Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:38

Sil....volgens mij lees ik over het stukje over "botmassa mbt dragen" heen..kan het niet vinden. Lees wel dat er in het stukje toch echt gesproken wordt over de dragende kracht van de rugspieren en ook de buikspieren en de stuwende kracht van andere spieren (onder het kopje 'hoe draagt een paard eigenlijk')

Wat ik zelf heel erg belangrijk vind met betrekking tot de botten is dat het werk dat je van het paard (de pony) vraagt wel in balans loopt met de ontwikkeling van de groeiplaten. Ik denk dat ik zelf dus zeker tot 4 jaar wacht met inrijden...(better safe than sorry en zo'n half jaartje maakt dan ook niet meer uit)

Vond dit http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html wat dat betreft interessant leesvoer...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 14:40

verder ben ik natuurlijk met je eens that je ook "over the top" kunt gaan...Ik denk dat wat vanitymay hierboven zegt ook precies juist is....op common sense gaan maar wel bewust nadenken bij wat je doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:58

een IJslander door z’n stevige constructie en veel dichtere botstructuur dan de grote paarden, meer gewicht kan dragen dan een luxe

Dit staat er verschillende keren in.Dus de dichte van een botstructuur.

Ik heb zelf ook een heleboel vraagtekens bij de draagkracht van ijslanders.Ik denk dat mensen vaak dingen aannemen.Vroeger op ijsland(no nog) Werd er op die paardjes gereden door volwassenen.Dus daardoor zijn ze beresterk.Maar ik denk dat mensen dat maar aannemen.Want aan de andere kant zeggen ze zelf een ijslander is qua structuur en bouw een paard.Maar als het op dragen aan komt zou hij ineens weer sterker zijn?

Ik denk als je er echt iets zinnigs overwilt zeggen dat je een groep Paarden moet nemen van verschillende rassen,die in gelijke omstandigheden opgroeit en belast word en pas aan hun einde kan je dan zien welke paarden het meest geleden hebben onder hun gebruik.

Uiteindelijk ga je het effect van overbelasting nooit niet merken na één keer maar pas na verloop van tijd.
Bij ons staan toevallig een groepje paarden van de zelfde leeftijd zo'n 15/16 jarige.Waarvan mijn paard het minst versleten is en nog het meest fitte paard terwijl ikzelf ook de lichtste ruiter niet bent Bloos .Dus je kan niet alles in statestieken zetten.

Die link van peter rijckeboer ken ik.Vind hem ook wel goed ,hoewel er hier en daar ook wat in staat waarvan ik denk ?????
Wij zijn nu mijn 3'5 jarige aan het inrijden.Je wilt niet weten hoeveel commentaar er is door mensen die vinden dat ik het te langzaam doet.We zitten nu op 2 a 3 maal inde week zo'n 20 minuten.Maar ik zie dat ze het goed doet en het leuk vind.Ondanks haar hevige karakter heeft ze nog geen bok gegeven of andere vormen van verzet getoont.Dus laat ik andere maar kletsen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:06

hahaha...heb jou nu gelukkig een beetje leren "kennen" als iemand die zich weinig van dat soort geklets aantrekt inderdaad. Lijkt me dat jij het goed aanpakt en om jouw paarden zou ik me nooit zorgen maken!

Common sense en bewust met dingen bezig zijn voorkomt een hoop ellende later denk ik dan maar. Ik vind het zelf erg belangrijk dat het paard er ook iets uithaalt en het hopelijk ook erg leuk vind...dat ze graag iets met je WILLEN ondernemen en het niet zo'n afgedwongen gedoe is om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te scoren.

Uit al dit soort links en artikelen moet je gewoon zelf filteren wat je denkt dat belangrijk is..van klakkeloos overnemen is nog nooit iemand beter geworden (kijk maar naar al die shetten die nog in spreidstand doorlopen omdat ze best 2 keer hun eigen gewicht kunnen dragen)

Trouwens...op de oorspronkelijke shets reden neem ik aan ook volwassenen bij gebrek aan auto's op zo'n eiland???

