[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:16

Haha dat is fijn Yontheke, die kleintjes zijn vaak houdini's1 Ik spreek in ervaring. Jill is dan niet zo klein maar wel echt een ontsnappingskampioen.

Wat jammer Dafne, vind het wel een mooie pony zo. Leuk die krullen, vast van vlechten. :)

Hier in de buurt is een enorme pensionstal, ik ken toevallig de eigenaar goed. Hij wil erg graag dat ik in de toekomst bij hem kom staan op stal. Daar hebben ze 2 binnenbakken en meerdere goede buitenbakken, een longeerbak en vele paddocks. Ook een paddock voor een kudde kleinere pony's, dus dat zou in de toekomst echt super zijn! Ook is daar een solarium en een stapmolen(niet dat ik daar echt veel gebruik van zal maken). Maar dat is echt zo veel luxe die ik nooit heb gekend... Ik dacht altijd dat het daar heel duur was(is het ook), maar de eigenaar doet mij een vriendenprijs... oeps :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:37

Haha ik zou niet eens twijfelen dan Jenny :D

StalNollie wie weet volgend jaar, dat het dan anders is, ik vind het wel een leukie trouwens en erg braaf zo te zien!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:09

Oh dat zou ik ook zo wel weten haha! Soms lijkt het me heerlijk om alles uit handen te kunnen geven op een pensionstalling.

Sjors is ook zo een ontsnappingskoning, nu een combi van nertsengaas met draad en daar blijft hij achter haha .

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:11

Kiekeboefje schreef:
Haha dat is fijn Yontheke, die kleintjes zijn vaak houdini's1 Ik spreek in ervaring. Jill is dan niet zo klein maar wel echt een ontsnappingskampioen.

Wat jammer Dafne, vind het wel een mooie pony zo. Leuk die krullen, vast van vlechten. :)

Hier in de buurt is een enorme pensionstal, ik ken toevallig de eigenaar goed. Hij wil erg graag dat ik in de toekomst bij hem kom staan op stal. Daar hebben ze 2 binnenbakken en meerdere goede buitenbakken, een longeerbak en vele paddocks. Ook een paddock voor een kudde kleinere pony's, dus dat zou in de toekomst echt super zijn! Ook is daar een solarium en een stapmolen(niet dat ik daar echt veel gebruik van zal maken). Maar dat is echt zo veel luxe die ik nooit heb gekend... Ik dacht altijd dat het daar heel duur was(is het ook), maar de eigenaar doet mij een vriendenprijs... oeps :P
ik zou het ook wel weten ;-)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:41

Nou ik ook als ik een pensionplekje zocht, beetje luxe is zo fijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:16

Sharani te mager op vlees kun je bijvoeren maar te weinig op ruggegraat is lastig. Merrie is verder namelijk goed qua lijntje alleen ruggegraat is een ding.

Maar ik heb haar pas vanaf mei toen liep er al een veulen bij. En ze moest zooo nodig naar tandarts had ook ontsteking in de mond.

Ze is nu daarom ook drachtig van floriant die vooral veel body heeft en qua front ook flink is

Dus als iemand tips heeft qua ruggegraat trianing / voer? Graag

Susanne pony is braaf als ik erbij ben durf anders me kindjes niet alleen te laten. Ze heeft namelijk weleens gedreigs naar de jongste oren in nek en tanden en kwam ze aan! (Liep toen wel veulen bij) maar ze trekt erg naar mijn toe, hou ik wel van maar dus zeker geen kinderpony

Kiekeboefje wat een luxe ik vind altijd zelf nadeel van zo n grote stal is dat gekwebbel naar elkaar en over elkaar.

Jill ontsnapper! Hier nooit gedaan of geprobeerd misschien de cranio therapeut iets teveel los gemaakt hahaha!

En dames! Dat weer! Is toch genieten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:36

StalNollie schreef:
Sharani te mager op vlees kun je bijvoeren maar te weinig op ruggegraat is lastig. Merrie is verder namelijk goed qua lijntje alleen ruggegraat is een ding.

