Wie gaat er dit jaar naar de hengstenkeuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:16

Die vosbonte vind ik ook gaaf; supermooi chique frontje, echt z'n moeder. Denver vind ik ook knap met z'n supermooie koppie; is nog wel heel jeugdig maar gaat volgens mij een knapperd worden. Zaterdag ben ik niet geweest, maar Diego Beauty heb ik daarvoor al gezien en dat is wel één van mijn favorietjes hoor. Heel compleet.

Gaan er hier nog meer mensen ook in januari kijken? Ik ga beide dagen, zaterdag moet onze hengst er ook voor. Hij is wat buikig op het moment, maar is wel veel meer 'man' geworden het afgelopen jaar. We zullen zien. Altijd leuk, zien hoe de vierjarigen het gedaan hebben. En zien hoe de driejarigen zich de aankomende maand houden natuurlijk....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:03

Ben heel benieuwd voor chestertje!!
Ik weet nog niet of ik ga. Ligt echt aan het weer en hoe ik me voel. ;)

Ik was best weg Caz. Vond het een mooie hengst. Wel een 4-jarige.
Verder had ik helaas bij geen enkele hengst die is goedgekeurd die ik heb gezien het WOW gevoel. :o

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:52

Ik breek hier even nieuwsgierig in omdat het over de HK van het NSPS gaat, sorry daarvoor: kan ik ergens nog sfeerfotos vinden? Ben wel benieuwd naar fotos van voor en achter de schermen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:05

Ja, je weet het; Caz vond ik ook erg gaaf! Beetje lastig vergelijken met de 'puppies', zo'n uitgezwaarde hengst. Ik denk dat de jonkies je ook nog mee gaan vallen, een aantal tenminste ;-) Maar op donderdag had ik er ook tenminste twee waarvan ik dacht: 'waarom krijgt die een goedkeuring?' Maar ja, zal wel aan ons liggen :+

@tosadog: op de site van leontien komen binnenkort foto's: http://www.fotografieleontienruissen.nl.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:33

haha ja idd arianne en bij sommige had ik echt van: WAT??? Is die niet door?? Haha
ach ja, zo is het altijd wat natuurlijk.
:7
Ik vind trouwens het nieuwe fokplan nu al echt helemaal niks. :+
iig hoe ze er mee omgaan nu. Dat beloofd nog wat voor de toekomst als ze er zo mee doorgaan als ze nu doen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:12

@Arianne:dankjewel!

Arianne

Re: Wie gaat er dit jaar naar de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:21

Wat vind je zo slecht aan het nieuwe fokplan dan Jessica?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:47

de a en b klasse en de opvulling daarvan. Tenminste, hoe ze die willen opvullen. ;)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:40

Het is wat ingewikkeld met de nieuwe indelingen, zeker nu het nieuw is. Er zitten ook wel nadelen aan, maar ik vind het redelijk okay. Zeker omdat hengsten gewoon kunnen promoveren naar de selectie licentie en ook kunnen degraderen. En nakomelingen uit B-ouders kunnen ook gewoon naar het A-boek promoveren. Ben wel benieuwd naar de eisen die ze aan aantallen e.d. gaan geven.
Ach, ze konden ook weinig anders toch? Ik had ook liever het oude systeem, met alleen de premiestamboekhengsten. Maar ja....

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:52

Arianne schreef:
Gaan er hier nog meer mensen ook in januari kijken? Ik ga beide dagen, zaterdag moet onze hengst er ook voor. Hij is wat buikig op het moment, maar is wel veel meer 'man' geworden het afgelopen jaar. We zullen zien. Altijd leuk, zien hoe de vierjarigen het gedaan hebben. En zien hoe de driejarigen zich de aankomende maand houden natuurlijk....

Ik ben het wel van plan, weet alleen nog niet of ik beide dagen ga. Was afgelopen donderdag ook onderweg naar Mariënheem, maar heb een aanrijding gehad. Vervolgens liep de wielkas van mijn rechtervoorkant tegen de band aan en was het dus over met de pret (naast het feit dat ik best even geschrokken was). Baalde er flink van, had er echt zin in.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:44

He bah, dat zat je dan niet mee. Valt de schade wel mee?? Hopelijk lukt het je in januari wel veilig in Mariënheem aan te komen....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:02

De criteria zijn best flink aangetrokken, inderdaad.
Vooral het feit dat een jonge pony in ieder geval 2 jeugdpremies op zak moet hebben om gelijk een sectie A te kunnen worden, is pittig. Maar gelukkig wel kans op doorstroming die eigenlijk gelijk staat aan het behalen van het kroonpredikaat.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:12

Inderdaad, best wat eisen nu met de veranderingen. Maar het meeste moet nog daadwerkelijk ingevuld worden; daar komen wel weer vergaderingen en discussies over ;-)
Als je fokt met twee A-dieren komt de nakomeling automatisch ook in de A-sectie. Die twee veulen-/jeugdpremies zijn alleen nodig bij een pony met een B-vader of moeder, meen ik.