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:11

Ja zo ver als ik weet wel, maar er is ook nog altijd een verschil tussen het gewicht van volwassene. Ik ben zelf te zwaar en inmiddels rij ik niet meer op mijn paard, maar het verschil tussen 80 en 90 kilo merk je wel degelijk aan je paard. Hoewel ze nooit geklaagd heeft en ik ook telkens mijn gewicht weer snel omlaag breng als het te hoog wordt, juist om haar te sparen, ahum en voor mezelf.
Maar ik vraag me wel een ding af hoe kan het dat er nog mannen paardrijden, die zijn toch bijna allemaal te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:15

Als je ziet wat die kleine shets allemaal versjouwde op die eilanden.Als je denkt aan al die karretjes vol met kolen en zo.Het was natuurlijk alleen zo,zo gauw het versleten was werd het geslacht.
Maar het is inderdaad zo,gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Wat bij mij ook nog altijd een frustratie is.Eén van een andere orde Bloos .Zijn kleine hondjes die geen hond mogen zijn.MOgen niet rondhollen in de modder spelen met andere hond ,hond zijn.Tot mijn grote afgrijzen zag ik in de dierenwinkel dit weekend een honden toilet.Een soort grote kattenbak.Met andere woorden,hoeft het beestje helemaal niet meer naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:17

sonjim schreef:
Ja zo ver als ik weet wel, maar er is ook nog altijd een verschil tussen het gewicht van volwassene. Ik ben zelf te zwaar en inmiddels rij ik niet meer op mijn paard, maar het verschil tussen 80 en 90 kilo merk je wel degelijk aan je paard. Hoewel ze nooit geklaagd heeft en ik ook telkens mijn gewicht weer snel omlaag breng als het te hoog wordt, juist om haar te sparen, ahum en voor mezelf.
Maar ik vraag me wel een ding af hoe kan het dat er nog mannen paardrijden, die zijn toch bijna allemaal te zwaar.

Daarom sjonim dan zou er geen man meer kunnen rijden.Alleen op een haflinger dan volgens die papieren?

Ik zal eens wat verglijkingsmatriaal op diepen!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:27

Heb mijn eigen man eindelijk zo ver dat hij beloofd heeft het paardrijden te proberen...MAAR...hij wacht tot de Belgen ingereden zijn (en hoopt dat ik het tegen die tijd vergeten ben want ze zijn nu nog geen anderhalf)....Hij is ruim 1m90 en een kilo of 90 maar ik denk dat hij, zelfs zonder verstand te hebben van paarden, niet zomaar op een paard zou stappen.

Gaat niet alleen om de mannen Sonjim...er zijn ook mannen die hetzelfde of minder wegen dan ik....en op bokt zie ik meer dan genoeg voorbeelden van dames die de 100 kilo overschrijden (of het geaccepteerd wordt door bokkers hangt dan weer van je populariteit af heb ik het gevoel)

De beredenering dat de papieren niet zouden kloppen omdat er dan geen man meer zou kunnen rijden vind ik een beetje kort door de bocht. Misschien IS dat ook wel zo...misschien moet je boven de 90 kilo zeggen...ok...stop...einde oefening of ik koop een shire/belg etc. Misschien ZIJN de meeste mannen ook wel te zwaar???? Let wel..ik heb de wijsheid niet in pacht..probeer het ook maar allemaal uit te vogelen maar ben wel liever voorzichtig dan overmoedig omdat het niet mijn eigen lichaam is maar dat van een paard die in deze van mijn keuze afhankelijk is.

Lees regelmatig op bokt topics waarin mensen schrijven "niets zeggen over mijn gewicht want je weet niet waardoor het komt" ...die begrijp ik ook niet...ik vind elke medische aandoening voor iemand erg vervelend maar waarom maakt het voor het paard uit waarom je last hebt van overgewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:43

Afbeelding

Hier zou zo'n 90 kilo op mogen.

Afbeelding
op deze 1.70 grote kwpn ,zou 16 kilo minder mogen.

Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.
Afbeelding
En deze zou dan maar 10 kilo minder kunnen dragen als de witte?

Afbeelding
En deze dacht ,als je toch 2x je eigen gewicht kan dragen kan ik ook wel opstappen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:45

Natalie wat gewicht betreft heb je gelijk.te dik is te dik.Waarom ,kan je paard niks mee.

het is voor niet iedereen mogelijk om af te vallen,maar dan kan je ook gaan mennen natuurlijk

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:48

Dat meisje verdwijnt helemaal op die Haf.....

Trouwens...het lijstje zegt zelf ook niet heiligmakend te zijn hè , je moet per paard individueel kijken.....

Ik hou zelf ongeveer de percentages aan (die zijn trouwens ook nog eens genomen van het OPTIMUM gewicht (in goede conditie)...dus een te dikke shet mag niet ineens meer dragen)
en kijk dan naar het individuele paard/pony.

Voor Rohan vind ik een kilo of 45 meer dan genoeg (incl. zadel maar is een wintec), maar wij hebben hem gekocht van mensen waar hij van hun 16 jarige!!!! dochter was!

