35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:02

Dank voor jullie lieve woorden, ik kan er nog niet goed over uit dat ze er niet meer is.
Geen Balou meer die op de uitkijk zit als ik er niet ben of die rond de bak struint als ik met Kyara bezit ben of die ik 's avonds voor ik naar bed ga weer naar binnen laat en eten geef, geen kleed meer voor de kast waar ze altijd op lag.
Het is zo vreemd en leeg |(

Daarnaast was het vandaag een jaar geleden dat mijn vader is overleden, dus vanmiddag even een bakje met Spaanse Margrieten naar het graf gebracht.

Vanmorgen had Elina weer een Bixie wedstrijd en was weer 2e en 1e in de A dressuur :)
We zijn nu druk aan het oefenen voor de B1, maar dan moet ze ook galopperen, Kyara vond dit altijd erg moeilijk en hoe meer ze haar aanspoorde hoe langzamer dat ze ging en hoe meer ze staakte, bokt of steigerde, maar goed de aanhouder wint :)
Aan de longe ging het altijd al heel goed en ook voor de tweewieler is het geen enkel probleem, maar onder het zadel was het hopeloos, maar sinds een week of 2 is blijkbaar ineens tot het besef gekomen dat ze best kan galopperen met iemand op haar rug :)
Ze springt nu vrij vlot aan en een soort van volte galopperen of zelfs de hele bak rond (nou ja rond, haha) behoort tot de mogelijkheden.
Elina meent altijd dat iets zomaar ineens moet lukken, ik probeer haar dan uit te leggen dat Kyara alles nog moet leren, conditie moet krijgen, spieren moet kweken etc., dan zeg ik tegen haar "toen jij met turnen begon vorig jaar kon je ook nog niet alles wat je nu wel kunt, dat heb je geleerd door oefenen en door te oefenen wordt je sterker en wordt alles steeds wat makkelijker, en zo moet jij Kyara ook dingen leren".

Wendy: ik kan me heel goed voorstellen dat je denk van "ik stop ermee", het lijkt me een enorme angstige gebeurtenis als je pony ervandoor gaat en jij zit op een karretje erachter.

Misschien kun je gaan oefenen in de bak door haar in te spannen en van alles achter haar te hangen, dat heb ik met Kyara ook gedaan.
Ik longeerde haar dan met een dubbele longe en een band erachter of een vierkant houten plankje op rammelende wieltjes.
Ik liet haar dan ook galopperen en soms kreeg ze dan de strengen tussen de achterbenen of de band een beetje tegen zich aan, zo kon ik zien of ze het eng vond, of ze naar me luisterde en ik haar in de hand kon houden.
Ik ben zo wel een jaar bezig geweest met haar.

Doordat ik veel met haar deed op die manier is ze enorm op mij gericht, dit was voor Elina heel erg lastig met rijden omdat ze doorlopend naar mij toe ging, gelukkig is dat nu helemaal over, maar tijdens de clubles moet ik weleens even aansingelen of de beugels korter maken voor het springen en dan hinnikt ze vaak even heel zacht als eraan kom lopen :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:30

He, wat een nare verhalen.

Welmoed en Wendy had ik al elders vernomen. Maar t blijft onwijs rot. Ik sta er anders in dan Anke, ik vind niet dat je meteen weer iets moet doen om een trauma te voorkomen. Vaak als je op dat moment over je grens gaat, dan komt dat geheid op een ander moment terug. Neem je tijd hoor! En bedenk wat je wil, en hoe je dit kan bereiken en wie je daar wellicht voor nodig hebt.

En Ulfeino haar hond overleden. Bah. Echt naar. Sterkte.

Ik ben wat afwezig, ik zit in mijn opleidingsdagen Centered Riding. Superleuk allemaal, echt thuiskomen voor mij.

prairiewolf

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:03

Sterkte Ulfeino, valt niet mee om je hond te missen. Is voor ons nu drie jaar geleden maar ik denk soms nog dat ik haar hoor. dol op mijn huidige honden, maar ze blijft me op de een of andere manier erg bij.
Men-ongelukken zijn heel naar, totale controleverlies heeft mij ook lang parten gespeeld in het weer oppakken. Er zijn vele manieren om er mee om te gaan, maar uiteindelijk werkt alleen jouw eigen manier. Zijn hier lekker druk met de eerste SGMW vierspan van het seizoen. En zelf ook lekker aan het mennen met mijn tweespannetje.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:19

Hondjes missen. Ik mis de mijne vreselijk. Kan er maar slecht aan wennen.

Toch wel erg leuk als je kinderen hebt die ook plezier hebben aan de paarden/dierenhobby. Wij hebben dat niet. Maar ze moeten hun eigen leven leiden, ik heb ook niet de hobby's die mijn ouders hadden. Naast de dieren sport ik veel en heb ik vreselijk veel plezier bij het koor. Bovendien ben ik er ook nog erg trots op, want we zingen echt mooi (al voel ik me nu een opschepper; het mag gezegd). Als je twijfelt, luister maar. Voor het goede geluid luister je het best met oortjes. Gisteravond nog een concert gehad.

