35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:00

@antheman, dat weet jij denk ik wel maar lucerne wat is dat nou eigenlijk en hoeveel voer je dat? Ik heb al vaak gegoogeld maar het blijft vaag voor mij...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:07

Ik heet dan wel geen antheman maar toch :-) Luzerne is eigenlijk gewoon een vorm van ruwvoer. Net als hooi of gras oid maar zover was je waarschijnlijk zelf ook al gekomen. Over het algemeen zit er veel eiwit in luzerne wat goed is voor spieropbouw maar niet ieder paard kan er goed tegen. Ja hoeveel geef je; is het ter vervanging van een ruwvoer beurt? Of om handje muesli oid mee te mengen? Is dus beetje afhankelijk van je voer doel. Vaak is de calcium fosfor verhouding ook scheef dus als je veel voert moet je dat weer recht trekken. Maar dat geldt niet bij kleinere hoeveelheden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:09

Overigens is Vliegje een hengst.

haf_sjakie schreef:
@antheman, dat weet jij denk ik wel maar lucerne wat is dat nou eigenlijk en hoeveel voer je dat? Ik heb al vaak gegoogeld maar het blijft vaag voor mij...

Lucerne is een aan lupine verwante plant. Ik voer het met vitaminebrok en voor de shets met 3 korrels muesli. Ik doe dit omdat het structuur geeft. Ze moeten er lang op kauwen. En hoe meer kauwbeweging, hoe meer speeksel, hoe beter t is in de maag. De groten krijgen een ruime halve voerschep en de kleintjes 2 stevige handen.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:40

Jeetje antheman dat is schrikken!
Als pessoa het wel eens had en hou wou de psylliumzaadjes niet eten dan dan deed ik de zaadjes eerst in water zodat het een dik (maar ook niet TE dik) papje werd, en nam een grote spuit waarvan ik het smalle tutje had weggesneden, pinkje eronder en van bovenaf erin scheppen met een theelepel en bijna vol de spuit erop (dan blijft het zitten waar het zit) en dan in de bek spuiten net als dat je de ontworming doet.
En zo deed ik er een bakje inkrijgen in nog geen 10 minuten. Zo kon ik het bv ook meerdere keren per dag doen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:42

Antheman: wat zal jij geschrokken zijn, dat is echt de nachtmerrie van iedere paardenliefhebber, door koliek ben ik mijn eerste paard kwijtgeraakt :(

Weer druk aan het oefenen met Elina en Kyara, zaterdag weer een Bixie wedstrijd en dan start A dressuur 2 proeven.
Heb vanmorgen 4 balken gehaald van 3 mtr lang en 10 cm dik, balkjes draven is niet Kyara haar ding, ze kan het heel goed, maar ze let vaak niet goed op en komt dan niet goed uit, nou ja we zien wel hoe het gaat :)
Zaterdag is voorlopig de laatste, want daarna is er niets meer wat een beetje in de buurt is.

Heb na lang dubben en internet compleet ondersteboven te hebben afgezocht naar zadels en info, vanmorgen de knoop doorgehakt en bij Agradi een Beauty 12 inch vzh zadeltje besteld 2-10 dgn levertijd, ben heel benieuwd en hoop hoop hoop dat het wat zal zijn en Elina er fijn mee kan rijden.

Kyara was vanmiddag sloom Elina moest haar behoorlijk opkiedelen om wat actie te krijgen, galopperen had ze al helemaal geen zin in en Elina ook niet.
Potdorie zei ik "waar sta ik hier dan voor, kom op zeg", dus Elina op de volte, ik in het midden met de lange dressuurzweep en er achteraan al roepend en gek doend, en Kyara maar steeds sneller draven en Elina slap van het lachen om mij.
Nou ja ik heb mijn work-out vandaag wel weer gehad :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:43

Ik ben geen 35+ maar ik heb wel shetlanders!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:17

Janine: wat mij betreft welkom :) Vertel wat voor shetlanders heb je en wat doe je ermee?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:23

Ulfeino schreef:
Janine: wat mij betreft welkom :) Vertel wat voor shetlanders heb je en wat doe je ermee?

Nou ik heb er 7 hihi, beetje uit hand gelopen. Hun functie is langs kas het gras kort houden. Ze hebbem dus lekker lui leven. Maar zijn super lief, en fokken soms veulentjes mee. Hierbij paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de dames!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:06

Janine: leuke shetjes, jammer dat je er verder niets mee doet, geen ambitie om te mennen?

