Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:19

Ook uit de allerbeste merrie/hengst-aanparing zullen 'gewonere' veulens geboren worden. Het voordeel van op kleine schaal fokken is dat je nooit tot je nek in je pony's komt te zitten, en er ook eens wat langer over kan doen om goede tehuizen voor hengstveulens of merrietjes die niet (meer) voor de fok geschikt zijn, kan zoeken.

Wij zijn de hengstveulens altijd nog voor redelijke prijzen naar goede tehuizen kwijtgeraakt, maar het geeft hier ook niet als iets een jaartje langer blijft lopen.
En komen we er in de huidige markt niet vanaf, dan worden de merries gewoon niet gedekt.

Maar dat is een luxe die grotere fokkers, die voldoende merries moeten dekken ivm hengstverplichtingen, zoals Dennis hierboven al aangeeft, niet hebben.

Als ik al die tijd erin had gestoken om een mooie hengst op te fokken en goed te keuren, dan zou ik nu ook niet zomaar opgeven...

cupcake1986

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:25

heb niet het hele topic doorgelezen, maar de reden?
tis crisis, de rijpaarden zijn al spotgoedkoop in vergelijking, waarom zou je evenveel voor een grasmaaier betalen als voor een paardje waar je nog op kan zitten?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:44

Ik denk dat de fokkers ook meer samen moeten werken om de hengsten "erdoor" te krijgen. Door elkaars merries te dekken ipv alleen eigen merrie met de eigen gefokte of gekochte hengst. Ik heb niet de ambitie om een dekhengst te fokken, ik heb vorig jaar wel mijn beste 1e premie merrie beschikbaar gesteld voor een jonge hengst waar ik vertrouwen in heb, het veulen (helaas een hengst, maar wel goed kopplaats op de keuring) blijft ook aan voor de punten van de hengst, haalt hij het niet met 2,5 / 3 jaar wordt hij geholpen en gaat in het tuig.

Ik heb ook bij een fokker een ander hengstveulen "geleend' die met dezelfde insteek gefokt is zodat ze beide niet alleen hoeven op te groeien.
Ik had ook een veulen op de markt kunnen halen, maar dan houd je imo alleen de ongecontroleerde fokkerij in stand.

Dit is bij veel shetlandfokkers toch maar moeilijk aan het verstand te krijgen, ze blijven allemaal in hun eigen straatje "hangen" en zijn over het algemeen erg star in het aannemen van ideeen van buitenaf.

Ik weet ook nog niet hoe je mensen ervan moet overtuigen dat ze bij een fokker ook een goed en voordelig hengstveulen kunnen halen. En er geen een op de markt moeten kopen. Het zijn vooral jonge meiden die het zielig vinden denk ik. Het budget is overkombaar en de handelaar geeft ze de tekst mee, als jij hem niet neemt gaat hij op transport. Er is er 1 "gered" maar nog duizenden te gaan. Als iemand 1 pony koopt voor 50 - 100 euro zijn de kosten voor 3 of meer pony's gedekt, de overige kunnen zonder verlies op de vrachtwagen. Als alle veulens van een fokker op transport moeten komt hij/zij financieel te kort en zal de fokkerij afnemen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:49

Ik heb mijn 2 jarige aparte hengst ook gecastreerd. Fokkers vinden het zonde (incl de eigenaar van zijn vader, deze ruin is het 1e veulen die hengst), maar hij komt gewoon voor de keuring en stamboekopname (heeft een twenterpremie gehaald), dus voor vader maakt het weinig uit.
Die word sportpony, weet zeker dat hij meer gaat presteren dan de merries die ik nu heb lopen.
Dus waarom zonde? Er zijn al hengsten zat en ik heb er een geweldige sportpony aan :) (en niet het probleem van 'hoe ga ik hem ooit definitief krijgen' had hij goedgekeurd geworden).

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:56

Zo denk ik er ook over Dennis. Het stamboek doet al meer om de shetlander als sportpony te promoten, maar wij zijn toch van een andere generatie denk ik als de nog vele andere, vaak wat oudere fokkers.

Wat is er mooier dan dat er een zoon of dochter van je hengst regelmatig in de belangstelling staat als sportpony, dit vergroot wel degelijk je afzetmarkt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:01

Idd, dat lijkt mij ook.
Moet ik wel zeggen dat die van mij een kleur heeft die niet voor komt in de midden en grote maat, daarom vinden veel mensen het zo zonde.

