Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:09

Ook dit jaar liep er 1 basis hengst op de keuring die naar mijn idee toch echt naar dwerg neigde! Ook veterinair goedgekeurd want hij liep in de ring voor een premie. Ik begrijp werkelijk niet dat zulke dieren goedgekeurd worden. Een correcte hengst met twee verschillende maten ballen wordt er uit geknikkerd en zoiets loopt in de ring voor een premie.

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:39

jolandje schreef:
idd, dwergen moeten wel uit de fokkerij gehaald worden, zo nu en dan meen ik wel een dwerg op de keuringen te zien die dan toch goedgekeurd word, moet niet kunnen vind ik ( vind ik he)

Helemaal mee eens! Je moet niet met dwergen fokken!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:10

xElienx schreef:
Marije, is het wel nodig dat je al je dieren test? Veel komen toch van dezelfde hengst/ merrie. als je weet dat vader en moeder vrij zijn, hoef je de nakomelingen in principe niet meer te testen.

Ik heb weinig volle broers/zussen lopen dus in het begin zal ik wel veel moeten testen ja. Ook heb ik wel buiten de deur gedekt voor nieuw bloed.
En ik denk dat zelfs als je weet dat beide ouders vrij zijn, het voor een nakomeling die te koop staat een groot pluspunt is als je er een DNA verklaring bij kan doen dat het paardje ook echt geen drager is.
Ik heb al een streng ruin-beleid, ik denk dat het nog wat strenger gaat worden op het moment dat hengstveulens ook getest kunnen gaan worden.
Het lijkt mij namelijk nogal naïef om uit te gaan dat bij meer dan 20 paarden er geen een drager bij zit...

Maar goed, als er geen groepskorting te krijgen is, zullen eerst de hengsten en fokmerries getest worden en dan daarna het jonge spul indien nodig.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:24

scheelt , ik zou er maar drie hoeven testen :+ als eerste zou ik dan Yuma doen, en later de 2 merries

FotosbyElles

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:39

Het zou al helemaal te gek zijn als je dadelijk voor aankoop van nieuw bloed te weten kan komen of hij/zij het dwerggen bij zich draagt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:44

Feodor is 12 dus zal weinig verantwoordelijkheid voor fokkeuzes dragen....

Citaat:
En ik denk dat zelfs als je weet dat beide ouders vrij zijn, het voor een nakomeling die te koop staat een groot pluspunt is als je er een DNA verklaring bij kan doen dat het paardje ook echt geen drager is.

Dit is dus iets dat door een stamboek opgepakt kan worden.
Als beide ouders vrij zijn, is het echt onzin om geld aan een dwergtest uit te geven. Een verklaring van dwergvrij op grond van de afstamming kan door een stamboek worden uitgegeven voor een fractie van de kosten van zon test.

In mijn ogen is het in kaart brengen van het probleem de eerste stap. En dat kan je bijvoorbeeld doen, door te beginnen met alle aangeboden hengsten verplicht te laten testen. Waarbij de gegevens ook via het stamboek moeten lopen.
Hoewel de grotere stallen onmiddellijk beginnen met thuis te testen, zodat nooit aan het licht hoeft te komen dat zij ook gewoon deel uitmaken van dit probleem...

Ik denk trouwens ook dat Stef wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Van bepaalde D-combinaties heeft John Eberth tot de dag van vandaag geen samples gehad.
Dat kan gewoon toeval zijn gezien het geringe aantal samples.

Maar het zou kunnen komen, omdat de D3/D3 en D3/D2 combinaties wellicht minder gehandicapte dwergjes geven.... Die dus ook minder snel in zon onderzoek terecht komen.
(Zou kunnen he, kan ook helemaal anders liggen dus. Vergeet niet dat het onderzoek naar dwergen pas nu de test er is, een grotere vlucht kan nemen.)

Op deze jaargang van de HK, liep ook weer een diertje nieuwe jaargang waarvan ik het nog moet zien als deze getest zal worden...

En er staat op dit moment een zwaar verdacht diertje ter dekking op de boktmarkt. In mijn ogen zeker een dwerg. Maar voor een relatieve leek gewoon een lelijk te klein paardje.
En zo zijn er ook handelaren die dit soort minkukels eruit pikken. Je kunt niet zeggen, wat zijn ze gehandicapt en zeker dwerg. Maar ze zijn op grond van de stokmaat al zwaar verdacht en op grond van hun bouw zeker ook.
Ik vraag mij af of de merrie van Diana door een test zou komen. Alleen erg klein, lichte barrelromp en lichte onderbeet... Maar is hier dan sprake van genetische penetratie (een recessief gen dat toch mild in het fenotype tot uiting komt) of van een echte dwerg, die om een of andere reden gewoon maar heel weinig problemen heeft?

Mij lijkt het zeker interessant wat er gaat gebeuren, als al dit soort dieren getest zouden worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:58

Daarom zei ik al, ik ben benieuwd hoe de stamboeken (alle mini stamboeken dus) dit op gaan pakken.
Neem aan dat ze daar al wel een plan van aanpak voor hebben liggen, de test komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar is jaren aan gewerkt.
Maar kan me ook voorstellen dat er mensen flink gaan tegenwerken, ook binnen stamboek besturen.
Zou mooi zijn als er op korte termijn reactie komt vanuit de stamboeken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:10

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:02

Zou mij verbazen als de stamboeken hier snel wat mee gaan doen, hoop uiterraard dat ik het fout heb.

