NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:48

Ik zou liever 1 goed veulen fokken waar ik verder mee kan dan afstand moeten doen van 10 veulens die allemaal net niet goed zijn. Maargoed daar gaat dit topic niet over, het gaat om de hengstenkeuring.

Stef leuk dat je officieel monsterknecht bent, krijg je ook zo'n stoere gele jas aan ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:10

Ik hoop het ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:18

Leuk hoor stef :)

Nu weer snel beter weer dan kunnen we weer verder trainen :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:19

Dustinlover schreef:

Inderdaad, want dit is echt niks :n

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:19

Dan heb ik er ook nog wel een paar.. :)

Toet natuurlijk..81 cm

Afbeelding

En Passion kan er ook wat van :P zij is zo'n 82 cm denk ik.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door flyer op 12-02-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:21

Dustinlover schreef:

Mee eens!

@ flyer wat een prachtige paardjes!

Mijn kleine hengstje is 76 cm en kan ook echt super bewegen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:32

En of die kleintjes kunnen lopen :~

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:00

hoi Allemaal,

Nadat ik eigelijk al stiekum vanaf het eerste bericht met jullie mee lees waag ik mijn post er ook maar eens even aan ;)
En kom ik gelijk binnen stuiteren met een vraag...
Maar aller eerst, wat een spetters komen hier voor bij zeg!! Wauw!!

Ik ben sinds een maand in het bezit van een shetlander hengst welke ik vanaf zijn geboorte al ken.
Hij is nu bijna 3 jaar, afgelopen jaar zijn we met hem naar de twenterkeuring geweest van het NSPS waarin we heel teleurstellend weer naar huis gingen..
Meneer is te luxe en draagt niets bij aan het totaal plaatje van een shetlander.
Qua bouw erg leuk, los van het NSPS beeld een erg leuk dier om te zien ook in beweging, weinig op aan te merken in de zin van afwijkingen etc maar door zijn luxe voldoet hij niet aan het beeld wat het NSPS wil zien.. Zei meneer het jury lid en we mochten direct weer op naar huis..

Nu heb ik contact gehad met het NMRPS gezien hij volledig stamboom papier heeft etc en hij mag 6 april verschijnen op de hengstenkeuring.
Hartstikke leuk natuurlijk! Ben ook blij dat we mogen komen en het hier mogen proberen, wie niet waagt wie niet wint en hij past in het plaatje beter hier dan bij het NSPS.
Nu is echter mijn vraag (heb al zoveel met het NMPRS gebeld, ik weet daar zijn ze voor maar toch..) hij komt in de rubriek Basis type kleine maat, Hoe toiletteer ik hem?
Ik weet dat al jullie mooie paardjes helemaal glad geschoren en goed in de baby olie verschijnen maar van wat ik heb gezien zijn de paardjes die hier langs zijn gekomen allen Luxe ipv Basis? (sorry als ik het fout heb!)
Bij het NSPS mag je er niets afhalen, maar hoe ga ik dat op deze keuring aanpakken? Want eerlijk is eerlijk, ik vind het gladde zelf strakker en mooier dan het bos haar wat hij nu heeft ;)
Wellicht dat iemand van jullie mij hierover wat meer kan vertellen, daar zou ik heel blij mee zijn!

Groetjes,
Mara

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:04

Je kan gewoon scheren dat doet bijna iedereen..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:07

In de basis rubrieken zie je vanalles lopen al worden het er wel steeds minder omdat er weinig vraag naar is. Van dikke uit het land getrokken harige ponies tot knap geschoren paardjes en alles wat er tussen in zit. Je zou ook eerst kunnen komen kijken en volgend jaar bijvoorbeeld mee kunnen doen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:08

mara1 ik zou hem helemaal scheren , heb je een foto van hem?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:41

Passion _O_ Maar toch zie ik in het overgrote deel van de minimaat rubrieken dieren die naar mijn idee te kort schieten in hun beweging. Ik zie bij het AMHA vaak 2 verschillende bewegers. Of ze bewegen met zeer veel knie maar zetten hun voorbeen niet ver weg. Of er zit weinig buiging in de voorbenen en ze zetten ze ver weg. Bij beide types vind ik de achterbenen veel minder doen dan dat ik graag zou willen zien :) Maar als er dan eentje mooi door het lijf, over de rug, soepel met schwung van achteren naar voren beweegt dan kan ik daar zéker van genieten :D