Die laatste foto vind ik briljant...."hier gebleven kleintje..ik ga LEKKER op je rijden" hahahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:00

Meisje is mijn dochter wat gewicht betreft kan ze overal op.Daar gaat geen paard overbelast van raken Haha!

de shet word alleen als grasmaaier gehouden die is zo klein.het grappig is dat hij dat alleen niet altijd weet.Gaat de hele kudde er in galop vandoor dan doet hij dapper mee.Alleen soms struikeld erwel eens een paard over hem ,moeten ze nog net een noodsprong maken.Hij is er dan ook van overtuigd dat de omheinigen niet voor hem bedoelt zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:45

Dat is shet eigen, die van mij denkt ook dat hekken voor grote paarden zijn. Ik ben inderdaad ook van mening dat je goed naar het paard moet kijken, maar ik vond het grappig dat in deze lijst maar weinig paarden geschikt zijn voor zwaardere mensen. Ben ik blij dat ik haflinger fan ben en dat ik nog liever men dan rij. Dat scheelt voor mijn paard behoorlijk. Ik heb overigens het aanbod gekregen om de jonge haf van mijn ouders in te rijden, maar daar heb ik voor bedankt omdat ik dat te zwaar vind voor een 3 jarige (richting 4) Ik ga haar wel voor de kar beleren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:00

het verhaal wat ik neergezet heb bestaat uit richtlijnen. de 300 gram per cm2 is een gegeven dat getest en gemeten is, en waaraan dus imo niet te twijfelen valt. er zullen paarden zijn waarvoor deze norm al te hoog gegrepen is.

verder wordt er niet beweerd dat een paard bij voldoende drukverdeling tóch gegarandeerd slijtage kan oplopen door een te zware ruiter. dat het risico dan aanzienlijk hoger is lijkt mij niet meer dan logisch.

botten hebben wel degelijk met draagkracht te maken. immers, een paard heeft in de onderbenen geen spieren, wel een paar veersystemen dmv pezen, maar meer ook niet. een paardje dat 300 kilo hoort te wegen, zal benen hebben die dáárop berekend zijn. zet er een ruiter van 100 kilo op, en de benen krijgen ineens 400 kilo te dragen gewicht te verwerken.
snap je waar ik heen wil? de botstructuur heeft dus wel degelijk met de draagkracht van het lichaam te maken.

verder ga ik er ook vanuit dat zo goed als iedereen hier in het topic het beste (oprecht!) met zijn dier voorheeft en er dus ook rekening mee houdt. overdrijven is natuurlijk ook een vak, zelf ben ik echt een miep wat dat betreft en ik kies het zekere voor het onzekere wanneer het mijn paarden betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:42

Hier en daar zit je toch fout merrie veulen.Pezen zijn de aanhechtingen van je spieren ,in benen zitten wel degelijk spieren.

Een pees is een taai uiteinde van een spier.

en dat van je botdichtheid klopt ook nog altijd niet.Dat zou betekenen dat ,ik ga het nu naar mensen betrekken .Iemand met een lichte botmassa niet zo sterk zou kunnen zijn als een zwaar iemand.Dat gaat alleen op als het op trekmassa aankomt,dan gooi je je gewicht in de strijd.

Over gewichtsverdeling van zadels ben ik nog niet uit.Wel heb ik bewust voor een boom zadel gekocht ,heel lang was ik van plan een boomloos te kopen maar naar het schijnt verdeelt dat de druk juist slecht.En een westernzadel vond ik te zwaar(bovendien ben ik eens pijnlijk op de knop terecht gekomen Bloos )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 01:01

ik weet wat een pees is, echter, in het onderbeen (vanaf de voorknie en achter het spronggewricht) zitten geen spieren meer. wel de pezen die aan de spieren vastzitten.

iemand met een lichte botmassa zal inderdaad minder sterk zijn, en nooit de kracht van een 100% zelfde persoon met een zware botmassa kunnen evenaren. natuurlijk zijn er ook onder de mensen met lichte botmassa sterke mensen, en onder de mensen met zware botmassa 'slappe' mensen.
ook is bekend dat mensen met een lichte botmassa sneller last krijgen wanneer zij hun spieren 'te sterk' trainen. de spieren trekken dan de (overigens altijd in beweging zijnde) botten uit hun verband.

dat het dragen van gewicht invloed heeft op het beenderstelsel van het paard staat buiten kijf. kijk naar slijtage in de onderbenen, doorgezakte ruggen e.d., wat toch regelmatig voorkomt.
voor een groot deel is dit inderdaad te vookomen door ervoor te zorgen dat de spiermassa het grootste deel op de juiste manier opvangt, echter is dat niet onbeperkt mogelijk en kan een paard dat te zwaar moet dragen toch problemen krijgen met zijn botten (slijtage dus bijv.)

