35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 20:06

Antheman; gezellig samen op pad. Altijd fijn als ze van een meer ervaren paard kunnen leren!

Isapaardje; dat kan goed inderdaad; dat het nooit super vrienden zullen worden. We blijven het rustig aan doen, we kijken wel hoe het gaat lopen.

Leuk Ulfeino; dat het zo goed gaat met Eline en Kyara ! En jij bent helemaal klaar voor de kerst lees ik :-)
Ahhhh die foto's; super ! Dat trotse bekkie van Eline ! Leuk zeg! Ook genoten van je verhaal, leuk !

Sweetwendy; gefeliciteerd met je nichtje of neefje ! :-)
Ik ga zo je foto topic bekijken

Haf Sjakie; wat een <3 foto zeg !!
En die Denzel, dat bekkie wat hij erbij trekt, echt lief !! <3 <3 <3

Kanniet; is er al zoveel vuurwerk bij jullie ? Moet jij door woonwijken heen ? Ik sta met Alf midden in de polder en daar hebben we niets van vuurwerk gelukkig.

Anke; grappig is dat; niet super veel interesse maar er mag er ook geen 1 weg haha

Isapaardje; grandioos die foto ! hahahhaa

Alf heeft gisteren serieus getraind met de pessoa aan de longe. Vandaag weer lol maken met 1 van zijn grote vrienden:

Afbeelding

En dit is zijn andere grote vriend :-)

Afbeelding

Zijn beiden ruinen en zo lief en oplettend met kleine Alf. Echt leuk om te zien!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:42

Haha wat stoer zeg, naast zo'n groot paard 8-)
Dankjewel :)

Had nog een vraagje over voer. Wat voeren jullie als ze hard gewerkt hebben? Ik geef welmoed subli ponybrok maar is al wel een tijdje over de datum maar het staat droog, dat zou toch niet veel kwaad kunnen? Zo'n zak krijgt welmoed nooit op voor de houdbaarheidsdatum :P

Isapaardje

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:53

Ik geef ze iedere dag een handje voer, ook als ze niet werken. Maar dat is op basis van veel grashaksel, droog voer, blijft lang houdbaar :)
Als Yoob voor de wagen heeft gestaan krijgt hij handje en een kleine winterpeen extra.
Ook voer ik metazoa bij (mineralenbrok)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:57

sweetwendy schreef:
Had nog een vraagje over voer. Wat voeren jullie als ze hard gewerkt hebben? Ik geef welmoed subli ponybrok maar is al wel een tijdje over de datum maar het staat droog, dat zou toch niet veel kwaad kunnen? Zo'n zak krijgt welmoed nooit op voor de houdbaarheidsdatum :P

Momenteel is het dieet als volgt: hooi, 4 maal daags. 1 keer per dag een bakje. In dat bakje zit lucerne, met vitaminekorrels en een half handje muesli van BioRon. Als ze goed gewerkt hebben krijgen ze een valappeltje.
Ik voer niets wat meer dan 1 maand over de datum is, dat vind ik niet fris.

( Ik heb natuurlijk 2 grote ponies en 2 minies, dat voert aanzienlijk sneller. Zomers voer ik geen muesli, wel vitaminebrok.)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:02

Ik geef de weidepony's altijd een halve pavokoek per dag. Wortels van september-april. En hooi natuurlijk. En als het straks echt vies weer wordt ook brok en muesli. Meer dan de meesten voeren. Geen handje maar halve voerschep.

Alf ziet eruit als sportshet.

Heb nu een groot plastic pak hooi/voordroog op proef. Dat gaat er goed in. Als het bevalt maak ik na 20 jaar de overstap van kleine pakjes naar grote gewikkelde blokken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:03

Ik haat vuurwerk. Dat mogen ze verbieden.
Gewoon paar centrale plaatsen. Niet meer overal en particulier.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:14

Kyara staat als het een beetje weer is overdag ong. 4 uur buiten in gras.
's ochtends krijgt ze eerst hooi, als ze van buiten komt krijgt ze een beetje hooi en voor ik naar bed ga krijgt ze weer hooi.
Ze krijgt daarnaast 1x per dag 2 handjes Subli ponybrok en een beetje vit. korrel van Marstal Force.
Als ze hard gewerkt heeft krijgt ze 4 handjes Subli.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:19

Daar ben ik het met je eens Anke!
Net thuis gekomen van de psycholoog en onderweg naar huis staken een paar jongens vuurwerk af onder een tunnel waar ik eigenlijk altijd doorheen fiets, ben maar een andere kant opgegaan..krijg er maar de kriebels van :=

Welmoed krijgt 2 x per dag hooi en staat 24/7 buiten. Het voer was houdbaar tot oktober.. Ik zal kijken of ik een kleinere zak ergens kan halen want vind het zonde om steeds een halve zak weg te gooien..

