35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:40

Sweetwendy zag je oproepje. Jammer dat we niet in elkaars buurt wonen :-)

Balen dat de longen nog niet 100% zijn, hopen dat dat snel gaat gebeuren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:40

IngridM schreef:
Antheman; gaat Vliegje nog goed ? En Sweetwendy; met jouw paardje ?

Jaaa! Gelukkig wel. Afg weekeinde weer gemend en het ging hartstikke goed! Vandaag deed hij zijn kinderlesje en dan gaat hij wel veel stilstaan. Maar daar maak ik me niet meteen druk over. ;)
Ik ga morgen stoppen met de vlozaadjes. Hij geeft t ook zelf aan, wil t niet meer eten en probeert bij de anderen mee te eten. Hij speelt heel veel met Sunny, mijn andere kleine. Lekker samen raggen, steigeren, bokken, scheuren, zo mooi om te zien. :D

Lekker bekkie heeft je shet Janine <3

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:07

Vandaag heb ik Isa ook veel horen hoesten. Heb haar nu ruim 18 jaar en ze heeft veel gemankeerd, maar verkouden is ze nooit geweest. Dus ik hou het wel in de gaten. Ook omdat ze af en toe in de ochtend een snotneus heeft. Alleen het is niet continu en om er nu al een dierenarts bij te laten komen, vind ik ook zo wat.
Tips zijn wel welkom. Heb nu met deze kou toch maar weer een deken opgelegd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:27

Fijn Antheman van Vliegje!

Van Isa dan weer balen. Als ze echt veel hoest zou ik er toch niet te lang mee wachten met dierenarts. Hoesten kan erg naar worden als je het te lang laat voor wat het is. Maar af en toe een hoest of een kuch; dat overleven ze wel :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:46

Foenegriek bijvoeren.
Equivital geven (net als een wormkuur).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:25

Foenegriek blieft madame niet (zo is ze dan ook wel weer :+).
En nee ze hoest niet continu, maar wel als ze heeft gelegen en dan opstaat (inspanning) en dan ook paar keer achter elkaar. Daarna is het weer een tijd rustig. Maar in al die jaren heeft ze nog geen kuchje gegeven. Snot komt maar uit 1 neusgat, en ook alleen in de ochtend als ze haar voerbak leeg staat te eten. Bij hooi eten (ook laag) of later door de dag heen, zie ik het niet.
Het is voor mij dus nog niet zo ernstig dat ik hier al een dierenarts bij wil halen, maar het is wel iets wat dit jaar zeker anders is als andere jaren (is eerste winter trouwens op cushingtabletjes, maar dat zal het wel niet zijn).

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:55

Het mennen hebben we maar uitgesteld omdat het een witte wereld was vanochtend.. We gaan nu zaterdagochtend een rondje doen. Hopen dat het dan beter weer is :)

Isa er zijn veel paarden aan het hoesten hoorde ik. Je kan het even afwachten maar moet geen weken duren en geen groene snot uitkomen :)

Super dat vliegje braaf was tijdens het mennen en leuk zeg dat hij mee doet met kinderlesjes :)
Haha ik heb welmoed nog nooit zien scheuren.. :P

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:06

Vandaag viel me op dat ze in rust niet hoest, maar zodra ze ging eten (hooi of gras) begon ze af en toe te hoesten. Soms 3x na elkaar en dan tijdje niet. Maar het was wel duidelijk meer dan gisteren.
Morgen toch maar eens even DA bellen voor overleg.

Neusuitvloeiing heeft ze al de hele winter bij tijd en wijlen wat last van, dus dat is niet iets van de afgelopen dagen. Dat hoesten wel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:36

Je hoort ech super veel ja paarden die hoesten en beetje snotterig. Hopelijk niks ergs en dat straks weer over is :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:08

Het is ook wel een super natte winter.
Ik voer ook meer in verhouding dan anders.
Heb er bij de winterwei vijf staan, vier kleintjes en een E-maat.
Krijgen per dag:
1/2 pak stro
2 1/2 plak (van groot pak voordroog)
5 scheppen krachtvoer (= 1 emmer met muesli en brok)
1 emmer wortels

Ben het type dat niet theoretisch kijkt, maar voeding aanpast aan de praktijk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:10

Anke schreef:
Het is ook wel een super natte winter.
Ik voer ook meer in verhouding dan anders.
Heb er bij de winterwei vijf staan, vier kleintjes en een E-maat.
Krijgen per dag:
1/2 pak stro
2 1/2 plak (van groot pak voordroog)
5 scheppen krachtvoer (= 1 emmer met muesli en brok)
1 emmer wortels

Ben het type dat niet theoretisch kijkt, maar voeding aanpast aan de praktijk.

Jaa dat heb ik ook! Bij ons twee bakken wortels en paar plakken hooi. Vandaag lag smiddags nog hooi voor de ruif wat normaal leeg is. Voer nu gewoon soms wat extra hooi bij dat kan nooit kwaad ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 07:01

Beste is als ze elke dag nog een beetje hooi over hebben. Dus onbeperkt ruwvoer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:36

Nou Anke, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik voer 5 keer per dag, dat kan omdat ze aan huis wonen.
Daarvan 4 keer hooi en 1 keer een klein bakje waar voornamelijk luzerne inzit.
Hier stoppen ze echt niet met eten hoor. ik voer ook nog eens uit slowfeeders. Dit jaar is 1 net vervangen door een dure, extra sterke. Volgend jaar vervang ik de andere 3 ook. Dat vertraagd al flink in de inname.
Maar ik snap heel goed dat mensen 2 maal daags flink veel geven hoor.