mijn zusje heeft overigens een tijdje een boomloos zadel gehad, ze had een haflinger gekocht die veel en veel te dik was, en een maatwerkzadel zou maandelijks aangepast moeten worden. je kon dat zadel in de lengte dubbelklappen, van druk- of gewichtsverdeling was dus totaal geen sprake. gelukkig is het paardje inmiddels mooi afgevallen en heeft nu een maatwerk boomzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 01:37

Merrie veulen ik ga je laten in wat jij denkt wat wijsheid is Knipoog

Anders kunnen we eindeloos of topic gaan.
En vergeten we de shets en hun te grote /zware ruiters.
Want uiteindelijk kan buiten iemand zijn gewicht ook een te grote ruiter kwaad voor een paard.Omdat je het dan uit balans brengt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:02

ach...toch zijn we hier al met al heel netjes aan het discussieren...nietwaar? Kan heel bokt een voorbeeld aan nemen Lachen

Ik vind die foto van je dochter nog steeds fantastisch Sil...had 'm aan onze dochter laten zien en die wilde er meteen ook op (ze heeft zelf niet eens door dat ze hetzelfde effect heeft alleen al op Rohan)

Rohan was dus bij de vorige eigenaren van een meisje van 16, 1m64 met de bijbehorende kilo's (normaal postuur). Ik vroeg de vader toen, WAAROM koop je voor zo'n meisje een shet?
A) ze zal zich niet prettig voelen als ze gaat rijden met haar vriendinnen die wel een grote pony hebben
B) hij is gewoon veel te klein voor haar

Het antwoord was hier dat het een shet was geworden om eerst maar eens te kijken hoe het uitpakt en of ze er wel genoeg tijd in zou steken...dat was dus NIET zo..daarom werd hij na anderhalf jaar weer verkocht. Ik denk dat de grote shets heel vaak op deze manier gekocht worden voor grotere meisjes..maar ja...het houdt dan al heel snel op en dan moet hij weer weg...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:29

silvana schreef:
Merrie veulen ik ga je laten in wat jij denkt wat wijsheid is Knipoog

Anders kunnen we eindeloos of topic gaan.
En vergeten we de shets en hun te grote /zware ruiters.
Want uiteindelijk kan buiten iemand zijn gewicht ook een te grote ruiter kwaad voor een paard.Omdat je het dan uit balans brengt.

inderdaad, daarom vind ik het eigenlijk ook gek dat daar niets over gezegd wordt. als je kijkt op IJslander wedstrijden bijvoorbeeld, zie je ruiters langskomen die met hun voeten voorbij de voorknie komen, en er hoog bovenuit torenen. helaas heb ik nog geen onderzoeken hierover kunnen vinden.

en hoe vaak staat er op Bokt wel niet 'ja je bent wel te lang, maar niet te zwaar DUS is het niet erg'.

*zucht*

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:55

Bah ik word altijd zo triest van dat soort dingen, ik begrijp nog steeds niet waarom een shet als speelgoed word gezien!!
Een shetlander is ook een pony, en heeft net zoveel rechten als een ander paard/pony.
Ik vind het goed dat je er wat aan wilt doen. Is het niet een idee om in het shetlanderforum (hier dus) een sticky (zo heet dat toch?) te plaatsen over hoeveel een shetlandpony kan dragen, wanneer je te zwaar bent, VD oefeningen enzovoort te plaatsen? Als iedereen dat dan gewoon leest...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:04

je sticky's maken altijd wel indruk, worden wel serieus genomen... of op de Bokt Wiki, dat kan ook nog, maar ik denk dat een sticky vaker gezien/ gelezen wordt. bovendien zijn veel mensen niet echt geïnteresseerd in of ze hun pony stukrijden of niet, en deze groep mensen zal dan ook echt niet op zoek gaan op de Wiki naar feiten waardoor ze moeten stoppen met rijden...

een sticky vind ik een goed idee.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:24

ehm....ben denk ik nog niet lang genoeg op bokt om te weten wat een "sticky" is....dus IK zou het niet weten te vinden Knipoog

Moeten we daarvoor een mod aanschrijven?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:37

Volgens mij wel. De MOD van dit forum zijn Tieneke en Annash
Ik ben evt. wel bereid om te helpen bij het schrijven van een sticky
Een sticky is een stuk informatie over een bepaald onderwerp, kijk maar eens bij het forum Harnachement, een uitroeptekentje met een slotje staat er voor. Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:12

Ik heb even een mailtje geschreven naar Tieneke met het verzoek....dus even afwachten....

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:15

nathalie2302 schreef:
Ik heb even een mailtje geschreven naar Tieneke met het verzoek....dus even afwachten....

Oke, Ik hoop dat we een sticky mogen schrijven! Lachen