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:09

Ik voer nu mijn 2 shetten en haflinger 4x per dag
smorgen's strookje gras + 2 plakken hooi, lunch strookje gras, voor donker 2 plakken hooi en voor het slapen 2 plakken hooi + 1 plak gersten stro. hier op doen ze het goed, en moet nog uitkijken dat ze niet te dik worden. De haflinger word bereden en de beide shetten lopen voor de wagen. na het werk mogen ze even in de tuin grasmaaien ( 10 min.) als beloning. Ze lopen 24/7 buiten met schuilstal en hebben beschikking over een mineralenblok

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:34

Vorig jaar tijdens oudjaarsavond stond ik op de wei om te kijken of ze rustig waren, toen er ineens brandend vuurwerk uit de lucht kwam gevallen. Viel op Isabella's deken (gleed er gelukkig vanaf) en kwam tussen Yoob en mij in terecht. Het ging toen zo snel, heb vreselijk staan gillen, Yoblin over me heen en Isabella angst in haar ogen omdat het ding nog natolde en siste. Gelukkig was het toen uitgebrand, geen ontploffing dus meer. Maar jee wat een schrik.
Buren hadden geen vuurwerk afgestoken, dus kwam van de achterliggende woonwijk.

Ik kan ze helaas niet op stal zetten, dus dit jaar zie ik het al weer met schrik tegemoet die avond. Weet nog even niet waar ik ze ga zetten deze keer. Maar had ook zo in de hooibak kunnen vallen, of op Yoblin die geen deken op had; dan was het in zijn vacht blijven hangen.
Moet echt verboden worden om in woonwijken en nabij weilanden vuurwerk af te steken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:40

Ik heb al een spuit met kalmeringsgel gehaald. Preventief.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:53

Ik vind eigenlijk dat je als paardeneigenaar verplicht bent een veilige plek te zoeken met oud en nieuw voor je dieren. Al zouden ze vuurwerk verbieden, daar houdt een groot deel van de jeugd zich toch niet aan helaas. Van mij mag het ook afgeschaft worden trouwens.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:32

Ik sta vanaf dat ik ozzy heb elk jaar buiten.
Ik heb een inloopstal, maar ze gaan toch liever naar buiten.
Ik geef hem dan stipt om 0.00 een emmertje voer wat hij lekker vindt, zodat hij zijn kop laag houdt en aan het kauwen is. Wat ook weer rustig maakt.
Ik vind het echt vreselijk die dag. Mag gauw weer 2 januari zijn van mij.
De rest van de pony's geven er gelukkig niks om, of tenminste niet zoals ozzy..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:59

Onze dieren zijn eigen geen van allen bang voor het vuurwerk, nou moet ik eerlijk zeggen dat het bij ons in het dorp ook wel wat meevalt en de meeste knallen ook buiten een straal van 200 mtr. is.
Wij blijven oudjaarsavond altijd thuis, we willen de dieren niet alleen laten, je weet het tenslotte nooit.

Gistermiddag met Elina een parcoursje geoefend, een stuk of 8 hindernisjes gebouwd van emmers, planken en stokken, toen ze uit school kwam wilde ze niet meer, ze zei "ik kan dat niet, ik snap het niet, ik weet niet hoe het moet etc. etc." huilen en boos.
Ik kan daar niet zo heel erg goed tegen en omdat ik zeker wist dat ze het leuk zou vinden en ze altijd tegen nieuwe dingen aanhikt heb ik doorgezet en haar gesommeerd de rijkleding aan te doen :)

Terwijl ik de nummertjes op de hindernissen plakte is zij wat rond gaan rijden met een gezicht als een oorwurm, ik zei tegen haar spring maar wat je leuk vindt, de eerste de beste hindernis ging Kyara omheen en na de 2e begon ze te bokken en viel ze eraf :(
Toen was het natuurlijk helemaal klaar, boos, huilen overal zand etc.
Ik de teugel aan 1 kant losgemaakt en Kyara even verschillende hindernisjes laten springen, tjonge wat kan die kleine springen!

Elina was ondertussen weer wat bekomen en wilde weer proberen, toen ging het goed en heeft ze verschillende rondjes gemaakt, soms miste ze een hindernis maar over het algemeen vlogen ze overal overheen en .......... ze vond het prachtig :D

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:05

Ow wat eng isapaardje :oo := Gelukkig liep het goed af!

Het is wat met die kleine meide he Ulfeino :Y) Goed dat jullie toch doorgezet hebben! +:)+

Hier staan de paarden redelijk veilig. Zijn amper jongeren te bekennen daar gelukkig. Maar ben er zelf nooit gerust op hoor.. Vandaag welmoed gepoetst en de diarree is over *\o/* De andere hooi wat de staleigenaar nu voert werkt dus wel. Ben er super blij mee! Heb de brokjes weggegooit en ik ga overstappen op ander voer waar wat meer vitaminen en mineralen in zitten en schijnt goed te zijn namelijk Vitalbix Daily Complete. Ben zeer benieuwd hoe ze het erop gaat doen :j

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:36

Wat een SCHETIGE ponys weer hier!!!!!

