NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:53

Jammer dat de foto zeer onvoordelig genomen is

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:56

Verdorie, iedereen zal er wel mee zitten maar zit je volop in de training krijg je dit zeikweer weer, grond kei en keihard dus trainen is weer klaar!! :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:59

Bassenqua schreef:
Verdorie, iedereen zal er wel mee zitten maar zit je volop in de training krijg je dit zeikweer weer, grond kei en keihard dus trainen is weer klaar!! :(

Jup hier nog een.. was bezig met beleren voor de kar maja dat gaat ook niet zo snel dat ik gelijk de weg op kan. Het enige wat we soms nog doen is fietsen, maar dat is voor mezelf zo koud :P

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:20

Heb gisteren nog geprobeerd maar blijft nu bij stapwerk, grond is gewoon te hard en ongelijk, ben als de dood dat hij zich kreupel loopt. We houden het maar bij wandelen op de straat maar dat is niet wat ik normaal doe maar ja......

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:23

Nee wij ook niet, meestal lekker longeren, keertje springen aan de longe, sleepwerk.. Maar als ik niet kan longeren dan word het al een probleem want er zit zoveel energie in... Heb wel gehoord dat vanaf vrijdag de tempratuur omhoog gaat, maja dan ook gelijk weer regen...

Ik wil gewoon zonnetje en lekker weer :)

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:34

Darrel is vorig jaar op de keuring geweest geen premie en het gekke was met zijn bouw ed scoorde hij V en VG en in eens onderaan bij zijn beweging 5x O tjes op een rij???? Hij heeft nu eenmaal geen lange beentjes hij is maar 78cm, wat ze nu mooi vinden is 90cm+ ja dan zijn de benen veel langer, nou ik vind klein mooi en ik fok voor mezelf en ik ben er het hele jaar mee bezig dus voor mij blijft hij nog steeds super leuk en een 10 voor zijn karakter. Ik heb het 2 jaar geleden gehad met mijn andere hengstje ook een 3de en vorig jaar terug en een 2c premie, ik heb het idee dat de nieuwe hengsten zwaar beoordeeld worden. Dus ik ga het dit jaar gewoon weer proberen en ja de foto is nou niet echt top even met mijn mobiel gemaakt dus dat vertekend ook wel. En ja het trainen met dit weer echt niet leuk voor mens en dier eigenlijk zouden ze de hengstenkeuring lekker in de zomer moeten doen :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:37

Nee met je mobiel vertekent niet. Als je op zijn hoogte gaat zitten en hem netjes opstelt. Ik maak heel veel foto's met mobiel. Fotos kunnen een hoop maar kunnen niet jouw paardje opstellen. Dat moet je zelf doen.

Klein of niet, ze zoeken naar een paardje wat kan bewegen. Ze rekenen jou er niet op af als je met een dier van 80 of minder binnenkomt. Dat doen ze echter wel als het dier niet kan bewegen. Ik vind dat ze absoluut het verschil accepteren tussen mini en kleine maat. Vaak wint de kleine maat ook in het kampioenschap

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:05

Een mini moet ook gewoon correct bewegen. Het excuus van ja maar z'n benen zijn korter hoor je vaak, maar vind ik een non excuus.

Ik ben trouwens idd monsteer knecht ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:11

Kijk naar Blondie van Sandra :) 80 cm, ze is echt miniscuul maar kan gruwelijk sjouwen. Qua beweging zeker 1ste premie waardig

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:27

Ja natuurlijk begrijp ik dat ook maar wat ik bedoel is dat halve welshjes nu eenmaal beter bewegen maar die zijn groter overal hangt een prijskaartje aan. Ik doe het echt puur voor hobby en heb nog steeds geen hoofdprijs gewonnen , dus zal het voorlopig met mijn kuddetje moeten doen ik heb niet de centjes voor de toppaardjes maar vind het niet erg om niet bij de top te horen, ik heb er plezier in. En misschien komt mijn tijd nog wel hihi

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:28

cta74mini schreef:
Ja natuurlijk begrijp ik dat ook maar wat ik bedoel is dat halve welshjes nu eenmaal beter bewegen maar die zijn groter overal hangt een prijskaartje aan. Ik doe het echt puur voor hobby en heb nog steeds geen hoofdprijs gewonnen , dus zal het voorlopig met mijn kuddetje moeten doen ik heb niet de centjes voor de toppaardjes maar vind het niet erg om niet bij de top te horen, ik heb er plezier in. En misschien komt mijn tijd nog wel hihi

ik vind het een goede instelling hoor, tenslotte moet je er een boel plezier in hebben ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:29

Halve welshjes zijn over het algemeen nog steeds goedkoper dan kleine amhatjes, dus ik snap je punt niet?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:34

Ik wilde net zeggen, ik heb dan wel een 90+ pony, maar het is niet zozeer dat die meteen de jackpot kosten hoor. Mijn pony is, vind ik, erg knap, een super karakter, maar heeft ook geen hoofdprijs gekost hoor!