Appels/wortels ed krijgen ze niet. Wel een rozebottel als ze een kunstje doen of braaf gewerkt hebben. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:44

Ik voer ook onbeperkt en waar ik eerder soms ook wel (ietjes te) ronde ponys in de winter heb, staat alles keurig op gewicht en voeren we enkele zelfs flink krachtvoer bij.

Nat en veel wind, dat hakt er wel in.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:32

Isa is een cushing pony en deze winter voor het eerst op de tabletjes. Ze heeft toch lang haar gekregen, maar in tegenstelling tot andere jaren vrij dun. Daarbij heeft ze last van haar artrose, kan dus minder goed vooruit, dus Ome Yoob eet het merendeel op.
Ies is echt mager te noemen nu en als het kan voer ik haar extra bij en staat ze ook met smaak op te eten. Krachtvoer krijgen ze niet, ja nu wat slobber met kruiden erin.
Maar normaal krijgen ze metazoa (vitamine) brokjes met beetje alpengrün.
Verder heb ik wat ouder hooi (van 2014).
Nu heeft ze wel een deken op zodat ze niet ook nog het beetje wat ze krijgt allemaal nodig heeft om warm te blijven. Ze mag wel iets aankomen.
Yoob is ook niet echt dik te noemen trouwens op dit moment.
Maar meer hooi voeren heeft geen zin, want ze eten het niet op.
Ik geef 4x per dag een portie in netten en ruif, maar er ligt altijd nog wel ergens wat.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:00

Kyara heeft in de winter altijd moeite om op gewicht te blijven, ze wordt snel te dun.
Ze is ook een beetje kieskeurig met hooi, ze heeft het liefst wat langer hooi.

- 's ochtends krijgt ze een flink plak hooi
- tegen de middag gaat ze naar buiten in de bak, hier staat wel een beetje gras.
- eind van de middag komt ze weer binnen in de stal ligt stro en een plak hooi
- ook krijgt ze 2 hand vol muesli zonder, 1 hand pony biks en een beet Mastall force (vit)
- voor ik naar bed ga krijgt ze een plak hooi

Ik moet eerlijk zeggen dat nu ze die muesli erbij krijgt blijft ze beter op gewicht, komt vast doordat er vrij veel geplette mais inzit.

Als ze gewerkt heeft krijgt ze een portie extra en soms krijgt ze een winter wortel
Ze ziet er erg mooi uit, glad in het haar en glanzend om haar hoofd, ook haar manen en staart glanze mooi.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:51

Net toch even dierenarts gebeld voor overleg. Inderdaad, op dit moment veel hoestende paarden, maar toch raden ze aan niet te lang aan te zien, omdat het bij een paard snel chronisch kan worden. Maar omdat het nu niet meer is als wat gekuch (niet ziek verder), kon het even weekje aanzien.
Uiteraard bellen als het erger wordt.
Vitaminespuit heeft volgens hen geen enkel effect bij hoesten trouwens, dus die laat ik dan maar achterwege.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:59

Ben half uurtje in de weer geweest met haar, niets te horen.
Kom ik terug, geef ik haar een paar (gepelde) noten en begon ze dus weer te hoesten. Nu best lang achter elkaar, dus kon ik het ook met mijn mobiel filmen.
Lijkt zo of er wat in haar keel zit wat irriteert. Geen neusuitvloeiing erbij, gewoon droge hoest dus.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:15

Lastig Isapaardje, wanneer wel en wanneer niet bellen. Heb ik al gezegd geloof ik maar ik zou met hoesten niet al te lang wachten. Maar ja makkelijk zeggen voor een ander, ik weet niet hoe vaak ze hoest etc.

Bij ons krijgen ze 3 x daags een flinke hoeveelheid hooi maar het gaat wel altijd op. Daarnaast heeft hij altijd een voerzak met vers stro hangen zodat hij nooit zonder ruwvoer staat. Vind ik erg belangrijk.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:28

Isa: niets aan als ze hoesten, lijkt er idd op dat er iets in de keel zit wat geprikkeld wordt als ze eet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:31

Vitaminespuit is een opkikker. Als eentje ook maar een beetje minder fit is. Gaat er gelijk wat in. Dat voorkomt vaak dat het erger wordt.
Baat het niet, dan schaadt het niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:43

Dat is ook wel weer zo Anke. Maar kan in de buurt geen Equivital aankomen. Is wat anders wat ze hier verkopen.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:47

Zo het gaat hard met de wintervacht! Mijn pony is al aardig qua vacht aan het uitdunnnen. Het is net een pakketje wat ik aan het uitpakken ben; ik kocht hem in december dus ik weet nog niet hoe hij er echt uitziet in zomervacht *\o/*

De boel begint hier ook eens een heel klein beetje op te drogen godzijdank. Vanmiddag maar eens lekker de polder in voor een wandeling. Fijne zondag allen!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:12

Zulke hoest had welmoed inderdaad ook. Ja zijn veel paarden aan het hoesten en mensen ook.
Welmoed staat 24/7 in de wei en krijgt 2x per dag flink wat hooi en van mij af entoe een appel of wortel en als ze gewerkt heeft krijgt ze brok.
Vanochtend weer eens gement en ze was super braaf. Ben trots op me pony <3 *\o/*

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:14

Faramir vrijheidsdresuur. :)