35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:59

IngridM schreef:
over grote ringen aan kleinere bitjes; ik zie dat wel vaker. Vind ik zo'n raar (en lelijk) gezicht; zonde dat ze dat doen !

Daar was ik het mee eens. Nu heb ik een D trens voor Floki en die grote D maakt wel dat t veel rustiger in zijn mond ligt ;) Minder mooi, maar wel functioneel.

IngridM

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 23:13

OK Antheman, dan is het functioneel. Nog steeds niet mooi maar dat het goed ligt is belangrijker ! :-)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:08

Het staat idd lelijk en ik snap ook niet waarom ze dat doen, maar goed, dat het goed zit is belangrijker dan wel of niet mooi.
Ja Elina zet door, hoop wel dat er tzt verbetering komt en ze inziet dat ze er zelf niets aan heeft :)
Wil volgende keer proberen, rustig aanspringen, paar galopsprongen en dan draf en belonen en het zo proberen uit te bouwen.
Heb gevraagd of ik in de manege mag oefenen met mijn tweewieler en dat mocht wel mits ik op niet aantrekkelijke tijden kwam, dus etenstijd enzo :)
Heb gekeken bij de menles, maar daar zitten in iedere groep 5 menners met grote friezen en grote wagens in een 20x40 rijbaan en dat zie ik voor mezelf en voor de anderen niet zitten om daar met Kyara tussen te gaan zitten.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:37

Nee, mij krijg je met de kleintjes ook niet in een bak vol aangespannen friezen.....brrrrr.

Vanaf deze week hebben we binnen les op de zaterdag. Is ook wel eens lekker, de zondagochtend wat tutten en niet haasten.
Vandaag besloot manlief om de hoefjes van de ijzerlozen bij te werken.

Hier met Viva'tje, ons jaarlingetje. Die vindt alles goed, zelfs als de tandarts met een electrische vijl haar bekje in gaat :) . Nog anderhalf jaar en dan mag ze ook een koetsje gaan trekken....

Afbeelding

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:43

Is inderdaad een gepruts met die bitten. Heb net nieuwe gebogen liverpoolstang bitjes gekocht. Weer een stukje breder, ik vond de vorige te krap. En meer ruimte voor de tong. Deze hebben ook mooi kleine scharen er aan zitten, iig in verhouding. Gisteren geprobeerd Jillz aan de longe te trainen, met name omdat de instructeur zei dat de galop geoefend mocht worden. Prachtig om te zien hoe ze ook in haar eentje keurig reageert op stemcommando's voor stap en draf. Maar een galopje zat er niet in. Vanochtend kwam ik op mijn ronde met de honden langs de shetten in de wei. Fristi dribbelde mee langs de wei. Jillz kwam van achteren aan galopperen. Ik zei je kunt het dus wel, ik wist het! Mooi met de oortjes dr op. Vanmiddag maar even samen aanspannen dan komt het vast goed. Bij ons in de les rijdt ook een Fries en een Haf, aangevuld met tweespan shet, enkelspan shet en enkelspan Welsh. Gaat prima, meestal zijn er totaal 4 deelnemers want er is altijd wel iemand die iets heeft. Buitenles is makkelijker want dan is er meer ruimte maar de paarden houden goed rekening met de rest.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:13

Edit: net in buitenbak getraind tussen de sneeuwvlokken door, ging super in galop. Kwartje begint te vallen bij haar en Fristi werkt zo hard echt mooi om te zien! #blijmee

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:45

Jaaaa hier ben ik, 37 jaar en sinds vandaag (weer) in het bezit van een eigen shetje!
Dit is onze Prins (Berry van de Peerhoeve). Hij is 7 jaar oud, 1.04m en beleerd voor de kar en onder het zadel.
Ik ga lekker met hem voor de kar aan de slag.

Ik heb nog niet van die mooie fotos, dus even wat fotos van de fokker en vorige eigenaar:

Afbeelding Prins!
Afbeelding voor de tweewieler
Afbeelding en in zn wintervachtje

Ik klets graag met jullie mee of het wel en wee van de kleintjes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:54

Knappe shet Nane, mooi hoofdje ook zeg! :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:59

Welkom Nane, lekkere shet heb je!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:48

Welkom nane, mooie shet! Ik ben benieuwd naar jullie avonturen

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:40

Wat een mooie Prins, Nane!

