Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:06

Yamcha...jij bent uiteraard van harte welkom om mee te "stormen"

Feiten en Fabels is een super titel voor het desbetreffende hoofdstuk.

Ben het er helemaal mee eens dat we niet moeten verdwalen in allerlei mogelijke paardenziektes..misschien kunnen we bij voeding wel stilstaan bij hoefbevangenheid.

Het gaat er vooral om dat er eerlijk met het dier omgegaan wordt (werk naar kunnen) en dat inderdaad allerlei hardnekkige fabels de weg uitgeruimd worden.

Yamcha of superwoman...1 van jullie had het een keer zo mooi gezegd in het "te zwaar" topic...eerlijk naar jezelf EN naar je pony o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:23

Hoefbevangenheid lijkt me wel iets om het over te hebben, idd, aangezien shetten daar nogal gevoelig voor zijn. Al denk ik dat het iets minder zal zijn bij de luxere types.
Shetten kunnen imo het beste zoveel mogelijk ruwvoer eten.
Sowieso weinig brok. Kan me voorstellen dat als je met een shet bv. intensief ment, dat je dan wel brok bijvoert, maar dan nog.... twee handjes basisbrok per dag lijkt me meer dan zat. Ja

Wij hadden op de stal waar ik werkte ook shetten, voor hele kleine kindjes, best grote shetten eigenlijk. Daar werd wel mee gewerkt, voornamelijk een beetje VD (was meer ons vermaak eigenlijk Knipoog ) en voor kindjes van een jaar of 5, 6, die maakten er stapritjes op. Ja

Grote kinderen mochten er niet op, we hadden ook Dartmoors, en New Forest pony's, die waren voor de grotere kinderen. Denk dat wij een grens aanhielden van zo'n 40 kilo voor de shetten.

Die shetten kregen Luzerne hooi en iets kuil, maar kuil gaven we beperkt. Brok gaven we helemaal niet, en voor de vitamines een halfje Pavo-koek per shet. Ze stonden ook nog in een uitloop stal, die uitloop was een paddock zonder gras, en nog waren ze zeker niet mager!!!

Dan moet ik er natuurlijk wel bij vertellen dat die stapritjes niet erg inspannend voor ze waren, en VD (was meer trucjes op commando) vonden ze prachtig, maar ze raakten er geen kilo's van kwijt... Nagelbijten / Gniffelen

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:29

pfffffffffff mensen worden steeds gekker dit is toch niet normaal,je vind ze ook overal

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:01

Yamcha: goed dat je mee wilt brainstormen!!!
Ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens om niet alle ziektes uit te gaan diepen, maar ik bedoelde meer, dat het duidelijk moet zijn voor iedereen dat een shetlander ook een pony is, en dus ook ziek kan worden, en dus ook ontwormt moet worden en dat daar dus ook een DA bij te pas moet komen als dat nodig is.
Voeding moet er inderdaad wel in, en hoefbevangenheid vind ik wel een hele goeie!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:01

lindaroxy schreef:
pfffffffffff mensen worden steeds gekker dit is toch niet normaal,je vind ze ook overal

Wat wil je hier mee zeggen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:02

Ik denk dat ze gewoon refereert naar de openingspost Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:07

misschien dat het daarom verstandig is om de titel te veranderen Tieneke? Mensen lezen niet altijd het hele topic en vaak alleen de titel en de beginpost en posten dan iets Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:08

Wat stel je voor?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:08

Is een beetje verwarrend dan , sorry voor de opmerking

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:16

misschien iets van

Topicwending: brainstormsessie voor shetlander-sticky

of iets dergelijks....anders krijgen we natuurlijk steeds opmerkingen tussendoor hoe vreselijk het beginverhaal is en daar was het me eigenlijk nooit om te doen...dat het vreselijk is, wist ik al....het ging mij er meer om wat eraan te doen is om te zorgen dat er betere informatie beschikbaar is met dat verhaal als illustratie van wat er kan gebeuren als mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:17

@Aline_17 - is niet zo erg joh...jij zit er gewoon al helemaal in! Lachen

Tieneke

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? -> brainstorm p.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:19

Wat denk je van deze? Lachen

Annash
Blogger

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? -> brainstorm p.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:20

brainstorm p. Tiene?
Mis ik een stukje of valt het kwartje niet bij mij? Haha! Clown

Tieneke

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:20

Jup, er viel een stukje weg, heb opnieuw aangepast.

EDIT: bij elke lange titel vallen stukjes weg, of bij mij toch in ieder geval Scheve mond

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:21

oh pagina 10 Haha!
Kijk nu snap ik hem. Haha!

Ja vind ik prima zo Ja

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:22

OK dan! dank je!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:22

Dit is een betere titel nu! en nu maar STORMEN!!!!! Vork

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 23:23

daar begin ik morgen vol frisse moed aan, moet nu eerst nog wat aan mijn studie "stormen" Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:28

Haha ik ga er ook hard over na denken!!
Ik ben echt super blij dat we zo'n sticky mogen maken Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:58

Misschien ook leuk om op te nemen: shetten zijn wel degelijk geschikt voor in de sport, anders als wat mensen vaak denken. Ook met shetten kan je prima dressuur rijden en in de mensport doen ze het geweldig (denk maar aan aart vd kamp jr. en sr.) zowel in de marathon, aangespannen sport, mendurance, dressuur en vaardigheid. Lange lijnen dressuur is ook een discipline die in opmars is.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:50

Napie schreef:
Misschien ook leuk om op te nemen: shetten zijn wel degelijk geschikt voor in de sport, anders als wat mensen vaak denken. Ook met shetten kan je prima dressuur rijden en in de mensport doen ze het geweldig (denk maar aan aart vd kamp jr. en sr.) zowel in de marathon, aangespannen sport, mendurance, dressuur en vaardigheid. Lange lijnen dressuur is ook een discipline die in opmars is.

