Shetlander in de winter een deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: Shetlander in de winter een deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:04

En een ongevoerde regendeken zou dat kunnen?
Mijn pony heeft een uitloopstal. Dus de mogelijkheid om zelf binnen te gaan staan. Maar met hagel/sneeuw/regen lijkt het mij lekkerder om een ongevoerde deken om te hebben?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:09

Nassie, een pony is geen vergelijking met jezelf.. hij kan het écht hebben, hij heeft al een regendeken, namelijk de vacht.. en die ademt way meer dan een regendeken.. that's for sure.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:12

Haha, ja je hebt wel gelijk.
Maar mag ik het excuus ook houden dat het een echte goedweer pony is. Met dit weer echt verschrikkelijk norrig en chagerijnig is??

Btw, ze heeft geen deken om hoor Lachen

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:14

Zo heb ik ook twee shetters, en ja één met deken.. zelfs met deken is hij verschrikkelijk chagarijnig en norrig door het weer, oud mannetje Nagelbijten / Gniffelen terwijl mijn andere (wintervacht) gewoon in de blub gaat rollen Nagelbijten / Gniffelen

deken zegt niet alles hoor, reden dat mijn andere een dek om heeft is omdat hij geschoren is.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:17

Haha ik dacht; als ze mss een deken om heeft dat ze dan wat minder norrig is.
Elk jaar vraag ik me weer af wat er met haar aan de hand is als ze zo verschrikkelijk chagerijnig is. Maar dan kom ik er achter dat het aan het weer ligt..

*Zucht* Prinsessenpoown!

Je hebt trouwens een leuke pony, ik dacht dat hij kale plekjes had. Maar dat zijn vlekjes?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:20

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

lees dat maar even door..
daar staat wel op dat dekens zowiezo slecht zijn voor pony's EN paarden
ik heb ook een shetje... die heeft geen deken.. maar die gaat 's nachts wel naar binnen in de winter, maar eigenlijk is dat alleen maar verwennerij en niet echt nodig, maar zij staat graag bij haar vriendje en we hebbe toch een stal over, dus als ze het dan zo graag wil haha!
Maar goed, moet je dat maar even door lezen, dat maakt een boel duidelijk.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:28

Nassie schreef:
Haha ik dacht; als ze mss een deken om heeft dat ze dan wat minder norrig is.
Elk jaar vraag ik me weer af wat er met haar aan de hand is als ze zo verschrikkelijk chagerijnig is. Maar dan kom ik er achter dat het aan het weer ligt..

*Zucht* Prinsessenpoown!

Je hebt trouwens een leuke pony, ik dacht dat hij kale plekjes had. Maar dat zijn vlekjes?

offtopic, dankje! Tinkerbell vind ik ook nog altijd heel leuk (spiek bijna in alle topic's haha) die "kale plekjes" zijn idd vlekjes Ja

tainy_sjaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:55

nee die kunnen wel een vacht naar het weer kweken hoor,

JoyceGina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:10

Je kunt een regendeken doen, of netn als andere paarden vroeg een gevoerde (100gr?) opdoen, wel waterdicht natuuurlijk.
Mijn ervaring is dat de meeste ongevoerde regendekens na een poos ook vochtig van binnen worden..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:09

als je pony schuilmogelijk heden heeft is het ronduit zielig als je er een deken op doet. laat je pony lekker zelf kiezen of hij nat wil worden of niet.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:04

Dan zijn alle paarden die een deken dragen zeker ook zielig Suuzepuus ? Pling

Even ontopic; Als jou shetlander gewoon gewend is buiten te staan zonder deken hoef hem nu echt geen deken op te leggen, sterker nog je zou hem in de war maken.. Hij heeft nu zijn eigen jas (wintervacht) gemaakt die zo dik is dat ze daar echt wel tegen kunnen, tenslote blijft de sneeuw en regen er bovenop liggen, en worden ze niet koud en nat op de huid.