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:47

Sappos schreef:
Passion _O_ Maar toch zie ik in het overgrote deel van de minimaat rubrieken dieren die naar mijn idee te kort schieten in hun beweging. Ik zie bij het AMHA vaak 2 verschillende bewegers. Of ze bewegen met zeer veel knie maar zetten hun voorbeen niet ver weg. Of er zit weinig buiging in de voorbenen en ze zetten ze ver weg. Bij beide types vind ik de achterbenen veel minder doen dan dat ik graag zou willen zien :) Maar als er dan eentje mooi door het lijf, over de rug, soepel met schwung van achteren naar voren beweegt dan kan ik daar zéker van genieten :D

Ben ik volkomen met je eens!
Dit is helaas niet alleen bij het AMHA maar zie je bij veel verschillende soorten pony's.
Mensen vinden het denk ik vaak moeilijk om te beoordelen hoe een pony nu echt "goed" beweegt...

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:04

Hallo Mara
Ook al doe je mee in de basis ik zou hem scheren helemaal alleen zijn tastharen (snorharen) laten zitten dan ziet hij er nog mooier en slanker uit, ook als hij iets te dik is af laten vallen door lopen, fietsen, longeren minder hooi geven en iets meer krachtvoer. Ook scheren ze een stukje manen weg achter zijn oren zeg maar waar het halster zit zo zie je zijn hals meer. Ik hoop wel dat je ,je al aangemeld hebt want de sluitings datum was op 11 feb. Ook moet zijn moeder stamboek opgenomen zijn (veterinair gekeurd) dit is een nieuwe regel voor 2013 vh nmprs. Ook moet hij dna getest zijn op beide ouders zo niet dan kan je dat op de keuring zelf doen maaaarrrr dan heb je wel haren nodig van zijn moeder. En hij word veterinair gekeurd dat betekend gebit, knieen enz kijk hier goed naar voordat je gaat het zou zonde zijn als hij bv een overbijt zou hebben dan kan je gelijk weer naar huis en dat zou jammer zijn, nou succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:25

No offence Mara, maar waarom wil je m hier voorstellen? Hoe goed hij misschien ook is, naar basis hengsten is weinig tot geen vraag.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:45

Ik kan me voorstellen dat ze het ook leuk vind om mee te doen met haar eigen hengstje en misschien heeft ze zelf merrie's, ik denk dan smaken verschillen, ook al wil iemand met een paars paard met groene stippen iedereen mag meedoen. of het, het ook waard is dat is een 2de het kost zoveel geld dat keuren.
Ze kan ook meedoen met de show dan ben je ook bezig met je hengstje???

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:48

Dat ben ik met stef eens.
Overweeg heel goed wat je doet. En ook mijn advies is. Kom anders eerst dit jaar kijken en doe dan volgend jaar mee. Dan weet je ook wat ze willen zien.
Ik zou het zonde vinden als je heel veel geld uitgeeft en je komt vervolgens teleurgesteld thuis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:08

Cta: ik zeg ook nergens dat het niet mag. Maar de huidige tijd is er niet naar om zomaar veulentjes te fokken (zeg niet dat Mara dat doen, maar op jouw zin: misschien heeft ze zelf wel merries).
Fokken, ook voor de fun fokken, is investeren in een passende combinatie die bij het fokdoel van je stamboek past.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:29

stef daar moet ik je gelijk in geven :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:34

Je moet ook reëel blijven. De kans is aanwezig dat ze je pony niks vinden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:18

Dat is onzin. De kans is aanwezig dat ze je vertellen dat jouw pony niet het fokdoel van het NMPRS is wat ook klopt aangezien ze voor een minipaardje gaan. De shetten hebben wel veel bijgedragen aan het stamboek maar je ziet dat het stamboek een stapje richting het minipaardje doet en dat er nu een goede basis is om mee te gaan kruisen. Daar worden de rasechte shetten een beetje uit uitgesloten gewoon omdat er voldoende "luxe" hengsten zijn om uit te kiezen

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:29

Oh, hier wil ik echt heel graag naar komen kijken. Vind die mini's altijd zooo mooi!

Ik kan zo snel alleen niet vinden waar het wordt gehouden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:37

Stal Groenendaal, bunschoten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:15

Tuurlijk ishet geen onzin dat ze je pony niks kunnen vinden. Je moet gewoon goed kijken naar het fokdoel en naar je pony. Post je pony niet in het plaatje kan je beter niet gaan. Ik zou niet weten waarom dit onzin is..

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:15

Oh wat leuk, Groenendaal is hier echt om de hoek! Ik kom ook even kijken. :)