Donderdag bij mijn moeder geweest, ze was de woensdags ziek geweest, overgeven enzo.
Toen ik daar was dacht ik al even "dit is misschien niet zo'n slimme zet om ze snel al naar har toe te gaan, straks heb ik het ook en je zult altijd zien dat ik het dan zaterdag heb".

Gistermiddag lekker met Elina, Kyara en onze hond Balou naar het bos geweest, voelde me super fit.
'avonds onder gtst wat icetea en chips gehad en toen begon het gedonder, niet fit, wat misselijk, dus vroeg naar bed.
Geen oog dichtdoen en om half 1 eruit en ja hoor alles kwam er weer uit, maar het luchtte ook wel op, maar slapen ho maar, uiteindelijk om 4 uur ben ik in slaap gevallen.
Half 7 ging de wekker, ik dacht eerst maar eens zien, maar voelde me redelijk, wel nog even flink diarree gehad, maar verder geen buikpijn.

Om kwart over 8 op naar Franeker voor de Bixie.
De paracetamol en imonium in de tas, die laatste was nodig :)

De eerste proef had een paar foutjes, 1 door mijn toedoen omdat ik een regel vergat :(
Ook de balkjes zag ze niet zitten en ging in stap.

Tweede proef ging netjes, maar bij de 1e keer over de balkjes weigerde ze dus ging Elina opnieuw en pakte ze haar aan.
Deze jury was niet echt van het aanpakken want daar stond op beide briefjes iets over "niet boos worden".
Echt boos werd ze niet ze spoorde haar alleen even extra aan en gaf met de zweep een tikje bij.
Maar goed de ene jury ziet graag dat een kind initiatief neemt en doorpakt de ander weer niet, dat is jurysport.

Op de 1e proef had ze 77 punten en zat ze halverwege van de 7 of 8 en op de 2e proef had ze 80 punten en was ze 3e, helaas waren er maar 2 prijzen.

We gaan stug door met balkjes oefenen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 22:35

Jammer dat je niet lekker bent Ulfeino en het worden dus balkjes oefenen :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:41

Fanatieke mama!

Verzameling shetjes, zijn het merries met papieren?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:20

Ulfeino; jaa dat lijkt me wel erg leuk. Als kind had ik achter mijn lieverd een snee geknupt alleen ging dit echt niet.
Ik zal er eens aan kunnen denken maar ze worden echt gek als 1/2 uit kudde gaan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:44

Anke: ja idd fanatieke mama :D soms wel eens een beetje te :o , maar niet een boze fanatieke mama :)

Janine: dat is lastig als de anderen dan overstuur raken, maar soms went het ook wel weer als je het rustig opbouwt en ze eerst in het zicht van de kudde laat.

Kyara vanmorgen even in de wei gezet ipv in de bak, veel leuker toch voor haar, lekker gras eten en meer ruimte zou je denken?
Nou nee dus, zodra ze me met de hond de weg uit zag lopen sprong ze over de draad en rende door de wei met ons mee :(
Toen maar weer in de bak gezet.

Ja zei mijn man dat heb je ervan als haar leert springen 8-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 19:28

Haha lekker droge opmerking van je man :-)

Alf wilde vandaag niet verder met wandelen omdat er een kat midden op de weg stond whahaha. Hij werd er wel erg mooi van

Afbeelding

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:43

Knappe Alf, ik vind het zo leuk dat je ook altijd zo actief met hem bezig bent!

Die kyara, wat leuk dat ze zo op jullie gefocust is!

Janine wat heb je een prachtige kudde, ik zou lekker met ze aan de slag gaan!

Vandaag heerlijk met mijn jongens gespeeld, wat ben ik toch verliefd op ze <3
Ze waren allebei lekker hieperdepiep en playfull en dat maakt het zo leuk om met ze te spelen. :)

Kleine stukjes heeft mijn grootste fan, het buurmeisje van 8, gefilmd. Ik vind het wel spannend want ik ben lang niet perfect en zie later zoveel dingen die ik anders had moeten/kunnen doen... (stick minder vaak oppakken, meer rust tussen de oefeningen inplannen, enz...)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:50

haf_sjakie schreef:
Knappe Alf, ik vind het zo leuk dat je ook altijd zo actief met hem bezig bent!

Die kyara, wat leuk dat ze zo op jullie gefocust is!

Janine wat heb je een prachtige kudde, ik zou lekker met ze aan de slag gaan!

Vandaag heerlijk met mijn jongens gespeeld, wat ben ik toch verliefd op ze <3
Ze waren allebei lekker hieperdepiep en playfull en dat maakt het zo leuk om met ze te spelen. :)

Kleine stukjes heeft mijn grootste fan, het buurmeisje van 8, gefilmd. Ik vind het wel spannend want ik ben lang niet perfect en zie later zoveel dingen die ik anders had moeten/kunnen doen... (stick minder vaak oppakken, meer rust tussen de oefeningen inplannen, enz...)

