NMPRS hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:57

Dustinlover schreef:
Ik heb net het nmprs gebeld en mijn hengst word hulp stamboek omdat de moeder gekeurd moet zijn door een nederlandse prok veearts. En zijn moeder staat in duitsland.. Balen dus..

Verder zijn wij er ook voor de allereerste keer bij met eddy dus hopelijk gaat het allemaal goed aangezien ik nog nooit bij het nmprs op de hengsten keuring ben geweest.

Als de moeder in Duitsland staat weet je in ieder geval dat de moeder PROK gekeurd kan worden, ik zou die extra moeite ervoor dan zeker gaan doen, dat scheelt erg veel. Wees blij dat de moeder traceerbaar is, voor hetzelfde geld is ze "ins blaue hinein".. :D Wellicht kun je wat Stef zegt contact met de fokker opnemen en vragen of die merrie PROK gekeurd kan worden op jouw kosten?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:11

Tosadog schreef:
Dustinlover schreef:
Ik heb net het nmprs gebeld en mijn hengst word hulp stamboek omdat de moeder gekeurd moet zijn door een nederlandse prok veearts. En zijn moeder staat in duitsland.. Balen dus..

Verder zijn wij er ook voor de allereerste keer bij met eddy dus hopelijk gaat het allemaal goed aangezien ik nog nooit bij het nmprs op de hengsten keuring ben geweest.

Als de moeder in Duitsland staat weet je in ieder geval dat de moeder PROK gekeurd kan worden, ik zou die extra moeite ervoor dan zeker gaan doen, dat scheelt erg veel. Wees blij dat de moeder traceerbaar is, voor hetzelfde geld is ze "ins blaue hinein".. :D Wellicht kun je wat Stef zegt contact met de fokker opnemen en vragen of die merrie PROK gekeurd kan worden op jouw kosten?

Ja maar volgens het nmprs moet dit door een nederlandse vee arts? en wat moet ik me voorstellen bij zo'n keuring.. gewoon klinisch of ook met foto's?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:16

Nee, je kan een formuliertje aanvragen bij het nmprs voor 25 euro waarop alles staat waar het paardje op beoordeeld moet worden. Dit geld dat als een rapportje voor de veterinaire keuring. Deze keuring mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde PROK dierenarts. Dus het is geen PROK keuring die je moet doen (want die is normaliter met rontgen foto’s etc.) maar een PROK arts moet de keuring aan de hand van de eisen van het nmprs (die op dat formulier staan) uitvoeren. :)
Dat is net als op de gewone keuring, tandjes, knietjes, benen etc.

Dustinlover

Re: NMPRS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:24

Oke.. Naja ik hoop dat het me gaat lukken want laat mij nou eens geen duits kunnen en ook niet zo goed zijn engels in paardentaal..

Degene die de vader van mijn hengst heeft die kent degene die de moeder heeft dus moet ik het zo gaan vragen.. Dus als iemand zich geroepen voeld om mij even te helpen om dat op papier te zetten om te vragen.. graag :P

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:56

Hallo,

Mag ik hier misschien ook meepraten? :o
Ik kom dit jaar met twee hengstjes, 1 is al goedgekeurd en heeft afgelopen jaar een 1e premie mogen ontvangen en de ander gaat voor goedkeuring.

Ik heb ook gelijk een vraagje, het hengstje dat dit jaar voor het eerst naar de keuring gaat, heeft een goedgekeurde vader en een moeder zonder papier die niet gekeurd is.
Ik heb begrepen dat hij wel gewoon naar de keuring mag, maar is het zo dat de keurmeesters ook naar zijn afstamming kijken?
Dus dat hij dan minder kans heeft dan een hengstje met ''vol'' papier?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:17

Officieel niet

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:20

stef schreef:
Officieel niet

Maar onofficieel wel? :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:41

Ik kan niet in het hoofd van een jury kijken. Het moet, op dit moment, niet uitmaken, maar van mij mogen ze terug naar blind (zonder boekje) keuren

