Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:54

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's Pluttersput! Zet je die in een nieuw topic?

Arans, jij doet LL ook met bijzet? En werkt dit voor jou gevoel ook beter als zonder?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:04

Ik doe de bijzet niet strak, maar ik gebruik de bijazet als gras teugel Knipoog Want Polly wilt weleens gaan grazen, en dan word ze echt heel moeilijk, dus de bijzet net zo strak, dat ze niet bij het gras kan, en dan kan ik gewoon werken Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:31

Jups, ik zet ze even in een nieuw topic Lachen Zet de link wel hier neer Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:40

Nou, kom op met je foto's! Tong uitsteken

Sharon, Poll word dan zeker irritant. Lips are sealed

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:54

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:58

Leukk! Je hebt al reactie van me Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:49

Hallo!
Mag ik hier ook meepraten? Heb net het hele topic doorgelezen, en ben al heel wat interessante tips tegengekomen! Ik heb alleen geen shetlander, maar een 3 jarig KWPN tuigpaard. Ze is inmiddels al ingereden, maar ik mag voorlopig een tijdje niet rijden. Daarom ben ik begonnen met haar af en toe aan de lange lijnen te trainen, wat zij en ik erg leuk vinden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:25

Tuurlijk mag je mee praten!

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:06

Ik ben vandaag wezen LL'en met Sylvester. In het begin liep hij de hele tijd met een beetje stelling naar rechts, als ik hem recht wilde maken ging hij de hele tijd van de hoefslag (sjemig dat is moeilijk corrigeren als je geen binnenbeen hebt!). Na een heleboel voltes en wat miscommunicatie-momenten kon ik hem eindelijk recht maken, zelfs een beetje linksgesteld laten lopen op de lange zijde! Haha!
Toen we het met elkaar eens waren geworden, ook een drafje geprobeerd en dat ging ook best aardig. Al moet ik zeggen dat het niet echt ideaal is om met je 2maten-te-grote-kaplaarzen door het zand achter je ponybeest aan te hobbelen Koe Moet er wel komisch uit hebben gezien Tong uitsteken
Heb wel gemerkt dat hij enorm slingert, bijv met van hand veranderen, of over de AC-lijn.

Het meisje wat hem rijdt, heeft veel moeite om hem linksgesteld te krijgen, de linkergalop lukt dan ook maar afentoe. Zou dit werk aan de LL ook voor haar een merkbaar effect kunnen hebben?

Morgen is Jolly aan de beurt Vork

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:13

Ik denk dat je dan wel effect moet werken. Het gaat om het idee toch? Dan maakt het toch niet uit hoe je dat doet?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:20

Hihi nou met dit weer is het anders geen gek idee om met kaplaarzen te lopen *LOL* Ik denk dat ik op dit moment beter een duikerspak aan kan trekken maar dat terzijde Knipoog

Ik merk zelf zéker een positief effect wat betreft het Lange Lijnen en werken ohz. Ik ben nu al een tijdje bezig met een 3 jarige (ondertussen alweer 3,5) en ik zie het gelijk als ik diezelfde week aan de LL bezig ben geweest en als mn zusje hem dan rijdt loopt ie vaak veel soepeler en is lekkerder in de hand en aan de hulpen.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:25

Mijn Buurman heeft 3 Shetten , 1 ervan loopt echt lekker aan de longeer lijn, ik zat te denken om ook eens met een dubbele longeerlijn te beginnen, zal het hier is volgen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:35

En ik kom er maar niet aan toe. De laatste keer aan de LL is op wedstrijd geweest. Ik heb het te druk met mennen en rijden denk ik Lachen.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:29

wow nou weet ik het ook wat handig!! Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:53

Ik ben wel lekker bezig met LL-en. Gister mijn pony nog aan de LL gehad. Die wil het bit moeilijk aannemen, weten jullie daar misschien oefeningen voor?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:56

Ik ga niet meer LL omdat het bit te dik is, en dan vind ik Polly zielig Bloos

Maar ik ga het ff een keertje met halster proberen, tot we een goed bit hebben Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:38