Jazeker zijn shetjes goed in de sport!
Ik heb 2 mini shetjes die ik aangespannen rijdt en een paar x per week door het bos cros en als ik dat niet doe gaan ze beide aan een halster mee terwijl ik op mijn paard zit.
Daarnaast zijn ze ook erg aktief met mijn herders honden spelen in de wei, dus beweging in overvloed.
Ik voer dan ook wel bix bij een halve kilo per shetje, doe ik dat niet dan gaan ze aan de diaree omdat ze dan niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Dit is overigens alleen swinters als het gras geen voedingsstoffen meer heeft.
Gelukkig heb ik nog nooit problemen gehad met bevangenheid.
Maar die kleine rakkers zijn echt TOP!!! Cool

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:54

goedemorgen

ik zie ineens een rare titel in mijn eigen berichten waar ik nooit gepost heb, klik aan..hebben we een naamsverandering ondergaan Haha! soort metamorfose Cool

ik lees zo alles even bij, maar zag dat hoefbevangenheid gemeld wordt, en bedacht me dat ook vet in het bloed snel bij shetlanders voorkomt. lijkt mij dan handig om die er ook bij te zetten?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:09

jaja...we zijn helemaal gerevamped....

Zullen we de hoofdstukken aanhouden die we eerder bedacht hebben?

Dus

Hoofdstuk 1: AANSCHAF: waarom kies je voor een shetlander?Waar moet je op letten bij de aanschaf van een shetlander, en wat komt er nog meer bij kijken behalve de shetlander zelf

Hoofdstuk 2: HUISVESTING EN VOEDING: niet alleen staan, geen 24/7 staldieren, niet te klein huisvesten, verantwoord voeden met hierbij extra nog een stukje uitbreiding over hoefbevangenheid en vet in het bloed.

Hoofdstuk 3: OMGANG - wat kun je doen met je shet? In principe alles wat je kunt doen met een groter paard MAAR met de kanttekening dat je hierbij eerlijk moet zijn t.o.v. de beperkingen (gewicht/lengte van de ruiter met rijden)...Hier vooral OOK alle leuke andere dingen dan rijden benadrukken. Mennen (Napie??? Misschien dat jij hier wat over kunt schrijven?), VD (misschien een link naar Pnk Horizon als het mag, zal ik even overleggen), fietsen, longeren, wandelen, en ik zal even in het langelijnen topic vragen of er iemand een stukje over LL zou kunnen schrijven.

Hoofdstuk 4: FOKKEN - elina is dit iets wat jij voor je rekening zou kunnen nemen? Een verantwoord stukje over wat er allemaal bij fokken komt kijken om het maar raak fokken te ontmoedigen? Het lijkt allemaal zo simpel en het is natuurlijk erg schattig maar al de ongeente, ongechipte veulens zonder papieren en juiste zorg komen toch vaak niet zo plezierig terecht (zeker de hengstjes niet)

Hoofdstuk 5: FEITEN EN FABELS - hier kunnen we allemaal aan bijdragen uit onze eigen ervaringen. Ik denk dat we dit hoofdstuk kort moeten houden met snelle bulletpoints en korte antwoorden...zo wordt het een soort korte samenvatting van de dingen die hierboven staan. Dus als iemand geen zin heeft om veel te lezen, komt hij/zij toch snel aan de juiste info en wordt dan misschien toch nieuwsgierig naar de rest.

Verder zou ik een ieder die graag een bepaald stuk voor zijn/haar rekening wil nemen, willen vragen om dit gewoon in het topic te laten weten. Zodra we als "begin" voor elk hoofdstuk vulling hebben kunnen we er daarna nog aan "schaven"

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:12

Is al zeker een mooi begin! OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:19

we willen de mensen geen gevoel geven dat een shet waardeloos is als je er niet meer op kunt, daarom lijkt het me inderdaad goed om ook aandacht te besteden aan de mogelijkheden die er zijn als je niet meer kunt rijden.

ook een stukje over symptomen (hoe vaak horen we wel niet dat men het wel goed vindt zolang de oortjes maar naar voren staan) die een indicatie kunnen geven dat je te groot bent, of juist niet. wederom fabels en feiten.

ook lijkt het mij ook goed om erin te verwerken hoe het dan zit met grotere paarden, met name om te laten zien dat een shet ook gewoon een paard is, en dat er met een shet op een gelijkwaardige manier omgegaan en rekening mee gehouden moet worden.

ik moet zo werken, maar ik ga zeker even verder stormen. ik heb nog info van mijn osteopaat en nog een therapeut. deze info heb ik verkregen toen zij voor mijn paardje op bezoek kwamen en ik de vraag stelde over de draagkracht van het dier.
zowiezo is het van belang dat we elk stukje goed onderbouwen. 'het is geen gezicht' is geen onomstotelijk bewijs immers. ik ga eens even rondneuzen en info vragen als ik terugkom van 't werk...

@ Yamcha, leuk dat we elkaar ook hier weer tegenkomen, welkom! Knipoog