[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:51

Succes Linda!

Hier hebben ze eigenlijk onbeperkt hooi/stro. En krijgen een handje basis brok. Ik voer zelf nog bij als ze aan het werk zijn geweest. Sport muesli met Effektri.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:15

Waarom voeren jullie dit extra voer? Wat zijn de redenen dat jullie bijvoorbeeld vitamine e en gluco balance toevoegen?

Ik ben met name benieuwd naar de gluco balance

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:24

Ik voer gluco balance bij omdat Willem snel last heeft van stofwisselingsproblemen (harde manenkam, jeuk) als hij op het land staat in de zomer. Sinds dit weideseizoen (nu ruim een maand) gebruik ik het, in combinatie met greenguard, en voor het eerst heeft hij geen last van deze stofwisselingsproblemen. Even afkloppen en hopelijk blijft dit zo.

Het is een supplement wat zorgt voor een normale suikerstofwisseling, heel fijn dus voor bijvoorbeeld hoefbevangen paarden of paarden met insulineresistentie (of zoals Willem die wat gevoelig reageren op gras).

Vitamine E geef ik bij voor zijn spieren, hij heeft snel last van zijn spieren en verzuring en ik merk echt dat dit hem goed ondersteunt.

ElineGC

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:41

Wat goed dat je zo duidelijk verbetering ziet door een supplement!

Ik ben zelf een beetje bezig met het voer van mijn pony.

Hij is een beetje te buikig. Hij is ook niet heel allert voor de wagen. Een soort van lui of sloom. Ik heb het gevoel dat hij iets te weinig bij geveord krijg en ben dus nog even bezig met het uitzoeken daarvan. Hij krijgt nu zo goed als onbeperkt hooi en staat nu sinds een week op zeer arm grasland wat ook al zeer kort is. Na het werk krijgt hij een handje basisbrok. Dit wil ik nu elke dag gaan voeren. Hij werkt nu omgeveer 4 dagen per week matige inspanning.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:28

Ik vind 30 graden met een wedstrijd toch wel erg warm hoor %)

Hier geen ervaring met een te dun wordend paardje. Donja staat sinds een week op streng dieet en ik zie nu al zo veel verschillen, positief. In gedrag en uiterlijk.

Donja krijg onbeperkt voorgeweekt hooi. Het is even een klus, maar als dat het beste is moet dat! Elke ochtend en avond moet zij drainage druppels van Puur en Nier-blaas druppels van De Groene Os. Deze krijgt zij Pavo's Nature's Best. Hier krijg zij een koffiekopje van met dus de druppels en een beetje lijnzaadolie.

Ze is in een week tijd kwa omvang al 3 cm gekrompen, het is misschien wat optimistisch, maar hier ben ik gewoon zo blij mee!!! *\%/* Ook de bulten op haar rug (haar nieren) zijn al heel wat geslonken, en heeft zij minder jeuk. Vorige week rolde ze om de 10 seconden, nu zie ik haar niet meer rollen. Naast alles hinnikt ze weer naar me. Dat lieve hinnikje dat ik herken uit duizenden! <3

Zondag was een speciale, leuke dag voor ons beiden. Ik merkte aan mijzelf dat ik zo trots was op haar, ze is zelfs even het water in geweest en dit is echt een fobie van haar. Ik heb en voorproefje van de foto's trouwens! <<)
<3 <3 <3 <3 <3
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:18

Eline het kan zijn dat het hooi niet voldoende voeding bevat?
Ik ben zelf echt fan van pulp tegen hooibuik :') of iets van een vitaminemuesli gaan bijvoeren?
Hoe intensief train je hem?

Kiekeboefje wat goed van je pony! Dat is een hele overwinning!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:14

Zamora schreef:
Eline het kan zijn dat het hooi niet voldoende voeding bevat?
Ik ben zelf echt fan van pulp tegen hooibuik :') of iets van een vitaminemuesli gaan bijvoeren?
Hoe intensief train je hem?

Kiekeboefje wat goed van je pony! Dat is een hele overwinning!

Het hooi zou inderdaad niet voldoende kunnen bevatten. Word hij van pulp dan niet juist dikker?
Ik train hem verschillend maar meestal niet heel erg intensief. Hij is nooit heel erg bezweet, alleen onder het borsttuig en schofttuig zie je zweet. Ik longeer meestal 20 min. Buitenrit is meestal een uur en als ik op het weiland train is jet ongeveer 30 minuten

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:14

Ik heb 3 x district kampioenschap gehad met 30 graden. Maar Romy leek er geen last van te hebben. Na rijden gelijk afsponsen en in schaduw lekker grazen en water drinken.
Wat goed dat Donja opknapt!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:49