Ik heb helaas te weinig ruimte om alles tot 3 jaar aan te houden, maar probeer het zeker wel zo veel mogelijk.
Heb zelfs eens een 3 jarige zelf gefokte hengst terug gekocht omdat hij meteen weg moest. Die is een half jaar later, als ruin, bereden en betuigd weer verkocht. En ik verkoop geen hengsten meer, ze gaan hier alleen als ruin weg. Het is maatje kinderpony, en een hengst is geen kinderpony.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:10

Onze mini-shet ruin van 75cm net een kleine haflinger,
Daar moesten ze toen hij 1,1/2jr hengst óók van af!
Geen stamboekpapieren niks..
Hij zag er overgens niet uit en had géén goede opvoeding gehad!
We hebben hem zelf laten chippen,enten etc..
En hem veder laten groeien en goede opvoeding gegeven!
We zijn toen met hem "toen nog hengst"naar dekeuring gegaan puur voor de lol :D
Die mensen wisten van niks dat de pony géén fallabella stamboekpapieren heeft :P
En ik werdt met m'n mini-shet in de ring geroepen...wij deeden ons ding wat we moesten doen ;)
De keuringmeester's beoordeelde hem op extrieur,bouw,stand,etc...
Vervolgens werden we omgeroepen dat ik en m'n mini-shet weer in de ring moesten komen :P
En feliciteerde ons met een 2e premie(rode rozet) := en een geldprijs :wow: _O-
Dus wil hier mee zeggen"papierloos" wil nog niet zeggen dat je kansloos bent!
Net als trekpaarden die koopje ook voor weinig ;)
Totdat...ze naar de hoefsmid in een hoefstal moeten?bekappen in zo'n stal gemiddeld kost het €100,-!!
Of veearts kost ook 2x zoduur,er gaat géén 1 wormenkuur in maar liefst 2wormenkuren ivm gewicht!
En dan niet tevergeten dat ze gemiddeld 300kg hooi in een week opeten!
Gemiddelde pensionstal ziet zo'n "trekpaard" liever gaan als komen!
Ook daarom zijn trekpaarden "zo goedkoop"omdat ze heel duur in :9 onderhoud zijn!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:20

Mijn papierloze pony is ook meervoudig nationaal kampioen, definitief goedgekeurd als dekhengst, enkel 1e premies (en nu lekker ruin omdat hij imo niets toe voegt aan het stamboek dat hem goedgekeurd heeft).

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 11:22

Zo weer even bij gelezen na een drukke week.
Zag toevallig vandaag op bokt ook weer een gratis shetlander voorbij komen. Niet eens gechipt of in bezit van paspoort.
Zou verboden moeten worden om deze pony's zo aan te bieden, maar goed er komen wel reacties van bokkers op, dus blijkbaar dringt het niet tot iedereen door dat dit onverstandig is.
Gaat om een hengstje, dus er zal wel geredeneerd worden, gratis, maar je moet misschien nog castereren en chippen, enz.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:24

Eentje van 100 of 150 euro is uit eindelijk vaak goedkoper dan een gratis pony omdat die van 100 of 150 euro vaak wel al gechipt zijn, paspoort hebben en soms zelfs al geent zijn.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:50

cobelens schreef:
Zo weer even bij gelezen na een drukke week.
Zag toevallig vandaag op bokt ook weer een gratis shetlander voorbij komen. Niet eens gechipt of in bezit van paspoort.
Zou verboden moeten worden om deze pony's zo aan te bieden, maar goed er komen wel reacties van bokkers op, dus blijkbaar dringt het niet tot iedereen door dat dit onverstandig is.
Gaat om een hengstje, dus er zal wel geredeneerd worden, gratis, maar je moet misschien nog castereren en chippen, enz.

Ik heb echt geen flauw idee hoe dit soort acties gecontroleerd moeten worden, van mij mag het ook verboden worden. Wellicht een taak voor de overheid / dierenbescherming om iets te doen aan de "handel" van dit soort pony's een houderschapsvergunning voor paarden oid.

Het dringt niet tot de mensen door dat ze ook met het redden van 1 pony de wildfokkerij in stand houden en daarmee vele andere dieren de dood in jagen. (de salamitransporten)

Misschien moet dit "harder" in de media gebracht worden. (foto's van veulens op de vrachtwagen, wat niet per definitie zegt dat de transporten niet goed geregeld zijn) maar onze "penny meisjes" kijken naar 1 zielig snuitje op de markt en denken dat ze de wereld gered hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:55

Je moet verplicht chippen, maar de controle er op is gewoon slecht imo. Als ze daar nu eens mee zouden beginnen dat goed te gaan controleren.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:08

de hengst van mij de shet loopt erg goed ik probeer het gewoon en
als het niet lukt naja dan niet maar weg doe ik hem zekker niet
maar je hebt gelijkt denis
en der zijn er ook erg veel maar ik probeer het gewoon de mensen die ik ken waaronder een shet fokker
zegt gok het er maar op de pony heeft goede gangen en hij zal best wel een kans hebbengezien zijn stamboom en niet alleen dat zelf is het ook geen verkeerde

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:29

Tsja, chippen, erg leuk dat het verplicht is. Maar wat heb je eraan als vervolgens niemand de pony op eigen naam laat registeren na verkoop. Die van mij stond nog steeds op de naam van de fokker en ze is al 12 jaar en ik weet dat ze al meerdere eigenaren heeft gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:44

xJasmijn schreef:
omdat ze klein zijn? en omdat ze vaak als grasmaaiers gebruikt worden :p

