NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:58

Maar het nsps wil wel wat anders zien dan het nmprs. Bij welk stamboek passen ze het beste?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:17

Voor die 50,- zou ik niet gaan mierenneuken als hij een goed tehuis krijgt :) maja dat is voor iedereen anders.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:27

Dustinlover schreef:
Voor die 50,- zou ik niet gaan mierenneuken als hij een goed tehuis krijgt :) maja dat is voor iedereen anders.
Zo dacht ik er in het simpel ook over inderdaad :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:36

Maar je shet, is die ook nsps ggk? Want shet x shet kán je registreren bij het nmprs, maar is niet het fokdoel. En als je dan een luxe hengst hebt staan...

Sowieso 450 voor een basis hengst.... Even er vanuit gaand dat hij niet nsps ggk is.... Verder niet beleerd is.... Ik geef het er niet voor :n

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:05

nee ik doe verder geen nsps shows of keuringen. idd ik moet het maar doen dan voor dat geld. had ff wat advies/ mening nodig.
thanks meiden *D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:10

xElienx schreef:
Een goed tehuis zou ik eerlijk gezegd belangrijker vinden

Beide kan ook toch ? Nette prijs en goede plek.

Leuke foto's shetclub !

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:20

Omdat hier levendig is en in ander topic van minipaarden niet zo zet ik het hier neer.

Ik zit enorm in twijfel wat to do, Zondag heb een jaarling hengstje erbij gekocht.
Zijn mamma is nmprs ( nog niet stamboek opgenomen ) en pappa is een nmprs levens gkk 2b premie hengst .

Nou is het zo dat hij nog helemaal niets heeft , geen chip/paspoort of überhaupt afstamming op papier.
Ondanks hij nog aan de voet loopt en drinkt zal ik als ik afstamming zou willen via DNA dat moeten verkrijgen.

Het is niet de insteek hem zelf aan te gaan houden, vandaar ook mijn dubio ... enkel een chip en paspoort aanvragen of toch via dna ook de afstamming zien te verkrijgen ...
Bij dat laatste zullen ook meer kosten komen kijken, en is dat het waard voor in de toekomst ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:27

Is ie interessant om op te fokken voor de hk? Of is het een interessante ruin?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:31

hoe is hij qua beweging, conformatie en afstamming? wat wil je met hem doen? Wat kan hij bereiken? En bovenal wat wil je aan hem uitgeven.... dna is dus al 100,00 of 150,00 plus 35,00 paspoort en chip...brengt hij dat nog weer op? lastig en iets om goed over na te denken.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:31

Happinez schreef:
xElienx schreef:
Een goed tehuis zou ik eerlijk gezegd belangrijker vinden

Beide kan ook toch ? Nette prijs en goede plek.

Leuke foto's shetclub !

ja precies, hoe meer iemand er aan uit wil geven hoe meer hij er voor over heeft lijkt me. tenminste zo gaat dat bij mij wel.
nou ik wacht het wel af, nog geen mail terug dus zal wel gedaan zijn

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:33

Voor 100 euro heb je afstamming erop, geeft het beestje toch wat meer waarde, en dus toekomst? Papierloos word toch sneller afgedankt.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:35

happinez volgens mij is het dna testen in Engeland goedkoper maar dat weet ik niet helemaal zeker, zou je eens moeten zoeken op http://www.horsetesting.com ik kijk zo wel even voor je, ik laat daar wel altijd het agouti testen dat scheelde geloof ik 50 of 75 euro

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:40

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:41

Afbeelding

Afbeelding

HK , ik zeg nee op basis wat ik nu zie in wintervacht. Maar ik ben dan ook erg kritische wat betreft HK kandidaten.
Als Ruin ja.

Beweging , moeilijk te zeggen heb hem nog niet duidelijk zien draven.
Stap is netjes en ruim, dat ziet er niet slecht uit.

