Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:46

Kimmie_R schreef:
Ja precies!
Maar, denk dat iedereen denkt ; wat doe je daaraan??
Want, je kán niks doen...
De mensen hebben al in hun hoofd dat het MAAR SHETS zijn.. dat haal je er niet zo 1,2,3 uit ...

Probleem is dat tegen de tijd dat iemand oud en kundig genoeg is om een pony goed te rijden die ruiter niet meer op een shet past. Plus dat veel mensen een pony willen waar ze ook op kunnen rijden en dan is een shet geen optie. Blijft over gezelschapspony/kinderspeelgoed en die hoeven niks te kunnen en hebben niet meer nodig dan smid, restje wormenkuur en handje brokjes. Er iets mee doen komt dan niet in ze op.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:49

Das waar, maar er zijn wél genoeg dingen die ze kunnen doen...
Op stal bij mij staan ook mensen met kleine kinderen, die kunnen ook nog niet rijden, maar zijn wel helemaal verliefd op Billy ( mijn shet).
En die vragen het steeds ... En dat vind ik al super leuk om te doen.
Natuurlijk snap ik ook wel dat niet iedereen daar zo over denkt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:54

Behalve een rigoreus fokverbod op in iedergeval het fokken met papierloze shetten en ook met stamboekmerrie's die op keuringen weinig tot niets presteren (wat overigens niet eens na te leven is qua controle) zie ik echt niet in wat er aan gedaan zou kunnen worden.

Prijzen kunstmatig hoog houden werkt ook al niet meer; daarvoor is het gewoon té ver uit de hand gelopen. Wekelijks, zelfs dagelijks, worden er nu gratis shetten aangeboden op MP, en zelfs op bokt doen mensen hier aan mee. En diezelfde bokkers willen graag 'een shetjuh' en hebben voor de aanschaf niet meer dan €100,= over.... tsja.

En als je er nou een lekker biefstukje van zou kunnen maken.... maar koudbloedenvlees is daar niet voor geschikt; die gaan in de worst, salami en/of frikandel. Ook goedkope vleesverwerking dus. Daarom leveren ze ook haast niets op bij de slacht; soms is het zelfs redelijker om bij te betalen als je je shet wil laten slachten, dan dat je er financieel nog wat kan uithalen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:46

Kimmie_R schreef:
Ja tuurlijk zijn er mensen die er nog ''veel'' voor willen geven.
Maar mijn punt is ; Ik vind het zielig dat ze gebruikt worden als ; grasmaaier, schattig ''ding'', of weet ik veel wat nog meer ;(
Maargoed, wat kunnen we der aan veranderen he...

Gelukkig zijn er nog wel mensen die er heel goed voor zijn!

Gebruik als grasmaaier, geen bezwaar; schattig ding, ook geen bezwaar; weet ik veel meer kan bezwaarlijk worden.

Mensen moeten allereerst stoppen met het kopen van deze pony's voor deze prijzen. Het fokken van dit soort papierloze pony's kost geen drol, merrie aanwezig, hengst aanwezig, gras aanwezig (gras op, zoek het maar uit, gaat vanzelf weer groeien) Als mensen 1 pony voor 50 euro kopen zijn de kosten voor het transport van andere pony's weer gedekt.

De particulieren "pennymeisjes- jongens- en ouders" houden deze handel in stand. Als er geen pony's meer de particulieren handel in gaan, en ze moeten allemaal in de worst is het financiele gewin weg. en zal de wildfokkerij afnemen, de wantoestanden zullen de eerst paar jaar erger worden, maar hier ligt een taak voor de DB en overheid om hier streng op te controleren. Als mensen de ponys willen helpen moeten ze deze vooral niet kopen, maar misstanden aangeven.

De "gratis" shetten is een ander, groter probleem. Dit wordt meestal veroorzaakt door nog grotere egoisten. Dit zijn vaak de veulens die gefokt (vermeerderd) worden omdat mensen zograag ook een veulen willen. Vaak onder het mom van "wie volgend jaar leeft, wie volgend jaar zorgt."" "Als het niet meer leuk is geven we hem toch gewoon weg."

