35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:07

Dank voor de lovende woorden :o

Het is hier heel erg nat hoor, ik moet eerst een stukje door de wei, daar hebben de koeien het begin heel erg vertrapt dus 1 grote blubberbende ik zak tot over mijn enkels in de modder weg en moet er om denken dat mijn laars niet blijft plakken als ik mijn voet omhoog trek.
Wij hebben hier klei op veen.

Onze bak is in de zomer als het erg droog is behoorlijk zwaar, nu in de winter is het zand doordrenkt van water en helemaal in elkaar geklonken, als het heeft geregend staat er water op het zand, maar dat is niet erg de ondergrond is hard.
Maar zoals ik al zei als het straks weer droger wordt zal het zand weer los worden en de bak zwaar :(
Maar dan kan ik misschien wel ergens in de wei rijden :)

Ulfeino

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:13

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:47

Antheman schreef:
Wat heeft de dierenarts gezegd Isa?

Niet zo heel veel. Kuur antibiotica en kijken of die aanslaat. Hij wilde eigenlijk corticosteroïde spuiten, maar dat wilde ik niet (is ze voorheen bevangen van geraakt). Dan ga ik van de regen in de drup.
Dus eerst dit proberen. En zoveel mogelijk nat voer geven. Dus slobber (heb nu seniores priores gekregen van iemand) en nat hooi.
Maar dat heb ik mogelijk iets te grondig aangepakt. Hooi paar uur laten weken en daarna nog een portie erin gedaan. Net was het water volgens mij aardig bruin (was donker, maar het leek me niet echt fris meer) en ze had ook niet echt veel trek in dit hooi. Maar goed, het was mij te koud om nog met water aan de slag te gaan. Hopelijk gaat ze er toch wat van eten.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:06

Isa: Kun je niet ergens kuil krijgen, moet je wel even opletten dat het geschikt is voor paarden, maar dan zit je niet steeds met het natmaken van het hooi.
Paarden zijn er gek op, mits het mooi gewonnen is, niet te nat en daardoor niet zuur is.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:18

Het mennen gaat goed zie ik ulfeino +:)+
Aah wat een leuk filmpje zeg :) Heb je ook een filmpje hoe ze nu op Kyara rijdt? Ik wil mijn dochtertje dat even laten zien, dat motiveert weer :D

Balen zeg isapaardje. Hopelijk knapt ze snel op. Zou in ieder geval ook wat droger weer worden :)

Hier gaat het beter met de virussen. Vanochtend weer gement met een vrouw die me wil blijven helpen met mennen en om af en toe zelf heen te gaan en te verzorgen als ik niet kan.. Onderweg stopte er een auto om de weg te vragen dus moesten we stilstaan en daarna weer verder en toen we weer verder gingen ging welmoed ook nog paar keer drooghoesten dus het is nog steeds niet 100% over. Het zou voorlopig droger weer blijven dus hopen dat het snel helemaal over is. Maar ze is er verder niet meer slomer van want ze wou steeds draven met de oortjes naar voren :P Erg leuk om te zien dat ze er zelf ook plezier van heeft :j
Vrijdag gaat me verzorgster welmoed zelf uit de wei halen. Ben benieuwd of ze goeie pakt omdat er nog 2 andere zwarte bij lopen :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:20

Wendy: dank je. Fijn dat de virussen weer wat weg zijn.
Leuk dat je iemand hebt die je helpt met mennen, ben benieuwd of je verzorgster de goede pony pakt :)

Heb je ook Facebook, daar heb ik meerdere filmpjes op staan.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:57

Ja ik heb facebook voor diegene die me ook willen toevoegen ik heet Wendy Broersma
Me verzorgster heeft een halster gekocht zodat ze ook soms alleen heen kan gaan. :)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:52

Hoi allemaal, nou de smaak te pakken met slepen door de bak. Wij doen zonder oogkleppen, dat gaat prima.
Ik hoor op stal bij mij, dat met kleppen beter is, alleen laatst x getest en pony zag niks, en ging in zijn reverse, dus nu weer zonder en loopt als een trein..