Mmm, we gaan nu lekker door over het fokplan ipv de hengstenkeuring; misschien maar even een nieuw topic aanmaken?? :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:31

JudithO schreef:
De criteria zijn best flink aangetrokken, inderdaad.
Vooral het feit dat een jonge pony in ieder geval 2 jeugdpremies op zak moet hebben om gelijk een sectie A te kunnen worden, is pittig. Maar gelukkig wel kans op doorstroming die eigenlijk gelijk staat aan het behalen van het kroonpredikaat.

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar als ik het goed begrijp krijgt een veulen uit een A-merrie & een B-hengst al de A-status bij bv. een veulenpr. en een enterpr.? Als dit zo is vind ik het persoonlijk vrij mild :o en snap ik ook dat veel mensen wellicht een B-hengst aan zullen houden. Het behalen van 2 jeugdpremies vind ik niet zo een hoge drempel.

Ik dacht meer in de trant, dat een pony op 3 jarige leeftijd een scores moest hebben gelijk aan de vroeger bb balk score van 75/80 oid.

Moet me er toch eens in gaan verdiepen; bv. doorstroming gelijk aan kroonpredikaat? Hoe gaat bv. een ruin 2 veulens produceren?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:38

niet dus. Alleen de behaalde premies die je net als een kroon predikaat moet halen. Daarme kan een ruin dan doorstromen naar de A klasse. (als ik het goed heb)

verder draven we idd nu door in het fokplan. Maar ja ook dat hoort bij een hengstenkeuring arianne. Hihi ;)

kimmiej, wat balen zeg van je ongelukje. Gelukkig zelf niets, maar blijft enorm oliebol!
Weet er alles van helaas. Hopelijk lukt het wel om in januari te komen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:51

Valt wel mee toch, Leonie? Op dat verhaaltje van die ruin met z'n veulens na dan :D En een B-hengst kan dus ook nog promoveren op zijn nakomelingen. Die eisen zijn nu nog niet bekend; zal volgend jaar ingevuld moeten worden.

Naar A gaat sowieso een pony uit A-vader met selectie licentie en A-moeder (na gunstige stamboekopname).
Alle andere combi's (A-vader met basislicentie x A-moeder, of alle combi's met A en B, of B en B) moeten 2 veulen-/jeugdpremies gehaald hebben voordat ze naar A over mogen.

Oudere merries kunnen van B naar A promoveren door 2x een 1e premie, 3x een 2e premie of 1x een 1e en 2x een 2e premie.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:00

oudere merrie's en ruinen dus. ;)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:02

You're right!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:21

Appeltje eitje dus , ik hou mijn hengst :D nu nog 20 niet verwante moederdieren

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:25

whahahaha :')

ik ga een knappe ruin houden denk ik. :D

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 07:40

Aan die twee merries van jou heb je genoeg joh Leonie! :-) Blijft het gewoon een B-hengst... Of had je een smoes nodig voor je vent om nog wat mooie merries te kopen? Haha

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:07

Wat zou er gebeuren dan met de pony's die nu al in het stamboek staan ingeschreven? Worden die allemaal automatisch A?

Nog veel onduidelijkheden, maar samen komen we er wel uit :)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:13

Ja, die komen allemaal in de A-categorie.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:22

Arianne schreef:
Blijft het gewoon een B-hengst...

Ik bedoel een Basis-licentie hengst (klasse A)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:07

Arianne schreef:
He bah, dat zat je dan niet mee. Valt de schade wel mee?? Hopelijk lukt het je in januari wel veilig in Mariënheem aan te komen....

Bimmetje schreef:
kimmiej, wat balen zeg van je ongelukje. Gelukkig zelf niets, maar blijft enorm oliebol!
Weet er alles van helaas. Hopelijk lukt het wel om in januari te komen.

Geloof me, al neem ik een boom in mijn zijkant mee, ik zal er zijn :D

Aardig wat schade, zijwaarts tegen een auto die ook zijwaarts stond op de weg doordat hij ook moest remmen. Was echt ontzettend glad daar ineens, rest van de weg ervoor prima, stapte uit na botsing om te kijken of de andere partij niks had, had stallaarzen aan en gleed zowat onderuit zelf. Naderhand nog meerdere botsingen en glijpartijen gezien daar, gemeentepolitie nog op de hoogte gesteld maar die doen toch niks :x

Gelukkig goed verzekerd!

Ik vind het nieuwe systeem ook duidelijk voordelen hebben, zo wordt de momentopname misschien wat minder. Alleen dat het aanbod van hengsten die kunnen dekken voor stamboekveulens nu dus nog hoger gaat worden, vraag me af wat de gevolgen daarvan zijn voor de markt/prijzen.