Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:54

?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:00

normaal is er altijd wel wat te vijlen.Emaille punten weghalen eigenlijk altijd.
Dat zijn de zijkanten van de kiezen die langs de wang lopen.Die kunnen erg scherp zijn.
Mijn da rekent gewoon een standaard bedrag.Of hij nu een half uur bezig is of 10 minuten.
Ik weet niet of een tandarts dat ook doet.
Er zit een tandarts op Bokt.Albert@....misschien kun je die een PB sturen?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:31

Doe ik! Bedankt voor de tip, heet ie nou gewoon Albert?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:14

denken jullie dat wilde paarden ook ontwormd worden?
Nee, die hebben dat niet nodig, ik denk ook dat een paard het niet nodig heeft. En niemand hier verandert mijn mening daarover. Ik vind al die middeltjes gewoon overbodig.(laatste reactie in dit topic, ik wens ts veel succes met haar shetlander).

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:48

Bedankt, ik weet ook niet hoe het in het wild gaat, daar overleven ook lang niet alle paarden! En hier komen alle paarden ook veel meer bij elkaar enzo?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:23

mijn pony nog steeds geen contact met anderen, ouders willen geen wildvreemden over de vloer hebben.. De sterkste overleeft in het wild, maar door de mensen worden ook de zwaksten in leven gehouden en volgens mij krijgen paarden waarbij het 1 keer wordt vergeten om te ontwormen meestal wormen en niet paarden die hun hele leven lang geen ontworming krijgen, die zijn sterk genoeg om zelf iets tegen de wormen te doen, maar dit is mijn visie. Mijn allerlaatste reactie hier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:34

Fennadev schreef:
mijn pony nog steeds geen contact met anderen, ouders willen geen wildvreemden over de vloer hebben.. De sterkste overleeft in het wild, maar door de mensen worden ook de zwaksten in leven gehouden en volgens mij krijgen paarden waarbij het 1 keer wordt vergeten om te ontwormen meestal wormen en niet paarden die hun hele leven lang geen ontworming krijgen, die zijn sterk genoeg om zelf iets tegen de wormen te doen, maar dit is mijn visie. Mijn allerlaatste reactie hier.

heel verstandig dat dit je laatste reactie is...zulke vreemde redeneringen lees ik niet vaak.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:35

Ik heb even wat voor je opgezocht fennadev

Citaat:
Elk paard heeft wormen, ook het wilde of verwilderde paard. Onderzoek in de Blauwe Kamer bij Koniks liet zien dat alle wormsoorten vertegenwoordigd waren. Maar bij het wilde paard leidt de worm bijna nooit tot problemen. Met andere woorden: er is wel een worm aanwezig, maar geen wormziekte. Behalve bij verzwakking door andere redenen kan de worm echte schade aanrichten.
Een kanttekening hierbij: hoewel de Koniks de status hebben als ‘wild’ paard is enige kritiek hierop wel op zijn plaats. Ook in de Oostvaarderse plassen zijn de Koniks niet echt ‘wild’. Natuurlijke vijanden ontbreken, er is sprake van overbezetting en er staan overal hekken en heiningen. Afgelopen winter heeft dat tot de hongerdood van 1/3 van de planteneters geleid (meer dan duizend dieren). Zoals Ghandi zei: de mate van beschaving is af te lezen aan de manier waarop de mens met dieren omgaat.

In het wild heeft het paard veel meer ruimte. Dus hij kan plekken waar hij pas gemest heeft vermijden. Toch keert hij vrij vlug weer terug naar die plaats om te grazen. Dus er is wel degelijk sprake van wormbesmetting. Maar hoe komt het dat hij zelden ziek wordt?
In beginsel heeft hij veel mogelijkheden om selectief wormdrijvende kruiden zoals boerenwormkruid en bijvoet te kiezen. Bomen, struiken en een groot scala aan kleinere planten en grassen zorgen voor een rijk en gevarieerd menu. Ook zijn er in de natuur andere grazers actief, zoals herten en runderen, die als stofzuigers de paardenparasieten oppeuzelen. Hier praten we dus over de aanwezigheid van positieve factoren. Maar deze weerstand is volgens ons ook een gevolg van de afwezigheid van verzwakkende factoren zoals: inteelt, vroeg spenen, eenzame opsluiting, te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer, transport, overvaccineren, intensief chemisch ontwormen, geneesmiddelen etc.
Het intensief chemisch ontwormen vanaf veulenleeftijd, bijvoorbeeld, blokkeert de natuurlijke weerstandsopbouw, waardoor hij op latere leeftijd gevoeliger wordt voor wormziekte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:39

LoveSchleich schreef:
Bedankt, ik weet ook niet hoe het in het wild gaat, daar overleven ook lang niet alle paarden! En hier komen alle paarden ook veel meer bij elkaar enzo?

