Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Re: Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:11

Idd, want rond de 300/400 euro krijg je al snel een nette beleerde shetlander.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:16

is dat zo, bij mij toch echt niet hoor

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:31

Wij verkopen merries, vól papier, 3 jaar, en ouders welke een 1e premie hebben voor 300 euro!
En hengstveulens vol papier voor 60 euro.
Dit is een ruintje. Je kunt er niet mee fokken Is veel jonger etc. Dus zou deze toch wel onder de 300 moeten kosten.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:41

Elinaa schreef:
is dat zo, bij mij toch echt niet hoor

Dan vind ik dat jij toch écht duur bent hoor voor een 1jarige al zoveel te vragen ;)
Heb ook een tijdje een shetlander tijd gehad, maar ik weet dus zeker dat ik echt goede merrie's en ruinen ben tegen gekomen, nette leeftijd mooie kleur en goede papieren en mooie maat.
300/400 euro!
Kan genoeg mensen opnoemen met hele kleurtjes wat je niet vaak tegenkomt met papieren enal wat jaarlingen verkopen voor nog niet eens die prijs!

Maar iedereen is hier verschillend in in het verkopen van shetlanders, de een wilt er meer voor hebben dan de ander.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:56

xpenny begin eens met opnoemen dan? Die plaatsten waar jij goed beleerde shetten met papieren en al kan kopen voor 300/400 euro? Liefst met een bijzondere kleur, dus niet zwart, vos op bont :)
Ben benieuwd

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:06

he ja doe eens :P

want ik vind 300 eigelijk een hele nette prijs, hij heeft sowieso al meer gekost dan dat, maar goed dat weet je als fokker zijnde en dat maakt me ook niet uit, maar om dan te zeggen dat hij het niet waard zou zijn

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:10

Ik ga helemaal met Elinaa mee.
Hengstveulentjes kan je idd met bosjes voor (bijna) niets vinden, maar leuk gekleurde grote ruintjes, braaf bereden pony's of toppertjes word toch een heel ander verhaal.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:21

Ik vind de prijs van Elinaa heel redelijk, ruintjes hebben imo een grote meerwaarde op hengstjes. De enige hengstjes die waarde hebben zijn de hengstjes met potentie om door de hengstenkeuring te komen. (en deze pony's worden niet verkocht,en al helemaal niet particulier maar gaan de opfok in)

Rody01 3 jarige merries van 1e premie ouders voor 300,00 euro? Dat is imo ogen onder de prijs, waarom gaan jullie niet naar de stamboekopname en premiekeuring met 3 jarige merries dan zal de waarde behoorlijk stijgen.

En ik wil ook wel het lijstje van xpenny met beleerde kleurpony's met fatsoenlijk papier voor 300/400 euro.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:30

Ik vind dat de toegevoegde waarde van beleerde pony's soms ook uit zijn verband getrokken wordt.

Een beleerde kromme bok wordt nooit een kwaliteitspony, een kwalitatief goede pony is wel goed te beleren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:35

Ik heb een braaf beleerde 3e premie merrie met gebrekken netjes kunnen verkopen, 2 jaar later zijn die mensen nog steeds ziels gelukkig met die merrie en heeft inmiddels meerdere kampioenschappen op haar naam staan. Mensen staan er voor in de rij terwijl het verder echt geen spectaculaire pony is.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:39

Als ik land had gehad, was ik Badru voor die prijs zo komen ophalen ;) (ben nu eenmaal fan van Badru). Als ik objectief zou moeten taxeren, zou ik 250 euro gezegd hebben.

Als ik een hengst zou kopen, zou het eerste zijn dat ik zou bedingen of hij ter plekke nog gecastreerd zou kunnen worden dus voor mij heeft het 'ruin' zijn wel degelijk meerwaarde (nl. de kosten, moeite en mogelijke complicaties van een castratie)

verder sluit ik me helemaal aan bij fiona1

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:09

Ken 5 fokkers hier in mijn buurt maaar zitten niet op bokt,
Ikzelf ben helemaal niet zo'n fan van Badru, zie genoeg bonte :n
Zou zoieso liever een merrie of hengst willen maar is ieders eigen en daar komt nog eens bij, Zou zelf nóóit 300 euro voor een 1jarige geven.
Maar so what ;)?
Als iemand anders wel 300 voor een 1 jarige zou geven wat maakt dat uit als iemand anders dat niet zou doen?
Daarvan zou je echt geen discussie moeten over voeren of iemand nou meer zou moeten geven of niet, het is wat diegene zelf vind en zou willen.

