Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:40

Shanna schreef:
een paar meiden die ik ken hebben op een jaarling a 2 jarige gereden, de fokker zei dat dit wel kon ofzo Clown
en dat terwijl ze allebij een grotere pony hebben gehad en ook ongetwijfelt wel wisten dat dat nog veel te jong is!

daarom, die zogenaamde 'experts' zijn tenslotte ook maar mensen he?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:12

jep en als je paarden hebt, ben je nog geen 'expert' Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:11

superwoman schreef:
jep en als je paarden hebt, ben je nog geen 'expert' Knipoog

nou ja, dat is het punt vaak. als je ergens komt om paarden of pony's te verzorgen, dan ga je er min of meer automatisch vanuit dat zo'n eigenaar er ook verstand van heeft. inmiddels heb ik wel geleerd dat dat niet klopt. iedereen kan een paard kopen, hoe weinig je er ook vanaf weet. in onze buurt zijn er genoeg. waar ik eerst op stal stond hebben ze al hun hele leven paarden, en ik wist er minstens tien keer zoveel vanaf. ik heb dan ook wel geleerd om goed te kijken naar wie ik luister, voordat ik zomaar dingen aanneem. ik vraag dan ook nooit advies aan mensen waarvan ik weet dat ze er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen hebben. een buurman hier komt altijd met 'tips', terwijl hij zelf nog op zijn shetjes gaat zitten (heel apart), en hij een paard heeft doodgereden, en negen van de tien keer dat ik hem spreek gedonder heeft met één of meer paarden of pony's. reden genoeg dus om van zo iemand niet teveel aan te nemen, ook al heeft hij in jaren veel meer ervaring dan ik, en vier keer zoveel paarden.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 01:00

tja ik blijf er bij. dat iedereen zijn eigen mening er over heeft. ik ben zelf van mening dat een shet niet als kijk pony gebruikt moet worden. en mijn DA vond het niet zielig als ik er op ging rijden. die zei zelf dat het makkelijk kan. ook veel menners die ik ken zeggen dat je er makkelijk op kan. van mini shet ben ik van mening dat je er niet op moet zitten. maar van normale maat of grote kan het wel. ik heb vaak genoeg mensen van bijna 100 kilo er op zien zitten. dat vind ik dan wel zielig. maar je merkt het wel per pony vind ik. ik ziet vaker dat een welsh problemen heeft met iemand dragen dan een shet. maar dat heeft ook met de bouw te maken. mensen met korte benen staan beter op de grond, dan mensen met lange benen. dus hoe je het went of keert ieder blijft zijn mening er over hebben.

Mijn mening is dat je het wel merkt aan de pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:38

Citaat:
Mijn mening is dat je het wel merkt aan de pony.

Maar denk jij dat het goed voor de pony is, als hij het maximale moet dragen?
Want als je het gaat merken, is het volgens mij al te laat.
En ook met die zin 'je merkt het aan je pony', zijn er zat mensen die het niet (willen) merken.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:41

Je zal het inderdaad aan de pony merken maar dan ben je al te laat, dan heeft hij al gewrichtsproblemen of andere vervelende dingen en dan sla je jezelf voor je kop dat je niet beter nagedacht had en dan is het te laat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:45

Zo denken wij karoliena, maar hoe denkt Dakie daarover?, vraag ik me af.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:46

denk dat het haar dus niet uitmaakt want ze zegt dat je het vanzelf wel merkt dus blijkbaar wacht ze dan gewoon tot het fout gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:49

Ik denk ook dat er veel mensen niet zo ver door (willen) denken.
Als het uitkomt is de 'mening' van de pony ineens wel belangrijk.
Maar anders weet het baasje het beter....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:51

inderdaad, ik vind het zo'n onzin. dat je het aan een shet minder snel merkt heeft ook te maken met het werklustige karakter, en de eigenzinnigheid van het ras. shetten zijn taaie pony's die niet zomaar toegeven, en daarom is het aan de eigenaar om die verantwoordelijkheid te nemen en op tijd de grens te trekken. van nature laten paarden (en zeker natuurpaardjes zoal Haflingers, Fjorden, IJslanders en Shetten) niet snel merken als ze pijn hebben, dat is immers een teken van zwakte, en daardoor worden ze in de natuur uit de kudde gestoten, waar ze een goede prooi zijn voor roofdieren. het is dus puur instinct. wat dat betreft ben je dus al véél te ver als je pony zo ver is dat ie het laat merken. de paar pony's die het wel enkele jaren volhouden met veel te zware ruiters zijn uitzonderingen. natuurlijk kan je als volwassene lekker op je shet gaan zitten, mijn buurman doet dat ook. maar het komt de levensduur en de gezondheid van het dier niet ten goede, en ik neem toch aan dat iedere weldenkende paardeneigenaar het beste wil voor zijn dier, en dan ook de juiste kennis wil vergaren. de 20% regel is daar een voorbeeld van.