ik zal jou maar even antwoorden...dat heeft wel zin.
Paarden in het wild trekken,die doorbreken op deze manier de cyclus van de worm.
Zodra je een hek neer gaat zetten heeft 'wild' geen enkele betekenis meer....ze staan steeds op hetzelfde stuk en vaak word de poep ook niet opgeruimd.
Dus binnen een mum van tijd zit je paard onder de wormen.
Ieder paard heeft namelijk wormen,dat is heel normaal.Het is wel erg belangrijk te ontwormen.
80% van de koliek gevallen komt door wormen,en de (onherstelbare!!!!)schade die ze aanrichten.
Je hoeft aan de buitenkant niets te zien aan het paard.
Ik heb een merrie gekend die stikte van de wormen en gewoon glanzend en dik was.
Maar wel in ene met koliek op de grond lag.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:46

ik verzorg zelf 2 shets maar die gaan never nooit naar de hoefsmid als die over de weg lopen worden de hoeven al moe en wormenspuit heeft alleen zin als je shet ook echt wormen heeft ( ergens gelezen) en hoeveel eten ik zal het niet weten die van ons eten best wel veel volgens mij

xx

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:52

ik moet de mest opruimen en mijn pony verhuist ook telkens van het ene stukje naar het andere.

Ik lees net in je citaat dat ontwormen het natuurlijke weerstandssysteem blokkeert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:04

Fennadev schreef:
ik moet de mest opruimen en mijn pony verhuist ook telkens van het ene stukje naar het andere.

Ik lees net in je citaat dat ontwormen het natuurlijke weerstandssysteem blokkeert.

nou...die van jou pony niet hoor,die wordt toch niet ontwormd?
Ik heb al vanaf 1981 paarden....toen was je moeder nog nieteens geboren.
Kun je niet eens wat aannemen van mensen die al een tijdje bezig zijn met paarden?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:06

toen was mijn moeder al halverwege haar leven, dus, je hebt niet altijd gelijk...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:07

Fennadev schreef:

Lees even verder dan alleen de dingen die je wilt lezen. Er staat het intensief ontwormen er zijn mensen die denken dat ze om de 6 weken ontwormt moeten worden en dat is dus intensief.
Ik doe mijn ponys zelf om de 3 maanden.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:24

Jij doet het toch ook niet op recept?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:39

Fennadev schreef:
toen was mijn moeder al halverwege haar leven, dus, je hebt niet altijd gelijk...

En jij !!! wil nooit maar dan ook nooit naar een van ons luisteren!!! dus spam TS haar topic niet onder met al die onzin die je uitkraamt. >;)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:42

TS ontworming kan je alleen op recept verkrijgen,al bestaan er tegenwoordig ook middelen op kruidenbasis maar of die juist werken heb ik geen ervaring mee.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:15

LoveSchleich schreef:
Jij doet het toch ook niet op recept?

Heb je het tegen mij? Ik bel gewoon de dierenarts welke ik wil hebben en dan nemen ze ze mee of ik haal ze bij de praktijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:43

ik bestel het in engeland ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:07

Ja ik had het tegen jou, je vertelde een paar pagina's terug ofzo al dat je gewoon belt en daar wat ophaalt, zijn dat dan bijv. gewoon dezelfde die je pony zou krijgen als je het wel op recept deed? Of het jij dan zulke brokken of iets anders ofzo?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:07

De shetlander waar ik verliefd op ben gaat mijn neus voorbij, mijn vader vind het veel te ver weg! -O- BAHBAHBAH ;(

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:58

Nee hoor gewone wormenkuren. Ze zullen heus wel bijhouden wat ik bij ze afneem maar ik krijg dus geen recept te zien. Wanneer ik ze goedkoper uit het buitenland kan halen, of iemand weet die teveel kuren heeft liggen aan de datum neem ik ze daar ook gewoon af.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:08

Ah dat is vervelend ts... maar er komt er vast nog wel 1 op je pad hoor. ;). Ik weet precies hoe jij je nu voelt. Eerst willen je ouders niet en daarna zijn ze er gek mee. Of zo hadden die van ,ij dat....

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 11:34

Okee, ja ik ga gewoon door met zoeken, misschien ook wel een veulen of eentje van een half jaar ofzo, dan moet ik 'm wel goed opvoeden, maar dat vind ik juist leuk, ik heb al best wat veulens zien opgroeien bij ons thuis ;)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:49

Dr staat trouwens wel een leuke op mp, weet niet waar je woont? Is in Overijssel, merrie met hengstveulen. Ik ben er van de week geweest en ze zijn beide erg lief, vooral het veulentje is ook erg nieuwschierig en komt zo bij je terwijl hij mij niet eens kende! Zoek op: mooie shetlander kroon merrie.