Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:18

ik ben ook voor testen van de paardjes op dwerg gen..
ik hoop ook echt dat het nmprs hier iets mee gaat doen, en ik laat mijn paardjes waarmee ik wil fokken testen.

probabeest

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:22

ledenvergadering komt er aan dus maar eens in de groep gooien daar!

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:42

Inderdaad!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:43

Bolle voorhoofden en korte gedrongen propjes

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:54

Hoge neusgaten,soort wipneusje dus.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:04

Idd bolling boven de ogen, onderbeet, gedrongen in type en groffer beenwerk, idd typische vorm neusgaten, en heb ook al wel van korte puntoortjes gehoord.

Nou in elk geval liggen de formulieren hier klaar en gaan deze week verstuurd worden, wil het gewoon weten, eerst de 2 jonge mannen, en dan doorsparen voor de dames.
Je kan jezelf wel voorliegen maar heeft toch geen nut.
Nu met deze test zou ik bv al geen dier meer willen kopen of ermee dekken als er niet is getest.
We zullen zien!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:09

Meavey schreef:
Nu met deze test zou ik bv al geen dier meer willen kopen of ermee dekken als er niet is getest.
We zullen zien!

Zo denk ik er ook over. En als veel mensen dat verwachten bij aankoop of dekking gaat er vanzelf steeds meer getest worden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:13

Meavey schreef:
Idd bolling boven de ogen, onderbeet, gedrongen in type en groffer beenwerk, idd typische vorm neusgaten, en heb ook al wel van korte puntoortjes gehoord.

Nou in elk geval liggen de formulieren hier klaar en gaan deze week verstuurd worden, wil het gewoon weten, eerst de 2 jonge mannen, en dan doorsparen voor de dames.
Je kan jezelf wel voorliegen maar heeft toch geen nut.
We zullen zien!

hoe werkt het dan? moet je dan haar ofzo opsturen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:16

Ja net als een kleurentest haar trekken en opsturen, en er moet vanuit buitenland een importverklaring bij die heb ik net binnen gehad (via email), dan gewoon formulier invullen, haar erop plakken, creditcard gegevens erop, boel in envelop en op de post!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:24

randalinpony schreef:
Dit is dus iets dat door een stamboek opgepakt kan worden.
Als beide ouders vrij zijn, is het echt onzin om geld aan een dwergtest uit te geven. Een verklaring van dwergvrij op grond van de afstamming kan door een stamboek worden uitgegeven voor een fractie van de kosten van zon test.

In mijn ogen is het in kaart brengen van het probleem de eerste stap. En dat kan je bijvoorbeeld doen, door te beginnen met alle aangeboden hengsten verplicht te laten testen. Waarbij de gegevens ook via het stamboek moeten lopen.

Alleen verklaring als die dieren op de keuring ter plekke DNA is afgenomen. Bij thuis testen is de kans op fraude te groot.
Vervolgens enkel vrije hengsten in aanmerking laten komen voor levenslange goedkeuring. Dragers hun licentie afnemen als er 2 of meer nakomelingen van hetzelfde geslacht als de drager vrij getest zijn. Minimaal 2 omdat er met 1 te makkelijk wat kan gebeuren en een bredere genetische basis steeds noodzakelijker blijkt. Bewezen dwergen altijd afkeuren.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:28

Fijn dat dit topic alsnog op gang gekomen is! Ik vind het een reuze interessant onderwerp en alhoewel ik zelf geen paardeneigenaar ben volg ik dit topic graag.

Nu zijn er natuurlijk verschillende typen dwergen, maar zelf let ik bij een dwerg vaak op de volgende kenmerken;
- Een bolling op het voorhoofd
- Kortere bovenbenen in verhouding
- Koehakkige stand van de achterbenen.
- Scheve poten/hoeven, vaak zie je dat er in het been een aantal structuren niet correct op elkaar aangesloten zijn. Als voorbeeld kun je kijken naar het dier in de advertentie. Die heeft typische 'dwergbenen'.
- (lichte) onderbeet, heel soms juist een overbeet.
- Hoofd/hals lopen in elkaar over, vaak is er geen duidelijke grens aan te geven.
- Hoger geplaatste neusgaten.
- Vaak een minder (maar soms ook juist meer) ontwikkelde achterhand.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:37

Mooiste zou zijn als de test bij de veulenregistratie vanuit het stamboek gedaan wordt tegelijk met PQ. Dan is er geen fraude mogelijk. Iig niet als je ooit met die dieren wilt fokken.

Hier ook de import permit binnen, iig de hengsten worden binnenkort getest.
Wil ook de fokmerries testen maar ze zijn toch al drachtig voor 2015 dus dat kan ook wel een week of wat wachten...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:41

Ik heb verder geen banden met de minipaardjes,maar wel jarenlang abessijnen (katten) gefokt.