Tot er op grote schaal getest wordt zul je nooit weten of paardjes zoals uit de link gewoon slecht gebouwd zijn of inderdaad dwerg. Het is dat het voor een ruin natuurlijk onzin is en de test te duur om puur uit nieuwschierigheid te testen maar ook van mijn Vegas zou ik niet eens gek opkijken als die ook dwerg zou zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:36

Elien jij hebt het vast over deze?! Deze is vet goedgekeurd bij het NMPRS én het NAS. Hoe dan?!?!?!?! Krom als een hoepel. Dit was op de HK van 2010, heb nooit kunnen achterhalen wie het dier was en waar hij ter dekking stond.

Afbeelding

Afbeelding

En het grappige is dat mijn Appaloosa geen premie kreeg en dus net zo slecht is als die dwerg :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:50

stjah, die stippel hierboven ..... als het geen dwerg is dan lijkt hij het wel, zoiets moet niet goedgekeurd wordenen al helemaal niet mee gefokt worden, net als het paardje in de link, echt geen fraai diertje, jammer dat er door de lage dekprijs toch wel weer mensen naartoe zullen gaan met hun merrie -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:33

Niet alles wat krom is, is dwerg he....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:46

Zeker niet maar ik vind dit dier wel degelijk typische kenmerken hebben. Zou er zeker eentje zijn om te testen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:53

Sappos schreef:
Zeker niet maar ik vind dit dier wel degelijk typische kenmerken hebben. Zou er zeker eentje zijn om te testen.

soms zijn de prachtigste hengsten drager, dat kun je aan de buitenkant niet zien

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:56

LadyMadonna schreef:
Niet alles wat krom is, is dwerg he....

Maar met alles wat krom is zou je sowieso niet moeten fokken, dwerg of geen dwerg.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:02

jolandje schreef:
Sappos schreef:

soms zijn de prachtigste hengsten drager, dat kun je aan de buitenkant niet zien

Daar gaat het niet om Jolanda ;) Ik denk dat dit niet alleen een drager maar gewoon een dwerg is. Dit is er niet eentje waarvan ik zou denken okay hij is alleen maar krom..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:55

ja deze wel, maar bij de meesten zie je het niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:00

Nouja, ik heb wel een aantal vermoedens van dragers, de wat meer "propperige" dieren zeg maar, maar idd ook genoeg waar je het niet aan ziet.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:04

ik ga hier geen namen noemen maar vorige week een dwerg geboren uit twee supermooie ouderdieren diertje heeft nog geen twee dagen geleefd, en echt , die merrie en de hengst zijn echt prachtig hoor :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:03

Namen noemen is ook niet aan ons denk ik, dat krijg je straks een soort van klopjacht. Er zitten hier op bokt ook hengsten waarvan ik vermoed dat ze dwerg dragen, of bewezen dragers die ik zelfs helemaal dwerg vermoed. Eigenaren moeten hun verantwoording nemen, doen ze dat niet, kan je daar op iT moment nog niks mee...
Ik denk dat de dwergtest straks gewoon opgenomen moet worden in het protocol goedkeuring/stamboek opname. Ja, dan wordt het duurder, maar dat zal een serieuze fokker niet zoveel uit maken

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:57

ik betaal liever wat meer, als je deze grote handicap dan ( bijna) kunt uitsluiten, het lijkt me vreselijk om na 11 maanden wachten zo'n veulen te zien geboren worden

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:00

denk dat dat ook gewoon het lastige is met het hele dwerg verhaal.
bij sommige is het duidelijk te zien maar er zullen ook zeker geen dwergen tussen zitten maar die echt gewoon krom gefokt zijn.
het lastige is/was voor een stamboek dat een krom gefokt dier wat wel door alle veterinaire aspecten komt je niet mag weigeren.
het enigste wat een stamboek dan kan doen is een dekbeperking opleggen en hopen op verstandige fokkers...
en zolang het niet te testen is/was konden stamboeken deze paardjes dus gewoon niet weigeren.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:05

en idd ook op deze laatste HK heb ik zat paardjes gezien die verder vast veterinair oké zijn maar waarvan ik zeker wel een vermoeden heb dat ze drager zijn, en veel hiervan worden ook zeker gebruikt als dekhengst.
vind het echt een interessant onderwerp :j

wat vinden jullie nou kenmerken waarbij je een vermoeden hebt/krijgt?
persoonlijk krijg ik twijfels bij de volgende uiterlijke kenmerken:
- (lichte) onderbijt
- kort bovenbeen bij de voorbenen
- overbouwd
- in verhouding langer dan ze hoog zijn dus erg rechthoekig op z'n kant zeg maar.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:12

dikke buikjes en dikkere hoofden

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:14

dikkere hoofdjes kan ook een type hoofd zijn maar denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.
dikke buiken vind ik wel een lastige, ze kunnen gewoon te dik zijn of een wormenbuik hebben.