[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:40

Susanne schreef:
Dat koppie op de foto rechtsboven <3

Het is af en toe ook echt een portret :+

Misschien dat iemand hier ook tips heeft. Jimmy krijgt momenteel 2 keer per dag een paar handjes geweekte bietenpulp met vitalbix.
Maar nu is hij heel netjes op gewicht, maar hij is echt nog heel onbespierd. Zou het slim zijn om daar wat voor bij te voeren?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:19

Eiwitten zijn goed voor spieropbouw. Maar er is ook altijd training voor nodig.
Produkten met veel eiwit: luzerne, esparcette, Coolstance copra of een supplement als Phytonics muscle support oid.

Overigens moet je aardig wat voeren van luzerne als je het echt voor de eiwitten geeft. Paar handjes zijn zeker niet voldoende voor effect. Je gaat eerder naar de 150-500 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:22

IngridM schreef:
Eiwitten zijn goed voor spieropbouw. Maar er is ook altijd training voor nodig.
Produkten met veel eiwit: luzerne, esparcette, Coolstance copra of een supplement als Phytonics muscle support oid.

Overigens moet je aardig wat voeren van luzerne als je het echt voor de eiwitten geeft. Paar handjes zijn zeker niet voldoende voor effect. Je gaat eerder naar de 150-500 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.

Is een luzerne brok dan ook aan te raden? :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:54

Mooie foto's Mirriej! Wat krijgt hij naast bietenpulp en Vitalbix? Hoeveel ruwvoer en hoelang is hij daarmee bezig? Staat hij ook op de wei?

Luzerne(brok) kan leuk zijn voor extra eiwitten. Echter moet je er dan een hele hoop van geven wil je überhaupt effect gaan zien. Als je zo'n grote hoeveelheid luzerne(brok) gaat geven dan zitten er ook weer flinke nadelen aan. Helaas.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:59

sakvis schreef:
Mooie foto's Mirriej! Wat krijgt hij naast bietenpulp en Vitalbix? Hoeveel ruwvoer en hoelang is hij daarmee bezig? Staat hij ook op de wei?

Luzerne(brok) kan leuk zijn voor extra eiwitten. Echter moet je er dan een hele hoop van geven wil je überhaupt effect gaan zien. Als je zo'n grote hoeveelheid luzerne(brok) gaat geven dan zitten er ook weer flinke nadelen aan. Helaas.

Hij krijgt daarnaast onbeperkt hooi en 2 keer per week gaat hij een onbemeste wei op, hier staan vooral wat kruiden in.

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:47

Als je grotere hoeveelheden luzerne wilt voeren moet je wel oppassen voor scheve calcium/fosfor verhouding. Dan moet je het weer wat bijvoeren om dat recht te trekken. En met een kleine hoeveelheid luzerne (paar handjes oid) schiet je niks op.

Willem had eerst ook weinig spier, bij hem heb ik het er op gekregen door een combinatie van sportmuesli, vitamine E en dressuurmatig trainen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:33

Susanne schreef:
Als je grotere hoeveelheden luzerne wilt voeren moet je wel oppassen voor scheve calcium/fosfor verhouding. Dan moet je het weer wat bijvoeren om dat recht te trekken. En met een kleine hoeveelheid luzerne (paar handjes oid) schiet je niks op.

Willem had eerst ook weinig spier, bij hem heb ik het er op gekregen door een combinatie van sportmuesli, vitamine E en dressuurmatig trainen.

Ja ik voerde hem de pavo topsport, maar ik vermoed dat daar de jeuk vandaan kwam bij hem.

Iemand een goede vervanger? Twijfel nu over de cavalor endurix.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:40

Knap koppie heeft Jimmy! Voor wat meer spier zul je idd veel moeten trainen met eventueel wat meer eiwitrijk voer. Sjors stond ook op de topsport en deed het daar goed op, alleen ben ik gestopt met voeren omdat hij zijn staart maar bleef schuren. Ik heb hem ook een periode de endurix gevoerd, dat is een hele fijne sportmuesli voor o.a. lange afstanden en uithoudingsvermogen, maar ik weet niet of het je aan meer spier gaat helpen. Sjors liep er wel aardig op, maar het was het net niet zegmaar. Nu voer ik hem Havens sportmuesli + luzerne van Havens + vitamine e en sellenium.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:57

Ik voerde gigant toen ik de training net op pakte een simpele muesli ( hij word snel heet) en dat samen met Msm extra van de paardendrogist.( daar zit magnesium vit E en selenium in) tegenwoordig voer ik dit nog steeds alleen in losse onderdelen ( alle ingrediënten los). Fijn spul het ondersteund spieropbouw. Daarnaast krijgt hij 2 maal daags ook een flinke hand luzerne

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:45

Ja het is altijd even een beetje zoeken en proberen. Ik heb bij mijn andere pony nooit brok bij hoeven voeren omdat zij explosief genoeg van zichzelf is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:59

Lijkt me wel leuk zo'n NSPS dag maar voor 1 proefje wel erg ver inderdaad :-)

Oedsje; balen dat pony niet zuiver loopt!