Vervelend he, die ondergrond. Wilde hem vandaag longeren, maar kan gewoon niet, en wandelen kan ik niet ivm mijn enkel... :n Echt balen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:42

Ik heb 2 hengsten 0 % welshbloed maar bewegen kunnen ze. Verder vind ik dat je, ondanks dat ze voor de hobby en voor jezelf zijn, kritisch moet kijken waar je mee fokt. Je verkoopt nu eenmaal de veulens niet meer zo makkelijk als enkele jaren geleden toen elk paardje met amha bloed nog wel iets opbracht. De markt is verzadigd dus ja fokken voor de hobby en voor jezelf is heel leuk maar je wil (lijkt mij) wel dieren fokken die makkelijk verkopen... Ik heb 2 correct hengsten staan, een 1ste premie en een 3e premie hengst. Toch denk ik dat het geen vaderdieren zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:43

:') Halve welshjes de hoofdprijs ? Zo'n rijke student was ik niet en ook geen rijkelui's kindje dus wat een nonsens.

Als je nmprs wil fokken , lijkt het mij ook dat je graag wil inzetten om het stamboek en je dieren te verbeteren...

Leuk stef ! dan zien we stef weer in de stress :=

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:08

Dat is allemaal waar wat jullie schrijven maar een paar jaar geleden was ik blij als ik een 50%amha merrie kon kopen en ja nu verkopen de hengstveulentjes slecht. Ik heb ook gedacht om er een aantal te verkopen en dan goede merrie's terug te kopen maar dan minder in aantal, maar ik ben dan weer zo'n muts dat ik geen keus kan maken. De ene is zo lief de andere een goede moeder, weer de andere zit een heel verhaal achter. Tja ik ben een slechte fokker en vind mijn merrie's allemaal leuk. Dat ik het rot vind om er een aantal te verkopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:26

Verkopen hoeft toch niet? Maar niet elke merrie is fokmateriaal, en dat geldt voor hengsten net zo.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 13:43

Klein hoeft geen korte benen te hebben integendeel, het zijn de juiste verhoudingen waar je als fokker naar moet streven.
Bovendien valt jouw hengstje in de minimaat dus heb je geen 90+.
En vorig jaar MK won een minimaat ook alles hoor ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:12

Linda Boom is kleine maat toch? 87 cm :j

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:32

Boom is ook geen merrie :P
Maar die is idd ook klein en superfijn al is hij dan net 1 cm te groot voor minimaat ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:48

Maarja zo zijn er wel meer voorbeelden alleen zijn er imo weinig echt goede bewegers in de minimaat. Alleen een paar uitzonderingen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:12

Sappos schreef:
Maarja zo zijn er wel meer voorbeelden alleen zijn er imo weinig echt goede bewegers in de minimaat. Alleen een paar uitzonderingen

hihi, dan heb jij glowy nog niet zien lopen :9

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:27

Ik heb 2 goed bewegende kleintjes:
Stip ( 81 cm )
Afbeelding

Extasy ( 73 cm , wel nog maar een jaarling )
Afbeelding

beide wel niet de beste foto's, maar die vond ik het snelste terug!
Het kan dus wel, maar het is wel een feit dat de betere bewegers vaak de grotere paardjes zijn! En dat is daarom niet meteen omwille van de kortere benen, maar naar mijn gevoel omdat men in het verleden minder aandacht besteed heeft aan het gangenwerk bij de echte mini mini's. En weer naar mijn gevoel, doet men dat nog steeds niet voldoende op AMHA shows. Vaak dat ze misschien wel kijken naar correctheid in de benen, maar hoe vaak kijkt de jury al niet weg nog voor dat je aan het draf stukje begint. Maar dat is nu helemaal naast de kwestie.

En weer ontopic nu! :D

Er zijn hier al enkele leuke hengstjes voorbij gekomen! Ik ben heel erg benieuwd, vooral naar de nieuwe jaargang en ook wel of de terugkerende hengsten kunnen bevestigen!
Komt er op voorhand een lijst online ( of in het boekje ) met welke hengsten aanwezig zijn en in welke reeks?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:50

Een paardje hoort gewoon goed te bewegen, wat voor een bloed er ook in zit en hoe klein of groot hij ook is. Het gaat om het fokdoel en niet om de middelen die je gebruikt om dat doel te bereiken. Of dat nu welshbloed, Amha, Nas of wat dan ook is maakt niet uit, zolang het fokdoel maar voor ogen wordt gehouden.
En tegenwoordig zijn er volop mini-mini's die zich ontpoppen tot ware bewegingskannonetjes. Als de beentjes te kort zijn is dit inderdaad een Belemmering voor de beweging en dus niet gewenst. Maar een klein paardje wat mooi in verhouding is hoeft niet onder te doen aan een grotere en kan dus net zo goed een V/G scoren.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:38

Mijn AMHA merrietje Pokerface is nog geen 80 cm, en kan haar beentjes bewegen als geen ander. :9
Afbeelding