verder wordt er gezegd dat iedereen er zijn eigen mening over heeft. je kunt wel vinden dat het wel kan, maar je kunt ook vinden dat gras paars is. een behoorlijk kromme mening dus. feit blijft dat er niet alleen voor 'fijne' pony's, zoals de bovengenoemde Welsh pony, een grens is, maar voor alle rassen. de 20% regel is daar eigenlijk altijd op van toepassing. een shet kan meer hebben dan een welsh, maar daar is het optimale gewicht, spiermassa en botstructuur dan ook naar. dit is ook terug te vinden in het gewicht, vandaar dat er daar ook vanuit wordt gegeaan in eerste instantie, ipv bijv. van grootte. hoewel ook dat uiteraard een (grote) rol speelt.

bovendien rijst bij mij de vraag: waarom op een grote shet wel, en op een kleine niet? als je het gewicht aanpast kan dat best, en niet rijden betekent niet per definitie dat je afscheid moet nemen van de pony of wat dan ook. ik men met mijn pony, wandel ermee, laat haar sporadisch vrijspringen (ze is nog jong) en doe lichte VD met haar. al deze dingen kan ik uitbouwen, en zo kan ik er minstens zoveel plezier mee beleven als wanneer ik ermee zou rijden.
bovendien, als je een grote shet kunt overbelasten kan dat met een kleine ook. die opmerking zou ik dus graag verduidelijkt willen zien, want imo klopt het toch niet helemaal.

dan: mijn DA adviseert mij om niet meer dan 35 kilo aan ruiter (incl. zadel) op mijn pony te laten rijden, en mijn therapeut zegt 'vreemd' genoeg precies hetzelfde. onafhankelijk van elkaar, en deze mensen komen ook niet hier uit de buurt. beiden staan erg goed bekend, en gaan altijd van het dier uit, en niet van de eigenaar. het zou toch vreemd zijn als een 'normale' shet drie keer zoveel gewicht kan hebben als mijn pony? ze zit iets onder de norm, dat heeft ook te maken met haar figuur en bouw. ze is 97 cm hoog, er zijn genoeg meiden van een kilo of 55 die rustig nog op een shet van de hoogte gaan rijden. als je eerlijk nadenkt, en jezelf even buiten schot laat, dan is het toch niet meer dan een kwestie van logisch redeneren om te bedenken dat dat gewoonweg niet kan? niet omdat je pony het niet HOUDT, of niet leuk vindt, maar simpelweg omdat het niet gezond is voor je pony. een pony weet niet wat wel en niet goed voor hem is, ze nemen suikerklontjes ook aan zonder te denken: 'goh, dit is wel slecht voor mijn tanden, laat ik het maar niet doen, ik kan ze immers niet poetsen'. zo werkt een paard niet. mensen hebben het paard gedomesticeerd met het doel een werkdier te hebben om lasten te trekken en te dragen. tegenwoordig is het meer voor plezier en sport, maar het blijft zo dat een paard niet gemaakt is om op te rijden. er zijn altijd gevolgen door het rijden, dus het is aan de eigenaar/ verzorger van het paard om de juiste beslissingen voor hem te nemen, en ervoor te zorgen dat hij een lang, gezond en gelukkig leven heeft. daar hoort het kennen van de grenzen gewoon bij, het is zo'n beetje het belangrijkste van het omgaan met paarden, grenzen stellen, duidelijkheid en vooral eerlijkheid.
zeg nou zelf, ben je eerlijk bezig als je voor jouw plezier een pony kapotrijdt? dat kan niet de bedoeling zijn dunkt mij. het gaat om plezier, samenwerking en vriendschap, en dat moet niet alleen van de pony uitgaan. de mens wil het paard houden, dan is het ook aan de mens om dat op de juiste manier te doen. en als dat betekent dat je er zelf op moet inleveren, dan moet dat bij de échte paardenliefhebber geen probleem zijn. je blijft toch ook niet op je rijpaard rijden als die last heeft van de benen?

bij deze wil ik iedereen vragen om eens eerlijk en kritisch naar zijn of haar eigen situatie te kijken, de 20% regel op optimaal gewicht erbij te pakken, en eens naar foto's te kijken vaan zichzelf op de pony. bedenk dan eens of je wel goed bezig bent, of dat je er beter aan zou doen om andere leuke dingen te doen met de pony. niet rijden betekent niet per definitie dat je moet inleveren, of dat je geen lol meer hebt met je pony. tenslotte is een paard of pony een veelzijdig dier dat zich makkeijk aanpast en snel leert, dus alle mogelijkheden staan open, of je nu wel of niet rijdt.