[ Video ]

Dankjewel! Jaa zal eens kijken wat ik met ze kan gaan doen, momenteel staan ze in de bagger niks aan dus..

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:54

@janine, wandelen kan altijd ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:00

haf_sjakie schreef:
@janine, wandelen kan altijd ;)

Daar heb je gelijk in! Kan ze wel weer eens mee nemen deed dit vroeger wel vaak :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:06

Haf_sjaki: leuk filmpje, het vooral het gedrag van Denzel is heel herkenbaar dat soms op je afkomen en steigeren deed Kyara ook toen ze 2 was.
Bij Spijker lag ik in een deuk, dat staartje, schitterend!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 21:13

Leuk filmpje Haf Sjakie !

Ja Alf heb ik gewoon als een "gewone" pony of paard dus dat betekent aan de bak dus hahaha.
Kan werkelijk niet wachten tot ik aan de slag kan met mennen. Maar dat gaat financieel helaas nog niet lukken.......

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:59

Leuk om te lezen van jou en je dochter, Ulfeino. Balkjes oefenen is een mooie training voor allebei. Welkom Janine! Wat een gaaf filmpje Haf-Sjakie. Leuke karaktertjes ook zo te zien! Ben zelf ook weer druk met mijn spannetje. Nog genoeg te verbeteren maar we gaan elke week vooruit. Woensdags naar menles. Vanmiddag thuis de galop geoefend. Jillz had er zin in, Fristi moest weer even zijn draai vinden want de afgelopen maanden moest ie zich erg inhouden omdat Jillz er nog niet aan toe was. Op het einde liepen ze ok, nu verder trainen https://vimeo.com/154606658

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:50

Weinig tijd, vluchtig bijgelezen.

In ieder geval veel beterschap met Vliegje.
Gaat het inmiddels de goede kant op?
Zelf goede ervaringen met psylliumvezels inderdaad, maar ook kamille (zowel kruid als thee over het voer). Is krampstillend.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:21

Jeetje janinevv 7
Wel erge leuke trouwens vooral die schimmel

Ulfeino, hier ook getroffen door het spuugvirus, maar dit ging de hele nacht door elk uur eruit en boven de wc gehangen Pff (ben wel 3 kilo lichter geworden hihi)
Maar voor mijn kindjes vond ik het nog het ergst vooral de allerkleinste had het best heftig en hij had evengoed zo'n honger en dorst.
Wel goed dat je hebt doorgezet en bent gegaan naar die wedstrijd.
Gewoon lekker doorgaan met oefenen, vliegt ze er straks zonder zweep en aansporen overheen.
Ps: ik wou dat ik vroeger zo'n fanatieke mama had.

Mooi plaatje IngridM
Wel verder kunnen lopen met Alf?
Jammer dat je nog niet kunt beginnen met mennen.
Maar de beginselen kun je wel alvast leren toch? Jammer dat je niet hier in de buurt woont had je mijn sulky kunnen gebruiken.

Leuk filmpje haf_sjakie
Je doet het hartstikke leuk met ze, ik zie niet dat je iets anders had moeten/kunnen doen hoor.
Maar soms leer je idd van filmpjes van jezelf.
Hihi dat staartje.
Hoe komt die zo kort?

Wat gaan jullie goed prairiewolf, ze vullen elkaar nu goed aan zo te zien.
Is ook moeilijk door de bochten lijkt mij, de 1 moet harder en de ander juist langzamer.

Ik heb vandaag Andries gebeld en nieuwe bandjes besteld voor mijn Hca.
Ik heb mijn kraay sulky verkocht, en wil voor mijn Hca grotere bandjes.
Alleen nu de kleur.
Ik heb nu deze:

Afbeelding

En ik heb voor witte gekozen. (Weet niet of het een echt handige kleur is maar ach)
Ben benieuwd..
Vanavond heb ik mijn menles afgezegd, stond mij ff te veel wind, want moest lopend heen en zag vanmiddag al allemaal takken op de weg liggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:39

Afbeelding
Jecco ellen @ jaa 7 hihi. Heeft vorige zomer noh hengst bij gelopen. En denk weer dat er een drachtig is. Beetje uit de hand gelopen. Jaa die schimmel is echt een schatje, bonnie heet ze haha

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:41

@jecco-Ellen, wit is wel sjiek, handig is iets anders ;) is het frame van alla Hca sulky's hetzelfde of zit daar ook verschil in tussen de 16 en 18 inch uitvoering?