Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:00

sorry, duitsland

misschien gaan wij ook heen om te kijken

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:10

Iklees ook even mee. Vind dit erg interessant! Doe het zelf ook regelmatig met mijn shetlander maar vooral nog figuren. Moet me er eerst een goedin gaan verdiepen hoe we zijgangen moeten leren enzo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:46

Ik ga wel proberen om maar Duitsland te gaan, maar kan nog niets beloven. Het is wel weer een kleren eind. Dan kom ik alleen met pony's ohz en aan de LL, want om ook nog m'n wagen mee te sleuren zie ik dan niet zo zitten.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:04

Wat is er precies in duitseland? En waneer is dat?

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:25

vandaag shetlander van de buren nog gelongeerd, in een wei vol met gras, niet echt een pretje! Haha!
ik ben van plan een singeltje te kopen voor der, ze vertikt het om der hoofd naar beneden te doen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:01

arans schreef:
Wat is er precies in duitseland? En waneer is dat?

Eén keer in de twee jaar worden er de European Shetland Games georganiseerd. Een EK voor Shetlandpony's dus. Er zijn zowel keurings als gebruiks onderdelen, en er doen zo'n 10 landen uit heel Europa aan mee. Juli 2008 is het weer zover en dan wordt het in (noord) Duitsland gehouden. Het is ontzettend leuk om mee te doen (wordt de 3e keer voor ons) en ook prachtig om te zien. Er lopen echt honderden Shetlandpony's rond in alle kleuren en maten.

Even gekopieerd van http://www.nsps.nl :

Vrijdag 25 juli 2008
Internationale show

Van 25 t/m 27 juli 2008 zal de volgende internationale show plaatsvinden op Landgestüt Redefin (http://www.landgestuet-redefin.de) in de Duitse plaats Mecklenburg-Vorpommern. Meer informatie volgt t.z.t.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:16

Wat een leuk topic! Ik ben op zoek naar dingen die ik kan doen om onze Shet lenig en in conditie te krijgen en te houden (hij is voor onze kinderen, maar die hobbelen nog een beetje aan een halster omdat ze te klein zijn om echt te rijden). Dit lijkt me leuk om te doen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:30

__Suzanne__ schreef:
Wat een leuk topic! Ik ben op zoek naar dingen die ik kan doen om onze Shet lenig en in conditie te krijgen en te houden (hij is voor onze kinderen, maar die hobbelen nog een beetje aan een halster omdat ze te klein zijn om echt te rijden). Dit lijkt me leuk om te doen!

Het lijkt niet alleen leuk,, het is het ook Knipoog Zeker als je je er een beetje goed op voorbereid en inleest, en ook niet onbelangrijk, goed met de basis begint. De meeste pony's reageren er ook goed op omdat het een leuke afwisseling betekent, maar ondertussen wordt er wel degelijk wat aan de conditie (en dan heb ik het niet alleen over de pony Tong uitsteken ) gedaan
Veel succes en plezier in ieder geval Ja Leuk dat we weer iemand enthousiast hebben gemaakt!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:26

Ik heb even een vraagje Clown Leuk zeg, kom alleen hier als ik vraagjes heb Tong uitsteken
Ik heb nu 2 shetters die heel goed in het tuig lopen. Zou ik die zeg maar dubbel kunnen langelijnen? Dus naast elkaar? Zo nee, waarom niet? Een van de 2 is nogal onzeker, terwijl ze het echt heel goed doet. En de ander is zo bomproof als ik weet niet wat. DUs ik dacht dan kan die andere misschien wat zekerder worden.. Ik heb beschikking tot een afgezette bak..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:15

Nou.. dat is eigenlijk een hele goede vraag Knipoog Ik zit er namelijk ook al een tijdje mee in mn hoofd te spelen. Maar ik had meer 'tandem-langelijnen' in mn hoofd. Naast elkaar had ik nog niet bedacht! Geen idee of het kan, maar het lijkt me toch zeker de moeite van het proberen waard Ja Als is het alleen maar voor de leuk. Ik ga het ook zeker nog een keer proberen om ze achter elkaar te zetten en dan te kijken hoe ver ik kom *LOL* Moet ik alleen nog even achter een extra longeersingeltje aan, want dan kun je ze wat beter 'opsluiten'.

