Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Fennadev schreef:mijn pony nog steeds geen contact met anderen, ouders willen geen wildvreemden over de vloer hebben.. De sterkste overleeft in het wild, maar door de mensen worden ook de zwaksten in leven gehouden en volgens mij krijgen paarden waarbij het 1 keer wordt vergeten om te ontwormen meestal wormen en niet paarden die hun hele leven lang geen ontworming krijgen, die zijn sterk genoeg om zelf iets tegen de wormen te doen, maar dit is mijn visie. Mijn allerlaatste reactie hier.
Citaat:Elk paard heeft wormen, ook het wilde of verwilderde paard. Onderzoek in de Blauwe Kamer bij Koniks liet zien dat alle wormsoorten vertegenwoordigd waren. Maar bij het wilde paard leidt de worm bijna nooit tot problemen. Met andere woorden: er is wel een worm aanwezig, maar geen wormziekte. Behalve bij verzwakking door andere redenen kan de worm echte schade aanrichten.
Een kanttekening hierbij: hoewel de Koniks de status hebben als ‘wild’ paard is enige kritiek hierop wel op zijn plaats. Ook in de Oostvaarderse plassen zijn de Koniks niet echt ‘wild’. Natuurlijke vijanden ontbreken, er is sprake van overbezetting en er staan overal hekken en heiningen. Afgelopen winter heeft dat tot de hongerdood van 1/3 van de planteneters geleid (meer dan duizend dieren). Zoals Ghandi zei: de mate van beschaving is af te lezen aan de manier waarop de mens met dieren omgaat.
In het wild heeft het paard veel meer ruimte. Dus hij kan plekken waar hij pas gemest heeft vermijden. Toch keert hij vrij vlug weer terug naar die plaats om te grazen. Dus er is wel degelijk sprake van wormbesmetting. Maar hoe komt het dat hij zelden ziek wordt?
In beginsel heeft hij veel mogelijkheden om selectief wormdrijvende kruiden zoals boerenwormkruid en bijvoet te kiezen. Bomen, struiken en een groot scala aan kleinere planten en grassen zorgen voor een rijk en gevarieerd menu. Ook zijn er in de natuur andere grazers actief, zoals herten en runderen, die als stofzuigers de paardenparasieten oppeuzelen. Hier praten we dus over de aanwezigheid van positieve factoren. Maar deze weerstand is volgens ons ook een gevolg van de afwezigheid van verzwakkende factoren zoals: inteelt, vroeg spenen, eenzame opsluiting, te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer, transport, overvaccineren, intensief chemisch ontwormen, geneesmiddelen etc.
Het intensief chemisch ontwormen vanaf veulenleeftijd, bijvoorbeeld, blokkeert de natuurlijke weerstandsopbouw, waardoor hij op latere leeftijd gevoeliger wordt voor wormziekte.
LoveSchleich schreef:Bedankt, ik weet ook niet hoe het in het wild gaat, daar overleven ook lang niet alle paarden! En hier komen alle paarden ook veel meer bij elkaar enzo?
Fennadev schreef:ik moet de mest opruimen en mijn pony verhuist ook telkens van het ene stukje naar het andere.
Ik lees net in je citaat dat ontwormen het natuurlijke weerstandssysteem blokkeert.
Fennadev schreef:ik moet de mest opruimen en mijn pony verhuist ook telkens van het ene stukje naar het andere.
Ik lees net in je citaat dat ontwormen het natuurlijke weerstandssysteem blokkeert.
BAHBAHBAH
. Ik weet precies hoe jij je nu voelt. Eerst willen je ouders niet en daarna zijn ze er gek mee. Of zo hadden die van ,ij dat....