Maar ik heb haar pas vanaf mei toen liep er al een veulen bij. En ze moest zooo nodig naar tandarts had ook ontsteking in de mond.

Ze is nu daarom ook drachtig van floriant die vooral veel body heeft en qua front ook flink is

Dus als iemand tips heeft qua ruggegraat trianing / voer? Graag

Bij een minipaardje zou ik zeggen, bietenpulp en eiwitrijk voer in combinatie met training. Zodat er meer bespiering/ vulling naast de ruggengraat komt. Maar of dat voor een shetlander verantwoord is om te voeren weet ik niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:02

Het is een ranke shet die niet snel bevangen raakt en is ook drachtig waardoor bevangenheid al niet op de loer ligt.

Wat voor training denk je dan aan. Nu heeft ze afgelopen tijd weinig gedaan.
Daarvoor heb ik ze vooral gelongeerd met tuig waardoor de broek ervoor zorgde dat haar achterhand er goed bij kwam maar dat was geen succes bokken niet normaal. Na drie weken was dat nog steeds zo.
Daarna is de cranio secraal geweest en heb ik tuig niet meer opgehad.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:59

Longeer zelf vaak met een longeersingel en dubbele lijnen, maar dat gaat ze dan waarschijnlijk ook niet leuk vinden als de broek al zo’n reactie gaf. Misschien met touwtjes licht bijzetten zodat ze wat lang / laag gaat lopen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:04

Longeren met balkjes, lange stukken rechtuit aan de hand/fiets stappen, aan de lange lijnen gaan werken?
Je zou ipv bietenpulp, speedybeet kunnen gaan voeren. Is het zelfde maar speedybeet is gewoon gedroogd. bietenpulp moet je best lang weken en ken paarden die er (waarschijnlijk) een slokdarm verstopping door hebben gehad... omdat het dus te lang heeft gelegen.

Speedybeet zet je gewoon 10 min in water en kun je daarna gewoon voeren.

Hahah Jenny, Floor is ook ontsnappingskoning, mijn stal genoten moeten hem nu echt aan de hand in de weide zetten omdat hij hem er anders tussenuit peerd en naar de appelboom rent :')
Leuk dat je naar zo'n luxe stal kunt zeg! wat ga je met je eigen plekje doen dan?

Het is gelukt met het scheren! bij de ruitershop een Heiniger kunnen huren, messen moesten er eenmalig los bij gekocht worden. en het ging als een trein. helaas had de tinker een beetje kuren bij het scheren maar het is uit eindelijk gelukt.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:27

Klinkt goed Jenny!

Vandaag bij Eline geweest, Eddy geschoren dus die is weer lekker kaal.
Wou Chip eigenlijk morgen doen maar even wachten op m’n nieuwe messen voor de moser.

Nu verder met project eettafel waar we al zon 2maanden mee bezig zijn :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:53

Maar speedybeet is puur energie toch? Of zou je dit juist voeren icm meer trainen en niet voeren om voller te krijgen? Dit zou dan door training moeten gebeuren

Heb voorheen wel paarden dikker gekregen met seniores en paardenmeel maar die waren mager. Deze pony mist echt alleen op de ruggengraat ( vanavond heb ik fotos zit nu weer bij zwemles van onze oudste zoon).

Edit foto gevonden ergens dit jaar augustus.
Vooral rond in de buik en niet op de rug hier liep veulen er nog bij en nog geen behandeling cranio

Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:32

Speedibeet is bietenpulp die sneller geweekt is, dat voer ik ook en is qua voedingswaarde niet anders dan gewone bietenpulp. Een combinatie met training is altijd goed voor spieropbouw maar hoeft niet beslist met bietenpulp omdat dat ruwvoer is.

Het merrietje oogt schraal op die foto, daardoor lijkt de buik ook eerder dik. Ze heeft geen wormen? Dat kan ook een dikke buik geven.