Laat de overheid in het kader van het dierenwelzijn hier maar iets aan doen. Ze kunnen beginnen met alle pony's die helemaal alleen op een stukje land staan. Wellicht moet er een soort van "paardenhouderschapsvergunning" komen oid.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:48

En als je er nou een lekker biefstukje van zou kunnen maken.... maar koudbloedenvlees is daar niet voor geschikt; die gaan in de worst, salami en/of frikandel. Ook goedkope vleesverwerking dus. Daarom leveren ze ook haast niets op bij de slacht; soms is het zelfs redelijker om bij te betalen als je je shet wil laten slachten, dan dat je er financieel nog wat kan uithalen.[/quote]

Das nu weer jammer, slaan mijn dagelijkse dreigementen ook weer nergens op. Ik zal "wandelende biefstuk" dan maar vervangen door "rollende salami"

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:48

Ik bedoelde met grasmaaier en schattig ''ding''; ze worden gekocht, en er word helemaal niks mee gedaan...en zoals je zegt ; als ze het beu zijn, doen ze ''het'' toch gewoon weg...;)

fiona1

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:54

Dat kun je dubbel zien; ik zie liever een pony die onder correct omstandigheden gehouden wordt en niets hoeft te doen, dan een pony waar de heledag mee getut, gereden en gesjouwd wordt en dit 's avonds weer alleen in zijn stalletje of landje mag. Nogal wat mensen met shetlanders/of andere kleine pony's voor de kids hebben geen idee wat de verzorging precies inhoud. Deze dieren lopen misschien een leuk proefje, maar omdat ze niet goed gehouden worden krijgen ze allerlei klachten zoals stress, spijsverteringsproblemen maagzweren etc.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:57

Ik zal wat duidelijker zijn :o
Bedoel met ; niks mee gedaan worden, dus ook ''slechte'' omstandigheden, bijv. de hele dag in een stalletje, of een slecht onderhuoden wei.

seigneurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:08

mensen denken aaaah we nemen een veulentje schattig,
maar er zijn gewoon teveel veulentjes,
dat niemand ze meer wil hebben.
als je ziet dat ze aan het einde van de paardemarkt opelkaar gestapelt en met stokken
geslagen in een vrachtwagen naar italie worden gepropt voorde slacht is gewoon te zielig voor woorden.
is dat nederland het moderne land tegen dierenmishandeling?!

dus ze zijn goedkoop om er te veel zijn.
dus mensen als je een veulentje wil fokken,
denk dan eerst goed na...

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:59

@fiona1
Moet zelf bekennen heb ook een shetlander gratis weg gegeven. Deze heb ik voor een flinke duit gekocht, maar hij kreeg na een jaar een medische probleem(staat in mijn profiel) Ik heb er alles aan gedaan om hem om hem te redden en dat is gelukt! hij leeft en of hij leeft, alleen was hij voor de koets niet meer bruikbaar. Nu hoor mensen denk doe je hem dan weg, nee in principe niet, maar deze situatie kon ik niet laten lopen. Kwam ik contact met iemand. Ik heb haar het medisch verhaal gemail, zonder foto's, want wie mijn kleine zou zien zou al verkocht zijn. Hij zou alleen naar iemand mogen gaan waar het het goed zou krijgen en zijn medisch probleem erkent werd, want alleen dan zou het goed mt hem blijven gaan. Daarna is ze komen kijken en nog beter ik ben ook daar gaan keuren. Na goed overleg is hij toen verhuist. Gelukkig dicht bij en ik hou hem in de gaten, maar hij is wel gratis vertrokken. Het was een win/win situatie voor beide partijen. Sterker nog dit was het beste voor mijn kleintje. In dit soort gevallen vind ik dat een pony ook gratis mag gaan, maar wel moeten beide partjen verantwoordelijkheid nemen

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:15

maar cobelens, jij begrijpt wel welk "soort" ik hiermee bedoel. (6 maand oude hengstveulens, bij een gelegenheidsfokker)

Ik probeer (bijna) niemand te kwetsen met mijn stellingen, maar soms moeten de feiten relatief hard worden neergezet. (En bij iemand die heel nederland rond crost voor een shetlander zet ik geen vraagtekens neer, absoluut zeer postief bedoeld hoor)

Ik hoop wel mensen bewust te maken dat zomaar een veulentje fokken, gewoon vragen om ellende is (vroeg of laat), en hoe vroom bokt zich ook altijd opstelt het gebeurd onder de bokkers ook. En al zet ik er maar 1 aan het denken is het al missie geslaagd.

Zo ben ik ook niet tegen het fokken van shetlanders voor de consumptie, maar niet via transporten, markten etc.. Maar als men een grote koppel jonge hengsten in bv. een natuurgebied laat opgroeien en ze dan dierwaardig aan hun eind brengen na 3 jaar heb ik daar geen problemen mee. Dieren hebben een super leven gehad en dat ze maar 3 geworden zijn ipv 30 vindt ik dan ondergeschikt.