Voorlopig zijn wij de sleepploeg op stal, aangezien het trekkertje om dit te doen, knock out is geraakt :Y)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:08

Principal: dat vraagt om foto's :)

Zondag met Elina bij een B pony van bijna 14 jaar wezen kijken, op MP stond er eentje te koop hier vlakbij.
Leuke brave pony, nadat het meisje erop gereden had ging Elina erop, het was enorm wennen, daarna heeft het meisje een paar sprongetjes gedaan en is Elina erna er weer op gegaan, het ging toen al een stuk beter en heeft ze ook gegaloppeerd en een sprongetje gemaakt.
Toch heb ik besloten niet tot aankoop over te gaan, reden is dat ik toch liever een wat jongere pony voor haar wil.
Feit is gewoon dat je best veel geld moet betalen voor een pony van deze leeftijd, maar dat je er over 4 jaar als ze toe is aan wat groter je er flink op moet inleveren en vervolgens weer flink tot de beurs moet.
Heb geen haast en hou MP in de gaten :)

Zaterdagmiddag heeft ze weer een Bixie wedstrijd met Kyara eens zien of de balkjes nu minder problemen gaan geven :)

Heb gistermiddag nog even gemend dit keer zonder oogkleppen, ging heel goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:31

Ik men mijn beide pony's zonder oogkleppen. Isa was schrikachtiger met dan zonder en Yoob weet ik niet eens, want volgens mij heeft hij nog nooit kleppen op gehad. Hier niet in ieder geval.
Hij werd voorheen ook bitloos gereden (ook buiten), maar ik men op straat met bit; op eigen terrein wil ik ook wel eens zonder doen.

Dierenarts is weer bij Isa geweest omdat het hoesten niet was gestopt na de antibioticakuur. Heb nu iets van ventipulmin gekregen als kuurtje en verder werd aangeraden wat 'dikmakers' te gaan voeren, want da vond haar te dunnetjes. Maar dat vond ik zelf ook wel.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:22

Isa: Kyara was ook steeds wat erg dun, ze kreeg iedere dag naast hooi 1 handje pony biks van Subli en als ze gewerkt had 2 handjes.
En gaf ik haar iedere dag een klein handje Marstall Force, maar dit vindt ze niet zo lekker.

Sinds een maand ongeveer krijgt ze naast de biks iedere dag 2 handjes muesli zonder van Subli en als ze gewerkt heeft 4 handjes en een klein handje Mastall Force, doordat ik dit nu kan mengen met de muesli eet ze dit netjes op.

Ook heb ik haar een paar keer van die vezeltjes tegen zand gegeven, van te voren geweekt in veel water.

In de muesli zit veel mais en van mais schijnen ze goed te groeien, maar in ieder geval is Kyara ondertussen aardig gegroeid.
Ook haar hooi eet ze nu veel beter op.

Haar zadel schoof steeds naar achter omdat ze zo dun was, nu schuift het weer naar voren en moet de staartriem er bijna weer aan :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:26

Van longproblemen kunnen ze aardig interen.

Ik gebruik rijhoofdstelletjes voor het mennen. Ik vind die menhoofdstellen die ik heb zo onhandig, de gaten om te verstellen zitten te ver uit elkaar dus bit hangt nooit goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:29

Ik weet niet of ik het al had gezegd maar Nane; wat is Prins een knapperd!

Ulfeino; hoe gaat het nu met je rug ? Wel lekker gemend zag ik; leuk!

Isapaardje; hoe is het met Isabella ?
Edit: lees net dat het nog niet over is. Jammer !

Hahah Sweetwendy; heeft je verzorgster de goede pony gepakt ? :-) :-)

Principal; toch maar zonder oogkleppen. Ik ben nu ook aan de slag met Alf en ook mij is aangeraden om toch ook met kleppen te doen dus ik ga dat wel proberen. Ook hier even afwachten wat hij daarmee gaat doen :-)

Randalinpony; ik vind de menhoofdstellen wat log voor onze mini's :-) Ik moet een nieuw men hoofdstelletje kopen en ga kijken of er iets is wat minder log is.

