Valerie, had Tamara ook al gezegd dat ze meekon met ons, in mijn trailer met tussenschotten zou ze wel meekunnen. Ik vind zo'n liberty inderdaad erg leuk maar het moet goed gedaan zijn dan. Het is niet makkelijk om je hengst op de beste manier in vrijheid te laten zien en in België is er een paar jaar geleden een grote discussie rond geweest waardoor ze het hebben afgeschaft.
Ja, Vanessa, had ook aan jouw trailer gedacht, maar ja, het is aan jou om dat voor te stellen hé Met jouw tussenschotten is het veel makkelijker, aangezien je zelfs nog een vak tussen leeg kunt laten. We zien wel, eerst zien of Tamara er nog iets van hoort hé!
Idd, bij het BMP was dat de discussie, dit telde mee als beoordeling, maar vele hengsten lieten daar enkel wat nerveus rond galopperen zien en dat zorgde bijna altijd voor een neerwaartse beweging in de punten. Daardoor is dan beslist geweest dat de eigenaren mochten kiezen om ze in de pauze in vrijheid te laten zien, maar dit telde niet meer mee in de beoordeling. Uiteindelijk waren er haast geen kandidaten en het jaar erna is het gewoon afgeschaft geweest. Ik weet niet of het hier zal meetellen als beoordeling, het leek me eerder van niet omdat het in de pauze gebeurt? Misschien kan Linda hierop antwoorden?
Annebet_
Geplaatst: 17-01-14 14:34
Ik hoop, en vermoed, dat het effectief een echt beoordelingselement wordt.
Tosadog
Geplaatst: 17-01-14 14:51
Nouja het is heel mooi dat het NMPRS de moeite doet om dit erbij op te nemen maar idd, je kunt ook verwachten dat veel dieren enkel een beetje rondrennen en daarom vroeg ik me dus af of dit echt een beoordeling wordt of meer een extra publiekstrekker?
Animal
Geplaatst: 17-01-14 15:46
Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik de berichten over 'de fokkerij van dwergen' gespitst in een ander topic. In onderstaand topic kan verder gediscussieerd worden over dwergen en het fokken van dwergen. [SMP] Dwerggroei en fokkerij
Sappos
Geplaatst: 17-01-14 15:49
Als de dieren zich laten zien is het een stuk positiever dan wanneer ze dan de hand getoond worden. Echter moet de ring daarvoor wel MINIMAAL 20x40 zijn wil je een beetje beweging kunnen laten zien. Bij het NAS is de ring 30x60 ofzo? Dan hebben ze echt de ruimte om een stukje gas te geven. Imo moet de jury ook "wachten" tot de hengst iets van draf laat zien. Je hebt heus geen 10 minuten draf nodig maar je moet wel een beetje kunnen zien wat ze in de draf met voor- en achterbenen doen. Dranghekken daar kunnen ze overheen springen dus denk dat die te laag zijn. Liever van die hekken die ze gebruiken om bouwterreinen af te sluiten. En dan op 1 plek een vangkooi waar het ook dicht kan.
Dustinlover
Geplaatst: 17-01-14 15:50
Misschien een idee om met meerdere "vaste" mensen in de ring te gaan staan zoals bij een kwpn hengstenkeuring ofzo? dan hebben ze minder de kans om te "rennen"
Dat zou ik dan liever niet hebben. Dit moet gedaan worden door de mensen die het paard goed kennen en goed kunnen inschatten wanneer ze nog wat kunnen aanmoedigen voor een betere draf of wanneer dat het echt niet meer kan omdat het paard anders in galop zal wegrennen. Vind ik dan he
Gas geven heeft niet zo heel veel met beweging te maken. Het is niet hoe harder hoe beter... Rondjes scheuren kan elke Pipo... Dat heeft dus compleet geen meerwaarde imo...
Ja, maar ik ben bang dat er veel zijn die het niet snappen en er dus veel hengsten als een kip zonder kop rondjes gaan rennen....