Mijn shetlanders staan onder een deken, omdat ze geschoren zijn en voor de kar lopen, waarvan 1tje elk jaar geschoren moet worden ivm huidproblemen. Maar als dat niet zo was had hij lekker zonder deken gelopen, ze worden toch wel een beetje in hun bewegingen beperkt met deken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:07

Ik heb voor het eerst dit jaar wel dekens op. Beide pony's hebben een fleece gevoerde regendeken opDit alleen met rede dat ik ze schoon uit het land kan halen en zo kan gaan rijden gezien ik zeer regelmatig men. De vacht is nauwelijks dunner als andere jaren dus zweten doen ze evengoed wel. Sloom in de winter door hun vacht? Was het maar waar. In de winter zijn ze juist meer in hun element, ik moet er niet aan denken hoe ze zijn als ik ze zou scheren.
In het voorjaar gaat er waarschijnlijk wel een scheermes over. De dikke vacht in mei werkt toch wel tegen in de mendurance.

Antwoord op je vraag: een ongeschoren shet heeft het alles behalve koud in de winter. Zolang hij niet door en door nat is kan hij zich prima warm houden. Zorg wel voor voldoende ruwvoer.

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:05

Buckje schreef:
Dan zijn alle paarden die een deken dragen zeker ook zielig Suuzepuus ? Pling

Even ontopic; Als jou shetlander gewoon gewend is buiten te staan zonder deken hoef hem nu echt geen deken op te leggen, sterker nog je zou hem in de war maken.. Hij heeft nu zijn eigen jas (wintervacht) gemaakt die zo dik is dat ze daar echt wel tegen kunnen, tenslote blijft de sneeuw en regen er bovenop liggen, en worden ze niet koud en nat op de huid.

Mijn shetlanders staan onder een deken, omdat ze geschoren zijn en voor de kar lopen, waarvan 1tje elk jaar geschoren moet worden ivm huidproblemen. Maar als dat niet zo was had hij lekker zonder deken gelopen, ze worden toch wel een beetje in hun bewegingen beperkt met deken.

Mijn shetje werd voordat ik hem had altijd geschoren (sorry was ik vergeten te melden in het begin zie ik nu Clown) en had dus ook een deken om in de winter in de wei. Toen we hem kochten zat er ook een regendeken, staldeken, winterdeken, zweetdeken, zomerdeken, exceemdeken (ja die exceem deken heeft ie sowieso wel nodig in de zomer maar oké) en alle dekens die je zo ongeveer maar kan bedenken bij waardoor ik toch het idee kreeg dat hij op het gebied van dekens om het zo maar te zeggen nogal "verwend" was.
Nu wij hem hebben gekocht scheren we hem niet meer, en dus wilden we hem ook geen deken op doen.
Nouja dat hebben we dus ook niet gedaan, en hij lijkt er niet echt mee te zitten.
Het topic was meer een beetje om te kijken hoe anderen dat met hun shetjes doen en omdat ik af en toe toch een beetje twijfelde met dat weer van ons af en toe. Maar ondertussen ben ik er wel uit dat ik hem lekker zonder deken laat staan tenzij het echt extreem noodweer is. (maar dan moet het wel heeeeel erg zijn Vork )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:04

Ik zit dus in een dilemma, mijn paarden kunnen niet buiten blijven, de wei is ook zo slecht dat ze daar ook niet op kunnen, dus in de paddock staan. De wei hoop ik in de loop der jaren bij stukken op te knappen zodat ze wel in de winter een stukje hebben, iig de shet.

Nu is het zo dat ik hem regelmatig nat op stal moet zetten en het is een frisse stal. Duurt dus uren eer hij droog is. Nu hoest hij dus Verdrietig

en ik ben dus nu bang dat hij verkouden gaat worden. Hij staat dus stil, dus warm lopen en droog lopen gaat dus niet op stal en daardoor ben ik nu dus op andere gedachten gekomen om hem in de regen en sneeuw een regendentje op te gaan doen, zodat hij iig droog op stal kan staan.

Ik ben zeker van mening dat shet voldoende haar hebben en echte die-hards zijn, maar een zieke shet tegen wil en dank wil ik dus ook niet.

Hebben meer mensen dit zo ervaren en doen nu regendekentjes op bij slecht weer??