Toen wij net een paar jaar fokten kwam er een DNA test voor een erfelijke en vaak dodelijke nierafwijking (pkdef) op de markt. Dat was schrikken want de abessijn heeft een vrij smalle genenbasis en er waren echt VEEL dragers.

Een aantal dieren werden uitgesloten voor de fok, maar er is selectief ook met dragers gefokt. Zeker als die uit de zeldzamere lijnen kwamen of geweldige eigenschappen hadden. Zolang je geen drager x drager doet en bij dragerXvrij de nakomelingen test en met een vrij geteste nakomeling verder gaat is er niks aan de hand. Ja het duurt iets langer om de afwijking eruit te krijgen, maar op die manier kan het wel met een enorme bepering op het verlies van genen diversiteit. Nu zo'n 12 jaar later is het er zo goed als uitgefokt.

De steekwoorden zijn wel: openheid van fokkers (dat zal altijd een punt blijven helaas) en je verantwoordelijkheid nemen wat betreft nakomelingen door te zorgen dat deze drager nakomelingen niet ingezet kunnen worden voor de fok.
Verplicht testen vanuit het stamboek is natuurlijk verreweg het beste.

Zolang er geen test voor is kun je niet anders dan dieren uitsluiten voor de fok zodra je erachter komt dat ze drager zijn en dan de eigenaren van nakomelingen informeren.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:43

Wow! Wat goed dat er een aantal al direct gaan testen!
Denk dat wanneer dit zo door gaat het aardig snel ingeburgerd is en paardjes die niet getest zijn al snel minder interessant worden.
Ik laat mijn merrie's dit jaar denk ik niet dekken maar zit er zeker over na te denken om dit voor volgend jaar wel te doen.
Wanneer er ook al een aantal hengsten getest gaan worden kan je wel veel bewuster een keuze maken in het geval van een drager.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:01

Zelf ben ik totaal niet enthousiast over minipaardjes. Met mijn 1,80m en het niet begrijpen wat er leuk is aan het enkel kunnen showen aan de hand (ben echt een 'ruiter') vind ik het hele concept van genetica wel zeer interessant en zeker dit soort vraagstukken! (Ja jullie hebben mijn enthousiasme nu wel!)

Ik lees hier dat jullie voor het testen zijn op dwerggroei om zo een gezondere genenpoel te ontwikkelen bij hengsten (en merries) die bij het stamboek staan ingeschreven.

Nu ben ik mij enigszins aan het inlezen over dwerggroei bij paarden en ik zie dat voor het N.M.R.P.S nog niet veel informatie beschikbaar is over dwerggroei bij minipaarden, behalve dan de beschrijvingen van de uiterlijke kenmerken van de 4 typeringen beschreven.

Zelf weet ik toevallig dat het KFPS bezig is geweest (oa. in 2011) met het ontwikkelen van een test over ditzelfde onderwerp. De friezenpopulatie is hier natuurlijk uitermate geschikt voor ivm de kleine fokbasis wat tot inteeltdepressies lijdt (hoe zit dit bij minipaarden?).

Terug naar de test --> Echter kan ik op heden nog geen informatie vinden óf deze test er al daadwerkelijk is en wellicht enkel nog gepatenteerd/licenseerd moet worden? Wellicht heeft iemand anders hier meer duidelijkheid over?

Wellicht kunnen jullie nog wat gaten voor mij invullen:

In principe heeft een veulen kans, indien beide ouders drager zijn 25% kans op een afwijking/dwerggroei.
Het lijkt mij dat dit geen single gen is, maar meerdere vormen kan hebben? Oftewel: door de verschillende afwijkingen kan je nooit heel plat zeggen dat de kans 25% is maar is dit fluctuerend is voor de verschillende types die het gen kan hebben aangenomen? Of is hier nog niets over bekend?

Vinden jullie dat dwerggroei en het uitschrijven van hengsten/merries uit het stamboek aan de hand van een klinische test (test op het 'oog') afdoende is? Geeft dit niet een grote kans tot fraude (bijv. veulens die verdwijnen omdat ze een abnormaal beeld geven?). Het monitoren op dit soort praktijken zal in de praktijk zal lastig worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:06

Probabeest, ik ga zelf rondkijken voor een hengstveulen of volgend jaar een jaarling hengst om op te fokken en dan zal dat toch wel een eis gaan zijn...
Heel simpel, tot nu toe was het gokken, nu kan je testen.
Met de fokdieren die ik nu heb zal ik in geval van eventuele dragers dus ook zorgen geen dragers meer te kruisen en wie weet sommige dieren niet meer te gebruiken voor de fokkerij. Imo moet een drager wel grote pluspunten hebben om toch mee verder te fokken. Maar dan uitsluitend met geteste partner.
Nieuw aan te kopen dieren is dan een ander verhaal...