Ayla; ik bedoel zoals op deze foto (van internet geplukt) Nu zegt alleen de een dat ze schuin naar voren moeten staan en de ander zegt schuin naar achteren. Nog geen idee haha.
Denk je dat dit zou passen? Moet volgens mij wel kunnen in een 1,5 paards. Als ik nu zie hoeveel ruimte er over is als hij recht staat.
Afbeelding

Leuk die foto door het water! En ik vind zijn manen op de laatste foto eigenlijk wel erg leuk staan!! Is dat jouw pleeborstel? :-)

Testebeest; bah wat droevig!! Heeft hij/zij echt een ziekte of echt ouderdom?
Heel veel sterkte!! :(:)

Mirriej; leuke foto's!
Anders zou je toch eens naar die coolstance copra kunnen kijken. Zijn wel pure vetten dus geeft ook energie en zet aan natuurlijk, geen idee hoe dik of dun je pony is :-)
Zit erg veel eiwit in ook en wordt ook voor dat doel gebruikt.

Ik heb verleden jaar op 27 juni mijn hond in moeten laten slapen, de dag na mijn verjaardag. Mijn vriend was op mijn verjaardag naar Amerika gegaan voor zijn werk. Ik moest het klusje dus alleen klaren. Was een vreselijk verdrietige dag, verdrietig voor mij omdat ik het zonder vriend moest doen en verdrietig voor mijn vriend omdat hij er niet bij kon zijn. Heb er ook nog regelmatig "last" van en mis haar vreselijk ondanks dat het een jaar geleden is. Ik had wat staartharen en beetje vachthaar afgeknipt en ben nu bezig er een mooie hanger van te laten maken. Verjaardagscadeautje van m'n vriend dit jaar.
Dit was mijn lieve lieve meisje <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:11

Wat een schatje Ingrid, mooi dat je een hanger laat maken van haar haren. Sterkte nog :(:)

Ik denk dat schuin staan i.c.m schotten prima zal passen, alleen vraag ik me af waarom je dat wilt? Ik had voorheen een 1,5 paards trailer en zette mijn HCA in de punt, pony er gewoon in rij richting achter. Of vind je dat Alf te veel ruimte heeft dan? Ik zou ze wel met het hoofd naar voren zetten, in rij richting (niet zoals op de foto).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:18

Wat een mooi hondje Ingrid! Vervelend dat je haar hebt moeten laten inslapen en dat je daar toen alleen voor stond. Houden van is ook loslaten. Helaas.
Wat de trailer betreft; in een normale paardentrailer reizen paarden met hun hoofd in de rijrichting. In een vrachtwagen reizen ze juist vaak tegen de rijrichting in (kont aan de kant van de bestuurder). Dat schijnen ze beter hun evenwicht te kunnen bewaren. Als ik dus mag kiezen dan zou ik ervoor kiezen om het hoofd naar de klep te laten kijken.

Ik vraag mij wel altijd af of mensen, die het karretje in de neus van de trailer zetten, de kogeldruk hebben laten meten. Er ging laatst ook weer een interessant filmpje over internet waarbij men liet zien wat een teveel aan kogeldruk voor gevolgen kan hebben. Daar word je niet vrolijk van. Een Hca'tje is geen zwaar karretje. Maar je zet toch al gauw een kilo of 35 extra in de neus van de trailer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:22

Klopt Sakvis, goed puntje om naar te kijken. Kogeldruk wordt inderdaad vaak vergeten. Eerlijk; ik had er ook niet aan gedacht en wil hem ook in de punt.

