Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Palhaço

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:50

zon shetland expert zei dat shetlanders zon 60/65 kilo kunnen dragen.. een shet van 1,6 ofzo... haha als je dan vraagt van: maar sommige meiden zeggen dat dat zielig is en zo dat het maximaal 50 kilo kan dragen... haha toen zei ze: ze zijn gewoon "penny" meisjes Clown haha wist zij daar ook al van af? Tong uitsteken
maar goed. ze zegt dus dat het wel kan , dat er is gebleken dat als je een stevige shet hebt van 1,6 dat dat gemakkelijk kan... shetten zijn sterker in de rug dan ze zeggen, en dat er met gemak een volwassene op kan rijden... en ja het is een expert en die weet het best goed...

esmee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:48

Ze weegt 300 kilo, omdat ze nog het wat oudere soort vand e shetlander zelf is. Lang, stevig, en vrij groot

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:50

Mijn pony van dezelfde hoogte, weegt nog geen 200 kilo, die word dan nog wel breder maar gaat echt nooit 300 kilo wegen zelfs neit als oud type, lijkt mij.

Heb je een foto van haar?

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:12

Palhaço schreef:
srry , we hebben wat problemen met de comp.... had wat getypet maar ik zie in eens dat het onder de naam palhaço kwam.... hoort van esther_sonja...

heb je dan een schaduwaccount Vork

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:52

Palhaço schreef:
zon shetland expert zei dat shetlanders zon 60/65 kilo kunnen dragen.. een shet van 1,6 ofzo... haha als je dan vraagt van: maar sommige meiden zeggen dat dat zielig is en zo dat het maximaal 50 kilo kan dragen... haha toen zei ze: ze zijn gewoon "penny" meisjes Clown haha wist zij daar ook al van af? Tong uitsteken
maar goed. ze zegt dus dat het wel kan , dat er is gebleken dat als je een stevige shet hebt van 1,6 dat dat gemakkelijk kan... shetten zijn sterker in de rug dan ze zeggen, en dat er met gemak een volwassene op kan rijden... en ja het is een expert en die weet het best goed...

Tuurlijk kunnen ze het dragen, geen probleem. De vraag is alleen of je shet het dan nog leuk vind en of zijn gewrichten niet naar zijn mallemoer gaan Knipoog

Expert in sheten of niet, een dierenarts vind IK geloofwaardiger. De 20 % regel blijft de max. voor een gezonde blije shet Vork

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:57

65 kg is trouwens 33,3% (tov een shet van 250 kg). Als we dan een ijslander nemen van 400 kg mag hij dus afgerond 133 kg dragen, beetje veel niet ??

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:14

karoliena schreef:
Dat is best wel aan de zware kant Ophelia

Esmee: Dan vraag ik me echt af of ze op gezond gewicht ik heb nog nooit een shetlander gezien die 300 kilo weegt

Daarom rijd ik er soms nog op Knipoog

esmee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:18

Laviera, zo heet deze merrie die ongeveer 300 kilo weegt. Is Vroeger mishandelt en verwaarloosd, ze is nu acht jaar, maar hecht zich heel moeilijk aan je. Daarom zijn we nu pas met haar bezig, leren wennen aan rijden enzo. Misschien kan je begrijpen dat ze het laatste jaar alleen maar op land heeft gestaan, gras. We konden haar niet pakken enzo, zelfs de eerste dagen het halster niet afdoen. Maar ze wordt vast, als we wat vaker met haar gaan rijden, een stuk dunner Knipoog

Maar sorry, ik heb twee pony's met elkaar verwart Bloos De eerste is een andere pony op de stal waar ik eerst verzorgde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:07

OpPheLiIa schreef:
karoliena schreef:
Dat is best wel aan de zware kant Ophelia

Esmee: Dan vraag ik me echt af of ze op gezond gewicht ik heb nog nooit een shetlander gezien die 300 kilo weegt

