Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:19

Ik heb de pb ontvangen Lachen Ik ga nu onder de douche, maar kom er daarna zeker op terug.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:28

Ik ben ook voor! Go jij! Go jij!

Het gewoon beter om een risico zo klein mogelijk te houden.
Dus overbelasten van je shet is risicovol. Ik denk dat dat er duidelijk in moet komen.
Denk ook aan je publiek, vooral tieners die het moeten lezen en onderop kun je een stukje technische tal neerzetten DENK IK Bloos

Hoop dat het door gaat Vork

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:32

Yes,, ik hoop ook dat het doorgaat!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:46

Ok, even op een rijtje:

-Jullie willen een sticky met daarin alle juiste info ivm shetlanders om fabeltjes de wereld uit te helpen, juist? Haha!

-Wat willen jullie concreet daarin hebben?

-Zal dit op SH veel effect hebben? De topics waar jullie het over hebben, staan idd vaak op SH, maar ook op PP, YRT, RT...

-Zien jullie dat meer als een open topic of als een gesloten FAQ? Een Wiki-artikel kan natuurlijk ook. De bedoeling is nu een beetje dat alle informatieve FAQ's over Bokt in een Wiki-artikel gegoten worden.

-Hoe valt de betrouwbaarheid te controleren? Bv. als je het hebt over de draagkracht van shetlanders: heb je wetenschappelijke bronnen (en niet: "Ik weet gewoon dat het zo is!") die jullie meningen bevestigt?

-Ik beloof nog niets Knipoog Ik wil eerst jullie ideeën zelf helemaal begrijpen en Shanna hier ook even op wijzen, ik ben nl niet alleen mod hier en ook zij moet het uiteindelijk goedkeuren, als er wat komt. Ik zal haar wijzen op dit topic.

Ik vind het geen verkeerd idee, maar zoiets vraagt wel wat organisatie.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:55

Ik denk dat het in ieder geval veel duidelijkheid geeft over wanneer je wel en niet op je shetlander mag rijden. Zoals hier al gezegd is worden er vaak topics geopend met de vraag of ze nog op hun shetlander kunnen rijden.
Ik denk dat het geen goed idee is om een open topic te beginnen want dan heb je wel weer een grote kans op discussies maar dat is mijn mening!

Ik denk dat het misschien ook goed is om enkele algemene dingen in zo'n sticky te zetten? Om duidelijk te maken dat een shetlandpony dezelfde zorg nodig heeft als bijvoorbeeld een KWPN'er of een Haflinger? Naar mijn idee word een shetlandpony vaak gezien als speelgoed... En om misschien mensen op andere ideeen te helpen, bijvoorbeeld VD en Mennen i.p.v van rijden..
Ik vind dat er vaak zulke topics geopend worden, wat doe jij met je shetlandpony? Als je dat allemaal in een sticky vermeld dan geeft dat naar mijn idee wel veel duidelijkheid

Wat betreft bronnen kun je denk ik wel veel uit boeken halen (ik heb genoeg boeken over shetlandpony's in de kast staan) en van internet, aan het einde van het sticky kan toch een bronnenlijstje?

Dit is mijn mening, misschien is het eerst een idee om met zijn allen te gaan brainstormen zodat we een goede informatieve en vooral nuttig sticky krijgen!! Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:15

Ik vind het ook een goed idee, sluit me bij Tiene aan.

Ik stel voor dat jullie eens gaan brainstormen wat er allemaal in het sticky moet komen en hier een opzet voor maken. Dan kunnen Tieneke en ik verder nog overleggen als dat nodig is.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:39

Mogen we dat gewoon in dit topic doen of moeten we daar een nieuw topic voor openen? Voor het brainstormen?

Zo...ben er meteen weer vandoor...fijn dat het mag! Top!