Ben wel meer leuke shetlanders tegen gekomen waarvan ik zei; woowwww!
En dat heb ik nu eenmaal niet bij déze.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:13

maar dat is geen lijst met namen van fokkers :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:14

Wij gaan ook naar stamboekopnames enzo. Tuurlijk, en keuringen ook!
Maar toch moet er wel eens wat weg.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:20

Dennis jou merrie is wel correct gefokt en door de stamboekopnames gekomen, en tussen niet spectaculair en een kromme bok zit een wereld van verschil. Ik wil niet zeggen dat alleen 1e en 2e premie dieren waarde hebben. Van Badru kan ik nu ook nog niet zeggen of hij een hoge premie krijgt, maar ook hij is met zorg gefokt, en is imo idd geval zijn "kostprijs" waard. En dan zit ze nog laag met 300 euro (dekgeld, castratiekosten, bekappen 1 jaar voeding/opfok.)

Nathalie2302 ik denk ook dat veel mensen het houden van een hengstje alsmede de kosten en complicaties van de castratie onderschatten.

Voor 50 euro staand in een weiland onder plaatselijke verdoving gaat niet mijn voorkeur naar uit (Ik ken deze praktijken en ik heb ze ook goed mis zien gaan, smerige infecties, en ruintjes die nooit meer hun achterhand aan laten raken uit pure angst voor pijn, dan liever iets meer en een kundige veearts.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:48

fiona1 schreef:
Dennis jou merrie is wel correct gefokt en door de stamboekopnames gekomen, en tussen niet spectaculair en een kromme bok zit een wereld van verschil.

Merrie had oa 1 gebrek waardoor ze niet door de stamboek opname heen had moeten komen en vererfde dit ook door (heb haar als 5 jarige met een veulen aan de voet gekocht). Dus dat zegt niet alles. Merrie is niet enorm krom. Maar wel stokkreupel als je haar van haar ijzertjes afhaal (gevoelig op haar voeten, last van haar achter knieen en van haar voor voeten).

Hier word ook alleen door de VA gecastreerd, kost rond de 175 euro. En mensen willen zo'n ruin dan voor 150 euro kopen (met paspoort, chip en basis enting er in). Tja, dan rij ik er liever zelf nog een tijdje mee tot er iemand voor komt die wel serieus geintereseerd is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:56

Daar ben ik het volledig mee eens Dennis.
Maar ben het ook eens dat het voor iedereen anders is.
De 1 houd daarvan en de ander daarvan.
Dus voor iedereen ligt de prijs anders, al moet ik zeggen dat mijn entermerrie ook niet weg zou gaan voor 300 euries :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:12

Elinaa schreef:
bruin bonte ruin met nsps stamboekpapier
badru e van stal hulzema
hij word een grote midden maat en is nu een jaar oud (moeder 1.01m, vader 0,95m)

Ik snap ook niet dat hij zo laag getaxeerd word.... maar het zal wel een kwestie van smaak zijn, en het doel wat je ermee hebt....

Ik vind het juist wel een aansprekend paardje, mooie kleur en leuk koppie, ik zou er zeker je vraagprijs voor willen geven. Hij ziet er goed uit.

Maar ik begrijp ook best dat als mensen een doel voor ogen hebben, dekhengst ofzo, dat een ruin ze totaal niet aanspreekt... die taxeren dan natuurlijk lager, omdat het voor hun geen waarde heeft.
En iemand die al graag wil rijden, die vind het misschien ook niet waard nog twee jaar te wachten, omdat er voor hetzelfde geld misschien wel een beleerde bruinbonte ruin te koop staat...
Of als je graag wil showen, tsja, dan liever een merrie of hengst.
Zo is het maar wat ieder ermee wil... wat je ervoor over hebt...