Ayla; omdat ik ooit gehoord heb dat bewezen schijnt te zijn dat paarden die schuin staan veel prettiger reizen. Alleen verschillen de meningen erover welke richting ze dan op moeten kijken haha.
Aangezien Alf niet makkelijk laadt zou ik het hem in een eigen trailer zo comfortabel mogelijk willen maken dus vandaar dat ik daarnaar aan het kijken ben. Eigen trailer is de kans om hem in te richten wat het meest fijn is. Maar ik moet me nog echt goed inlezen en erin verdiepen hoe of wat

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:43

Ik snap het en de meningen verschillen inderdaad heel erg, ook wat betreft ruimte geven of juist zo min mogelijk ruimte geven. Ik ken mensen die hun pony's los laten staan zodat ze hun eigen stabiliteit kunnen vinden, maar ook die ze zo 'vast' mogelijk neer zetten zodat ze steun hebben. Denk dat het per pony verschilt wat fijn word gevonden. Daarnaast denk ik trouwens niet dat die 35kg in de punt veel met de kogeldruk doet (aangezien het maar 35kg is, een trailer al gauw rond de 700kg weegt en er vaak 200kg tot 400kg geladen word, in mijn geval iig), vierwielige wagens of wellicht zware tweewielers in de punt wel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:55

Kogeldruk moet je inderdaad in de gaten houden. Mijn 'zware' tweewieler (55kg) hebben we met een steun voor op de trailer staan op de dissel, dat hebben we inderdaad vooraf gecheckt of dat kon en veilig was qua kogeldruk. M'n hca'tje weegt 25 kg en zetten we altijd in de punt van de trailer. Daar zou ik mij persoonlijk niet druk om maken. Wil je wat zwaarders vervoeren in de punt, zou ik het wel goed nakijken.

Wat een mooie hond Ingrid, vervelend dat je er alleen voor stond.. Y;( Waar laat je je hanger maken?

Ik heb altijd gehoord dat paarden andersom het fijnst reizen (dus kont naar de rijrichting). Zo staan ze in die vrachtwagentjes vaak ook.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:18

Maar dat wordt wel een beetje lastig met laden, gok ik zo :D Daarom zou ik in rij richting vervoeren, bij een trailer iig (tenzij je ze in de trailer kan draaien). Bij een vrachtwagen kun je vanaf de zijkant laden en dan worden ze idd vaak met de kont in rij richting geplaatst.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:23

Veel sterkte Ingrid! Mooi dat je een hanger laat maken!

In de vorige trailer stond Switch ook zo zoals op de foto. Ik had dan geen schotten zo schuin staan. Als ik een zak hooi neer hang dan staat hij altijd wel rustig maakt niet uit hoe ik hem neer zet :+.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:48

Mijn pony's hebben steun aan hun borststang. Daar hangen ze heerlijk tegen aan in bochten.
Achteruit vinden ze in de veewagen ook prima.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:55

Ik heb een verlaagde voorstang in onze normale 2-paards trailer. Als mijn pony mag kiezen dan staat ze met haar kont tegen de klep aan. Dit had ik niet verwacht. Ik had gedacht dat ze het fijner zou vinden om tegen de voorstang te leunen. Maar ze kiest dus zelf wat anders.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:05

ja zoveel pony's zoveel wensen :-)
Wel fijn om te lezen wat anderen hebben.

Punt is dat je bij leentrailers niet kunt uitproberen wat hij fijner vindt, zitten geen verlaagde stangen in uiteraard en kan moeilijk de boel verbouwen haha.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:21

Hier vorig jaar tweedehands een hari trailer gekocht. Ideaal mooie lagen stangen. Als ik jonge dieren mee heb staan ze los.
Mannen staan vast maar das meer dat ze niet gaan lopen etteren :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:03

Ik vind het wel fijn om die verhalen zo te lezen. Hier komen ze gewoon recht naar voren te staan. Maar zo vaak zal ik ook niet op pad gaan met de trailer, dat scheelt.

Oh wat was het een knap hondje Ingrid . Nooit leuk om een geliefd huisdier te verliezen!

Vandaag met Jimmy naar het water gereden, hij heeft een HEKEL aan water, ook afspuiten enzo vind hij verschrikkelijk.
Maar er waren een paar duitsers met hun paarden en wonder boven wonder liep jimmy zo met hun het water in. Binnenkort maar eens te voet erheen gaan, kijken of hij wat dieper wilt. Hij is nu tot kniehoogte erin gegaan.

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:13

Leuk dat hij nu wel het water in wilde.

Oedsje ik zie nu hele stoute pony's voor me hahaha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:23

Dapper hoor dat hij er in durfde :D

Bijna weekend!