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:52

Prairiewolf:Knopje galop zit er meestal wel op, moet je alleen weten te vinden...en dat lukt uiteindelijk ook.

Nana, mooi hoofdje heeft jouw prins. Welkom.

Bij mij hebben alle drie de pony's verschillende bitten. Het blijft passen en meten wat het beste werkt voor de pony's.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:13

Dank jullie wel! Ik ben ook benieuwd! Ik lees met jullie mee, er is nog zooooveel wat ik wil doen en regelen!

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:55

@kanniet klopt natuurlijk, alleen schoot ze tijdens de les een paar keer in rengalop. En aangezien Fristi ook best van turbo houdt moest ik even uitvogelen hoe ze samen een beetje in de hand blijven. Knopje nu gevonden! Kan weer met vertrouwen op pad. Er is een nieuwe datum voor de puzzelrit voor shets:17/1. Ik heb me opgegeven. Heel benieuwd, neem een goeie *D puzzelaar mee als groom ter compensatie

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:55

Oooh, dat lijkt me ook super leuk prairiewolf!! :D

Vraagje: Zou ik een HCA sulky met 16" wielen ook voor een grote maat shet kunnen gebruiken (1.05m.)?

Edit: heb het al gevonden in een ander topic: Moet kunnen! :)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:44

Zoals het nu uitziet gaan we meer tweespan rijden. Manlief wil ons Abby-koetsje dan te koop zetten om er een wagentje voor in plaats te kopen waar ook tweespan mee gereden kan worden. Dat kan dan op de manege gezet worden. Maar ik wil het Abby-koetsje eigenlijk houden, dat is zo'n fijn wagentje voor een kleintje enkelspan. Waar is mijn geldboompje gebleven |( ...En ik had 'm pas nog gepoetst........
Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:40

Ulfeino; wat fijn dat je in de bak mag oefenen zeg !

Kanniet; lief koppie !

Prairiewolf; wat fijn dat het de goede kant opgaat met het 2 span! Een puzzelrit voor shets; wat gaaf zeg !

Nane; welkom hier ! Leuk ! En wat een prachtig koppie heeft jouw Prins !

Lante; volgens mij kan het inderdaad wel maar is 19 inch mooier/makkelijker in balans te brengen met een "iets grotere" shet/mini.
Ik denk dat ik voor 19 inch ga; Alf is 1.00. Maar daar moet ik ook nog eens goed in verdiepen.

Is het bij jullie ook zulk rotweer geweest vandaag ? Hele dag regen en waterkoud brrrr.
Vandaag is de tandarts bij Alf geweest, dat doe ik nog 2 x per jaar ivm zijn leeftijd.

Heeft een van jullie de Mr. Stockings beenbeschermers toevallig ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:43

Ik heb nog twee jonge shetters van 85 cm, dus die kunnen niet voor 19", dus 16" is voor mij meer praktisch met oog op de toekomst.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 19:46

oh ja dat is zeker dan een stuk handiger ! :-)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:09

Nane: welkom mooie pony zo pik zwart prachtig.

Kom momenteel helemaal niet aan mennen toe, maar wil proberen om morgenochtend met haar naar de manege te gaan.

Met rijden is ze nog steeds wat vervelend, ze staakt regelmatig als ze wat meer moet doen, dat is jammer.
Stap en draf gaat wel redelijk goed, maar de galop, hoe meer je aanspoort hoe meer verzet, even met de zweep erachter dan gaat ze wel.
Op een gegeven moment heb ik haar aan de longe gezet en zo geholpen met de galop en dat ging toen super, ze kan het dus wel!
Toen weer los proberen en ook toen ging dat goed, totdat onze kat die midden in de bak zat vlak voor haar onder haar door wilden, Kyara in de remmen en opzij en Elina viel eraf, ze viel niet hard maar het was wel zonde van dit mooie stukje galop wat ze eindelijk helemaal zelf had gedaan.

Gister in de les wilde de galop ook galop ook niet, maar toen de instructrice er even met mijn menzweep achteraan liep lukte het wel, toen de andere kant op, ze zat bijna in de galop en toen aan de andere kant van de bak een lawaai en een klap, beide andere meisjes in de les lagen eraf, de ene pony was in de galop gestruikeld, viel op de knieen, meisje eraf en er bijna onder, gelukkig viel de pony net niet, de andere pony schrok daarvan waardoor die wegvloog en ook dat meisje eraf viel :( Beide konden gelukkig wel verder rijden.