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:24

als mijn shetje echt heel nat en goor is van het modder zand
dan gooi ik even een zweetdekentje op zodat hij opdroogt
kan ik het zand en modder eraf halen anders schuurt hij
dit doe ik alleen als hij echt door en door nat is
vaak is alleen de bovenkant van de vacht nat en is me shet zelf gewoon droog als je tussen de haren voelt
dan zet ik hem gewoon zo op stal

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:50

die van mij staan wel onder 0 grams regendeken.
anders komen ze helemaal niet graag buiten , en gaan ze binnen staan...
en vind het zelf ook wel handig.
op de echt koudere dagen of mocht het overdag gaan vriezen gaat er zowiezo bij m'n oudje nog een deken onder.
die is snel stijf met dat weer en heeft meer moeite om zich warm te houden.
en ze schijnen zelf toch ook best fijn te vinden Lachen

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:00

mijn shetlander ik kwam vorige week ofso(toen had het heel erg hard gevroren) en ik kwam 's ochtends de wei in gelopen stonden ze allebei met (ECHT) ijsspegels aan hun konten in de wei en mijn shetlander die stond er helemaal te rillen.. weet iemand wat ik daar tegen moer doen dat ze niet weer onder het ijs komen?
groetjes kim

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:34

Als ze niet geschoren zijn zo ik echt geen deken op doen. Ook geen regendeken. Ze kunnen veel hebben hoor. En koud zullen shetlanders het al helemaal niet snel hebben.
Als ze een lekkere vacht hebben zou ik zeker geen dekentje opdoen aangezien ze hun haren dan niet rechtop kunnen zetten.
Lekker zonder deken. Er is nog geen enkele shet gesmolten van de regen hoor Tong uitsteken

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:56

kim18a schreef:
mijn shetlander ik kwam vorige week ofso(toen had het heel erg hard gevroren) en ik kwam 's ochtends de wei in gelopen stonden ze allebei met (ECHT) ijsspegels aan hun konten in de wei en mijn shetlander die stond er helemaal te rillen.. weet iemand wat ik daar tegen moer doen dat ze niet weer onder het ijs komen?
groetjes kim

als ze staan te rillen meer ruwvoer (hooi) voeren, dan kan hij zich vast beter warmhouden

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:03

onze shetlander heeft een regendeken, een fleece en een staldekentje voor als hij ziek is. Da fleece dekentje leg ik wel eens op als hij buiten mee gaan joggen is met mij of als als hij in de regen gestaan heeft.

x__Faye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:24

Mijn shetlander heeft ook een regendeken, die hij alleen met slecht weer omkrijgt..Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:56

ik heb mijn shetlanders net zo dik in de dekens als mijn rijpony's Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:06

russel schreef:
Ik zit dus in een dilemma, mijn paarden kunnen niet buiten blijven, de wei is ook zo slecht dat ze daar ook niet op kunnen, dus in de paddock staan. De wei hoop ik in de loop der jaren bij stukken op te knappen zodat ze wel in de winter een stukje hebben, iig de shet.

Nu is het zo dat ik hem regelmatig nat op stal moet zetten en het is een frisse stal. Duurt dus uren eer hij droog is. Nu hoest hij dus Verdrietig

en ik ben dus nu bang dat hij verkouden gaat worden. Hij staat dus stil, dus warm lopen en droog lopen gaat dus niet op stal en daardoor ben ik nu dus op andere gedachten gekomen om hem in de regen en sneeuw een regendentje op te gaan doen, zodat hij iig droog op stal kan staan.

Ik ben zeker van mening dat shet voldoende haar hebben en echte die-hards zijn, maar een zieke shet tegen wil en dank wil ik dus ook niet.

Hebben meer mensen dit zo ervaren en doen nu regendekentjes op bij slecht weer??

Ik zou
Of een fleece of wollen deken op doen als hij op stal komt zodat hij opdroogt.

Of een regendeken op doen

En de ultieme regel: altijd ruwvoer ter beschikking dat kan hij zich warm houden.

Want er gaan meerdere paarden trillen, maar dan vraag ik me gelijk af: hebben ze wel hooi dan??
Buurvrouw haar paard stond ook te trillen na een koude dag regen, staat nu met 350gramsdekens op!!
Mijn paarden staan nooit te trillen, maar hebben dan ook altijd, altijd hooi ter beschikking..

Dus misschien, voor diegene die een trillende shet aantrof: is hooi de oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:51

Tat_jana schreef:
ik heb mijn shetlanders net zo dik in de dekens als mijn rijpony's Lachen

ik ook Clown
zowel mijn shetten als mijn arabier krijgen geen deken om. en ja ze staan allemaal 24/7 buiten met onbeperkt voordroog

Blitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:21

Het ligt er een beetje aan...maar mijn tante's shet staat gewoon lekker bloot! Tong uitsteken