Afstamming :

Moeder van moeder is Shetland van kerswell danger mouse
Vader van moeder : Winners cirlcle bs bright future ( Amha , uit buckeroo lijnen )

Vader : FINLEY OF ROINJA , 2b premie
Vader van Vader: FIRE FLY OF ROINJA

Mijn planning is eigenlijk niets, heb hem erbij gekocht wat ik eigenlijk geen belang bij maar omdat ze samen verkocht werden heb ik hem meegenomen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:45

Shetclub87 schreef:
happinez volgens mij is het dna testen in Engeland goedkoper maar dat weet ik niet helemaal zeker, zou je eens moeten zoeken op http://www.horsetesting.com ik kijk zo wel even voor je, ik laat daar wel altijd het agouti testen dat scheelde geloof ik 50 of 75 euro

Kleur testen is niet nodig , hij is palomino want moeder is een Perlino.
Dna testen enkel om aan te tonen dat de ouders ook daadwerkelijk de ouders zijn.
Ook al heb ik een dekbon ... die is gewoon verlopen. ( begrijpelijk )

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:54

ja snap ik dat kleur niet hoeft maar ik had het over mijn eigen paarden die ik soms op kleur laat testen wat je van de buitenkant niet ziet.. ik zou toch een afstamming erbij dien, of gelijk proberen te verkopen dat is aan jou

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:31

Kleur testen en DNA onderzoek voor de afstamming zijn twee compleet verschillende dingen hè...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:44

450 euro voor een basishengst vind ik niet veel. Maar als hij verder niet bijzonder gekleurd is of superster/kampioen dan snap ik het wel. Mijn basishengst zou voor het dubbele nog niet weg gaan _O-
Maar zou erg veel waarde hechten aan een goed blijvend tehuis. Dan zou ik het idd niet over 50 euro hebben ;)

Mel ik zou het geld liever in het castreren steken denk ik dan dat er papier bij komt. Als ruin heb je weinig aan papier en papierloze ruinen mogen gewoon naar het NMPRS (?) toch. Of je moet er papier bij willen met het oog op evt hengstenkeuring.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:25

pff Mel, ik denk dat ik al die moeite niet zou doen, hij is leuk, maar als papierloze ruin is hij net zo leuk( denk ik)leuk voor jezelf , als tweespanmaatje met doet ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:33

Zou inderdaad ook ruin of in iedergeval moeder op papier laten zetten. Kan de volgende eigenaar altijd nog beslissen toch?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:52

@Mel: De vraag is of je de kosten die je maakt kunt doorberekenen naar de koper. Anders heeft het voor jezelf geen enkele zin. Dan kan de koper zelf beter alsnog bepalen of ze de moeite willen nemen, en als het een menpony oid wordt, is de kans groot dat een koper er totaal geen belang bij heeft.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:57

Adinda dat is precies eigenlijk wat ik ook bedoelde..
Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen. Alleen omdat de markt ook niet best is.
Gewoon verkopen en laat de nieuwe eigenaar maar beslissen wat hij zij wil. Je kunt ze natuurlijk wel begeleiden indien nodig.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:46

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat een merrie het hele jaar door hengstig is, dat je in winter denkt, goh ze is wat te dik. En in de lente denk je, hmmm, ze is nu wel erg dik. En dat ze dan dus uiteindelijk (hoog)drachtig blijkt te zijn terwijl ze tot in de herfst nog hengstig was??
M'n dierenarts had dat nog nooit meegemaakt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:54

Fiorenza schreef:
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat een merrie het hele jaar door hengstig is, dat je in winter denkt, goh ze is wat te dik. En in de lente denk je, hmmm, ze is nu wel erg dik. En dat ze dan dus uiteindelijk (hoog)drachtig blijkt te zijn terwijl ze tot in de herfst nog hengstig was??
M'n dierenarts had dat nog nooit meegemaakt.

MIjn Glowy is door mijn hengstje Yuma gedekt, ik heb haar laten scannen en ze was mooi drachtig, daarna zet ik dan hengsten en merries bij elkaar voor de wintermaanden op de grote weide, Glowy bleef maar hengstig worden en Yuma bleef haar dekken, ik dacht dat ze misschien haar veulen kwijt was en heb ze toch maar apart gezet( in november), omdat ik geen winterveulen wil, maar nu begint Glowy echt te groeien en maakt ze uier aan, dus ik denk dat ze gewoon al die tijd drachtig is geweest

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:03

Ik heb een vraagje. Waar halen jullie je show halstertjes?