Dat herken ik.
Laatst mochten de shetten ''wel weer in buurmans wei hoor, daar was het gras weer hoger''
xdd achja scheelt hooi/brokken (dan krijgen ze vaak minder aangezien ze snel dik worden etc )

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 22:25

en wederom staat er een mini gratis op bokt
Grrrrrrrrrrrrrrrrr

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:52

Je kan met een Shetlander evenveel als met een groot paard hoor.
Dat geld NIET voor volwassenen, want die kunnen er niet op rijden.
Ik zal de dingen opnoemen die je met een groot paard kan, en óók met een Shet.
- Rijden
-Longeren
-Vrijheidsdressuur
-Dressuur
-Springen
-Mennen
en meer!

Ik heb zelf een shet, en ik doe Parelli met hem. Weet niet of iedereen hier dat kent...

Ik vind de prijzen soms ook schandalig! Soms zie je ze staan voor ; bieden vanaf 10,- ! :? :?

Kleine kinderen kunnen er prima op rijden! ( als ze goed beleerd zijn)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:02

Ik irriteer me niet aan die lage prijzen van shetlanders ..wel aan het feit dat 9 van de 10 shetten slecht verzorgt worden, onder het motto achja tis maar een shet..

Wij hebben zelf een papierloze (vermoedelijk uit duitsland) merrie shet , en eigelijk is ze overbodig aangezien mn dochter er te groot van wordt , maar ik verkoop haar echt niet ...puur omdat ik bang ben dat ik haar in een verlaten weilandje terug vind...

Het gros dat een shet aan schaft zijn toch vaak mensen die een pony voor hun kind kopen onder het motto lekker goedkoop..terwijl ik persoonlijke bij lange na niet alle shetlanders kinder ponys vind..

En die prijzen ...achja die zijn al jaren ongeveer zo en inmiddels is men daar ook zo aangewent dat waneer men 1000 euro voor een shet gaat vragen , het beest onverkoopbaar is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:12

lique schreef:
En die prijzen ...achja die zijn al jaren ongeveer zo en inmiddels is men daar ook zo aangewent dat waneer men 1000 euro voor een shet gaat vragen , het beest onverkoopbaar is..

Ik heb toch wel pony's staan die je daar echt niet voor mee zou krijgen hoor (ook pony's die voor minder weg zouden kunnen als er wat weg zou moeten). En waar nu dus de mensen al voor in de rij staan.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:53

Dennis, je bent nu wel appels met peren aan het vergelijken :D

Voor 90% van de mensen is een shet een shet, en zien, of willen geen verschil zien tussen de dieren onderling.

Ik heb al eerder vermeld dat er nu ook nog dieren voor 2000,00 en meer van de hand gaan. Dan hebben we het natuurlijk niet over iedere willekeurige papierloze marktplaats pony, hoe lief ook.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:29

Oke,
de mensen zijn idd gewent dat shets goedkoop zijn...
Maar waarom zijn ze zo goedkoop???!!
Omdat ze klein zijn...............................................wat een onzin zeg, je kan er net zo veel mee! Heb ik ook al eerder gezegd ;)

Ik heb ook een shet , Billy, ( ookal eerder gezegd) en die gaat voor geen goud weg!
Er mogen over een half jaar kleine kindjes op ''rijden'', dat is toch ook leuk?!
Ik zorg wel dat er geen te grote of te zware kinderen op gaan, ik wil mijn shet liever niet '' verpesten'' :o

Ookal bied een handelaar/slachter/iemand die er niet goed voor zorgt 2000 euro, hij gaat er niet voor weg!
Van een shet kan je net zo veel houden als van een groot paard, dus waarom behandelen SOMMIGE mensen ze als ''vuil''!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:26

omdat de markt het toe laat
zolang ze voor een appel en een ei tekoop zijn
en zolang onwetende mensen schattige veulentjes willen fokken
er is gewoon een overschot aan onopgevoede grasmaaiers
Daarin tegen zijn de echte liefhebbrs nog steed bereid om verder te kijken en wel er voor te betalen, zo ook mijzelf.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:33

Ja tuurlijk zijn er mensen die er nog ''veel'' voor willen geven.
Maar mijn punt is ; Ik vind het zielig dat ze gebruikt worden als ; grasmaaier, schattig ''ding'', of weet ik veel wat nog meer ;(
Maargoed, wat kunnen we der aan veranderen he...

Gelukkig zijn er nog wel mensen die er heel goed voor zijn!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:35

dat zou ik ook eens willen weten, wat kunnen we er aan doen. Ditforum heeft al vele reacties, maar opossingen?

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:39

Ja precies!
Maar, denk dat iedereen denkt ; wat doe je daaraan??
Want, je kán niks doen...
De mensen hebben al in hun hoofd dat het MAAR SHETS zijn.. dat haal je er niet zo 1,2,3 uit ...