NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:16

_/-\o_ :')
jij maakt grappen Sap
Nee serieus wat Tamara zegt is wel zo, de een vindt het leuker dan de ander en ik zou het erg moeilijk vinden om een waarde-oordeel te verbinden aan het los laten zien van de hengsten, gewoon omdat het heel erg moeilijk is om te bepalen wat je nou wilt zien.
Wil je een shower zien met de staart op de rug en dansend door de ring? Ziet er geweldig uit maar dat zie ik bij mij in het land ook bij mijn merries die een nieuw stuk land opgaan, joepie en de staart erop en wat een gangwerk :D
Of wil je er een zien die mooi en makkelijk draaft maar niet spectaculair door de baan gaat?
Of wil je er een zien die het liefste stil staat, om je heen draaft en een paar pasjes drafje doet? :+ :Y) (lees: die van mij) :')
Of eentje die plat door de baan gaat in rengalop _/-\o_ _/-\o_

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:26

Zoals ik het heb verstaan, zal het stuk vrijheid wel degelijk gaan meetellen, echt in de plaats van de tweede bezichtiging. Het zal ook NA de pauze komen, en niet tijdens pauze.
Het klopt dat sommigen mogelijk als een gek in galop gaan, en anderen in draf gaan showen... Daarom is er nog de eerste bezichtiging hé, een goed jurylid zal daar al veel gezien hebben!

Sommige paarden laten zich beter in hand zien, anderen beter in vrijheid; met deze nieuwe manier van keuren denk ik dat iedereen gelijke kansen krijgt.

Ik kijk er alvast naar uit, vind het zeker een positieve inbreng!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:27

Volgens mij moeten we het nog eens goed gaan navragen want zoals ik het zag uitgelegd is er wel degelijk nog een tweede bezichtiging..dus nu snap ik het niet meer :D

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:31

"Alles blijft hetzelfde buiten het los om, de kampioen schappen gaan door. Eerste bezichtiging aan de hand, tweede bezichtiging los, dan rondstappen voor de plaatsing van tweede premie hengsten. Dan rond stappen voor de eerste premie hengsten. Natuurlijk uitgesplitst in mini en klein maat."

Effe kopie van FB, door Tineke

Meer dan rond stappen na vrijheid lijkt me er dus niet meer te zijn...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:32

Bij het NAS gaat het altijd prima. Natuurlijk laat de ene zich beter zien dan de andere, maar ze worden ook aan de hand getoond (buiten op het harde en binnen in de bak), dus ze krijgen meer dan genoeg kansen zich van alle kanten te tonen. Het lijkt mij dus meer dan logisch dat dit onderdeel beoordeeld wordt. Anders had het ook niet ingevoerd hoeven te worden.
Ik ben het met sap eens dat ze wel de ruimte moeten hebben om "gas" te kunnen geven. op een volte zullen ze sneller in galop aanspringen en minder snel hun moment pakken. ze zullen misschien gaan showen, maar blijven te veel op hun plek en zullen dus weinig grond dekken. Dan krijg je dat ze mooi staan te dansen, maar het been niet weggezet wordt.
Ik merkte het op de show ook met de liberty. Caan bleef heel braaf (te braaf) een volte om me heen draven alsof hij aan de longe liep. ik kon hem laten keren, maar had niet de ruimte om hem van me weg te "jagen"

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:33

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:34

Ja dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.
Haha die Bright!
Je ziet idd vaak dat ze een beetje om je heen blijven dralen, zo van, wat moet ik nou? :D

Hoe dan ook denk ik dat het een hele leuke aanvulling/verandering is, de HK wordt er zeker interessanter op.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:38

Wat ik begrepen heb is er een 1e bezichtiging en een tweede in vrijheid.

Ik zie er wel meerwaarde aan om ze vrij te laten bewegen. En ja je weet nooit wat er gebeurt, hoeveel je ook traint....
Maar in vrijheid kun je heus wel bekijken hoe een paardje beweegt en of hij werkelijk op eigen benen kan lopen en met hoeveel souplesse. Daar hebben de juryleden toch voor geleerd!!!

Volgens mij zien jullie gewoonweg veel te veel spoken. En dreigt er een negatieve sfeer te komen.
Wat willen jullie???

Bij het nas is de derde bezichtiging toch ook in vrijheid??? en oke de ring mag groter, maar daar moet de ruimte dan wel voor zijn.
Misschien is het een idee om de gehele achterste zijde te gaan gebruiken voor deze rubriek. en de toegang naar de ringen vlak voor de kantine langs richting secretariaat. Heb je ook minder last van al die hengsten die daar lopen. En hoef je nog maar twee zijden goed af te schermen, ipv drie.

Ik weet zeker dat mijn paarden in vrijheid beter tonen dan aan de hand. Dus ja ik ben een voorstander.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:41

Negatieve sfeer? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor, we hebben het gewoon over een heel nieuw onderdeel en hoe je daarmee om gaat en hoe het geinterpreteerd gaat worden, dat lijkt me niet vreemd of negatief.