Nog 2 foto's Lachen
Afbeelding

Dit is echt een foto van; ik ga steeds meer naar beneden, naar beneden, naar beneden, en dan neem ik snel een hap gras Tong uitsteken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arans op 06-12-07 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:44

Eliine schreef:
Ik merk zelf zéker een positief effect wat betreft het Lange Lijnen en werken ohz. Ik ben nu al een tijdje bezig met een 3 jarige (ondertussen alweer 3,5) en ik zie het gelijk als ik diezelfde week aan de LL bezig ben geweest en als mn zusje hem dan rijdt loopt ie vaak veel soepeler en is lekkerder in de hand en aan de hulpen.

Ben benieuwd! Ik denk dat ik met Syl deze week nog een keertje aan de LL ga werken, zondag komt zijn bijrijdstertje weer, maar vraag me af of er na 2x LL al een verschil te zien is..

Ik hou jullie op de hoogte Knipoog

Wat voor zweep gebruiken jullie trouwens? Ik had vandaag een redelijk lange dressuurzweep, dat ging wel goed (hoewel ik niet echt een zweep nodig heb bij Sylvester..)

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:48

@ arans: die eerste foto! Geweldig Cool met die pluk gras in d'r mond Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:53

Naar een goede zweep ben ik ook nog opzoek, ik gebruik nou namelijk een springzweep van misschien net 50 CM lang.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:24

Ik gebruik een zweep van 90 cm geloof ik (kan ook n meter zijn) en dat is voor mij de ideale lengte. Lang genoeg om ook de zijgangen te kunnen 'controleren', maar weer niet zo lang dat je in de oren van je pony zit oid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:48

Ik kwam nog een langelijnen tweespan foto tegen
Afbeelding
Dit was tijdens de wedstrijd in Ermelo. Mijn kar stond bij de wagenhandelaar in de stand en ik liep de pony's (en mezelf) vast warm voor de vaardigheid.
Laatste tijd niet veel meer van het lange lijnen gekomen gezien het weiland te nat en glad is om in te lopen. Ik men nu weer voornamelijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:51

Goh, als die van mij ook ooit zo gaan lopen, ben ik helemaal in de 7e hemel Haha! Maar dan zal ik misschien toch eerst speciale leidsels moeten scoren..

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:14

kijk hier moet ik wezen.. Ik wil ook beginnen met mijn shetlander.

Ze kan: stappen, draven, galoperen (zo goed als Bloos ) halthouden en achterwaarts.
Ik heb eigenlijk alleen in de wei rondjes gelopen en af en toe een voltetje ofzo. Echt actief ben ik er niet eme gezig geweest, maar mijn pony heeft er zoveel plezier in (en ik dan ook) dat ik er meer van wil.

Nu mijn vraag dan maar:
Hoe leer je wijken aan (om daar maar eens mee te beginnen, er komt dus nog meer Tong uitsteken )

Ik doe het nu gewoon met een hoofdstelletje of halster, menschoftje of longeersingel, longeerlijn of menteugels en een rijzweepje
(eigenlijk wat te kort dus ik ga nog aan een langere beginnen)

Alle tips welkom hier of via PM.
Laatst bijgewerkt door AH_scim op 08-12-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:22

Ik heb voor mn verjaardag speciale leidsels gekregen voor LL. Dun touwtje ligt zacht in de hand en is niet te lang niet te kort en mooie kleine musketonetjes eraan.

Oftewel ik volg dit ook even omdat ik al een klein beetje bezig ben als voorbereiding op het beleren voor de wagen. Een beetje dresuur erbij is alleen maar mooi.
Nelson gaat al een klein beetje nageven als ik licht contact heb. Ben alleen nu nog aan het wachten op mijn andere bitje het bitje wat ik nu gebruik is namelijk enkelgebroken en Nelson vindt dat helemaal niks omdat als je er druk op geeft het bit in zn gehemelte schiet