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:06

Er is een test. Als je even terug leest kan je de link vinden.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:29

Ymor schreef:
Er is een test. Als je even terug leest kan je de link vinden.

Excuses, zwaar overheen gelezen.

Ik ga me aankomende dagen eens proberen in te lezen/documentatie te vinden over de ontwikkeling van deze test. Dit omdat ik nog geen bombarie vind in NL of zelfs in de USA over deze test (terwijl, als de test echt zou werken) het flink verdienen kan zijn voor het onderzoekscentrum. Oftewel: is de test sluitend of geeft het enkel een eerste inzicht?

(Waarom ik het niet wijd bekend maken raar vindt: onderzoek is niet gratis en een onderzoeksinstelling, universitair of niet, moeten net zoals ieder bedrijf geld verdienen om te overleven).

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:41

De test is er pas net hè. Het heeft zijn tijd nodig..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:07

De test is idd letterlijk pas een week geleden bekend gemaakt, andere labo's zullen waarschijnlijk de test wel kunnen kopen, dat is bij kleurentests ook zo maar dat duurt wel even.
Ik heb nu twee 2jarigen en die gaan gewoon getest anders hoef ik misschien ook geen moeite te doen om ze te laten goedkeuren.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:53

ik vind het echt super dat er al een aantal zijn die gaan testen, dit vind ik echt fokkers die hun "zaak" serieus nemen en alleen gezond willen fokken, grote kans dat ik dit jaar geen merries laat dekken ( hihi arme Yuma :+ ), dus kan ik het nog even uitstellen, maar ben zeker van plan Yuma te testen, ik wacht even af , hoe het allemaal zal gaan en of het bij het stamboek ook aangeboden gaat worden, lijkt me wat makkelijker

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:44

Ik heb wel een tip voor de welwillende fokkers die het allemaal open willen spelen.

Start een online database (wil die best voor jullie opzetten als je ergens een domein hebt).
Wij hebben dat gedaan en een kleine groep fokkers die getest had heeft braaf alle testformulieren opgestuurd en hun resultaten in de online database laten zetten.

In het begin waren de mensen skeptisch, maar er kwamen meer en meer resultaten binnen. Deze database werd ook overal genoemd op plaatsen waar mensen info zochten over het ras. Al vrij snel begonnen potentiele kopers de database te raadplegen en fokkers te vragen om testresultaten en waarom hun testresultaten niet in de database stonden.
Zo zijn zelfs de mensen die als hardste riepen nooit hun resultaten online te zetten gezwicht en hun dieren gaan testen en de testresultaten gaan aanmelden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:47

Jolanda: maar je hebt Yuma wel toch ter dekking staan? Dan is het natuurlijk wel een pluspunt als hij getest is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:57

Crazycat, zolang het niet tegelijk gedaan wordt met de Parentage Qualified test op ouders, kan er imo te makkelijk gerommeld worden.
Daarom zou het goed zijn als de stamboeken hier op korte termijn op reageren.
De test is pas 10 april beschikbaar gekomen begrijp ik, ben dus benieuwd wanneer er meer over te horen van de diverse stamboeken.

Voor mijn eigen fokkerij wil ik zo snel mogelijk gebruik maken van de testen, dat staat los van welk stamboek dan ook, maar komt uit mijn eigen mening dat nu er testen beschikbaar zijn, er dus geen dwergen meer geboren hoeven te worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:02

MarijeR schreef:
Crazycat, zolang het niet tegelijk gedaan wordt met de Parentage Qualified test op ouders, kan er imo te makkelijk gerommeld worden.
Daarom zou het goed zijn als de stamboeken hier op korte termijn op reageren.
De test is pas 10 april beschikbaar gekomen begrijp ik, ben dus benieuwd wanneer er meer over te horen van de diverse stamboeken.

Voor mijn eigen fokkerij wil ik zo snel mogelijk gebruik maken van de testen, dat staat los van welk stamboek dan ook, maar komt uit mijn eigen mening dat nu er testen beschikbaar zijn, er dus geen dwergen meer geboren hoeven te worden.

Als je op het stamboek wachten moet.......

Ik ben met je eens hoor dit zou vanuit het stamboek moeten. Ik zette scans van de testresultaten die mensen instuurden online zodat men zelf de officiele documenten konden bekijken.
Stamboek is nooit gevolgd, wel een aantal rasclubs, maar pas veel en veel later.