Linsey; fijn dat je er de tijd voor wilt nemen; zonder druk erop gaan zulke dingen stukken fijner.
Overigens zie ik nog wel mogelijkheden voor verbetering bij je voer als je je afvraagt of je nog iets kunt verbeteren :-) Maar ik weet natuurlijk niet WAT je wilt verbeteren? Hieronder een idee wat ik zou veranderen :-)
Ipv luzerne van Hartog zou je luzerne van Vitalbix kunnen voeren; geen melasse (die zit wel in die van hartog) en ipv de basismuesli zou je de dieetmix muesli van Subli kunnen voeren; geen melasse; graanvrij, en weinig suiker/zetmeel. Maar vooral het graanvrij is een plus (voor mij dan he :-) )
Over de scheve calcium/fosfor verhoudingen hoef je je pas zorgen te maken vanaf echt grote hoeveelheden! Paar handjes is echt geen probleem, daar hoef je echt niet voor te compenseren.

De temperaturen voor za en zo zijn al naar beneden bijgesteld, op mijn app tenminste. Verschillende apps willen nog wel eens verschillende temperaturen aangeven :-)
Ik "werk" ook altijd gewoon maar pas het aan; korter of minder intensief.
Maar eens een vrije dag als het heet is is ook niet erg :-)

Zamora; Bibi ziet er goed uit!

Patricia; vind je onbeperkt hooi niet teveel van het goede?

Alf krijgt al tijden Vitalbix vitaminebrokjes. Bij minder werk alleen vitaminebrokjes, als hij meer heeft gedaan gemengd met Subli Dieetmix en 5 x per dag portie ruwvoer (hooi of grasmix).
Ik ga echter wel over op iets anders om te proberen nog wat kleine probleempjes op te lossen. Het wordt iets zonder luzerne, omdat ik vermoed dat dat de reden is dat hij redelijk wat jeuk heeft. Ben nog aan het uitzoeken wat.

Linda; succes donderdag met je wedstrijd!

Kiekeboefje; wat fijn dat het zo'n stuk beter gaat! Leuke foto.

Het laden ging gisteren er goed met Alf. We zijn met stalgenoot lekker wezen badderen :-)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:42

Thanks voor jullie info, nu weet ik wat jullie voeren!

Ik kan zijn ribbetjes voelen... hij heeft in de eerste 1,5 jaar van zijn leven enorm veel tekorten opgelopen/ondervoeding. Wij hebben hem toen meer gekocht uit medelijden, achteraf nooit de slimste keuze geweest. Maargoed, daardoor is hij altijd vrij snel schraal.... ik hoop dat hij weer een beetje bijtrekt als ze wat meer op het land kunnen. Maar voor nu, om eerst mijn oude voer op te maken. Toch maar elke dag 1/4 basismuesli, en aanvullen met 1/2 Lucerne.

Het weer wordt al minder inderdaad zondag, ook wel blij mee! :P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:57

Maar je mag ribben ook wel voelen, of zie je ze ook?

Eline van pulp komen ze op de bovenlijn aan maar omdat het stukje hooi/ruwvoer vervangt krijgen ze hier geen buik van.

Als je spieren wil opbouwen heb je wel voldoende voeding(eiwitten) nodig om dit ook te kunnen aanmaken.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:15

Je kan ze soms zien, soms niet.... maar als je zijn buik poets voel je dat het ribbelig is zegmaar...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:23

Als wormen zijn uitgesloten zou ik pulp gaan geven en eventueel merriebrok? Kijken hoe hij erop reageert?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:30

Wormen zijn uitgesloten, toevallig vorige week, nog laten onderzoeken, en toch extra ontwormd... ook zand is eruit, door een kuur.... Hij heeft wel door zijn tekorten uit het verleden, altijd wat gevoelig gereageerd op zijn darmen... en heeft af en toe ook een aantal dagen diarree.

Hier hebben we met verschillende artsen naar gekeken, ook met alternatieve geneeskunde maar hier hebben we nooit iets bij kunnen vinden. Gewoon "gevoelig" op de darmen. Soms weken geen diarree, en dan weer 3 dagen heel zijn staart onder. Staat hij een tijdje op het gras is het er niet. Verschillende hooisoorten geprobeerd, uit hooinetten voeren, of toch juist uit speciale bakken, niets helpt echt, behalve meerdere uren per dag weidegang.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:20

@ Indrid het is hooi wat getest is met ruwvoeronderzoek en er zit niet zoveel in. Uit de test kwam dat ze onbeperkt erop mogen. Ze zijn ook dunner als voordat ze op onbeperkt hooi gingen. De eerste weken aten ze 1,5 baaltje met z'n drieën per dag en nu paar maanden verder 6 plakken, ( zitten er 10 -11 in een baaltje). Bij ons op stal wordt er steeds ruwvoeranalyse gedaan, en voor de manege paarden zelf door een bedrijf berekend wat ze er extra bij mogen kwa krachtvoer.
Bij ons staan er een paar op Anti itch voer, een soort luzerne achtige. Helpt bij die paarden heel goed.