Seniores priores is ook altijd goed maar bestaat ook voor een groot deel uit bietenpulp, paardenmeel ben ik geen voorstander van omdat dat veel zetmeel bevat.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:55

Ik sta particulier bij mensen aan huis. Had het er laatst nog met een vriendin over, zou denk ik nooit de ponys aan huis willen. Ik ben te erg gewend aan de luxe dat alles gedaan word. Ik heb geen luxe kwa binnenzak etc. Maar wel een goed begaanbare buitenbak met verlichting, weides en wasplek
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:10

Nee geen wormen en hebben na 4mnd veulen eraf gehaald omdat ze buik had maar dat was het, daarna ging ze groeien behalve op haar rug.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 19:24

Rug is bij sommige het laatste waar ze aankomen en weer het eerste waar ze afvallen. Heb ook zo’n mini gehad... en op onze shows wordt zo’n rug ook enorm afgestraft dus was altijd heel lastig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:39

Zoek de pony tussen al die manen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:56

Wow wat een manen!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:59

StalNollie ik zou haar lang laag gaan trainen! Dit doe ik ook met Jill, hierdoor heeft ze al veel spieren op de rug. Van:
Afbeelding
Naar:
Afbeelding
Afbeelding

Ja, ik ben best trots op haar :o

ElineGCJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:10

Wow wat een verschil bij jill! Erg knap!

Ik heb mijn ponys aan huis staan, ik vind het eigenlijk super fijn, ik zou soms wel graag een bak dichtbij willen hebben, in de winter kan ik eigenlijk niet trainen en in de zomer kan ik altijd op het land rijden.

Eddy is ook een ontsnappingkoning, gelukkig nu karel er bij is wel een stuk minder

Jammer van de keuring, misschien volgend jaar weer beter!

Fenna en lillian hebben helukkig de ponys af kunnen scheren!

Vandaag is patty geweest om eddy te scheren, het resultaat is echt super! En karel gaat gewoon lekker zn gangetje. Hier wat voor en na foto's.

We rijden inmiddels L dressuur en hebben al 7 winstpunten. Voor de rest ben ik heel erg druk met school. Ik mag mijn opleiding versnellen waardoor ik in januari examen ga doen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 07:25

Wow Jill ziet er goed uit zeg!
Echt een heel verschil.
Ik heb ze vroeger aan huis gehad. Tenminste ik woonde op de pensionstal. Was wel handig met dekens wisselen en medicijnen geven enzo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 07:26

Knappe eddy!
En wat knap van jezelf dat je de opleiding kan versnellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 07:49

Eddy is echt een knapperd! En wat gaan je wedstrijden goed joh! Gaaf :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:04

Dat is een gave StalNollie!
Te schraal op de bovenlijn kun je het beste zoeken in training samen met eiwitten. Schijnt erg goed te werken; flinke hoeveelheden luzerne of ander eiwitrijk voer, wheypoeder eventueel. Maar moet de pony wel aankunnen :-)

Patty; wat heerlijk zo'n binnenbak met open zijkanten! Mooie bodem. Had op vorige stal een Agterberg, ook heel fijn! :-)

Linda; mooi je lamoenen!

Sharani; lekker geshopt :-)

Eline; dat palomino pony'tje <3 <3 <3

Ik sta op pensionstal, deze minder luxe dan de vorige. Maar ik zou nergens willen staan waar ik geen faciliteiten heb, ben ik zelf een te luxe beestje voor O:) O:)

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:06

Jeetje wat een hoop bij te lezen zeg!
Een bijleespost wordt wel erg groot. :)

Wat is Jill opgeknapt zeg! Groot verschil, leuk!

Ik ben een paar dagen in Kootwijk geweest met Sem en Cooks. Heerlijk wandelen in het bos met ze.
Heel erg leerzaam voor jonge Sem :)
Hij had een Grote vriend. Een Andalusiër hengst die hij uitdaagde om langs het draad mee te rennen. Die ging er nog in mee ook haha.

Afbeelding

Even wat eten smokkelen bij de andere buren...
Afbeelding

Cook houdt van zandbaden...

Afbeelding