Wat ik in het andere topic ook al zei. Ik vind de prijzen voor shetten toch al helemaal niet hoog (een hond, kat (of chinchilla :P ) met stamboom kost zelfs nog veel meer...), als je het paardje vind wat je zoekt dan laat je die toch niet staan omdat die misschien, naar de mening van sommige anderen, iets te veel kost...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:06

Idd maar dat is omdat Badru mij helemaal niet aanspreekt, zou er omdat hij 1 jaar zoieso is en ik liever ene van 3 jaar en ouder koop maar 150,- voor geven, maar dat wil niet zeggen voor andere.
Wanneer mij eentje aanspreekt zal ik er ook sneller meer voor geven.
Het is trouwens een taxatietopic en dus als iemand een lager bedrag geeft wat jij zelf vind, kan heb je helemaal gelijk in ;)
Maar als jij het er niet mee eens bent moet je eigenlijk je shetlander hier ook niet plaatsen en dus de taxaties van anderen aanvaarden.
Zo zie ik het teminste, al vind iemand die van mij hélémaal niks maakt mij helemaal niet uit ;)
Maar weet zeker dat jíj Badru wél leuk vind en dat is het belangrijkst.
Maar zo heeft ieder zijn smaak en mening.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:05

Ik heb dit jaar mijn jaarling laten castreren voor 250 euro, liggend ivm zijn hoogte (oftewel kleine maat). Ik vind 300 dan ook niet gek, maar momenteel lijkt de paarden wereld op de kop te staan. Dit jaar de keuze gehad uit 7 gratis shetten, hengsten/ merries en ruinen, wel allemaal vos en zwart. Verder een welsh voor 600 euro bereden en betuigd merrie met papieren, de prijzen zijn diep triest dus. Als ik een ruintje zocht zou ik het geld zeker voor Badru over hebben, al heb ik liever merries ivm mijn dominante ruin. Ik zie overigens liever een ruin dan een hengst, dus ook voor mij weegt de castratie mee.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:58

Dan ben ik nu wel benieuwd hoeveel men over zou hebben voor Bo. ;)

Naam: Bo van het Wouds-end
geboortedatum: 21-05-'08 (1 jaar dus := )
geslacht: Hengst.
Schofthoogte: 90 cm. (Maar hij wordt ongetwijfeld nog groter.)
M: onbekend
V: onbekend
Is gechipt, geënt, paspoort etc.
Kan netjes mee lopen aan het halster, voetjes geven, zeeer lief karakter.
Ben er zeker van dat hij later een geschikte kinderpony is.
Hij wordt nog gecastreerd.

Afbeelding
Afbeelding

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:24

Moderatoropmerking:
Dit topic is bedoeld om shetlanders te taxeren. Eerder ontstond er een discussie over het 'hoe en waarom' van taxeren die toch wel interessant is, deze berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic dat zich hier bevindt. De discussie over het 'hoe en waarom' kan daar plaatsvinden, hier dient uitsluitend getaxeerd te worden. Berichten die vanaf nu niet meer aan de regels voldoen, worden zonder pardon verwijderd!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:33

Bo: € 150,=
Mooie pony! Zonde dat je hem gaat castreren.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:49

Bo: € 100.00

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:43

Suzie+veulen: 400 euro,; Merrie heeft geen bijzondere kleur, geen stamboek, leeftijd vind ik geen negatief punt, veelzijdig.

Kees: 350 euro; Fijne lengte voor een kinderpony, veelzijdig, geen bijzondere kleur, leeftijd??

Nathan: 200 euro; Vind ik een leuk beestje om te zien, maar het feit dat hij hengst is zou voor mij geen meerwaarde hebben.

Popeye: 350 euro; Leuk beestje, fijne lengte voor een kinderpony, veelzijdig.

Paloma: 450 euro: Leuke merrie met paspoort, fijne lengte en leeftijd, veelzijdig.
Noortje: Ik vind het moeilijk om veulens te taxeren en ik zie de foto niet. :o

Badru: :+: 250 euro; Voor mij zou alleen zijn leeftijd een klein minpuntje zijn.

Xanthy: 400 euro; Mooie leeftijd, lengte en veelzijdig als kinderpony, standaard kleur.

Nora: Zelfde verhaal en taxatie als Xanthy.

Snoepie: 450 euro; Ik ben verliefd, wat een schatje. :D

Bo: 150 euro; wat is hij al opgeknapt zeg, wordt denk ik een leuke pony over een paar jaar.

Ik ga me verder niet bemoeien met het commentaar op lage/hoge taxaties, de 1 heeft liever een ruin, de ander een hengst, de 1 vind afstamming en papier belangrijk terwijl de ander 1000x liever een papierloze pony heeft die kindvriendelijk is.