Ik zou zeggen, test het uit en vertel me hoe het is gegaan Lachen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:23

Vertel het ook aan mij Lachen Ik heb er ook eens aan gedacht maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat aan moet pakken haha.
Dus ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen! Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:28

nou ik heb mijn kleine draak nu 2 keer aan de lange lijnen gehad (zonder singeltje en ge inproviceerd hoofdstelletje) ik vind niet dat ik mag klagen wand ze doet goed haar best
als ze nu ook vaker blijft komen in het land word het mischien nog wel wat
ik heb alleen 1 probleempje

je loopt links schuinachter de ponny (toch ??? ) nu is het dus zo dat ze liever naar links gaat dan naar rechts
en ze is nogal druk tussen dr oortjes dus schud erg veel met dr hoofd en het liefste heeft ze dr kaken zo ver mogelijk van elkaar af (mishien wel om voer te vangen Tong uitsteken ) en gaat dus ook graag zo hard mogelijk

als je er op zit weet ik meerdere mogelijkheden om dit op te lossen maar ik ben toch zeker een 10 kg te zwaar voor dr dus dat doe ik dr niet aan en voorwaards is beter dan dwars
maar goed iemand hier een tip om haar wat losser en onspannender te kunnen laten lopen ??

aan de lange lijnen is nogal nieuw voor me en het is voor mij eingelijk een manier wat closer tot mijn draakje te komen (gezien ze me eingelijk niet moet :S ze heeft een wat minder vereden) en ik dat voor het karretje dat niet bereik met haar
en dit is ook wel een leuk tijd verdrijf
ik verwacht dus geen wedstrijden met haar te lopen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:54

Eliine schreef:
Nou.. dat is eigenlijk een hele goede vraag Knipoog Ik zit er namelijk ook al een tijdje mee in mn hoofd te spelen. Maar ik had meer 'tandem-langelijnen' in mn hoofd. Naast elkaar had ik nog niet bedacht! Geen idee of het kan, maar het lijkt me toch zeker de moeite van het proberen waard Ja Als is het alleen maar voor de leuk. Ik ga het ook zeker nog een keer proberen om ze achter elkaar te zetten en dan te kijken hoe ver ik kom *LOL* Moet ik alleen nog even achter een extra longeersingeltje aan, want dan kun je ze wat beter 'opsluiten'.

Ik zou zeggen, test het uit en vertel me hoe het is gegaan Lachen

Volgende week zaterdag zal ik het vertellen Haha! Met een beetje mazzel ook met foto's. Ik zet ze dan in volledig tuig, aangezien ik ze later toch ook in tweespan wil mennen enzo, dan kunnen ze daar ook aan wennen. Alleen zonder borsttuig, dat vind ik zo'n gedoe met die strengen.. Mocht jij het eerder doen dan ik, laat je het dan ook even weten?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:51

Wat ene interessant topic is dit zeg!
Ik doe ook wat LL met mijn mini shetlander we zijn nu nog bezig met figuren enz.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:20

Owh Duitseland klinkt wel heel leuk. Maar ik denk dat het toch te ver is om met Polly heen te gaan. En je zal dan wel weer papieren nodig hebben.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:11

rommulus schreef:
nou ik heb mijn kleine draak nu 2 keer aan de lange lijnen gehad (zonder singeltje en ge inproviceerd hoofdstelletje) ik vind niet dat ik mag klagen wand ze doet goed haar best
als ze nu ook vaker blijft komen in het land word het mischien nog wel wat
ik heb alleen 1 probleempje

je loopt links schuinachter de ponny (toch ??? ) nu is het dus zo dat ze liever naar links gaat dan naar rechts
en ze is nogal druk tussen dr oortjes dus schud erg veel met dr hoofd en het liefste heeft ze dr kaken zo ver mogelijk van elkaar af (mishien wel om voer te vangen Tong uitsteken ) en gaat dus ook graag zo hard mogelijk

als je er op zit weet ik meerdere mogelijkheden om dit op te lossen maar ik ben toch zeker een 10 kg te zwaar voor dr dus dat doe ik dr niet aan en voorwaards is beter dan dwars
maar goed iemand hier een tip om haar wat losser en onspannender te kunnen laten lopen ??

aan de lange lijnen is nogal nieuw voor me en het is voor mij eingelijk een manier wat closer tot mijn draakje te komen (gezien ze me eingelijk niet moet :S ze heeft een wat minder vereden) en ik dat voor het karretje dat niet bereik met haar
en dit is ook wel een leuk tijd verdrijf
ik verwacht dus geen wedstrijden met haar te lopen

Je hebt wel een bitje neem ik aan?? Misschien kan je zo'n sper-riempje, of hoe je dat ding ook mag noemen, onder de neusriem doen. Je weet wel hoe dat werkt neem ik aan? Ik denk dat je pony probeert de controle over het bit over te nemen. Door zo'n 'sper-riem' gaat dat niet meer, omdat de mond niet zo ver open kan. Mijn shet doet het heel erg, maar ik longeer nu met singel + hoofdstel, en zet hem zo, dat hij uit zichzelf aan de teugel gaat. Hij heeft ook genoeg ruimte om dat niet te doen, maar hij doet het wel. Het werkt echt, al is dat bij die van mij. Je zou het kunnen proberen!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:04

Ik ben vanavond ook weer 40 min. bezig geweest met mijn shet aan de LL. Ze was alleen erg irritant aan het doen. Bleef constant trekken aan de leidsels. Heb vervolgens de bijzet er even aan gezet maar ook dit had niet zoveel effect. De wilde alleen maar hardhardhard eigelijk.