Sappos
Geplaatst: 17-01-14 18:40
Zelfde idee als met liberty toch? Hengst zo goed mogelijk presenteren ipv rondjes laten scheuren. Draf wordt beoordeeld, niet de galop. Lijkt me niet heel moeilijk. Er zijn er natuurlijk genoeg bij die hun hengst helemaal dood gaan jagen maar dat is hun probleem. 1+1=2 lijkt me niet heel moeilijk dat zelf te bedenken. Punt is mijn hengst (terugkomend dus niet aan de orde verder) kan zich op een stukje van 20x20 niet optimaal laten zien. Daarvoor moeten ze een minstens een mooie lange lijn kunnen lopen. Anders wordt het of suf draven, of galopperen. Als mijn hengst zich op de juiste manier zou laten zien scoort hij met het los bewegen een hogere premie dan aan de hand. Puur omdat er veel meer ruimte is.
Joscaa
Geplaatst: 17-01-14 18:42
Ik ben ook aanwezig met Brightie
Zal zo 't topic eens bijlezen. Bright staat nu nog in het wollige winterhaar pony te zijn, vanaf zondag verhuist hij en staat hij lekker aan huis, dan gaan we scheren en trainen.
Laureas
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-14 19:16
Heb ooit eens een liberty gedaan waar ze midden in de ring een waterpartijtje gemaakt hadden...erg mooi natuurlijk. Maar om te voorkomen dat de paarden in het water zouden terecht komen hadden ze er niet beter op gevonden om allemaal mensen daarrond te zetten om het paardje weg te jagen van hun mooi vijverke... Met als gevolg dat mijn hengstje niet meer wist waar ik stond, en dus niet meer naar mijn stem luisterde of aandacht aan mij schonk, hij was te druk bezig met weglopen van al die andere mensen in de ring die met hun handen stonden te zwaaien! Normaalgezien kon ik mijn paardje perfect in draf zetten met mijn stem maar die keer liep dat mooi in het honderd... Was er in ieder geval niet blij mee als je weet hoeveel ik ervoor had geoefend en dan door dat versiersel in de ring was het allemaal voor niets geweest.
Nee dat zou ik idd ook niet willen Ik heb een paardje wat altijd een oor op mij gericht heeft en perfect naar mij luistert. Ik durf Elien ofzo wel te vragen te komen helpen maar moet geen vreemde aanjagers of vangers in de ring. Meeste mensen weten wel hoe mij liberty gaat Ze willen alleen niet heel erg showen zoals paardjes doen die hoger in het bloed staan maar het zit er wel degelijk in Een van de redenen waarom Blaze nu hier staat is vanwege zn show die hij gaf in Duitsland
Joscaa
Geplaatst: 17-01-14 19:40
Bright showt niet, daar is hij te nuchter voor Blaze is zo gaaf!
Letsdunit
Geplaatst: 17-01-14 19:44
Ben benieuwd hoever dit mee zal tellen in de premie, het zal een leuke toevoeging zijn maar laten we eerlijk wezen de ene vind het leuker om te showen als de ander. Ik bedoel Coco loopt hier ook met haar staart op haar rug te snurken door de tuin maar die is niet bepaald een premie waardig
Sappos
Geplaatst: 17-01-14 19:45
Ja Nelson en Blaze ook Deze momenten zijn helaas zeldzaam Ik ben erg benieuwd naar wat Bright dit jaar gaat doen. Onwijs leuk dier, geweldig type. Denk dat ie meer kan dan ie vorig jaar heeft laten zien
Joscaa
Geplaatst: 17-01-14 19:46
Ja, vorig jaar was niet ons jaar. De mensen van Sebastopol's gaan hem dit jaar voorbrengen, al hun ervaring en kennis, dat zal hem ook goed doen. Bedankt
Tosadog
Geplaatst: 17-01-14 20:08
Regal showt ook niet, die blijft staan en doet een paar passen