Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paintlinger schreef:Ze zijn nou eenmaal snel te dik....ze hebben er aanleg voor.
Oorspronkelijk komen ze van de shetland eilanden waar ze heeeeel erg schaars staan...
Bijna alle kleine beetjes zijn al teveel voor een shet.
Wat ook meespeelt is dat mensen denken dat een shet 24/7 op het land MOET....
En dat terwijl die van mij ook op stal staan en gewoon mooi slank zijn....
Dan denk ik.......wat is er nou beter dan?

stef schreef:mensen geven aan: Een shet is moeilijk(er) op gewicht te houden...
Tja, dan voer je dus niet goed.Als straks de weides hier open gaan, gaat mijn shet 2 weken later dan de rest, zodat het ergste gras eraf is. In de zomer (showseizoen) indien nodig 's nachts op stal en dan op vlas. Krijgt 2x een kwart basis brok en hooi, en dat gaat momenteel prima.
Heb haar voorheen weleens gevaarlijk dik gehad. Er zijn mensen die de pony dan maar laten lopen en niks ondernemen... Tja, dat vet gaat er niet vanzelf af natuurlijk.
Je moet ze idd niet met een paard vergelijken, het zijn pony's en veel pony's zijn ronder. Maar rond van bouw of rond van vet is een heel erg groot verschil
Lusitana schreef:Vet verbloemt idd gebreken. Dit is waarom sommige paarden en ponies juist voor keuringen ver gevoerd worden.
Overigens zijn niet alleen Sheltlanders te dik. Bijna alle paarden in Nederland zijn te dik.
In de eerste plaats omdat men niet meer zo goed weet hoe een paard er uit hoort te zien, (dat vind men dan mager) en in de tweede plaats, en dat is genoemd, omdat het gras totaal ongeschikt is voor paarden. Hollandse weilanden zijn ooit ingezaaid voor koeien. Die moeten melk produceren en hebben dus heel andere behoefte s (overigens zijn die levenslang aan de diarree, het gras is van nature ook niet zo goed voor hen
maar ja, het levert de hoogste melkproductie). Hooi van zulke landerijen is dus ook te rijk.
Dan zijn er nog een aantal (eigenlijk best veel als je ze op gaat sommen) rassen, waaronder de Shetlander, die van oorsprong op schaars gebied leven en dus wat je noemt "sober" zijn. Hun lichaam gaat heel zuinig om met wat ze binnen krijgen.
Vergelijk het met iemand die gewendt is op rijst te leven, die dan plots alle dagen patat gaat eten, dan krijg je hetzelfde effect.
Om dezelfde reden is hoefbevangenheid bij dergelijke rassen juist een gevaar.
Als je goed wilt zijn voor een sober ras, dan houd je ze slank. Dat betekent in Nederland dus in een piepklein weitje, aan de ketting of op stal met gecontroleerd voer en eventueel naar buiten op zand.
En natuurlijk de teveel binnengekregen caloriën laten verbranden door werk in verhouding.

PussInBoots schreef:Ik ben het ermee eens dat shetten regelmatig veel te vet zijn maar er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat shetten niet zomaar miniatuuruitgaven van grote paarden zijn(zoals de falabella b.v. veel meer is). Een shet is veel rondborstiger en lijkt daardoor ook snel "dikker".
Anoushka&nekie:
marieminime schreef:toch vind ik een shet niet super slank horen, het is ras eigen stevig te zijn en veel behang, net als de haflinger en fjord oorspronkelijk stevig is zijn die ook allemaal sport gericht slank, ik vind iets steviger mooist