Wat kan ik hier tegen doen? (vooral dat trekken)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:27

@rommulus: dit klinkt toch een beetje als gebrek aan wederzijds vertrouwen en communicatie. Je moet niet verwachten dat zodra je de lange lijnen eraan hangt je pony automatisch netjes aan de teugel gaat en er een verzameld drafje inzet, en dat dit zomaar meteen in 1x de band tussen jullie verbeterd. Juist om te kunnen werken aan de lange teugel moet er al vertrouwen zijn.
Met wat voor hoofdstel/bit werk je nu? Je zegt dat het een geimproviseerd iets is, als het niet goed past kan dat heel goed verklaren waarom ze haar mond wijd openspert en ervan weg probeert te rennen. En wat doe je verder zoal met haar? Wordt ze aan de longeerlijn getraind, wordt ze bereden door iemand anders? Dit zijn allemaal dingen die er in meespelen, waardoor het voor ons in dit topic een beetje lastig wordt om met een (kant en klare) oplossing te komen. Vertel eens iets meer over jou en je pony, en de manier waarop je haar nog meer traint. Dan kunnen we je misschien verder helpen.

@Paulusjuh: Ben net ook met 1 van onze pony's bezig geweest en die was ook behóórlijk druk. Volgens mij komt het gewoon door het koude weer. Dan zijn de meeste paarden inene een stuk frisser.
Om dit op te lossen werk ik ze meestal eerst even los aan de dubbele longe. Op die manier kunnen ze zich even uitleven, en daarna pak ik ze dan op aan de lange teugel. Werkt over het algemeen erg goed bij mij Ja Over het trekken,, ook daar kan de dubbele longe bij helpen omdat je dan toch net wat meer te vertellen hebt, maar je kunt wel loslaten op het moment dat ze niet meer trekken (kan met een bijzet niet, heb ik de ervaring mee dat ze er dan juíst op gaan hangen, en dus blijven trekken)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:30

Ja daar zit idd ook weer wat in, dat ze dan misschien op de bijzet gaat hangen. Maar het leek wel alsof ze niet in de gaten had dat ik er achter liep en het dus bij moest benen (zij heeft er 4, ik maar 2 Tong uitsteken).
Ik heb diverse keren geprobeerd om ophoudingen te geven om haar langzamer te laten draven maar ook dit had helaas geen effect...

Het was nu als het ware gewoon een leidsel-trek-spelletje. Niet leuk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:03

Citaat:
Het was nu als het ware gewoon een leidsel-trek-spelletje. Niet leuk.

In dat geval zou ik gewoon een paar keer héél erg duídelijk zijn. Shetten kunnen nogal drammers zijn, en als je dat eenmaal toe gaat staan is het einde zoek. Als ze niet luistert (of doet alsof) dan kun je maar beter een heeeele duidelijke ophouding maken, gebruik je stem, en desnoods met je hakken in het zand gaan staan en je gewicht in één keer naar achteren gooien. Laat haar maar even schrikken, (niet te erg natuurlijk, maar dat is aan jou om te bepalen hoe duidelijk je moet zijn) let ze weer goed op dan kun je weer normale ophoudingen gaan geven. Gaat ze weer drammen, weer duidelijk zijn. Net zolang totdat ze doorheeft dat dit spelletje niet leuk is, en dat het veel leuker is om gewoon mee te werken. Want uiteraard beloon je haar uitbundig zodra ze op een ophouding reageert. Wees er heel erg consequent in (ook met de beloningen geven) en rij veel tempowisselingen. Dat helpt echt om haar goed aan jouw hulpen te krijgen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:33

Ik zet even een stipje Bloos Erg handig namelijk

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:36

ik heb die van mij gisteren ook weer aan de dubbele lijnen gehad, valt me alleen op dat beiden rechtsom moeilijker door hun lijfje buigen, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan en Nando ontspant nog niet goed genoeg, maar het begin is er wel. Heerlijk om zo met de pukjes bezig te zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:09

Hihi, ik had aan de eigenaar gevraagd of hij nog een bitje wilde regelen, en die wil geen tweespan, geen vierspan, maar een zesspan aan de LL Haha! Zie het al helemaal voor me Clown Allemaal verschillende kleuren, die allemaal zo happend en bijtend naast elkaar lopen Clown Eerst maar eens lekker 2 proberen Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:14

Hahaha een zesspan *LOL* Ik zie het ook al helemaal voor me Tong uitsteken Mag je alleen nog wel een hoop spinazie gaan eten, want 1 pony aande LL is soms al zwaar, laat staan 6 pony's Nagelbijten / Gniffelen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:39

Jah idd Haha! Nja, dat zal dan toch pas over n jaar of 2 worden, aangezien ik dan nog 4 pony's moet beleren. Voor 1 pak ik zo ongeveer n maand of3 tot 6, dus ja Clown Hangt natuurlijk ook helemaal af hoe de kinollies gaan reageren Clown