Mensen moeten de dieren in hun waarde laten, en ik ben tegen het gesol en gesleep met shetlanders omdat ze toch niets kosten.

Maar goed, ik wijk af van de openings post. De oplossing ligt volgens mij bij houderschapsvergunning of iets in die trant. Vroeger had je van die reclames van de DB "5000m2 en geen vriendje om mee te spelen" Dus strengere controles op de huisvesting, voeding etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:32

Ik deel de mening van Fiona helemaal.

Ik verkoop dus ook al geen eens hengsten meer. Niet hengstenkeuring-waardig word ruin zodra het kan. Wel hengstenkeuring waardig krijgt langer de kans, maar word alleen als hengst verkocht als hij goedgekeurd is. Anders word hij alsnog ruin.
Ik probeer ook veulentjes tot hun 3e jaar te houden en ingereden en betuigd pas te verkopen, is met beperkte ruimte wat lastiger. De toekomst voor echt braaf bereden en goed betuigde pony's is al een stuk beter.

Dat er pony's voor consumptie gaan is nu een feit. Niet iets waar ik meteen blij van word, maar het is nu eenmaal zo. En heb idd liever een koppel jonge hengsten die als 3 jarige, na een geweldig leven, geslacht worden dan pony's waar mee gezeuld word.

Verbeter de wereld, begin bij je zelf :).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:45

Mijn hengstje blijft ook gewoon thuis, ik zou trouwens een echtscheiding krijgen als ik hem zou verkopen met een dubieuze toekomst. Mijn man heeft niets met pony's (in de zin van niet meer met een pony/paard dan met een hond of kat, het zijn voor hem allemaal huisdieren) maar hij kan het na de vele jaren die ik in de shetlandwereld zit, niet begrijpen dat mensen eerst veel moeite doen om een veulen te fokken en als het een hengst blijkt te zijn hem met een stalen gezicht naar de markt brengen.

Er is een fokker langs geweest die hem wilde kopen, deze wilde hem opfokken voor de HK. maar daar wilde manlief niets van weten. Hij mag in de hengstenkoppel maar zijn papieren blijven gewoon hier. Hij zegt terecht "de kans dat hij het haalt is relatief klein, en wat gebeurt er daarna met hem? '' Hengstje gaat dus in de opfok maar blijft wel van mij, en haalt hij het niet wordt ie gewoon ruin en gaat bij Ciska op cursus.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:55

fiona1 schreef:
Das nu weer jammer, slaan mijn dagelijkse dreigementen ook weer nergens op. Ik zal "wandelende biefstuk" dan maar vervangen door "rollende salami"

'En gvd(&(*&*&%^&%$$^& ik zal eigenhandig WORST van je maken!!' is hier ook een, bij tijd en wijle, redelijk veel voor komende uitdrukking :o :D of 'jij kleine rotbok, als je niet héeel snel ophoud dan ga je in de frikandel!!'.

De overheid zóu idd uitkomst kunnen bieden; aangezien het om iets heel grootschaligs gaat. Maar.... hebben die momenteel geen betere dingen te doen? En daarbij denk ik aan de andere kant..... een deel van 'de paardenwereld' heeft het ook zo ver laten komen.... We kunnen moeilijk de schuld álleen maar bij de mensen leggen die voor een paar tientjes een leuk speeltje voor hun dochtertje voor in de achtertuin zoeken....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:10

Ben ik met je eens JoyCiej007, Alleen is het moeilijk op te lossen met het soort paardenmensen die dit soort pony's fokken. Shetlandfokkers (ik denk dat jij daarover meekan praten) is nu niet bepaald een volkje dat openstaat voor "andere" ideeen (mits ze voldoende geld opbrengen). Met name de oudere generatie "doe het al 40 jaar zo, hoezo niet goed?" Ik probeer ook weleens te opperen dat ze alleen met hun beste (1e of 2e premie) merrie moeten fokken. Het antwoordt is meestal zoiets van "kindje (ben 37) je heb er geen verstand van" "laat het fokken nu maar aan ons over" ondertussen lopen ze tig plaatsen achter me op de keuring en is de jury partijdig.

En fokverbod voor papierloos moet dan ook voor alle papierloze pony's en paarden, terwijl veel sportpony's weer geen papier hebben.