Scheelt jullie trouwens ook werk....nu hoeven we in dergelijke topics straks alleen nog maar naar het sticky te verwijzen zonder steeds hetzelfde te moeten herhalen...daarbij dan geleid door emoties waardoor alles weer hoog oplaait!!! Knipoog Tong uitsteken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:42

vind het ook een erg goed idee als er iets in de wiki over kwam Haha!

en ook dat veulens genoeg voer nodig hebben, ik zie te vaak bolle hongerbuikjes omdat mensen denken dat ze niks nodig hebben Bloos

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:05

Misschien is het handig om een nieuw topic te openen voor het brainstormen? Maar dan moeten er wel mensen reacties plaatsen die er ook echt verstand van hebben en die ook weten waar ze het over hebben!! Dus geen penny-meisjes? Gewoon mensen met eigen shetlandpony's!
Ben ook erg blij dat iedereen het zo'n goed idee vind Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:10

Imo kan je dat het best doen in dit topic. Maar als jullie ervoor kiezen om een nieuw topic te openen, is dat ook goed. Ik denk alleen dat je het hier een beetje centraler kan houden.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:13

Dat is waar. Ik vind het prima, ik ga zo wel even een lijstje maken voor mijzelf en dan post ik het vanmiddag hier

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:27

Wat leuk dat jullie dit op kunnen zetten, zo'n sticky!
Maar van het verhaal van Natalie schrik ik wel.
Ze weten gewoon niet om te gaan met de shetlander!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:46

hmm..voel me geen penny dus ik denk dat ik me er mee mag bemoeien he Tong uitsteken

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:58

Vind het ook een erg goed idee een sticky Ja

Wat Nathalie als zegt, je kunt mensen dan heel duidelijk naar iets verwijzen, en omdat je in een sticky niet mag reageren blijft het heel overzichtelijk.

Ik heb als het goed is ergens hier thuis een boekje over de Shetlandpony. Ga wel even zoeken Ja

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:20

lijstje van wat er in het sticky moet komen:
-hoe groot een shetlandpony is
-waar de grens ligt wat betreft rijden (wanneer ben je te groot of wanneer ben je te zwaar)
-dat een shetlandpony ook een pony is, net als de fjord en de haflinger
-alternatieven voor het rijden, bijvoorbeeld VD, Mennen etc (ik heb een boekje waar activiteiten met de shetlandpony in staan, dit wil ik eventueel wel overnemen en uitwerken!?!)
-Wat de gevolgen zijn voor je pony, als je op je shet gaat rijden terwijl je te zwaar of te groot bent
-Dat een shet ook wormkuren nodig heeft, DA, genoeg weidegang enzovoort (dat de shet het liefste altijd buiten staat, en dat je niet onnodig moet gaat scheren etc.)
-ik vind dat er duidelijk gemaakt moet worden in het sticky dat een shetlander geen speelgoed is.
Ik vind wel eens topics over mensen die geen eigen pony/paard mogen en wel een shetlander, ik vind niet dat hier verschil tussen zit. Shetlander heeft ook weide nodig, schuilstal, DA etc.

Als we gebrainstormt hebben moeten we de taken verdelen? of maken de MOD's een sticky en hoeven wij verder niets te doen??

Groetjes!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:23

Sowieso moeten de mods het sticky maken, "gewone" gebruikers, kunnen dat niet.
Paar aandachtspunten:
-Zorg ervoor dat het een objectief stuk wordt.
-Zorg dat je niets letterlijk overneemt uit boeken. Je mag info gebruiken, maar herschrijf alles.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:27

Moeten wij dan informatie opsturen naar een MOD?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:29

Ik denk dat we het misschien het beste in een soort chronologische volgorde kunnen opzetten (op die manier blijft het een logische volgorde en houden we er een goede structuur in en wordt het hopelijk geen rommeltje...het moet natuurlijk goed overzichtelijk blijven)...dus beginnen met alles met betrekking tot

- WAAROM EEN SHETLANDER (misschien overbodig voor ons shetliefhebbers maar ik denk dat het verstandig is als mensen iets in de trent van "bezint eer ge begint" kunnen lezen om dingen als "lekker goedkoop", "je hoeft er niets aan te doen" enzo te ontkrachten")
- AANSCHAF
gevolgd door
- HUISVESTING EN VOEDING
en dan
- OMGANG (hier kan dan rijden, vd, longeren, fietsen, langelijnen (is een topic over in hier in het subforum met mensen die er voldoende verstand van hebben dus die kunnen we vragen om een bijdrage)

