals stro, hoefsmid, DA kosten, wormkuren en ga zo maar door ;)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:08

Op het moment heb ik 1 shetlander en 1 welsh, maar die welsh gaat weg en dan komt er een ander shetje voor in de plaats. Ik heb shetlanders altijd al veel leuker gevonden dan andere rassen, eerst dacht ik dat dat wel zou veranderen als ik wat ouder zou zijn, maar het is alleen maar erger geworden. Om rijden geef ik ook helemaal niks ik ga veel liever wandelen met mijn shetlander en dan kan ik toch genieten. Ik loop altijd met een big smile naast mijn pony haha. Waarom alleen een shetlander? nou ze hebben gewoon iets en ze zijn zo lief, schattig, knuffelig en dan die streken van ze :+: geweldig. Ook ben ik niet zo'n held met paarden, maar een shet kan bij mij zo gek doen als die maar wilt ik zou het alleen maar grappig vinden en erom kunnen lachen.

Ik rij verder helemaal niet. Heb een paar jaar op maneges gereden en in het begin vond ik het dan helemaal geweldig maar kreeg er steeds minder zin in. Ook begon ik te groot te worden voor de leuke kleine pony's op de maneges en ik heb toch iets met die kleintje. Nu rijd ik dus helemaal niet meer.

Mijn pony's staan 24/7 buiten. Ze staan niet 24/7 op de wei dat gaat alleen maar als de wei droog is. Nu in het voorjaar als de wei droog is mogen ze er een paar uurtjes op en in de zomer staan ze wel vaak 24/7 op de wei.

Aan stalling en weidegang zijn we helemaal niks aan kwijt, ze staan namenlijk bij ons in de tuin. Aan de hoefsmid zijn we ook bijna niks kwijt, die laten we heel af en toe komen en zelfs dan hoeft er niks aan te gebeurend ik denk dat ze gewoon goed slijten op de weg en ze staan ook hier op stukjes beton en tegels. Verder zijn we dan alleen geld kwijt aan hooi,brokken stro en de dierenarts voor entingen enz.
Ik weet dus niet wat we kwijt zijn aan de pony's per maand.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:41

Bimmetje: volgens mij was dit bedoelt voor mensen die alleen maar shetlanders hebben... geen overige paarden hihi

( niet banketstaaf bedoelt )

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:34

heb toevallig meer paarden maar 3 shetten dus ja mijn kosten gaan dan toch over 5 paarden en niet 3.
Dus dan kan ik toch gewoon reagreren?
Ik heb het toch ook over mijn shetten? en word ook gevraagd of je nog op andere paarden rijd. Dus ja...