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:53

stef schreef:
Ik kan niet in het hoofd van een jury kijken. Het moet, op dit moment, niet uitmaken, maar van mij mogen ze terug naar blind (zonder boekje) keuren

helemaal mee eens! Ik had ooit een discussie over dit thema. Hun verklaring was dat ze dan konden zien aan de afstamming of de nakomeling zich verbeterd had ten opzichte van het ouderdier. Net of ze alle Amerikaanse voorouders kennen. Met andere woorden als ze de ouderdieren niet kennen kunnen ze daar niet op keuren. Of dat positief of negatief is mag je zelf in vullen :)

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:14

rose68 schreef:
stef schreef:

helemaal mee eens! Ik had ooit een discussie over dit thema. Hun verklaring was dat ze dan konden zien aan de afstamming of de nakomeling zich verbeterd had ten opzichte van het ouderdier. Net of ze alle Amerikaanse voorouders kennen. Met andere woorden als ze de ouderdieren niet kennen kunnen ze daar niet op keuren. Of dat positief of negatief is mag je zelf in vullen :)

Tja de vader is een bekende hengst met al meerdere goedgekeurde nakomelingen, de moeder is best een leuk dier maar daar zit verder geen papier bij.
Ik vind inderdaad ook dat het om het paardje gaat en niet om het papier.. Maargoed ik ben geen jury :P
Maar in ieder geval bedankt voor deze info ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:47

rose68 schreef:
stef schreef:

Persoonlijk vind ik dat ze elk paard als individu moeten beoordelen en dit niet laten afhangen van de ouderdieren..... Zoals Roos al aangeeft: ze kennen lang niet alle ouderdieren van alle goedgekeurde hengsten bij het NMPRS. En al helemaal niet alle moederdieren...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* ik ben ook voor blind keuren je keurt het paardje en niet het papier.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:11

Ook ik ben voorstander van het blind jureren!
Tijdens onze show ([SMP] Mini's with Spirit - Show 2012) zal dit dan ook toegepast worden, maw elke vorm van publiciteit in de ring is verboden en de jury krijgt enkel naam en nummer van paardje te zien. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:53

Maarja, uit de naam is al vaak de eigenaar of fokker af te leiden :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:07

Naam van het paardje bij de keuring vind ik eigenlijk niet blind keuren :o

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:53

Akkoord, de naam van het paard kan ook al wat zeggen; maar wat doe je dan met de persoon die het paardje voorbrengt?! Het zal nooit helemaal blind zijn hé, of je moet alle paarden door monsterknechten laten voorbrengen, wat toch ook niet de bedoeling is volgens mij... Door geen catalogus aan de jury te geven, kunnen ze toch al niet afgaan op het papier.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:05

Ze weten over het algemeen niet wie de vader en moeder is van het veulen. Dat is dan toch al een stukje moeilijker. Als dit de eerste stap kan zijn ben ik al blij.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:24

ik ben ook voor blind keuren, eigenlijk is de afstamming niet zo belangrijk toch? het gaat erom of het paardje zelf correct en mooi is

ik kom trouwens gezellig kijken naar al dat moois, mijn hengstje Yuma is nog te jong ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:59

Ik heb het inschrijven van Orion voor de HK uitgesteld en toch besloten hem thuis te laten, vind het risico te groot met het Rhino verhaal om mijn paardjes mee te nemen naar een evenement. Volgend jaar weer, dan moet hij terugkomen, dit jaar was voor de fun.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:05

De rhino zal dan toch wel over gewaaid zijn?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:14

Als hij toch niet moet terug komen is het een verstandige beslissing er komen paarden uit het hele land.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:49

Maar je was anders ook te laat met inschrijven esther. de sluitingsdatum was 15 februari.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:13

En hebben ze in Frankrijk ook PROK dierenartsen ? En hoe heet dat dan daar ?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:59

stal_HD schreef:
Maar je was anders ook te laat met inschrijven esther. de sluitingsdatum was 15 februari.

Dat weet ik Mathilda maar toen was de Rhino er ook al en dat heeft me aan het twijfelen gebracht met het inschrijvingsformulier opsturen, heb het niet gedaan en ben er blij mee dat hij thuis blijft, daarbij kunnen zijn manen dan nu ook eens bijgroeien.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:17

moos24 schreef:
En hebben ze in Frankrijk ook PROK dierenartsen ? En hoe heet dat dan daar ?

PROK dierenartsen zijn er alleen in Nederland.