Ik denk dat de enige oplossing is als er helemaal geen financieel gewin meer zit in het fokken/vermeerderen van dit soort pony's. Misschien moet de markt nog wel langer overstromen wil het kwartje indalen, ik weet het niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:27

Klopt....... het is een apart wereldje. Hoe meer ik ontdekte, hoe minder leuk ik het eigenlijk vond. Het is zo'n prachtig ras, maar de manier waarop er nu mee om gegaan wordt is gewoon héel, héel erg zonde. Lijkt wel alsof alle liefde er vanaf is, er wordt maar aangefokt en gedaan, en lijkt wel alsof niemand meer met gezond verstand kan denken. De serieuze hobbymatige fokkers en de professionals hadden al lange tijd te lijden van de vermeerderaars, maar het probleem is nu zo groot geworden dat men van het één in het andere probleem valt. Zo kan ik wel degelijk begrijpen dat je je pony 'gratis' weg zou doen als je hem echt niet kwijt kan, maar die mensen zien eigenlijk niet het grotere probleem voor ogen, en begrijpen vaak ook niet dat ze het probleem hier alleen maar door in stand houden.

Ik 'zit' nu ook met een papierloos ruintje, helemaal geweldig, super lief. Gaat me aan het hard dat hij weg 'moet', maar wegens heel onverwachte omstandigheden moest ik een keuze maken tussen wat ik wel en niet aan zou houden. Na heel veel gedoe kan ik dan eindelijk, wat ik met klem 'de liefde van mijn leven' kan noemen, een shetmerrie (met papier) die voor mij gewoon uniek is, eindelijk overnemen. Samen met haar zoon.
4 pony's (onder)houden gaat me gewoon echt niet lukken, hoe graag ik dat ook zou willen. Maar.... ook ík moet financieel denken uiteindelijk. Het liefste had ik hem natuurlijk gehouden, al was het maar omdat hij papierloos is en niet de ideale kinderpony. En als ik dan moet kiezen tussen de merrie die ik van jongs af aan alles heb geleerd en door en door ken, mijn grote liefde, waar ik ook nog eens de 'sport' mee kan beoefenen, en mijn leuke lieve ruintje waar ik niet zo'n klik mee heb omdat wij eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen... dan is de keuze pijnlijk, maar zal wel gemaakt moeten worden. Als hij bij iemand anders wat meer aandacht zou krijgen, is het voor hem ook nog eens beter. Iemand die echt een klik met hem heeft, en hem begrijpt. Maar ik vind het verschrikkelijk dat dit allemaal nu in deze zeer ongunstige periode valt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:59

Hihi, iedereen wil zijn pony's bij mij op cursus sturen.

Ik heb ook wel gedacht om met de HK grote maat er een paar op te halen voor weinig, castreren, inrijden en betuigen en in de zomer weer te verkopen. Maar omdat de handel zo enorm slecht is durf ik het niet. Als ik er 2 op haal en ik kom er niet voor de volgende winter af heb ik toch wel een probleem.
En ik heb zat werk wat het betuigen van pony's van andere betreft, weet ik zeker dat de pony weer opgehaald word en dat ik er iets aan verdien.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:21

dennis, ff. in je profiel gespiekt; Dana ziet er goed uit zeg! Die gaat Crissy achterna, wordt een mooie pony.

Taikwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:33

[quote="JoyCiej007"] Behalve een rigoreus fokverbod op in iedergeval het fokken met papierloze shetten en ook met stamboekmerrie's die op keuringen weinig tot niets presteren (wat overigens niet eens na te leven is qua controle) zie ik echt niet in wat er aan gedaan zou kunnen worden. [quote]

Wat een domme opmerking! De premie van de merrie niet of ze kan fokken of niet. Er zijn 1ste premie kampioensmerries die niet kunnen fokken en er zijn 3e premie merries goede nakomelingen geven, zelfs goedgekeurde hengsten. Mensen moeten eens met andere ogen naar stamboekpapieren gaan kijken. Een papier met alleen maar 1ste premie lijkt leuk, maar zegt lang niet alles over kwaliteit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:47

Taikwanda schreef:
JoyCiej007 schreef:
Behalve een rigoreus fokverbod op in iedergeval het fokken met papierloze shetten en ook met stamboekmerrie's die op keuringen weinig tot niets presteren (wat overigens niet eens na te leven is qua controle) zie ik echt niet in wat er aan gedaan zou kunnen worden.