Daarna nog even gesprongen, Kyara had er niet zoveel zin meer in ging op de hindernis af stopt en hupt erover, 2e hindernisje staat ze stil en stapt doodgemoedereerd over het kruisje :)

We oefenen lekker verder, alle goeds komt langzaam toch? :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:27

Jeetje, het is wat met al die zandhappers Ulfeino! Ach, we hebben het allemaal met vallen en opstaan moeten leren. Ook de galop komt uiteindelijk wel goed. Kinderen zijn nu eenmaal zo'n eigenwijze pony niet meteen de baas. :D

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:50

Ik rij in de les met 1 grote Fries, en kwpner van 1.70 en een snelle hackney in een kleine binnenbak.
Dit jaar was het eerste jaar (zijn halverwege begonnen) en we rijden om en om. De ene week monique met haar shetjes en de andere week ik met star.
Volgend jaar gaan we alle 2 elke week rijden omdat het ons zo goed bevalt om te lessen.
We hebben al iemand met een shetje die volgend jaar ook wil lessen.
Als we er nog iemand bij vinden dan kunnen we met zijn 4 en in een aparte groep. Daar hoop ik een beetje op.
Afgelopen maandag had star toch een beetje moeite om de grote paarden en de snelle hackney bij te houden.
Ze is dan ook wel de enigste met een dikke vacht.
hoop zo dat het doorgaat..

Wat een schatje die viva..

Welkome nane, wat een knappe prins heb jij!

Voor star moet ik ook een nieuw bitje, halve cm groter. Als het goed is wordt die vandaag gebracht. Ze zou een wat fijnere meenemen.

Ik heb zelf ook 16 inch wielen met mijn Hca, maar wil ook een x star ervoor zetten. Die is 1.11.
Heb hier op bokt wel eens foto's gezien van een welsh van 1.18 voor een Hca met 16 inch wielen.
Mijn shetje is 90 cm, dus grotere wielen kon niet echt.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:16

Vandaag is mijn hoefsmid weer geweest, dat geeft me altijd zo'n fijn gevoel als de heren weer mooi op hun voetjes staan. Hebben jullie dat ook?

Verder heb ik besloten om Spyke voortaan Spijker te noemen, beetje vreemd maar ik leerde Spijker kennen en toen werd hij altijd Spyke genoemd maar in zijn paspoort staat Spijker en zelf vind ik Spyke echt een hondennaam. Dus niet dat jullie denken dat ik een ander paardje heb gekocht, paard is en blijft gelukkig hetzelfde want hij is geweldig zoals hij is ^_^

Spijker
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:32

Kanniet, als je mogelijkheid hebt, klein wagentje toch houden.
Je krijgt er waarschijnlijk toch niet voor wat hij jou waard is, en wat je zegt, het is wel heerlijk om een makkelijk enkelspanwagentje te hebben.
Ik heb om die reden ook nooit mijn tweewieler weg kunnen doen toen we een vierwieler kochten en de praktijk leerde dat ik toch meer met de kleine wagen rijdt als met de grote, omdat ik met de grote alleen op straat kan rijden (en dus groom nodig heb) en met de kleine kan ik zelf alleen op eigen wei wat rondjes rijden.
Enige was hier de ruimte ... want ik had wel ineens meer ruimte nodig. Maar ook dat is inmiddels opgelost :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:43

Ellen: leuk dat jullie nu waarschijnlijk les kunnen krijgen met shetjes, hier zijn bijna geen mensen volgens mij die iets met een shet doen :(

Haf_Sjakie: wat een poppie is Spijker om verliefd op te worden :)

Elina heeft zojuist even geoefend, heb haar mijn dressuurzweep van 1.10 even gegeven en dat werkte een stuk beter.
Lekker geoefend, zelf meerdere keren gegaloppeerd en daarnaast 4 keer het AA proefje gereden, want 12 december heeft ze haar eerste Bixie wedstrijd in Koudum :)
Zal even een dressuurzweep halen van 1 mtr. langer mag niet bij pony's, maar dit werkt veel beter, anders zit ze veel te veel in de mond te trekken als ze haar korte zweepje wil gebruiken.

Wil bij De Menner een menbitje kopen, heb die met dat Myler mondstuk in gedachten, heb 1 van mijn paarden met een Myler gereden en was daar wel heel erg over te spreken.
Wie van jullie kan me iets meer vertellen over het nut en wel of niet noodzaak van een kinketting?