Vandaag eerst met ons tweespannetje aan de slag geweest bij de menvereniging, en nu is hubby nog even met turbo-sieb het veld in. Straks komt zoon 1 eten, zoals elke zondag. Hij is met zijn Mada MX 5 van het goede weer aan het genieten. En zo vliegt het weekeinde voorbij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:50

Ulfeino schreef:
Daarnaast was de thuiskomst heel erg verdrietig, op Schiphol vertelde mijn man ons dat onze hond, mijn maatje, de avond ervoor was overleden |(

Sorry, overheen gelezen. Alsnog heel veel sterkte. Y;(

En ja na een ongeval, of het nu met mennen is of onder de man, moet je uiteraard je eigen tempo volgen, maar wel oppakken. Kennis van mij heeft het te lang laten duren, liet eerst anderen met zijn pony rijden en uiteindelijk durfde hij zelf helemaal niet meer, ook niet toen de pony heel braaf was geworden en super verkeersmak. Erg zonde.
En zelf ben ik ook bang geworden om op een paard te gaan zitten na een vreselijke onverwachte smak. Een angst die als je het niet doet (rijden) alleen maar groter lijkt te worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:41

Hoe deed Johan dat ook al weer met zijn linkervoet en de bal ???

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:49

Heel subtiel maar wel duidelijk .. ga weg, is van mij ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:49

Isa: altijd leuke filmpjes :)

Verharen die van jullie ook zo erg?
Bij Kyara gaat het er met bossen tegelijk uit :)

Elina afgelopen zaterdag weer goed gepresteerd met Kyara, Bixie A dressuur 1e proef 2e prijs en 2e proef 1e prijs.
Het rijden van een grote volte is nog wat lastig, maar ik vraag me af of de jury wel in de gaten heeft dat zo'n kleine langer op C en X rechtdoor gaat dan een groot paard die veel grotere passen maakt.

Maar ik heb een idee :)*
Als we weer gaan oefenen neem ik een stuk touw mee van 10 meter lang en dat moet ze in haar hand houden, ik ga in het midden staan en dan maar zien wat precies rond is :D

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:50

Hmm ik weet het allemaal even niet meer.. Voel me momenteel echt down.. :(
Ik ga morgen weer naar welmoed toe en is dan de eerste keer na het ongeluk.. Even kijken hoe het voelt..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:38

Oh Ulfeino; ik heb met je te doen! Zijn zulke verdrietige dingen ! En een hond maakt zo'n groot deel van je leven uit! Is zo rot als je dat opeens moet missen :(:)
Over verharen; ik had Alf in oktober geschoren en nu begint hij weer haar aan te maken en het oude te verliezen. Terwijl er veel geschoren paarden op stal al weken aan het verharen zijn.

Kanniet; wat lijkt mij het leuk als je kunt zingen ! Bij mij begint zelfs de hond te janken als ik iets meezing dus dat is duidelijk niet mijn talent -O- . Een koor vind ik vaak mooi klinken, ik heb jullie 1e 2 nummers geluisterd. Klinkt goed! Zeker die 2e!

Grappig filmpje Isapaardje, heerlijk die dierentaal!

Sweetwendy; ik riep ook hard dat je gelijk weer moet inspannen oid of in ieder geval lange lijnen oid maar wat niet lukt lukt niet hoor. Misschien ook weer niet teveel willen pushen. Misschien kan iemand anders het een beetje voor je oppakken ?
Sterkte!

Ik ben druk bezig met het uitzoeken van een menbitje voor Alf. Ik had een mooi liverpool stangetje van iemand overgenomen maar dat is te klein. Zit nu verder te zoeken en te twijfelen tussen een bokkebitje of een B stangetje. Ik moet maar eens iets bestellen. En dan hoofdstel passen en dan is dat in ieder geval allemaal gereed :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:10

Elina doet het dus goed op de Bixie.

Degene die ik gelijk na een ongeluk heb ingespannen, gingen daarna gewoon weer prima ervoor.
De twee waar ik dat pas na een paar weken weer wilde doen, was een ramp.
Dus mijn visie vanuit mijn ervaring. Zo snel mogelijk verder alsof er niks is gebeurd.
Hoe meer tijd erover gaat, des te zwaarder het weegt.
Soms willen enkele jaren wel wat doen vergeten/vervagen.

Hier komt geen shet erbij. Heb er een aantal gezien. Maar veelal toch niet zo braaf of te klein. Eentje was top..echter wilden de kids toen hem toch zelf houden.

Komt wel een logeershet...die weer kidsproof moet worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:29

Sterkte wendy.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:35

Sterkte wendy

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:15

Anke schreef:
Hier komt geen shet erbij. Heb er een aantal gezien. Maar veelal toch niet zo braaf of te klein. Eentje was top..echter wilden de kids toen hem toch zelf houden.