Wat een domme opmerking! De premie van de merrie niet of ze kan fokken of niet. Er zijn 1ste premie kampioensmerries die niet kunnen fokken en er zijn 3e premie merries goede nakomelingen geven, zelfs goedgekeurde hengsten. Mensen moeten eens met andere ogen naar stamboekpapieren gaan kijken. Een papier met alleen maar 1ste premie lijkt leuk, maar zegt lang niet alles over kwaliteit!

Pfoe, nergens voor nodig hoor om zo'n toon aan te slaan! :Z
Ik heb het niet specifiek over premies, en ik snap precies wat je bedoeld, maar er mag best wel een beetje het kaf van het koren gescheiden worden......

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:59

Denk dat je met een hengst van een 3e premie merrie weinig kans maakt op HK. En waarschijnlijk was het ook geen opmerking van JoyCiejoo7 maar van mij.

Ik vind dat je hele goede redenen moet hebben om met een krappe 2e of 3e premie merrie te willen fokken. (Waarom hebben ze relatief laag gescoort, en met welke hengst denk je die punten te kunnen verbeteren, heeft de hengst op de min-punten van je merrie voldoende over)

Daarin tegen ben ik het met je eens dat niet elke 1e pr. merrie een goede fokmerrie is. Dat geluk heb ik gelukkig wel.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:06

Ik mag overigens wel hopen dat een papier met 1e pr. iets zegt over de kwaliteit, anders kunnen we alle keuringsbezoeken wel achterwegen laten, en stug ieder zijn eigen weg volgen over welke kwaliteiten en rasstandaard een shetlander moet bezitten. Natuurlijk kan een 1e pr. merrie een minder veulen fokken, maar dan moet je het jaar daarop uitzien naar een andere hengst die beter past.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:04

fiona1 schreef:
Denk dat je met een hengst van een 3e premie merrie weinig kans maakt op HK. En waarschijnlijk was het ook geen opmerking van JoyCiejoo7 maar van mij.

Ik vind dat je hele goede redenen moet hebben om met een krappe 2e of 3e premie merrie te willen fokken. (Waarom hebben ze relatief laag gescoort, en met welke hengst denk je die punten te kunnen verbeteren, heeft de hengst op de min-punten van je merrie voldoende over)

Daarin tegen ben ik het met je eens dat niet elke 1e pr. merrie een goede fokmerrie is. Dat geluk heb ik gelukkig wel.

Denk dat je hier 2 dingen moet scheiden, nl correct gebouwd en rastypisch. De premies gaan over rastypisch, niet over een correct gebouwd dier an sich ookal is dat een basisvoorwaarde om in aanmerking te komen voor een premie. Een hengst of merrie die correct gebouwd is en een goed karakter heeft hoeft geen premie te hebben om goede gebruiksdieren te kunnen leveren. En hoe je het ook wend of keert het is uiteindelijk nog steeds de bruikbaarheid die de waarde en de goede of slechte naam van het ras bepaald.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:51

Een pony die niet over een correcte bouw beschikt komt niet in aanmerking voor een premie.

Helaas is het niet zo dat de bruikbaarheid de waarde bepaald, mijn goed beleerde 2e premie merrie is veel minder waard dan mijn goed fokkende 1e pr. merrie welke bij elke vorm van arbeid hevig in protest komt.

Dat er correcte pony's zijn zonder premie, welke prima gebruiksdieren zijn ben ik met je eens. Maar ik blijf erbij dat ook een shetlander weloverwogen gefokt moet worden uit uitmuntende ouderdieren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:45

Er zijn ook hengsten die ik kwa karakter echt niet zomaar op elke merrie zou zetten. Niet omdat je geen goede keurings pony's krijg, maar omdat je draken krijg die in het werk echt niet leuk zijn.

Karakter en correctheid staat hier op 1. Een correcte pony met een fijn karakter kan je altijd kwijt als kinderpony, ook als het geen super beweger is en hij achter aan op de keuring loopt.

Ik heb een 3e premie merrie gehad, echt een super lieve merrie. Was bevangen geweest, verbeend hoefkraakbeen en opslot slaande knieen. Kortom, alles wat je niet wil hebben. Had nog voor ze te koop stond het juiste huisje voor haar gevonden (heb er meer voor gekregen dan de meeste shetten opbrengen). Mensen hebben haar 3 jaar gehad, pony is Noord-Hollands kampioen dressuur geworden, pony is reserve kampioen springen geworden en heeft in het 4tal op de hippiade gelopen. Toen het meisje wat haar reed te groot werd stonden de mensen in de rij voor deze 'waardeloze' pony.