Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:40

Ik heb even een vraag hoor.. Ik had dus zo'n dressuur proef uitgeprint, een lange lijnen proef, van het nsps.. en dus ook even de anderen bekeken maar ik vraag me af als ik met max ga galloperen kan ik er niet in een rustig drafje achter aan, maar zal ik als een idioot achter hem aan moeten rennen vrees ik Bloos hoe zit dat dan eigenlijk?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:41

Je moet hem zo kunnen verzamelen, dat je er in loop tempo achteraan kan, op dit moment kan ik in loop tempo achter polly aan als ze draaft, in galop gaat dat nog niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:43

Tandem LL lijkt mij heel erg leuk om te doen.

Heeft iemand een goede oplossing, voor "koppie omlaag einde werk" pony's?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:46

Koppie omlaag en gras eten of gewoon koppie omlaag en dan stil blijven staan. Goeie vraag, ik ga meestal naar buiten aan de lange lijnen en als ik in het paddock werk vraag ik altijd nog even door als ze niet meer willen en dan sluit ik af na een goed rondje.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:49

Michelle_x schreef:
Ik heb even een vraag hoor.. Ik had dus zo'n dressuur proef uitgeprint, een lange lijnen proef, van het nsps.. en dus ook even de anderen bekeken maar ik vraag me af als ik met max ga galloperen kan ik er niet in een rustig drafje achter aan, maar zal ik als een idioot achter hem aan moeten rennen vrees ik Bloos hoe zit dat dan eigenlijk?

Waar heb je die vandaan?? Vind ik ook wel leuk! Bloos

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:57

Polly gooid dus al haar gewicht naar voren. En daarna staken, zo vervelend. Onze bak is op dit moment niet goed berijdbaar, dus moet ik wel naar het park.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:28

arans schreef:
Polly gooid dus al haar gewicht naar voren. En daarna staken, zo vervelend. Onze bak is op dit moment niet goed berijdbaar, dus moet ik wel naar het park.

Vervelend is dat inderdaad. Iris heeft dat ook een tijdje gedaan. Die is echt énorm sterk (hoe Shetlands Rolleyes ) en in het begin kon ze dat nog best wel eens tegen me gebruiken. Ik weet niet of je met longeersingel/menschoftje werkt? Dit kan al schelen omdat je dan meer druk kan uitoefenen door de hefboomwerking die de ringen geven. En gaat ze ook echt stilstaan? Of pakt ze meer het bit vast en blijft ze stug doorlopen met haar hoofd naar beneden?
Wat doe je nu op het moment dat ze dit gedrag vertoont? Word je boos, geef je haar een tik met je zweep, of doe je heel iets anders?
Persoonlijk zou ik een tikje met de zweep geven en een duidelijke stemhulp (DOORlopen, HUP, LET OP STAPpen oid ) als ze echt stil gaat staan (echt in staking dus)
Loopt ze nog wel door, dan is het omgekeerde meer van nut. Een duidelijke ophouding plus stemcommando.

Hoop dat je hier iets mee kunt Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:44

ik moet er idd nog een sper riempje aan maken om het vliegen vangen te verminderen
maar ik wil haar ook niet het men hoofdstel om knopen

het was eingelijk de bedoelling om aan de ll mijn vertrouwen in haar wat meer te kunnen winnen gezien ze me eingelijk helemaal niet moet (al rend ze nu al niet meer voor me weg in het land)
voor het karretje kan ik niet dat vertrouwen krijgen en loopt ze ook erg voorwaarts (iets wat ik niet erg vind) ik wil eerst het stappen bij haar er rustig in hebben
hoofdje naar beneden ed is nog niet iets waar ik me druk om maak maar het feit dat ze wat scheef loopt en dat ze zich op stukken erg veel verzet geeft en dan het andere moment braafjes reageerd op hulpen

ik verwacht niet dat ik binnen aanzienelijke tijd haar tot in de puntjes heb lopen maar hoop meer dat ze wat plezier gaat krijgen in het "werken" maar ik wil er ook geen grove fouten in werken waar ik dan later weer een drama mee heb
onder zadel weet ik niet of ze het kent maar bij mij loopt ze het eingelijk niet (ik ben veels te zwaar voor dr) maar wel in het tuig voor de kar wat ze ook wel braaf doet
wel moet ik erg zacht zijn in de hand wand hoe meer ik vraag des te meer ze er tegen in gaat

ach ik heb nog een paar jaar voor ze met mijn nichtje moet rond hobbelen Haha!
het is puur voor mijn plezier maar wil het wel goed doen Knipoog