@ linsey lekker weidegang dus.

Er had iemand een examen? hoe is dat gegaan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:29

Hier kunnen we inderdaad ook per partij een analyse krijgen (hooi). Het ene ruwvoer is het andere niet en meten = weten.

Hier geen examens, ben al een tijdje van de havo af haha. Zijn ze vandaag begonnen?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:41

Zamora schreef:
Heb geen shet dus niet te vergelijken maar Bibi voer ik 2 keer daags:
1 schep geweekte pulp + halve schep merriebrok(gemengd met basis muesli) + hand vol luzerne.
Ze mag nu ongeveer 1 uur per dag op de wei als ik vrij ben (4 dagen in de week).
En ernaast krijgt ze ook voordroog hooi.
Probeer haar 3 tot 4 keer per week aan werk te zetten dmv mennen, longeren en wandelen.

Sun krijgt normaal ook zelfde voer maar veel minder.

Bibi gisteren:
[ [url=m/QL8n0G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn bezig met spieren kweken en buik weer strak te krijgen.

Wat heeft Bibi een strak lijntje zeg! Ze ziet er goed uit .Geef jij de pulp dan naast onbeperkt voordroog?

Linsey1998 schreef:
Bedankt voor je reactie!

Ik zit er zelf aan te denken, om misschien toch eerder die Lucerne omhoog te gooien bij Bink, een volle voerschep Lucerne en een hand muesli, en dat dagelijks. Lucerne is natuurlijk hoog in eiwit, maar suikerarm, en daarnaast hoef ik niet bang te zijn voor de fosfor verhoudingen, omdat ik het samen voer en het bij hartog al gelijk is gemaakt met een bepaald brokje wat erin zit....

Ik heb Jimmy op onbeperkt hooi staan.
Daarnaaast krijgt hij smorgens een bekertje vitalbix met luzerne en savonds 1.5 bekertje sportmuesli. 1 x per dag 2 schepjes vitamine e.

Wat fijn dat Donja het al beter doet zeg Kiekeboefje. Pas je alleen op dat ze niet te snel afvalt?

Ik train met dit warme weer niet, ik kan er zelf helaas totaal niet tegen.

Vanmiddag de ponys naar de wei gebracht . Is normaal gesproken de schapenweide, die weides zijn van natuurbeheer en mogen niet bemest worden. Voor Jimmy is dat ideaal om geregeld een middagje op te kunnen, Straks weer lekker ophalen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:45

Bedankt :D doen hard ons best haha. Wil haar graag mee naar de zomershow en soweiso de merriekeuring dit jaar.

Bibi krijgt inderdaad de pulp naast onbeperkt hooi. Ze eet er veel minder door de pulp etc wat ze krijgt.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 24-05-17 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:46

Lekker paardjes op het land!

Hier ook geen examens, 2 jaar geleden van de Mavo af gegaan. In januari wel de examens voor mijn mbo gemaakt. Nu nog stage tot 30 juni en dan heb ik mijn MBO 4 in mijn zak :D Dan op naar September starten met mijn bachelor accountancy :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:01

Wat lekker Mir dat Jimmy daar mag grazen :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:07

Ik heb de afgelopen dagen wel meegelezen maar niet gereageerd. Ik zat namelijk lekker 6 dagen in Drenthe met de pony's! We hebben heerlijke ritten gemaakt en genoten van de natuur. Uiteindelijk hebben we in 4 dagen tijd 85 kilometer gereden :)

Ik zag dat er wat gevraagd werd over voer. Wij voeren onbeperkt hooi in netten. Mijn shet heeft een eigen schuilstal met grote berg los hooi. Zij stopt altijd en is altijd mooi op gewicht). Verder een beetje bietenpulp, gemalen lijnzaad en vitaminebrokjes. De pony's glimmen en hebben genoeg energie. Daarnaast bouwen wij enorm rustig het gras op. Op dit moment mogen ze 1 uur en een kwartier gras eten op een perceel met lang gras dat in de bloei schiet.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:24

Waar kopen jullie dat bietenpulp? :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:25

Welkoop of dierenzaak waar ze paardenvoer etc verkopen :D
Je hebt gewone bietenpulp en bv ook Speedibeet van Pavo, heeft korte weektijd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:51

Gaaf zeg Sakvis en wat een prachtig weer heb je dan gehad!

De speedibeet van Pavo is super fijn!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:52

Heerlijk sakvis! Ik ga volgend weekend 3 dagen veluwe. Bosritjes.
Net de uitslagen online. 202 en 195.5 punten in de dressuur.In 3 proeven niet 5 winstpunten. Ben trots op Caya.

Op mijn vorige stal gebruikte ze speedbeet van pavo. Als pulp.