Verleden week is mijn men-instructrice geweest en heeft het tuig passend gemaakt en naar de sulky gekeken die ik kan gebruiken om te beleren.
Vandaag met tuig geoefend in de rijbak met erachter lopen. Ging super goed :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:04

Ik vind het zilco menhoofdstelletje fijn. Voor de rest zijn de meesten erg log/grof/stug.

Ja 14 is een mooie leeftijd. Echter als je deze nog een keer moet verkopen, is het een stuk lastiger.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:30

Ik ga eens googlen Anke voor de Zilco. Heb nu de Ideal maar is maatje te groot. Maar vind 'm ook erg grof.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:22

Heb die uiteindelijk ook voor Two Spot gebruikt. Fijn koppie!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:59

Ik men trouwens ook zonder oogkleppen. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:05

Echt leuk dat jullie mennen!
Ik hoop het ooit ook een keer te doen. Heb 1 keer gereden op een kar gehandicapte manege.

Vandaag was genieten morgen weer mooie dag!
De dames verharen al erg..
Hier moeten we nog lang wachten op stevige bodem en gras.
Afbeelding

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:42

Ik men zowel zonder als met oogkleppen. Beleren doe ik het liefst zonder. Zodat ze het proces bewust meemaken en ook bekend zijn met de kar die erachter hangt.
De een is rustiger als die alles kan zien en de ander juist als er wat meer prikkels afgeschermd worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:44

Heb een speciale winterpaddock (1500m2)
De weien hebben dus niks geleden. Zodra het dadelijk groeiweer is, kunnen ze redelijk snel de wei weer op. En dan de volgende wei...en de volgende enz.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:51

Janine: heerlijk zo'n groep bij elkaar, hier ook nog weinig gras, oorzaak ganzen :(

Ik heb een Zilco mentuig en een Zilco hoofdstel met oogkleppen, maar heb de laatste keer het gewone rijhoofdstel gebruikt zonder oogkleppen.
Het hoofdstel van Zilco is wel mooi soepel en goed passend te maken met al die gaatjes.
Ben ondertussen wel echt van het kunststof, het blijft zo mooi en is zo makkelijk schoon te maken.
Als Elina een grotere pony heeft ga ik ook zeker weer een kunststof zadeltje kopen, denk een Wintec 500 vind die echt heel mooi en omdat de boom makkelijk te wisselen is goed passend te krijgen denk ik.

Mijn rug is praktisch over, nog wat stijf 's ochtends, heb ook steeds wat een zeurende pijn links onderin mijn buik, heb even wat gegoogled en kwam vaak als oorzaak een cyste tegen, maar het goede nieuws was dat die vaak na een paar weken weer verdwijnen, dus hoop dat het weer verdwijnt.
Ben niet zo'n snelle dokterloper :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:04

Heerlijk is kunststof!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:07

Fijn Ulfeino met rugklachten is een mens maar onthand!

Wat een leuke groep bij elkaar Janine. :)

Ik vond leer altijd mooier, maar tegenwoordig is kunststof heel veel verbeterd.

Ik heb een 1span minishettuig van Ideal dat al ruim 10 jaar oud is maar nog heel netjes, en een 2-span tuigje ooit van Paard en Koets meegenomen, is echt Chinese rommel maar was om eerst eens te kijken of ik dat 2-span wel leuk vond.

In de toekomst hoop ik deze 2 naast elkaar te zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Hier staat alles nog op de paddocks. Als het gras begint te groeien mogen ze erop.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:17

Randalin: wat een plaatjes van pony's <3

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:15

Dank je wel! Het zijn halfzusjes, Bambi staat al voor de wagen, Farah wordt 1 dus nog 2 jaartjes wachten. :)