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:13

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:18

Michelle_x schreef:
http://www.shetlandponystamboek.nl/?section=Manifestatie%202007&page=2

naar beneden scrollen voor de proeven van lange lijnen..
Maar hoe zit dat nou dan met die galop wat ik zei? Bloos

De galop vraagt een enorme verzameling (en dus een flinke kracht in de achterhand) van je pony. Niet iets wat hij 1,2,3 uit zn mouw kan schudden. Knipoog Met Iris heb ik er maanden op getraind en die kan het nu redelijk. Maar met rechte stukken heeft ze nog steeds moeite om de achterhand eronder te houden en verzameld te blijven. Op de volte is het makkelijker, omdat ik dan een beetje mee kan smokkelen in de bochten. Iris @ work aan de lange teugel Dit is een topic van een jaar geleden (ook niet meer in reageren dus Knipoog ) maar daar staan ook een paar galopfoto's in. Belangrijkst is dat je eerst je draf goed voor elkaar hebt, als die echt heel mooi verzameld is, en je pony zijn achterhand er mooi onder kan brengen dan kun je beginnen met af en toe eens aanspringen in de galop. Het aanspringen zelf vergt al een behoorlijk kracht dus een paar passen galop en dan weer draven is in het begin meer dan voldoende. Op die manier bouw je het heel langzaam uit.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:17

pff draf lijkt me al best wel moeilijk.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:26

Ja daar heb ik wel wat aan eline.

Op dit moment geef ik haar ene tik, en dan gaat dieachter hand wel een stukje vooruit, maar haar koppie niet. En dan trek ik haar gewoon op aan de teugels.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:20

Ik ben op dit moent ene proef aan het schrijfen, maar met de verplichte onderdelen: moet je de volgorde aan houden dat als ze hier staan?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:10

LL lijkt mij erg leuk om te doen, maar ik heb een paar vraagjes. Vinden de meeste pony's dit leuk om te doen? Mijn shet staat momenteel niets te doen op de wei, dus dit zou wel een oplossing zijn. En dubbele longe, mijn shet snapt normaal longeren nog niet eens. Hoe kan ik haar dat het beste leren?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:04

Ik denk dat het afhangt van de shet of ze het leuk vinden. Maar ik denk dat elke het kan leren. Alleen een shet die niet wil zal moeilijker gaan. Ik heb nu ook een erg werkwillige shet, maar mijne erste welsh die ik als allereerste heb beleerd, had er geen zin in. Mijn shet had ik in 2 maanden eigenlijk voor de koets lopen, en de welsh heb ik n half jaar over gedaan, en toen liep die nog niet voor de koets.
Ik zou eerst beginnen met gewoon longeren, hoe je dat moet doen staan genoeg topics over op bokt Lachen
Groetjes, mij

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:27

Ik heb gisteren een kur op muziek geschreven Schijnheilig

Een beetje zwaar, maar het gaaterom, dat we daar naar toe kunnen trainen Lachen

Elinne, geef jij toevalig geen les in LL? Schijnheilig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:30

Ik ben nu 'noodgedwongen' aan het LL gezien mijn wagen even thuis staat (ivm P&K en een dressuurwedstrijd volgende week) Ik deed het sowieso wel regelmatig om het 1 of andere even te verfijnen. Ik ben nu vooral met Hero bezig zijn achterhand te trainen omdat hij wat last heeft van zijn knie. Dat gaat wel heel goed. Veel overgangen, wegdraven vanuit stilstand, verzamelen en verruimen afwisselen. Het wijken gaat wat wisselend. Het lukt me enkel vanuit het midden naar de zijkant van de bak, niet andersom. Keertwendingen gaan wel goed. Verzamelde galop werken we aan. Momenteel galoppeerd hij goed op de volte maar heeft nog wel eens de neiging eerst in draf te versnellen om in galop te vallen. Aan de longe springt hij wel meteen aan op stemhulp. Ik denk dat ik hem ook niet goed mee geef en dat hij daardoor altijd bij het aanspringen een rukje krijgt in de mond. Ik blijf oefenen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:46

Eliine schreef:
arans schreef:
Wat is er precies in duitseland? En waneer is dat?

Eén keer in de twee jaar worden er de European Shetland Games georganiseerd. Een EK voor Shetlandpony's dus. Er zijn zowel keurings als gebruiks onderdelen, en er doen zo'n 10 landen uit heel Europa aan mee. Juli 2008 is het weer zover en dan wordt het in (noord) Duitsland gehouden. Het is ontzettend leuk om mee te doen (wordt de 3e keer voor ons) en ook prachtig om te zien. Er lopen echt honderden Shetlandpony's rond in alle kleuren en maten.

