huppelz schreef:dit stukje vond ik op een website:
Nu zijn er nog altijd mensen die denken dat grote paarden sterker zijn, en dus beter bestand tegen het gewicht van een ruiter. Dit is echter een misverstand; niet de stokmaat, maar de bouw is bepalend. Shetlanders, de bekende schattige kinderpony's uit de Schotse Hooglanden met een maximale stokmaat van 1.10, zijn van oorsprong pakpony's. Ze droegen met gemak gewichten van 70 tot 80 kg door het woeste Schotse landschap, dus desnoods ook een volwassen man! Dit ziet er misschien niet uit, maar aan hun kracht zal het niet liggen. Door hun brede, korte rug en korte benen zijn ze even sterk als een warmbloed van meer dan een halve meter groter.
Persoonlijk vind ik het geen mishandeling hoor.
Vroeger (was net zo groot als jij daar en net zo zwaar) reed ik ook weleens op een shetje. Gewoon langs de weg heel rustig.
Toen we eens met een groepje weggingen gingen de meiden een rengalopje maken en zeiden van: " nou wachten jullie maar hier want dat trekt die shet toch niet"
Dus die meiden spurtten ervandoor en wat denk je? Shet nam ineens de benen en galoppeerde ze zo voorbij.
We lachen allemaal zo in een deuk dat ik van de lach van de pony ben gerold.
Whaha debakt 
Heb je ene link voor mij??
En dit was maar 1 maalig 
Als ik een rij pony wauw dan kocht ik wel een d-pony hoor 
Maar hij is dus voor haar.
Hopelijk gaat ze hem ook uitbrengen enso.