bedenk ook eens bij jezelf hoe belangrijk dat rijden voor je is. als je naar je pony gaat om te rijden, kan je beter les nemen op een manege, daar leer je een hoop van. is rijden werkelijk zo belangrijk, belangrijk genoeg om schade bij je pony aan te richten? als je van paarden houdt, is het antwoord niet moeilijk te raden denk ik!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:45

ik heb het nu ook met verschillende 'paardenmensen' over de 20% regel gehad omdat ik er nog nooit van gehoord had, maar geen van hen wist ervan. En daarbij was ook de dierenarts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:49

Het is geen regel, maar een veilige richtlijn!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:45

Inderdaad, en diue regel word dus zelfs besproken in bladen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:24

precies, zo zijn er wel meer 'regels' waar ook profs niets vanaf weten. dat wil niet zeggen dat de 'regel' niet klopt of zelfs niet bestaat natuurlijk. paarden houden is nou eenmaal leren, je hele leven lang.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:02

een grove shet, echt een grove kan ong. de helft van eigen gewicht volggens mij Haha! Duivel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:02

In je dromen misschien wel, haha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:22

Stravero schreef:
een grove shet, echt een grove kan ong. de helft van eigen gewicht volggens mij Haha! Duivel

ja natuurlijk. 100 kilo dus. er is al zovaak gehamerd op die 20% regel, maar volgens mij komt het niet helemaal door... 20% van het eigen gewicht is het maximum, en dan heb je het over een shet op optimaal gewicht, dus niet mager en niet vet. dan mag er zowiezo minder op.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:39

wat is de 20% regel eigelijk?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:59

richtlijn dus Knipoog
Een shet kan 20 % dragen van z'n gezonde gewicht. Dus niet als hij overgewicht heeft.
Dat is iig veilig voor de pony, zodat hij dan 'geen' kans op slijtage krijgt door overbelasting.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:43

Clown hier word eindeloos over gediscusiërd op bokt!
Geweldig is dat! zelf ben ik van mening dat een shet een echt kinderpony is Lachen
Als je niet groot ben. en je weegt 40 kilo, kan je nog wel makkelijk op n grote shet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:29

Maar als je aan het max gewicht zit en lang bent, dan niet. Das te zwaar. Helaas met een normale lengte en gewicht ben je dus ook te zwaar wanneer je te groot/lang bent.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:53

Ik volg deze discussie al een tijdje en ik sluit me aan bij 20% richtlijn. Al wil er dan wel bij zeggen dat het ook aan de bouw en conditie van de pony zelf ligt. Bij een shet met een zwakke rug zou ik nooit het maximale uit 20% richtlijn proberen te halen.

Mijn eigen shet is een van die pony's die dus slachtoffer is geworden van mensen die denken shets met grote paarden te kunnen vergelijken. Ze is als 2-jarige ingereden in opdracht van de voormalige eigenaar op advies van iemand die grote paarden inrijdt op een handelsstal. Degene die dat advies gaf zei dus omdat grote paarden ook 2-jarige leeftijd worden ingereden en daar geen schade aan overhouden dat het met een shet ook gewoon kan. Gestoord Het inrijden werd de eerste paar keer door een 9-jarig meisje gedaan die 25 kg woog, maar later werd dat overgenomen door een meisje van dik 40kg die er ook nog eens mee ging springen. Dat meisje was volledig in het geloof dat het kon en helemaal niet nadelig was voor zo'n jonge pony.

M'n pony heeft er nu dus wel een licht doorgezakte rug aan over gehouden al zegt de voormalige eigenaar dat het helemaal niet doorgezakt is. OKe het is niet duidelijk, de manen verbergen het meeste, en minimaal maar ze heeft nu wel daardoor een duidelijke schoft gekregen en je kan mij niet vertellen dat shets van nature een duidelijke schoft hebben. En wie heeft of m'n pony er nu geen blijvende onzichtbare schade aan over heeft gehouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:03

erg! Erg voor de pony ('s)
Helemaal erg om die meisjes te laten rijden en zeggen dat het kan. Dat is misbruik van hun goedgelovigheid. Die meisjes kijken op tegen volwassenen en denken daar zelf niet goed genoeg over na. Het is immers in hun voordeel, want ze mogen rijden.....

Helaas blijft men denken, dat als iemand (al jaren) paarden heeft, hij daar ook verstand van heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:08

en dat is denk ik ook een groot deel van het probleem. die meiden horen van mensen waar ze tegenop kijken dat het kan, en leren het zo dus verkeerd. en daarom duren deze discussies ook eindeloos door...

@ shetlandfan: nee 20% is echt een maximum. mijn pony bijv. mag dat niet hebben, zij mag maximaal 35 kilo dragen, en dan nog pas op het moment dat ze is uitgegroeid en in conditie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:10

Jimmy red de 20 % ook niet die heeft eht weekend aangegeven dat zn ruitertje te zwaar word, het werk ging neit lekker dus helaas voor het ruitertje is het rijden klaar voor haar