Even gekopieerd van http://www.nsps.nl :

Vrijdag 25 juli 2008
Internationale show

Van 25 t/m 27 juli 2008 zal de volgende internationale show plaatsvinden op Landgestüt Redefin (http://www.landgestuet-redefin.de) in de Duitse plaats Mecklenburg-Vorpommern. Meer informatie volgt t.z.t.

Wat leuk!
Zal eens kijken of ik ook heen kan, of eventueel met iemand mee rijden. Denk niet dat mijn ouders zo gek zijn te brengen.. Scheve mond

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:52

ZO, ben weer helemaal bijgelezen.
Heb het nu 2x gedaan met Farouche, en ze pakt het redelijk goed op. Ja

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:13

Vandag de bijzet er aan gezet, en wat heb ik Polly weer lekker zitten pesten Tong uitsteken Maar het ging erg goed, nagevelijk heid ging weer erg goed, maar je merkt nog steeds duidelijkdat ze erg scheef is. Ikzou niet weten hoe ik het moet noemen, maar het schuin lopen ging wel aan alle 2 de kanten goed Lachen
Dat doet ze echt heel makkelijk en goed Lachen En op het einde kon ze zelfs noormaal stil zijn Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:17

ok...het moet er nu echt van komen....

wat heb ik nodig buiten een hoofdstel en een pony?

- longeersingel
- 2 lijnen (wat gebruiken jullie, zouden full-size westernteugels werken? Is er een minimum/maximum afstand tot de pony die je moet handhaven??)
- Wat voor zweepje gebruiken jullie? Is dat zo'n koetsierszweepje o.i.d.?

hmmm...en dan heb ik eigenlijk alle benodigdheden??? Ook om eerst te beginnen met het longeren aan de dubbele lijn?

Mocht het niet lukken, prop ik gewoon straks 1 van de pony's achterin de auto en rijd naar Eline voor een spoedcursus. Eigenlijk niet eens zo'n gek idee Eline...om cursussen te gaan geven Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:21

Woehoe! Vandaag mijn meisjes in tweespan, ik ben zo benieuwd! Als de foto's gelukt zijn, maak ik n topic, dan kunnen jullie kijken, zullen jullie duimen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:17

@Arans: fijn dat het zo goed ging Lachen Wat voor kür heb je trouwens geschreven?

@Nathalie: mijn teugels zijn 4 meter lang (in totaal dus, niet per kant) ik vind dat een mooie lengte als je met een Shetlander aan de gang gaat. Ik gebruik een normale zweep van ongev. 1 meter. Veel korter moet het niet zijn want dan kun je geen duidelijke signalen geven. Veel langer ook niet want dan zit je te dicht bij het hoofd wat weer irritatie van de pony kan veroorzaken. Voor het werken aan de dubbele longe gebruik ik 2 gewone longeerlijnen, een longeersingeltje en de gewone longeerzweep.
Haha en een spoedcursus mag je altijd komen volgen hoor Knipoog

@Pluttersput: Oowh spannend! Ik duim voor je! Lachen

Ga zo direct ook weer eens even met Umpire aan de gang. Gaan we de tempowisselingen even wat verfijnen en zorgen dat hij steeds verzamelder aan kan draven (hij is pas 3,5 dus we doen het rustig aan)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:26

Nou, ben ik weer even. Heb de twee meisjes naast elkaar laten lopen, en voor een eerste keer vond ik het zeker niet slecht gaan! Morgen paats ik wel foto's. Alleen had ik Barbara aan t halster, en die was echt aan het drammen, dus ze liepen heel ongelijk. En Barb was vrij gemeen tegen Willeke. maar ik heb de rest ook in tuig gehad, dus we zien wel hoe het nu verder gaat Lachen Maar volgende week ga ik het toch weer doen, wil het erg graag hebben!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:33

Ik ben benieuwd naar de foto's Lachen

Naar duitseland zou ik ook graag willen, het liefst nog met Polly..
Net Polly aan de LLin het pikke donker zonder enige verlichting Nagelbijten / Gniffelen Ze was wel lekker heet in het begin, helemaal oprichten Tong uitsteken Maar daarna werd ze wel iets vervelend. Morgen nog even de bijzet wat strakker, die zat deze keer ook erg los, waardor ze wel gras kon eten.