Dat heb ik ook ooit meegemaakt toen wij op zoek waren naar eentje erbij.
En die kids, nu bijna volwassen, doen nog altijd mee met agility met hem.
Ze gaven niets om de pony tot ze hoorden dat hij wellicht verkocht zou worden en ineens werden ze wakker leek wel :)
En ja daarna ook alles te jong, te klein, te onervaren, enz.
Toen ik de moed opgaf, kwam Yoblin voorbij :+

@Wendy.
Onze adviezen waren slechts bedoelt als tip he ;) .... je hoeft niet direct weer te gaan inspannen.
Ga gewoon naar Welmoed toe en geef een knuffel en vertel hoe je je voelt. Paardjes kunnen heel goed luisteren en begrijpen :j
Succes.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:13

Ingrid: ik heb een mooi liverpoolbitje gekocht met dubbelgebroken mondstuk, echt een fijn bitje, Kyara accepteerde het gelijk.
Ik heb 10,5 cm.

http://roekeruitersport.nl/component/hi ... n?Itemid=0

Wendy: sterkte gewoon weer helemaal opnieuw beginnen, tutten, wandelen etc, om het vertrouwen weer terug te krijgen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:04

En dan nog Wendy....stel, je wil niet meer rijden of mennen. Er zijn nog meer dan genoeg andere leuke dingen te doen met een pony. Hou je eigen tempo aan dan al het vast goed komen. En anders zijn er nog genoeg ontzettend leuke dingen om te doen in het leven zonder pony's en paarden.

Bitjes moet je inderdaad uitproberen. Wij hebben er drie aangespannen met alle drie een ander bit. Is wel zo gemakkelijk om de hoofdstelletjes uit elkaar te houden :-).

In onze menclub zijn we heel voorzichtig plannen aan het smeden om agillity te gaan doen met onze pony's/paarden. maar eerst een beginnen met het maken van enkele hindernissen zonder dat het te veel kost. Ik ben heel benieuwd, het lijkt me erg leuk om te doen.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:08

Sterkte wendy.
Hoe was het bij welmoed?

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:04

Bedankt iedereen.

Ik had welmoed dinsdag gepoetst en gelongeerd. Het gaat goed met haar, ze heeft niks lichamelijks aan overgehouden gelukkig. Mijn beleerdster is aan het kijken wie haar er zsm weer voor kan zetten. Ik weet niet of ik het nog ga doen maar dan sowieso eerst onder begeleiding van diegene die haar weer voor de kar wil zetten. Mijn beleerdster zelf is zwanger en wil liever niet dat zij het doet..
Ik vraag me wel af of het invloed heeft op het rijden. Mijn dochtertje heeft af en toe les met welmoed maar laatste keer heb ik het afgezegd omdat dat 3 dagen na het ongeluk was..

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:19

Gelukkig heeft ze er niks aan overgehouden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:08

Wendy: soms kan iets ook éénmalig zijn, Kyara was een tijdje terug ineens tijden het rijden niet te gebruiken, steeds maar bokken, steigeren, dwars etc., ik dacht nou dan maar even flink longeren, maar ook dat bood geen uitkomst, Elina is er wel 5 keer afgevallen en dat een dag voor een wedstrijd :(
Ik dacht "als ze zo gaat doen dan hoeft het voor mij niet meer".
Ook op de wedstrijd was ze erg hyper, maar het was te doen, in de dressuur even bokken en bij het springen een gemene bok waardoor Elina eraf vloog.

Ik begreep er eigenlijk niets van waarom ze ineens dit deed, voorheen was ze ook wel eens wat narrig, maar alleen als ze iets niet snapte of als Elina haar een tik gaf, maar nu deed ze het zo uit het niets, naar mijn idee zonder aanleiding.
Toch ontdekte ik na de wedstrijd dat het wit van haar ene oog erg rood was, ik heb zelf het vermoeden dat ze last van haar oog had of misschien hoofdpijn, toen het wit van het oog weer wit was was het gedrag ook weer gewoon.

Zelf denk ik niet dat een pony of paard wat voorheen altijd braaf is zomaar ineens iets doet, maar dat er altijd een aanleiding voor is, het vervelende is alleen dat je die aanleiding niet altijd weet.
Ik vind het heel verstandig van je dat je haar eerst door iemand anders laat rijden voor de wagen, maar ik zou denk ik onder het zadel gewoon met je dochter en haar verder gaan, misschien eerst weer even er naast blijven lopen.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 21:00

hmm oke bedankt. Ik ga morgen er weer heen en haar rustig alleen optuigen.
Fijn weekend iedereen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:43

Succes wendy!
Jij ook fijn weekend!

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:23

Het belooft hier lekker weer te worden. Het zonnetje schijnt en het is 2 graden. Vandaag wordt het Abby-koetsje afgehaald. Het staat te blinken onder het afdak net buiten de keukendeur.

Fijn weekeinde allemaal!

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:46

Sterkte met afscheid nemen kanniet ;-)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:39

Hihi......