Daarom rijd ik er soms nog op Knipoog

Dan kun je beter gaan longeren.
Die gewrichten moet je niet nog extra gaan belasten Scheve mond

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:23

Shetlander van 94cm kan die zonder problemen 5 minuten rondstappen met een iemand van 60kg?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:03

Geloof je het zelf. Wat hebben 5 minuten rondstappen voor zin dan?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:04

Het is gewoon een vraag en wil graag eerlijk jullie mening daarover weten Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:05

Mijn mening: nee!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:11

Inderdaad, ten eerste snap ik het nut niet van 5 minuten rondstappen en ten tweede is het veel te veel gewicht. Het gaat hier niet om een of twee kilo te veel maar om veel meer.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:12

nanova schreef:
Palhaço schreef:
srry , we hebben wat problemen met de comp.... had wat getypet maar ik zie in eens dat het onder de naam palhaço kwam.... hoort van esther_sonja...

Nee, esther_sonja is mijn zusje van 12. We zitten vaak op dezelfde computer. Ze had zich vergist! Tong uitsteken ik dacht al huh? dat heb ik helemaal niet geschreven!
Ik vind namelijk 50 kilo maximum en een hele grote shet 55 kilo en zeker geen 60/65!

@esther wat bedoel je met een shet van 1,6 ?? meter?? of iets anders?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:17

55 kg is ook al teveel, zelfs voor een grote shet.
Die persoon zal immers ook niet al te klein zijn, dus dat is extra zwaar. Niet doen dus. Teveel risico op slijtage voor de pony

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:25

Superwoman: Haha, dat is een duidelijk antwoord Haha!

Karoliena: Je hoeft het nut er ook niet van in te zien..

Bedankt voor jullie meningen Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:31

Ja hoeft ook niet maar waarom zou je iemand 5 minuten op een pony zetten. Ik bedoel voor een rondje rijden van een buurmeisje, voor beleren

sopje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:08

ik zelf weeg ongeveer 48 kilo en ben 1,63 lang. Mr die shet, grote maat en ook best bespierd, vond het duidelijk NIET leuk. ben dus maar gestopt met rijden. Doe nu longeren/vrijheidsdressuur/grondwerk enz.enz. en k mis het eigenlijk amper hoor Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:53

netjes hoor sopje92!
Het omgaan met je pony is netzo leuk als rijden toch Vork

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:56

nanova schreef:
Palhaço schreef:

hahah nee, mijn zus die zit ook op bokt... en hij meld wel eens van zelf palhaço of esther_sonja ana..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:03

Palhaço schreef:

een shet van 1,6 ?! wow! die MOET ik zien!!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:45

Shanna schreef:
Palhaço schreef:

een shet van 1,6 ?! wow! die MOET ik zien!!!!

ik neem aan dat ze 1,06 meter bedoelt... hihi!
maar goed, er wonen hier in de buurt ook genoeg 'experts', die van alles weten te vertellen met mooie, geloofwaardige woorden. maar als mijn DA en de therapeut allebei onafhankelijk van elkaar met die 20% regel komen, en daarbij de grens bij mijn eigen pony op 35 kilo leggen, dan kunnen die 'experts' wat mij betreft allemaal in de hoogste boom klimmen...

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:48

Dennis schreef:
Ik rij met mijn 160 en ong 43 kg nog wel op mijn pony's(van 100 tot 105 cm).
Maar een meisje die ong 170 is en ook een stuk zwaarder rijd hier ook fanatiek op haar brede shet van 102(een echte buffel is dat, echt het oude grove type met dikke poten ipv benen). Die pony heeft er geen enkel probleem mee.

WOOW Bloos! De dokter zegt dat ik veel te licht ben met mijn 155 en 42 kg Bloos! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:35

een paar meiden die ik ken hebben op een jaarling a 2 jarige gereden, de fokker zei dat dit wel kon ofzo Clown
en dat terwijl ze allebij een grotere pony hebben gehad en ook ongetwijfelt wel wisten dat dat nog veel te jong is!