Joscaa

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:44

Negatieve sfeer? Waar? We zijn gewoon aan t bedenken hoe het zou kunnen gaan, en we zeggen dat het voor sommige voordeliger uitpakt als voor de ander. :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:47

ik denk eerder dat een wat angst is voor het loslaten (letterlijk en figuurlijk :+ haha). Je hebt natuurlijk veel minder in de hand wat er gaat gebeuren. Logisch dat daar wat onzekerheid ontstaat.
Het ene paardje toont zich misschien helemaal niet aan de hand en wel in vrijheid en de andere omgekeerd. Je krijgt zo in ieder geval meer kansen. Ik zou er niet te bang voor zijn. Een goed jury hoeft geen 10 rondes showdraf te zien om kwaliteit te herkennen.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:56

Oeps, ik kom ook even uit de lucht vallen ... :? Het lijkt me toch dat iedereen hier wel zin in heeft, met de nodige vragen hieromtrent natuurlijk. Iets nieuw is altijd even wennen, maar ik denk dat we er allemaal wel voor open staan!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:56

Geweldige toevoeging aan de hengstenkeuring vind ik persoonlijk! :))
Ik denk dat de kwaliteit en beweging toch grotendeels al beoordeelt gaat worden in de eerste bezichtiging. De tweede bezichtiging moet je dan gewoon zien als extra moment om punten te scoren met beweging in vrijheid. Toont een hengst zich dan niet goed of galopperen ze alleen als een gek rondjes verlies je daarmee geen punten op beweging maar verlies je de kans extra punten te scoren.
Daarnaast voor het publiek extra leuk maar ook voor de eigenaars. Ik vermoed dat het merendeel van de hengsten zich beter los kunnen tonen dan aan de hand, mits zonder gecross natuurlijk maar die goede stukken pikt de jury er wel uit. :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:57

Het gaat sowieso extra leuk en spannend worden denk ik!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:58

Tosadog schreef:
Het gaat sowieso extra leuk en spannend worden denk ik!

:j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:59

Ik vind het ook zeker een toevoeging, ik hoop alleen dat er door de eigenaren serieus mee omgegaan wordt. Zoals ik zeg: paardje als een kip zonder kop door de baan laten gaan kan iedere Pipo, correct los voorstellen is een compleet ander verhaal.
Er zijn nog steeds mensen die de hk als gezellig uitje zien (wat het ook is) en het beste uit hun hengst halen kennelijk van ondergeschikt belang vinden... (En nee, die mensen zitten niet in dit topic, voor zover ik ze ken ;) )

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:04

Ik wil ook graag komen kijken. In de OP zag ik geen data.
Ik ken de Liberty alleen van de arabieren, erg leuke rubriek. Zodra de muziek aan knalt zweven ze door de baan.
Zou graag Bright irl zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

Ik neem aan dat dit niet op muziek is... Het is nl geen luberty

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:17

Ik vind het ook erg spannend, en mits het goed georganiseerd is, vind ik het ook een meerwaarde. En doe het eigenlijk ook erg graag, op show doe ik steeds mee met liberty als ik weet dat de ring er tenminste goed genoeg voor is. :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:39

Misschien heb ik me een beetje verkeerd verwoord. Of begrepen. Ik kreeg zelf namelijk het gevoel dat er een aantal de vrijheid liever niet wilden... Maar dat zal ik vast verkeerd begrepen hebben dan. :D Sorry dan voor mijn woorden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:01

xElienx schreef:
ik denk eerder dat een wat angst is voor het loslaten (letterlijk en figuurlijk :+ haha). Je hebt natuurlijk veel minder in de hand wat er gaat gebeuren. Logisch dat daar wat onzekerheid ontstaat.
Het ene paardje toont zich misschien helemaal niet aan de hand en wel in vrijheid en de andere omgekeerd. Je krijgt zo in ieder geval meer kansen. Ik zou er niet te bang voor zijn. Een goed jury hoeft geen 10 rondes showdraf te zien om kwaliteit te herkennen.

Ik ben het wel eens met het meeste wat Elien hierover geschreven heeft.

Persoonlijk vind ik het ook een goede toevoeging.

Ik denk dat juryleden ontzettend veel informatie kunnen halen uit los bewegende ponys. Het is geen liberty en wordt ook anders beoordeeld.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:08

Tgoh ja je hebt het niet altijd in de hand dat je paard als een gek door de bak gaat scheuren. Ik doe elke show mee aan Liberty, en de ene keer hebben ze een perfecte liberty met mooie showdraf, en de andere keer zijn ze wat gekker in het hoofd en crossen ze al wat meer. Het is maar te hopen dat ze op de keuring het eerste doen!

Ik ben blij met dit onderdeel hoor. Ik heb al op keuringen de commentaar gekregen dat er wat meer power in de draf mag, terwijl, als ik ze los zie lopen, in niets anders dan actie zie! Aan de hand vind ik bij veel paardjes een totaal ander beeld geven.

De ring zou idd wel groter moeten zijn dan die op de entertwenterkeuring. Daar kon geen enkel paardje echt een degelijke liberty laten zien!

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:11

Ik vind het wel leuk dat er liberty komt! Sommige paarden tonen aan de hand veel minder. Bij liberty krijgen ze juist de kans om zich meer te tonen. En tuurlijk gaat het misschien niet altijd goed, maar dat risico is er altijd. Het blijft een momentopname.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:12

Er komt geen liberty, de hengsten worden in vrijheid voorgesteld, das heel wat anders....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:22

flyer schreef:

ow en ik maar denken dat ik voor banketstaaf stond met milk vorig jaar tijdens de liberty... :')
voel me nu niet meer zo alleen voor banketstaaf staan _O-

maar ik vind het ontzettend leuk dat er nu ook een vrij los gedeelte is