Misschien kunnen we ook ergens iets kwijt over het "leuk"aanfokken met papierloze shets. Zie ook op marktplaats verontrustende berichtjes van meisjes die voor hun (vz)pony op zoek zijn naar een hengstje voor een gratis dekking want een veulentje is zo leuk....onder wat voor hoofdstuk zouden we dat kwijtkunnen?

verder zou ik zelf graag nog een stukje zien met

- MYTHES EN SAGEN MBT DE SHETLANDER of misschien WAAR OF NIET WAAR (1 van deze 2 leek me een passender titel dan GROOTSTE ONZIN OOIT GEHOORD Knipoog ) - hier kunnen we dus onzinverhalen kwijt als "een shetlander kan 2 keer zijn eigen gewicht dragen" en die dan ontkrachten (in het kort want als het goed is staat de juiste info al in 1 van de categorieën hierboven)

AAN DE MODS!: allereerst bedankt dat we dit mogen doen, ik denk dat het erg zinvol is! Zou jullie willen vragen of het misschien zin heeft om de titel van dit topic te veranderen???

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:33

Als we eerst de titels (hoofdstukjes) samen vaststellen, bijvoorbeeld beginnen met mijn aanzet in hoofdletters hierboven, kan iedereen hier vervolgens allerlei relevante informatie "dumpen". Daarna kunnen we dan de taken per hoofdstuk verdelen en het geheel weer samenvoegen....plan?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:46

Oke deal!! ik wil me hier volledig voor inzetten!!
Hoofdstuk 1: waarom kies je voor een shetlander?
Hoofdstuk 2: waar moet je op letten bij de aanschaf van een shetlander, en wat komt er nog meer bij de aanschaf van een shetlander kijken behalve de shetlander zelf
Hoofdstuk 3: huisvesting en voeding, en dan vooral ingaan op het feit dat shetlanders wel snel dik worden, dus verantwoord voeden
Hoofdstuk 4: Omgang
Hoofdstuk 5: een veulen bij je shet! @nathalie: ik zou hierover gewoon een appart stukje maken
Hoofdstuk 6: feiten en fabeltjes over de shetlander
misschien kunnen we bij fabeltjes wat stukjes uit topics halen? Over hoe mensen denken over het gebruik van hun shetlander?

iemand met deze hoofdstuk verdeling eens? Knipoog

Ik wil me hier volledig voor inzetten:
omdat ik het belangrijk vind dat mensen weten dat een shetlandpony niet minder is dan grotere rassen
Geef mij maar veel taken Vork Ik ben geopereerd en moet revalideren, dus dan heb ik mooi wat te doen!! Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:01

Misschien ook nog een idee:
een hoofdstukje over ziektes? ook belangrijk om te weten dat een shetlandpony ook kans heeft op ziektes!!!!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:10

Opmerking (weeral, sorry Haha! ):
-Feiten en fabeltjes vind ik persoonlijk een betere titel dan 'mythen en sagen', aangezien die 2 meer verwijzen naar verhalen in een totaal andere context, lees: geschiedenis.
-Stukjes uit topics nemen waarin mensen iets zeggen, vind ik niet ok. Wat wel imo beter is, is aan de hand van vragen antwoorden te geven, zoals:
*Hoeveel mag ik wegen om op een shetlander te rijden? ....
*Is het waar dat als ik zo groot ben... bla bla? ....
Die vragen kan je dan per categorie zetten en zo krijg je imo een mooi ordelijk geheel.
-Maak het niet te uitgebreid. Veel mensen weten dat shetlanders ook ziektes kunnen krijgen en eigenlijk neem je dit al mee in de vraag over "moet een shet evenveel verzorgd worden als een ander paard?". Zorg dat je bij de kern van de zaak blijft: waarom bestaat dit sticky? -> Om fabeltjes naar de maan te helpen, niet om een rasbeschrijving van de shetlander te geven.

Shoot Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

Ik schiet niet, helemaal eens hoor Tiene Ja

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:06

Oke ik ben het er ook mee eens!
Dan moeten we maar even wat onderwerpen schrapen lijkt me Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:34

Ik vind het een super idee!!!
Ondanks dat ik geen shet-eigenaar ben, maar wel groot fan, en in een ver verleden lid van een zogenaamd "shettenbevrijdingsfront" zou ik graag mee willen doen met brainstormen Ja

Is dat oké?