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:30

Pff wat een raar weer.... staan jullie shetjes ook zo te zweten? Die van ons allemaal! :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:27

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:04

Haha leuke foto :D

Gisteren weer heerlijk gement door het bos en stukje op de weg. Ze deed het weer super goed. <3 vandaag opgetuigd en lange lijnen buiten gelopen en onderweg hoorde we vuurwerk bah. Heb het tuig vandaag meegenomen naar huis om schoon te maken en weer op te poetsen. :)
De pony's zweetten bij ons niet, maar ze staan ook vrij open en staat er vrijwel altijd wat wind. Wat gebruiken jullie om het tuig schoon te maken?

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:14

De pony's hebben het hier snachts op stal soms warm maar staan ook veel buiten en dan valt het mee. Ik men twee tot drie keer per week en vind het nog niet opwegen om daarvoor te scheren en dekens op te doen. Maar wie weet verander ik nog van gedachte. Vanochtend hebben we een buitenrit gedaan met twee aanspanningen. Jillz & Fristi voorop en tweespan Dartmoors erachter aan. Alle pony liefhebbers mee. Jillz en Fristi deden het ook door de blub keurig. Klein filmpje van over de weg https://youtu.be/Xa-C7i0JpTc

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:50

Ja hier ook vuurwerk, daarom maar op wei gebleven, mede ook om kerst(muts) foto's te maken :)
Maar Yoob had wel zin in een spurtje trekken en deze keer deed hij het zonder te bokken.
Ook nu weer bitloos gereden, hij is dan veel rustiger met zijn hoofd, hoewel hij deze keer wel graag die gekke muts van zijn oren wilde hebben hahaha.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 1433_o.jpg

Gezellig filmpje prairiewolf, al valt mij wel op dat de dartmoors wat onrustig lopen en in mijn ogen vrij kort. Lopen ze vaak op de harde weg?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:50

Vandaag met Elina en Kyara naar de springwedstrijd geweest, 30 cm zou ze springen, 9 hindernissen.
Volgens mij waren er een paar bij die toch wel bijna 50 cm waren.
Elina was absoluut niet tevreden, 2e hindernis een weigering en die vergat ze voor het gemak toen ook maar te springen, haha, toen na de 4e hindernis vond Kyara dat het wel mooi geweest was en ging in de staak, voor omhoog en dan de kont de lucht in en dat tot 3 keer toe, toen had ze blijkbaar in de gaten dat ze het onderspit moest delven en gingen ze weer verder, hindernis 5 werd ook een weigering, maar ging ze daarna wel overheen.
De volgende hindernissen gingen allemaal keurig.

Het meisje wat ook 30 cm sprong en na haar moest viel er af en werd uitgebeld.
Na afloop mocht Elina nog een keertje het parcours oefenen en toen sprong ze foutloos rond, maar ja toen telde het niet :)

Mem dik tevreden!

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:10

O ja, mijn pony krijgt onbeperkt hooi uit zn slowfeeder, 20 gram marstall force en 250 gram pavo condition per dag. En een himalaya liksteen hangt er.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:41

Gezellige kerstfoto van Yoob! Hier gelukkig nog weinig vuurwerk, heb er echt een pesthekel aan. Morgen moet het spul op stal blijven vanwege de jacht in de omgeving, vandaag lekker op de grote weide gedaan en morgen een rust dagje.
Wat knap van Eline om zo vol te houden, dat kan je niet jong genoeg leren. @Isapaardje het Dartmoorspan is nog erg jong en niet lang samen in het tuig met een jonge menner. Je krijgt dan vaak dat de ene pony harder werkt dan de ander, en ook onnodige drukte daardoor. Ruimte in de beweging moet zich ook nog ontwikkelen. Heeft mijn spannetje ook nog steeds een beetje. Daarom dus samen op pad, kms maken. Goed gezien dus. Bij ons heb je afwisselend zandpad en harde weg.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:03

Leuke verhalen weer over Kyara hhaa. Je dochter houdt goed vol lees ik , knap hoor!

Alf krijgt in vergelijking met andere shets denk ik best veel eten maar hij moet dan ook zo'n 5 a 6 x per weer flink aan het werk. Bovendien is hij mooi slank.
Hij krijgt 3 x per dag flinke portie hooi en heeft altijd vers stro om te knabbelen.
Daarnaast 2 x per dag een heel klein handje care4life als de grote paarden eten krijgen. Zelf voer ik Marstall Force vitaminen en bekertje Marstall Optimall.
Hij doet het er in ieder geval super goed op :-)

Vuurwerk vind ik doordat ik dieren heb ook maar niets. Van mij mag dat centraal geregeld worden door gemeentes en helemaal verboden worden verder :-)

Vandaag gingen we met Alf mee naar buiten met een van zijn vriendjes. Zij op haar paard, ik ernaast op de fiets. Heerlijk gedraafd, hij wilde zijn vriend bijbenen dus hij heeft zijn benen onder zijn reet uitgelopen hahaha. Regelmatig even stappen om bij te komen. Ja hij is klein maar wil niet onderdoen. Als je die benen zag gaan; geweldig ! Knap mannetje. Morgen rust en alleen half uurtje stappen dan.